projekt 350 liter

#1 - 6 mars 2011 13:19
Jag har just köpt mig ett 350 liters akvarium men har nu lite svårt att besluta vad jag ska ha för fiskar i så tänkte kolla om någon har nått förslag på fiskar och gärna inredning. Jag har en liten kärlek för just malar så det är väl som det enda jag vet ska finnas i karet.
#2 - 6 mars 2011 13:24
Vilken sorts malar vill du ha? Fiins ju väldigt många snygga synodontismalar som hade trivts i ett 350.
#3 - 6 mars 2011 13:25
Gillar du malar (sydamerikanska ?) så kör på Sydamerikanskt , lite tetror och någon dvärgciklid. Det hade jag gjort :)
#4 - 6 mars 2011 13:28
Gör en SA biotop med BTN bakgrund och rötter och fin sand. Fiskar kan vara scalarer, tetror, dvärgciklider, corydoras och några mindre "sugmalar" :)
#5 - 6 mars 2011 13:29
Malarna är inte bestämt än mer än nån ancistrus från mitt andra kar så dom vill jag gärna ha förslag på också :)
#6 - 6 mars 2011 13:44
Vad är det för mått på karet?
#7 - 6 mars 2011 15:11
L: 121 b: 51 h : 61
#8 - 6 mars 2011 15:20
Ah, trevliga mått:).
Då skulle jag nog personligen försöka få tag på riktigt bra exemplar av skalarer, helst vildfångade Peru-altum eller liknande. Inga tetror eller andra fiskar, bara en grupp på ca 6 skalarer.
Inred med mycket rötter, och då menar jag mycket rötter;). Gärna fylla botten så det inte får plats så många växter, kanske sticka ner en Jättevallisneria i något hål lite här och där, annars ska där vara växttomt.
Även Redmoorerötter som du sätter med grenarna neråt, fäst dem gärna i något stag på karet med buntband eller liknande, och som dessa skalarer får gå och lurka runt bland.

Sedan gillar du ju malar, där hade jag utökat antalet ganska duktigt, och inte bara med Ancistrus utan det finns så många fler olika sorter som är väldigt trevliga:)!
Med mycket rötter kommer det att bli tefärgat vatten, och det är lite meningen. Kan du sedan fixa lite LED-spottar som ljuset får strila ner så kommer du att få ett skuggspel i karet som blir grymt!
#9 - 6 mars 2011 15:42
ansjo skrev:
Ah, trevliga mått:).

Då skulle jag nog personligen försöka få tag på riktigt bra exemplar av skalarer, helst vildfångade Peru-altum eller liknande. Inga tetror eller andra fiskar, bara en grupp på ca 6 skalarer.

Inred med mycket rötter, och då menar jag mycket rötter;). Gärna fylla botten så det inte får plats så många växter, kanske sticka ner en Jättevallisneria i något hål lite här och där, annars ska där vara växttomt.

Även Redmoorerötter som du sätter med grenarna neråt, fäst dem gärna i något stag på karet med buntband eller liknande, och som dessa skalarer får gå och lurka runt bland.

Sedan gillar du ju malar, där hade jag utökat antalet ganska duktigt, och inte bara med Ancistrus utan det finns så många fler olika sorter som är väldigt trevliga:)!

Med mycket rötter kommer det att bli tefärgat vatten, och det är lite meningen. Kan du sedan fixa lite LED-spottar som ljuset får strila ner så kommer du att få ett skuggspel i karet som blir grymt!

Det där låter härligt och mycket snyggt :D
#10 - 6 mars 2011 15:45
PiaJo skrev:
Det där låter härligt och mycket snyggt :D

Mmm, det är vissa idéer man har i skallen och inte kan förverkliga själv för tillfället, så kan man alltid hoppas någon annan kan göra det åt en:D....och jag har fler:p...
#11 - 6 mars 2011 17:28
ansjo skrev:
Mmm, det är vissa idéer man har i skallen och inte kan förverkliga själv för tillfället, så kan man alltid hoppas någon annan kan göra det åt en:D....och jag har fler:p...

Vad har du för roliga idéer? :)
#12 - 6 mars 2011 17:33
Det beror en hel del på lite udda mått på akvarium, och sedan vad de ska vara till samt hur man kan inreda dem.

Ett idékar som jag är på väg att förverkliga ska jag förhoppningsvis hämta till helgen, måttbeställt 125x55x40 som det ska gå räkor i samt mycket växtlighet som jag kör med co2:).
#13 - 6 mars 2011 21:51
Lizardking skrev:
Vilken sorts malar vill du ha? Fiins ju väldigt många snygga synodontismalar som hade trivts i ett 350.

Kikade lite på synodonismalar och dom såg intressanta ut. Har du nån speciell favorit? :)

Har fått några intressanta förslag :) tar gärna emot ännu fler och även olika malförslag
#14 - 7 mars 2011 06:10
PLTS skrev:
Kikade lite på synodonismalar och dom såg intressanta ut. Har du nån speciell favorit? :)

Har fått några intressanta förslag :) tar gärna emot ännu fler och även olika malförslag

Ja S.Decorus och S.angelicus är riktigt granna. Båda går att hitta med lite letande. S.Ocellifer är också grann liksom S.eupterus och dessatvå är lättare att få tag på än de två förstnämnda. Det behöver inte vara samma art i en grupp synodontisar för att dom ska känna sig trygga.

Du kan ju inreda karet med en massa rötter och anubias. Kör sen ett afrikatema med synodontisarna, 4-5 Ctenompoma acutirostre. 4-5 Steatocranis Casuaris (lejonhuvudsciklid). Några Pantodon Buchholzi (fjärilsfiskar). Om du vill ha något mer stimmande finns ju även Bedotia madagascariensis.
#15 - 7 mars 2011 21:02
Lizardking skrev:
Ja S.Decorus och S.angelicus är riktigt granna. Båda går att hitta med lite letande. S.Ocellifer är också grann liksom S.eupterus och dessatvå är lättare att få tag på än de två förstnämnda. Det behöver inte vara samma art i en grupp synodontisar för att dom ska känna sig trygga.

Du kan ju inreda karet med en massa rötter och anubias. Kör sen ett afrikatema med synodontisarna, 4-5 Ctenompoma acutirostre. 4-5 Steatocranis Casuaris (lejonhuvudsciklid). Några Pantodon Buchholzi (fjärilsfiskar). Om du vill ha något mer stimmande finns ju även Bedotia madagascariensis.

Dom här fiskarna du tipsade om verkar inte så dumma, har tyvärr inte sett några av malarna i handeln här ( har iofs inte letat heller efter dom) men kan nog mycket möjligt bli någon sån och även dom andra fiskarna verkade intressant =)
#16 - 8 mars 2011 07:22
Akvarieteknik hade flera synodontisarter inne just nu, bl.a decorus. Sök på "african oddball tanks" på tuben så lär du hitta inspiration.
#17 - 8 mars 2011 07:56
Hej! Om det är ett Juwel Rio 300 skulle inte du kunna mäta innermåtten i karet till mig, jag är också intresserad av att veta storleken på ramen som sitter upp till. Är det glas hela vägen upp till plastrampens slut eller hur ser det ut, ett foto would be nice... ;) Tack på förhand!

Jag håller själv att planera ett sådant kar och kommer att köra med moduler, rådasand - 0.8, Bolivinaska fjärilsciklider, Sterbaier, Kejsartetra, ngn L-mal, Scalare, Ap. Hongsloi samt ngn stimmande tetra såsom vinkel alt rödmun alt kardinal/neon. Ev ngn äppelsnäcka samt Malaysisk sandsnäcka.

Lycka till med det angenämna problemet att planera karet, e så himmla kul!

/Andreas

Annons