Projekt 300 liter växtakvarium

#1 - 12 juli 2011 21:25
Har nu ett bra tag haft ett 60 liter akvarium som jag nu börjar tycka är lite litet. Jag bestämde mig tillslut för att skaffa mig ett till kar. Det blev ett begagnat 300 liters från blocket, tänkt att bli ett växtkar med co2. Har nu ganska länge kollat runt på forumet efter inspiration och fått mycket hjälp! Tack allesammans som har hjälpt mig med mina frågor!

Nu var det äntligen dags att starta en projekt tråd.

Lite info om karet.

Storlek: 300 liter alu kar, 125 * 50 * 50
Tillbehör: btn slimline bakgrund, hade tänkt göra ett försök med att ha ett stort filter bakom bakgrunden.
co2 tillförsel, börjar att köra igång karet med pmdd först och sen början får jag fixa co2 grejerna. En sak i taget, :)
Fiskar: Jag kan inte riktigt bestämma mig, har svårt att välja mellan discus/ skalarer. Vi får se vilka det blir, :) Sedan några mindre fiskar också, :)

Lite bilder:
Vi ska precis bära upp karet. Viken jobb det var i vår trånga trappa. Tillslut fick vi i alla fall upp karet och nu står det fint där det ska! Får visa bild sen också, :)
http://i55.tinypic.com/34t1jxc.jpg

I av tre begagnade btn slimline. Superbilligt, fick alla tre för 600 kr. En del alger men de ska bort med högtryckstvätt.
http://i52.tinypic.com/11rrv2s.jpg
Lite av de som jag fick till akvariet. Ytterfiltret ska användas som co2 reaktor senare. Fick också en rot med som legat i blöt ett tag nu, :)
http://i56.tinypic.com/dob337.jpg

Har också betalat för guldmedlem nu så snart kan jag lägga upp bilder direkt här, :)
I morgon får jag åka iväg och fixa slang från duschen till akvariet. Lättare än att springa med hinkar, :P

Jag lovar att lägga upp många bilder så ni får se hur det går, :)
Ni får jättegärna tipsa på fina fiskar som jag kan ha tillsammans med discusarna/ scalarerna, :)
#2 - 13 juli 2011 10:41
Jag ska följa tråden med intresse, alltid kul med nya projekt:)!
SKa du köra med trycksatt co2 eller mäsk?
#3 - 13 juli 2011 13:21
ansjo skrev:
Jag ska följa tråden med intresse, alltid kul med nya projekt:)!

SKa du köra med trycksatt co2 eller mäsk?

Trycksatt co2! :)
#4 - 13 juli 2011 15:01
Nice:)!
#5 - 13 juli 2011 16:09
Uppdatering!

Håller på att provfylla karet en andra gång för att vara säker på att inga läckor uppstod när vi flyttade det. Inget läcker (än) och börjar förhoppningsvis inte sen heller, :P

Bilder:
Håller på och fylla. Inte köpt slang än så får göra det med hinkar, :P Orkar inte vänta....
http://i56.tinypic.com/2zzuedi.jpg

En annan bild på provfyllningen:
http://i55.tinypic.com/orup9x.jpg

Här är en bild på mitt nuvarande 60 liters, :) Några sorgmantelstetror och några neontetror, :) (rutan behöver algskrapas :P )
http://i56.tinypic.com/2s0jxug.jpg

Var också iväg igår och köpte akvariesilikon så efter provfyllningen ska bakgrunden i, :)
http://i55.tinypic.com/2jcvepx.jpg

Att göra idag,
Köpa slang och kanske också sätta i bakgrunden!
#6 - 13 juli 2011 20:14
Bestämde mig för att ha några fjärilsciklider i karet också, :) Och det blir förmodligen discus istället för scalarer!
#7 - 14 juli 2011 18:44
Åker iväg över helgen så det får bli mer uppdateringar på måndag! Då ska även bakgrund mm i!
#8 - 19 juli 2011 20:54
Bakgrunden är nu färdigskuren och passar perfekt i akvariet. Har dock inte satt dit den än men ska försöka göra det i morgon! Var iväg och köpte sand idag också, :) Skulle egentligen köpa bottengödning och några rötter idag men hann inte innan affären stängde, :( Får åka i morgon istället. I morgon ska ni få bilder på arbetet, :)
#9 - 20 juli 2011 07:17
köp slang på biltema 10meter 59 kr sen nipplen till duschen 1/2 tumm kostar 25 mycket billigare än 800 i djuraffär ser jätte bra ut :) mvh christian
#10 - 20 juli 2011 09:21
skoda-15 skrev:
köp slang på biltema 10meter 59 kr sen nipplen till duschen 1/2 tumm kostar 25 mycket billigare än 800 i djuraffär ser jätte bra ut :) mvh christian

Tack, men jag har redan köpt på en bauhaus. Men tack i alla fall! :)
#11 - 20 juli 2011 19:17
Var iväg idag och köpte lite grejer till akvariet och det var FRUKTANSVÄRT dyrt. Synd då affären ligger så nära där jag bor. Får åka nästa vecka till min favoritaffär i blekinge och köpa det jag behöver, billigt och bra, :) De hade dessutom inte allt jag ville ha i denna affären så starten av akvariet blir lite uppskjuten, :/ Köpte i alla fall en rot och ett vattentest paket. Tyvärr hittar jag inte sladden till kameran nu så kan inte ladda upp bilder på bakgrund och roten, så jag får leta tills jag hittar den, :)
#12 - 22 juli 2011 21:24
Bakgrunden i!

Nu, äntligen, hittade jag sladden till kameran, :)

Bilder:

Bild 1:
Här ska det fyllas med filtermatta, :) Använde resterna från bakgrunden för att fästa bakgrunden en bit ut. Några är lite trasiga men det syns ju inte sen, :)

Bild 2:
Bild på utblåset

Bild 3:
Bild på insuget

Bild 4:
Lite suddig bild på pumpen bakom bakgrunden, :) Juwel bioflow 1500

Bild 5:
Helbild på akvariet med bakgrunden i. Blev lite snett får jag erkänna, :P, men med rötter och växter i sedan så syns det förhoppningsvis inte.

Sådär ja, :P
Har också fått filtermatta nu som jag ska skära i morgon. Beställde också en del saker från pwss och guldfisken, bland annat rötter och bottengödning, :)
Mer uppdateringar kommer snart!
#13 - 23 juli 2011 07:22
snyggt bra jobbat
#14 - 23 juli 2011 07:45
Den skarven döljer du lätt, gillar lösningen för att få utrymmet bakom slimlinen.
#15 - 23 juli 2011 09:55
Väntar på beställningen

Nu får man vänta på att beställningen ska komma, :) Sen är det bara att köra igång! :P

Under tiden får ni se lite bilder på filtermattorna och de rötter jag har nu, :)

[ATTACH=CONFIG]46046[/ATTACH]
Här är filtermattorna, blev lite mycket, :P

[ATTACH=CONFIG]46047[/ATTACH]
De är 50*50*10, får sälja det som inte får plats, :)

[ATTACH=CONFIG]46048[/ATTACH]
Rötterna ligger i blöt och färgar av sig. Har bytt vatten några gånger och de tre första gångerna var vattnet bara brunt, :P Det börjar bli mindre nu och förhoppningsvis slutar det snart, [:)]

[ATTACH=CONFIG]46049[/ATTACH]
Här är bild på de två red moor rötter som jag har just nu, har beställt två till. Fick också till akvariet några små mangroverötter.

[ATTACH=CONFIG]46050[/ATTACH]
Annan bild på rötterna, :)
#16 - 23 juli 2011 18:22
Filter

Har precis varit iväg och sågat filtermattorna i remsor och håller nu på att klippa små kuber.
Det blir en väldans massa filter och det blir troligtvis mycket över också.

Bild:
[ATTACH=CONFIG]46054[/ATTACH]
#17 - 23 juli 2011 18:28
Och de är skitkul att klippa....snacka om skavsår på fingrarna efteråt:p!
#18 - 24 juli 2011 14:44
Nu är filtren klippta och nu har jag överflöd av filterkuber, :P Får sälja en hel del!

Bilder:
[ATTACH=CONFIG]46059[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46060[/ATTACH]
#19 - 24 juli 2011 15:01
I karet kommer det att vara discus, några fjärilsciklider och ett stim rödmunstetror, :)
#20 - 24 juli 2011 16:46
Såg precis att en hel del säger att man inte borde ha bottengödning alls. Så avbeställde precis från pwss och så kan man ju starta karet lite tidigare, det är ju i alla fall bra, och att man sparade lite pengar. Nu väntar jag bara på rötterna som förmodligen kommer på tisdag.
#21 - 24 juli 2011 17:35
Kul projekt!
ja, det blev då en helv*ttes filterkuber :d
#22 - 26 juli 2011 15:54
Rötterna har kommit till posten så nu ska jag åka och hämta dem! :) Bilder kommer om en stund!
#23 - 26 juli 2011 17:21
Ser lovande ut, ska bli ett spännande projekt att följa:)
#24 - 26 juli 2011 20:53
Rötterna jag beställde ligger i blöt just nu, lite mindre än vad jag trodde men ändå snygga, :) Tyvärr, ingen bild idag! Får jobba hela natten med att tvätta sand så jag orkar tyvärr inte lägga upp bild, :P I morgon blir det också mycket jobb, ska tvätta stenarna som ska i, fylla på filter bakom bakgrunden och köpa växter och börja inreda! Bilder kommer i morgon! :)
#25 - 27 juli 2011 10:46
Kul projekt! de här kommer jag att följa """ :D
#26 - 27 juli 2011 14:32
Pust, :P Mycket mycket att göra idag. Har kokat rötterna men de vill inte sjunka mera, så de får ligga i badkaret ett tag till. Får binda fast de sen så att de inte flyter upp.
Har kokat en del av stenarna, långt ifrån alla, men vi får se hur många jag har i. Kommer i alla fall inte bli så mycket stenar som jag tänkte från början.. Sanden är tvättad och i akvariet, nu kommer bilder, :D

Bilder:
[ATTACH=CONFIG]46110[/ATTACH]
Stenarna svalnar efter kokningen. Just nu är de jättevarma, :P

[ATTACH=CONFIG]46109[/ATTACH]
Rötterna ligger i badkaret och färgar av sig.

[ATTACH=CONFIG]46111[/ATTACH]
Bild på akvariet just nu. Speglar sig lite i glaset. Ska inreda alldeles strax och om ett tag ska jag också iväg och köpa växter, bland annat några fina javaormbunkar! :) Mer bilder kommer förmodligen ikväll! :)
#27 - 27 juli 2011 22:21
Nu har jag varit och köpt växter. Drog på med så mycket växter jag kunde först men det blev för dyrt, :P Köpte istället 4 javaormbunkar och resten av växterna ska jag köpa i min favoritaffär i blekinge, :) Funderar på att strunta i co2 och köra på med lite lättare växter istället. Förmodligen blir det så om jag nu inte hittar någon passande växt som är lite svårare.

Det jag ska handla i blekinge är ett gäng med anubias ,lite mossa och nya lysrör. Kommer säkert bli mer men det får vi se då, :P

Bilder på akvariet som det ser ut med de 4 javaormbunkarna, bilderna blev inte så bra men ni ser ju ändå :P :

[ATTACH=CONFIG]46113[/ATTACH]
Såhär såg det ut innan vattnet fylldes på, :)

[ATTACH=CONFIG]46115[/ATTACH]
Tog ett tag men blev ganska nöjd, :) Ska köpa 4 st ormbunkar till sen så det blir lite tätare, :)

[ATTACH=CONFIG]46116[/ATTACH]
Och så var det dags att fylla på, :) Så skönt att slippa hinkar nu!! Fyllde också på med filter bakom bakgrunden, mer än hälften kvar, :/

[ATTACH=CONFIG]46114[/ATTACH]
Och så börjar man fylla på rötterna som fortfarande flyter. Tyvärr så flöt de upp och några av stenarna ramlade. Nu är detta fixat och det kommer inte att ramla igen, förhoppningsvis :P.

[ATTACH=CONFIG]46117[/ATTACH]
En annan bild på påfyllningen, :)

[ATTACH=CONFIG]46118[/ATTACH]
Och så var det klart! :) Ni får jättegärna komma med tips på fler växter och hur man kan göra inredningen bättre! :)

I morgon eftermiddag åker jag till blekinge och på lördag så ska växterna i, :)
#28 - 28 juli 2011 05:54
Det ser trevligt ut:)!
Ang. co2 så är det inte fel att vänta, Rom byggdes inte på en dag;). Att köpa lite svårare växter i affärer är ganska ovanligt, utan det är privata annonser osv som brukar vara den rätta kanalen där:)!
#29 - 28 juli 2011 06:19
Gillar den enhetliga inredningen, det ser lite tomt ut till höger. En växt som passar i högra bakre hörnet är Vallisneria spiralis "Tiger"-
#30 - 28 juli 2011 08:08
Guy Palm skrev:
Gillar den enhetliga inredningen, det ser lite tomt ut till höger. En växt som passar i högra bakre hörnet är Vallisneria spiralis "Tiger"-

Jo, jag skulle köpa några vallisinera men de hade inte det i affären. Ska köpa det i blekinge istället, :)

ansjo skrev:
Det ser trevligt ut[:)]!

Ang. co2 så är det inte fel att vänta, Rom byggdes inte på en dag[;)]. Att köpa lite svårare växter i affärer är ganska ovanligt, utan det är privata annonser osv som brukar vara den rätta kanalen där[:)]!

Okej, :) Vi får se hur det blir, :P
#31 - 29 juli 2011 15:37
Kom precis hem från akvarieaffären (i blekinge) med några fina växter! Till ett vettigare pris dessutom, :) Tyvärr hade han slut på vallisinera, :/ Men jag köpt i alla fall en regäl kruka med svärdplantor (6 st i en), några anubias, några flytväxter (vet ej namnet), en klump javamossa och så fick jag en kruka nålgräs på köpet, :) Köpte också två nya lysrör, :) Kan inte lägga upp bild nu eftersom jag inte har kameran med mig, bilder kommer i morgon! :)
#32 - 11 augusti 2011 19:30
Ledsen att det dröjt så, men nu äntligen ska ni få bilder! Detta har hänt: Jag har köpt några fjärilsciklider och rödmunstetror och lite fler växter

Bild 1:
[ATTACH=CONFIG]46412[/ATTACH]
Såhär ser det ut nu, :) I det vänstra partiet håller fjärilsciklid-paret till.

Bild 2:
[ATTACH=CONFIG]46413[/ATTACH]
Här är paret, :) Kanske kan man få några yngel senare? :)

Bild 3:
[ATTACH=CONFIG]46414[/ATTACH]
Helbild. Till höger ska det också fyllas på med javaormbunkar, sten och rötter men tyvärr fanns det bara några små skruttiga ormbunkar i affären idag så får vänta tills de får in nya (om de inte har på zoogiganten)

I morgon ska jag till zoogiganten och kolla om de har några fina discusar, om inte så åker jag vidare upp till bl discus i helsingborg, :)
#33 - 11 augusti 2011 20:38
Ett gott råd!

Köp ett rejält knippe Ceratopteris [I]cornuta[/I] och stoppa ner i karet, så snart du kan!

Du har bara växter som växer långsamt i karet och de hjälper inte till med att ta upp näringen från vattnet så bra. Så vill du motverka den algblommning du kommer att få i slutet av augusti så skicka i rejält med snabbväxande växter.

I slutet av september kan du slänga dem på komposten, då har de gjort sitt. Mycket bättre än att slänga dyra växter som är överväxta med alger på komposten;)
#34 - 11 augusti 2011 22:28
Jag har ett par sådana, fast de flyter på ytan , syns inte på bilden bara. :) Ska köpa några till och sen kanske jag får ta i några snabbväxande till som inte är flytväxter. Så har redan några sånna + någon annan flytväxt som jag inte vet namnet på... Men tack för tipset! :)
#35 - 12 augusti 2011 04:48
Jättefint kar :) ser dessutom hur min egen bakgrund såg ut innan algerna tog över den.
#36 - 12 augusti 2011 08:01
Det blev riktigt snyggt! Gillar verkligen hur du har gjort med stenarna och rötterna :).
#37 - 12 augusti 2011 15:49
Har nu varit och köpt några stycken discusar och ett till par fjärilsciklider på bl discus i helsingborg! Jättefin affär med fina fiskar, :) Tack ansjo som tipsade mig om affären, :) Bilder kommer när de är i, :)
#38 - 13 augusti 2011 09:50
Kul att ni gillar mitt kar, :)
Just nu ska jag vänta lite med att lägga i fler växter mm och se hur det går med det jag har nu, :) Om det nu går bra så ska jag handla in 1 - 2 rötter, några till javaormbunkar, några anubias och några vallisineria.

Nu kommer bilder på det som redan är i, :)

Bild 1:
[ATTACH=CONFIG]46422[/ATTACH]
Lade i några stenar här för att det inte skulle se så tomt ut. Denna sidan är dock inte klar och ska fixas till en hel del.

Bild 2:
[ATTACH=CONFIG]46423[/ATTACH]
Här är tre av fyra diskus. Den fjärde syns lite bakom de andra. Väldigt fina fiskar! :)

Bild 3:
[ATTACH=CONFIG]46424[/ATTACH]
Helbild från sidan, :) Blir inga bra bilder framifrån på dagen eftersom det speglar sig i rutan. Ni får se senare ikväll, då får ni också se hur månljuset ser ut, :)

Har också köpt två fjärilsciklider som tyvärr gömde sig bland stenarna så ni får en bild på de ikväll istället, :)
#39 - 14 augusti 2011 14:39
riktigt snyggt kar :)
#40 - 14 augusti 2011 14:44
Det ser fint ut:). Hur stora är plattisarna, runt 10 cm?
#41 - 14 augusti 2011 16:48
De är ca 12 - 13 cm. :)
#42 - 14 augusti 2011 22:42
Snyggt!
#43 - 15 augusti 2011 07:11
Blev hur bra som helst med Discusarna :).
#44 - 15 augusti 2011 07:35
supersnyggt kar och discus :)
#45 - 15 augusti 2011 08:10
Tack så mycket, :) Kul att ni gillar det! :)
#46 - 18 augusti 2011 22:19
Uppdatering!

Kom precis hem från Blekinge där jag köpte några Cryptocoryne och ett par kinesiska algätare som jag tänkte skulle bekämpa kiselalgerna som börjar titta fram lite här och var. Köpte också två mangroverötter som passade perfekt i karet, :) Tyvärr hade de inga vallisneria just nu och här i malmö säljs de inte ens i affären, :/. Får hoppas att blekinge får in några snart, :)

Bilder:

[ATTACH=CONFIG]46472[/ATTACH]
Två kinesiska algätare.

[ATTACH=CONFIG]46473[/ATTACH]
Ena fjärilshanen vågar sig fram efter möbleringen, :)

[ATTACH=CONFIG]46474[/ATTACH]
Helbild på karet, nu är jag ganska nöjd. Lite små detaljer ska dock fixas och några till växter ska köpas och sen får det växa till sig och förhoppningsvis bli som jag vill, :P

[ATTACH=CONFIG]46475[/ATTACH]
Och sist, en väldigt suddig bild på månljuset. Kameran kan inte ta så bra bilder i mörkret men man ser ju i alla fall lite hur det ser ut. Det är inte så ljust som det ser ut på bilden, :)

I morgon blir det förmodligen iväg till affären och köpa några javaormbunkar och kanske någon till anubias.
Vi får se, :) Hoppas ni gillade bilderna, :)
#47 - 19 augusti 2011 06:25
Verkligen fint kar, och fina fiskar också:).

//Inger
#48 - 19 augusti 2011 07:34
Tack så mycket, :)
#49 - 22 augusti 2011 11:52
Nu tyckte jag det var dags för en liten uppdatering.
Jag köpte fyra javaormbunkar till så nu tycker jag det ser bra ut och är tillräckligt med växter, :) Tyvärr så har roten som ormbunkarna sitter på ramlat lite så jag får fixa det senare. Vill inte pilla i karet mera nu på ett tag eftersom discusarna blir så stressade. Testade också att mata med ärtor och det uppskattades, :) En av mina bolivianska fjärilsciklider blev hela tiden jagad runt i karet av den "vanliga fjärilshanen", nu har det dock bytt och nu är det bolivianen som jagar de andra fjärilscikliderna och har även börjat med att ge sig på discusarna ibland. Får se om han lugnar sig annars får han flytta. Disacusarna har också börjat bråka lite med varandra då och då men det brukar ju bli så med discus...

Och nu ska ni få lite bilder, :)

Här ser vi mobbaren, :P
[ATTACH=CONFIG]46570[/ATTACH]

Nålgräset, som när jag fick det var nästan helt brunt, har börjat ta sig och sprida små skott åt sidorna, kul, :) Där ser ni också fjärilshanen och toppen honans fena, :)
[ATTACH=CONFIG]46571[/ATTACH]

Här är en suddig bild på bolivian hanen som har tuffat till sig... lite för mycket, :P
[ATTACH=CONFIG]46572[/ATTACH]

En bild på discusarna, den fjärde gömmer sig bakom en rot.
[ATTACH=CONFIG]46573[/ATTACH]

Och en bild på rödmunstetrorna. Tre stycken har försvunnit för ett tag sedan. Får köpa några till sen.
[ATTACH=CONFIG]46576[/ATTACH]

Kiselalgerna som jag fick för ett tag sedan är nästan helt borta tack vara de kinesiska algätarna. Lite kvar högst upp bara där de inte vågar vara.
[ATTACH=CONFIG]46574[/ATTACH]

Och till sist en helbild på hela karet, :) Ska se om man kan dölja ställningen på något bra sätt sen, :)
[ATTACH=CONFIG]46575[/ATTACH]

Sådär, nu har ni fått lite bilder, :) Ge gärna tips på hur inredningen kan bli snyggare!
#50 - 22 augusti 2011 12:07
Det ser bra ut, bara att låta karet mogna nu:)....

Ang. ställningen så är en idé att köpa alu-skenor hos en glasmästare som man sätter glasskivor i, ungefär som skjutdörrarna i ett uterum. I dessa kan du antingen ha färgat glas, eller en tunn plywood så döljer det allt i/under ställningen.
Sågar du sedan till en träskiva som du lägger mellan benen i ställningen får du ett kanonutrymme till förvaring. Här kan du se lite bilder hur jag gjorde en gång i tiden till mitt 540 liters: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=714722&gid=797692
#51 - 22 augusti 2011 19:58
Håller med Ansjo, låt det mogna nu!

Ska bli intressant att se hur dina växter utvecklas. Du har ett urval av växter som jag inte skulle ha valt, men det säger ju inte att du har valt fel.

Jag kan kanske lära mig något nytt!
#52 - 22 augusti 2011 20:01
Får jag fråga varför du kör ända till blekinge när vi har rätt hyffsade affärer här som akvariepiraten och akvarietjänst? Länge sedan jag höll på med akvarium men precis dragit igång ett nytt kar, men sist så var jag nöjd med både de affärerna
#53 - 22 augusti 2011 20:05
Var på jägerszoo idag och de hade mycket vallis inne. Åk dit och kolla. Finns med hos zoogiganten Utanför Lomma, de brukar alltid ha inne.
#54 - 24 augusti 2011 17:11
Hej, har du köpt stenarna eller har du plockat från naturen ? Vad är det för sorts sten ?
#55 - 25 augusti 2011 18:07
Uppdatering

Hade inte sett att jag fått en del svar i tråden, men nu ska jag svara, :)

ansjo skrev:

Ang. ställningen så är en idé att köpa alu-skenor hos en glasmästare som man sätter glasskivor i, ungefär som skjutdörrarna i ett uterum. I dessa kan du antingen ha färgat glas, eller en tunn plywood så döljer det allt i/under ställningen.

Sågar du sedan till en träskiva som du lägger mellan benen i ställningen får du ett kanonutrymme till förvaring. Här kan du se lite bilder hur jag gjorde en gång i tiden till mitt 540 liters: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=714722&gid=797692

Tack för tipset! :) Det blev ju verkligen jättesnyggt!

firejackan skrev:
Får jag fråga varför du kör ända till blekinge när vi har rätt hyffsade affärer här som akvariepiraten och akvarietjänst? Länge sedan jag höll på med akvarium men precis dragit igång ett nytt kar, men sist så var jag nöjd med både de affärerna

Jag åker inte enbart till blekinge för att besöka akvarieaffären, :) Det är dessutom en väldigt liten affär, drivs bara av en person, så jag vill gynna honom lite då han har fina och billiga saker! :)

macke_fisk skrev:
Var på jägerszoo idag och de hade mycket vallis inne. Åk dit och kolla. Finns med hos zoogiganten Utanför Lomma, de brukar alltid ha inne.

Tack för tipset! Stannade och kollade på zoogiganten påväg till bl discus men deras vallisneria såg inte så fina ut, bruna och risiga så jag lät bli att köpa där. Fast jag tror jag struntar i vallisneria helt då jag har planterat några Ceratopteris cornuta där istället. Vill inte röra mer i karet nu heller för att låta discusarna vara ifred.

Spongeduck skrev:
Hej, har du köpt stenarna eller har du plockat från naturen ? Vad är det för sorts sten ?
Stenarna är plockade från en bäck på Linderödsåsen, :)

[HR][/HR]
Och nu lite vad som hänt:

Tyvärr drabbades en av discusarna av hih - hål i huvudet sjuka, så jag fick köpa medicin från bl discus som kom idag så jag får hoppas att det blir bättre. Pmdd ingredienser kom med posten idag också, :) Får se hur växterna tar sig nu, :) Ni ska få lite bilder i morgon, :)
#56 - 25 augusti 2011 18:43
Hoppas du får discusen frisk :) och synd att deras vallisar såg risiga ut. De har sett fina ut innan :/.
#57 - 25 augusti 2011 18:43
Tack för svaret, glömde att nämna att karet ser riktigt härligt ut. Jag gillar verkligen hur du har byggt upp landskapet med stenarna, växterna och rötterna på det viset.
#58 - 10 september 2011 20:48
Uppdatering! Det var ju ett tag sedan, :P
Svärdplantorna har tagit sig och är inte lika gula längre! Kiselalgerna är borta också! :)
Tyvärr så har jag endast fyra rödmunnar kvar nu, de äter för mycket. Dessa fyra jag har kvar har dock klarat sig länge så vi får se hur det går, :) Kanske köper några till om det går bra för dessa!
Discusen är bättre, dock ej frisk. Den har några hål kvar men äter och simmar mm som den ska, :)
Har också fått en liten blomma på min anubias! :) Det är ju lite kul, :P

Ni ska få bilder i morgon!!!
#59 - 10 september 2011 21:02
Vilka fina Diskusar! Hoppas den klarar sig den stackaren som är sjuk.
Jag har ett liknande akvarium som ditt med filtret på samma sätt. Misstänker att jag har malbebisar där nu också:(
Sen har jag även tre "ventiler" genom bakrunden till filterdelen, förutom utblåset och inblåset:confused:
#60 - 10 september 2011 22:11
Är malbebisarna bakom bakgrunden? Jobbigt i så fall, :/ Klurigt att få ut dem!
#61 - 11 september 2011 05:23
Ja det är ju inte det lättaste att plocka filter efter filter och leta:( Skulle vilja sätta nåt framför ventilerna så det inte blev så stora hål. På utblåset har jag satt ett spetstyg nu när malbebisarna är här och där. Fast de flesta är nog i Scalaremagarna
#62 - 11 september 2011 06:50
snyggt kar :) gött att algerna ger sig och växterna växer :)
#63 - 11 september 2011 18:53
Bilder!!

Nu kommer lite bilder! :)

Har fått en liten blomma på min anubias, :) Det är ju alltid kul!
[ATTACH=CONFIG]47068[/ATTACH]
En liten bild på fjärilshanen. Han har verkligen fått jättefina färger! :)
[ATTACH=CONFIG]47069[/ATTACH]

Han tyvärr inte ta flera bilder idag men jag lovar att ni ska få några bilder på hela karet och diskusarna sen! :)
#64 - 11 september 2011 18:57
Smyger in lite och påminner om lite bilder ;)

Fint med blomman! :)
#65 - 11 september 2011 19:02
fina bilder :)
#66 - 11 september 2011 19:08
Smyger in lite och påminner om lite bilder ;)

Fint med blomman! :)

Oj oj, det hade jag glömt! Jag får skicka i morgon istället, hemsk ledsen!
#67 - 11 september 2011 19:09
Ingen fara :)
#68 - 11 september 2011 19:36
men sån fin blomma du fått!:)
#69 - 12 september 2011 19:47
Fina bilder:).
#70 - 13 september 2011 06:40
Den här tråden har jag missat. Har liknande planer. Jag kör växtakvarium som jag har gjort om för att anpassa mer till diskus. Du skrev att diskusarna blir stressade när du grejar med karet. Jag håvar ju upp döda blad och småpysslar med mitt kar varannan dag, jag ansar varje vecka m.m. Det jag oroar mig för är just stressen för diskus, samt värmen i karet, d.v.s. att växterna fixar typ 30 grader värme.
#71 - 13 september 2011 14:08
tommy_g skrev:
Den här tråden har jag missat. Har liknande planer. Jag kör växtakvarium som jag har gjort om för att anpassa mer till diskus. Du skrev att diskusarna blir stressade när du grejar med karet. Jag håvar ju upp döda blad och småpysslar med mitt kar varannan dag, jag ansar varje vecka m.m. Det jag oroar mig för är just stressen för diskus, samt värmen i karet, d.v.s. att växterna fixar typ 30 grader värme.

Mina växter har klarat sig fint hittills. Har dock lite lättare växter så jag vet inte hur det blir om man vill ha lite svårare. Att håva och ansa ska man ju försöka undvika. I början så ändrade jag lite då och då men då fick jag ju hål i huvudet sjukan så nu har jag inte rört i karet på väldigt länge.
#72 - 13 september 2011 14:50
fint kar.
en fråga
är det svårt med diskusar.
#73 - 13 september 2011 15:32
Både ja och nej, var det något speciellt du tänkte på?
Det är ju helt klart känsliga för stress men annars har jag inte upplevt att de varit så svåra. Man bör dock läsa på noga innan man skaffar sig diskus!
#74 - 13 september 2011 15:55
Både ja och nej, var det något speciellt du tänkte på?

Det är ju helt klart känsliga för stress men annars har jag inte upplevt att de varit så svåra. Man bör dock läsa på noga innan man skaffar sig diskus!

nä, tänkte bara lite allmänt
#75 - 13 september 2011 19:09
Ryckte du ur mittstaget när du monterade in bakgrunden eller limmade du i karet?

Är precis på g här, tänkte att det vore fint med ett råd till ;P
#76 - 13 september 2011 19:16
Discus behöver bara tid för sig att gå in sig i karet och sen får man vänja dem att man måste röra lite i karet.
#77 - 13 september 2011 19:25
Ryckte du ur mittstaget när du monterade in bakgrunden eller limmade du i karet?

Är precis på g här, tänkte att det vore fint med ett råd till ;P

Jag limmade i karet, :)

macke_fisk skrev:
Discus behöver bara tid för sig att gå in sig i karet och sen får man vänja dem att man måste röra lite i karet.

Okej, :)
#78 - 13 september 2011 19:28
Cool, är rätt orolig för att inte få det tätt, man vill ju ha så bra drag som möjligt :)

tack igen!
#79 - 24 september 2011 15:33
En kort uppdatering!
Diskusen är nästan helt frisk! Bara några små hål kvar som nästan är helt läkta. De är i alla fall mycket mer aktiva nu och äter som de ska! :)
Svärdplantorna är också mycket fina nu, de har tagit sig!

Bild:

[ATTACH=CONFIG]47477[/ATTACH]
Bild i ena hörnan. Så mörk som på bilden är det inte, men det är en aning svart då ag använder alkottar för PH.

[ATTACH=CONFIG]47478[/ATTACH]
Svärdplantan tar sig! :)
#80 - 24 september 2011 16:06
Blir bara finare och finare nu när växterna börjar ta sig. Har du möjlighet får du gärna lägga in mer fiskbilder..;) Din fjäril ser riktigt fin ut!
#81 - 24 september 2011 17:01
Tack, kul att du gillar det! :) Ska se om man kan få några bra bilder på fiskarna!
#82 - 4 december 2011 19:53
hej var i blekinge har dom så fina växter o sånt att du kör ända från malmö lite nyfiken. stoby i hässleholm har rätt fina grejer med
#83 - 4 december 2011 20:13
Jag åker, som sagt, inte enbart dit för att handla. Men det är ju, såklart :P, en av huvudsakerna att jag åker dit. Växterna är helt okej, men framförallt priset. Man får saker tre gånger billigare, med lika hög kvalité i denna affär. Tyvärr så stängs denna vid nyår så nu blir det inget mer handlande där, :(

Fick i alla fall hans sista kardinal tetror, 29 st för 140 kr. Och på köper fick jag också några små anubias.

Får berätta mer i morgon och får leta fram kameran och ta några bilder på hur karet ser ut nu!
Kul att du grävde fram denna tråden, :P
#84 - 5 december 2011 15:37
Här är några bilder nu efter att jag gjort om!
Som ni ser jag har skaffat mig ett stim kardinal tetror, 25 st. Ska köpa några till senare.

Bild 1:
[ATTACH=CONFIG]49761[/ATTACH]
Här är en av diskusarna. Suger på att fota dem men men, :P Får experimentera med inställningarna på kameran senare!

Bild 2:
[ATTACH=CONFIG]49760[/ATTACH]
Helbild på karet. Här ser man också de nya kardinal tetrorna!

Fotona är ju, som ni kan se, inte av bästa kvalité. Ska som sagt testa inställningarna på kameran och ta lite bättre bilder, förhoppningsvis :P
#85 - 5 december 2011 15:41
Riktigt fräscht kar :D
#86 - 6 december 2011 17:32
Tack! :)
#87 - 6 december 2011 17:41
Ännu en bild. Nu ser man lite bättre hur det ser ut!
[ATTACH=CONFIG]49798[/ATTACH]
#88 - 26 juli 2012 16:10
Hej igen, :P
Efter ett uppehåll från forumet och akvarium har jag nu fått tillbaka intresset och massa inspiration efter ett besök på ett terarrie och akvariehus i tyskland.

Köpte med mig en stor rot hem och tänkte att det är dags att göra om i karet där hemma som inte såg så bra ut. Allt var nämligen väldigt vildvuxet och då mitt akvarieintresse hade avtagit lite så brydde jag mig inte så mycket. (Självklart sköttes akvariet ändå)

Som sagt, jag köpte en stor rot och lite växter för att göra om karet.
Satt först och kollade lite på forumet efter bilder med lite fler tips och bestämde mig för att göra det till ett SA biotop kar.
Som många andra biotop kar försökte jag mest efterlikna miljön och tänkte inte så mycket på att att innehållet i karet verkligen var från detta ställe, växter, fiskar etc.

Jag hade lite grenar och kvistar som jag plockat för länge sedan för framtida akvariebruk och dessa kom till användning nu. Använde grenar från bok, er, äppelträd och ormhassel.

Här är bilder på hur det blev:
[ATTACH=CONFIG]54728[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54729[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54730[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54731[/ATTACH]

Kom jättegärna med ideer och synpunkter! Själv blev jag nöjd, :)
#89 - 27 juli 2012 01:11
Väldigt snyggt. Enda amatörmässiga kritiken jag kan komma med är att det skulle varit snyggt om den stora roten inte var så centrerad.
#90 - 27 juli 2012 15:12
Tack, :) Jo, jag vet. Problemet är bara att den inte kan stå sådär av sig själv utan ramlar då. Den hålls nu uppe av mittstaget, vilket sitter precis i mitten, :P
#91 - 28 juli 2012 13:13
Dra ett snöre från kanten till mittstaget så kan du ju flytta runt roten som du vill?
#92 - 28 juli 2012 15:16
Jag får se hur jag gör. Har en förmåga att när jag är nöjd med karet röra lite mycket i det så att allting rasar. Men tack för tipset!
Vann en aktion på tradera nu också med lite flytväxter, Limnobium laevigatum, som ska i karet senare.

Torven börjar också lösa sig mer och mer och vattnet blir lite mörkare för varje dag, :)

Annons