Projekt: 200 liters SydostAsien!

#1 - 12 december 2008 13:52
Först vill jag bara tacka: Johanski & Grodlund (Utan er hade jag aldrig hittat till Asien, och därmed kanske tröttnat på andra sydamerikas tråkiga fiskar? ;) )

Dessutom vill jag tacka alla Zoopets medlemmar som troligen varit trött på min "mix fisk frågor" som har handlat om allt från fengädda till diskus, men likförbannat har ni orkat svara. :)

Hej!
Nu startar jag min projekttråd! Det känns som att kar köpandet är nära nu. jag håller på och mäter, och har hittat ett kar som troligen blir köpt efter jul, ett akvarium "Juwel 180 liters", helglas. Skit snyggt.

Startar tråden redan nu, så kan jag lägga upp tankar och så inför köpandet av karet, så ni kan hjälpa mig. :)

Info om hur karet ska bli:

Storlek: 200 liter (eller iallafall något mellan 180-220)
Sand storlek: 0.4-0.8 mm blästersand från biltema
Biotop: Sydost Asien
Inredning: Bambu, sten, btn slimline, rötter, och ännu icke planerade växter.
Fiskar:
Badis badis
Dario dario
Pakistanbotior
Siamesiska algätare
Malaysiska sandsnäckor
Körsbärsräkor

Ha det bra!

Mvh
JojjeN
#2 - 12 december 2008 13:56
låter kul det där..Ja har åxo bestämt mig för dvärgkulfisk... då kommer ja ha ett fint skaffer med mat till dom..Fick ju snigelinvasion i ett av karen..
Pratade med nåra Imazorepresentanter idag.. dom har ingen dvärgkulfisk inne för tillfället..
ska bli kul å följa detta prosjekt..
hmmm man kanske blir riktigt asien biten.. ; )
#3 - 12 december 2008 13:57
Kul att du äntligen börjar!

Börja inte med mer än 5 tigerbarber, men det kanske du vet. Blir lite för mycket för ett nystartat kar annars, kan jag tycka.

Lycka till!
#4 - 12 december 2008 14:00
Johanski skrev:
Kul att du äntligen börjar!

Börja inte med mer än 5 tigerbarber, men det kanske du vet. Blir lite för mycket för ett nystartat kar annars, kan jag tycka.

Lycka till!

Tackar!

Jag är medveten om det, men eftersom jag kommer använda filtergojs från mitt nuvarande akvarium så kan man kanske starta upp med fler?

Iofs så kanske inte filterbakterierna överlever det dygnet som det kan ta innan vattnet är i det nya karet, efter att ha flyttat ut det gamla.

Sen är det ju alltid bättre att ta det säkra före det osäkra förstås. :)
#5 - 12 december 2008 14:01
Just det ja, ni kanske vill se akvariumet som det troligen blir att jag köper?

http://www.blocket.se/vi/18795545.htm?ca=22_s&last=1

Tycker det är ett bra pris för ett snyggt möbelakvarium med massvis av tillbehör.
#6 - 12 december 2008 15:13
Dvärgkulfiskar är riktiga fenbitare.
bara så du tänker på det ;]
#7 - 12 december 2008 15:18
PatrikN skrev:
Dvärgkulfiskar är riktiga fen bitare.

bara så du tänker på det ;]

Fast jag har ju inga fiskar med långa fenor i akvariumet, så det ska väl vara lugnt? Eller går dom på korta fenor också?
#8 - 12 december 2008 15:56
Enligt mig så går dom på alla..
dom är snabbare än man tror
#9 - 12 december 2008 15:56
JojjeN skrev:
Tackar!

Jag är medveten om det, men eftersom jag kommer använda filtergojs från mitt nuvarande akvarium så kan man kanske starta upp med fler?

Iofs så kanske inte filterbakterierna överlever det dygnet som det kan ta innan vattnet är i det nya karet, efter att ha flyttat ut det gamla.

Sen är det ju alltid bättre att ta det säkra före det osäkra förstås. :)

Ska du trycka ut filtergojs i det nya så kan du i princip starta med en hel del, men som sagt, better safe than sorry.
Lägg den gamla pumpen igångsatt, i en spann med vatten sålänge så överlever bakterierna, glöm inte bort att inte ha på fullt utblås bara.. ;)
Tryck ur filtret när du bara har grusen och vattenfyllt karet så inte allt möget fastnar i alla växter å sånt. Min javamossa såg inte så trevlig ut när jag gjorde det en gång... [:o]
Lycka till med ditt nya kar, alltid lika kul att planera och mäta och ha sig!!
#10 - 12 december 2008 19:21
NIC skrev:
Ska du trycka ut filtergojs i det nya så kan du i princip starta med en hel del, men som sagt, better safe than sorry.

Lägg den gamla pumpen igångsatt, i en spann med vatten sålänge så överlever bakterierna, glöm inte bort att inte ha på fullt utblås bara.. ;)

Tryck ur filtret när du bara har grusen och vattenfyllt karet så inte allt möget fastnar i alla växter å sånt. Min javamossa såg inte så trevlig ut när jag gjorde det en gång... [:o]

Lycka till med ditt nya kar, alltid lika kul att planera och mäta och ha sig!!

Tack så mycket för tipsen, det är precis sånt man vill veta innan man börjar. :)
#11 - 12 december 2008 19:22
Förresten är det värt att slamsuga bottnen innan man kastar ut grusen ur gamla karet, och sen spara det skitiga botten vattnet i en hink som man häller över till det nya akvariumet sen?
#12 - 12 december 2008 19:26
jag tror att jultomten kanske har något kul med sig till mig :) hoppas han tänker på dig också!
#13 - 12 december 2008 19:35
nysa81 skrev:
jag tror att jultomten kanske har något kul med sig till mig :) hoppas han tänker på dig också!

Jodå. Troligtvis kan det bli endel pengar till akvarie inredning :)
#14 - 12 december 2008 19:43
:) du får hoppas på det, en annan måste renovera klart gästrummet i huset, annars blir det inte frid och fröjd :)
#15 - 12 december 2008 19:44
JojjeN skrev:
Förresten är det värt att slamsuga bottnen innan man kastar ut grusen ur gamla karet, och sen spara det skitiga botten vattnet i en hink som man häller över till det nya akvariumet sen?

Bumpar upp denhär frågan också. ;)

Sen ännu en fråga:

Kan någon länka till ett bra filter av ett bra märke som skulle funka bra till dethär akvariumet? Och renar bra?

Får inte kosta över 1500 kronor iallafall.
#16 - 12 december 2008 23:48
Fluvals innerfilter är ju bra!:D
#17 - 13 december 2008 01:17
JojjeN skrev:

Behövs inte. Alla kar som jag på senare tid har startat har jag bara slängt i grusen/sanden, fyllt på med vatten, i med pumpen, tryckt ur filterskit från ett ingånget filter, låtit pumpen gå en dag eller två, sugit upp skiten som legat på bottnen. Inred och fisk. Har funkat kanon!!
#18 - 13 december 2008 07:09
PatrikN skrev:
Fluvals innerfilter är ju bra!:D

Men hur många liter i timmen ska den dra, om den ska göra det så optimalt som möjligt för samtliga av fiskarna?

NIC skrev:
Behövs inte. Alla kar som jag på senare tid har startat har jag bara slängt i grusen/sanden, fyllt på med vatten, i med pumpen, tryckt ur filterskit från ett ingånget filter, låtit pumpen gå en dag eller två, sugit upp skiten som legat på bottnen. Inred och fisk. Har funkat kanon!!

Okey, tack :)
#19 - 13 december 2008 09:00
jag har fluval 4+ till mitt 150 l och det är bra krut i den ;) får ha de på lägsta styrkan
#20 - 13 december 2008 09:00
Det drar mellan 500- 1000 liter i timmen btw
#21 - 13 december 2008 09:06
jag har ett fluval 4+ till mitt 375L och det är fan på gränsen att det är lite för lite tryck i den.
#22 - 13 december 2008 13:51
Men tror ni mina malaysiska sandsnäckor klarar sig från total utrotning? Dom är ju där för ständig mat, men också för att röra runt sanden. Så även om fiskarna ska hålla snäckantalet nere så får dom ju inte utrotas?
#23 - 15 december 2008 15:26
Då har projektet startat så smått nu, genom en utflyttning av förra akvariumet.

63 liters åkte ner i vardagsrummet till mina föräldrar, men det är fortfarande mitt, och jag som tar hand om det.

Så nu är det bara att välja ett akvarium, och åka och hämta det, för nu finns platsen-
#24 - 15 december 2008 19:09
Detta ska bli intressant att följa, Asien är mycket spännande även fast jag föredrar SA ;)
#25 - 15 december 2008 20:14
Vimsa skrev:
Detta ska bli intressant att följa, Asien är mycket spännande även fast jag föredrar SA ;)

Jag hoppas det. :)

Tror jag kommer bli hel nöjd med asien, tror och hoppas det blir lite spänning mellan arterna.

Vet inte om jag stryker kulfisken nu, men då hoppas jag hitta något annat att komplettera med.
#26 - 16 december 2008 19:47
Idag var jag och köpte en stor och fin mangrove rot, som bildar ca 5 st gångar under sig åt botiorna. :)

Tanken med att jag köper den nu innan jag ens köpt akvariumet, är för att jag ska lyckas få bort det mesta av brunfärgningen av vattnet genom att ha den i varmt vatten som byts 2 gånger om dagen, och iallafall 1 gång om dagen skrubba den rejält.

Dessutom har jag hittat ett 10 liters nano kar, där jag hade tänkt ha mossa och växter. Där fanns inbyggt månljus, osv. Dock kommer detta bli ett projekt när jag är klar med 200 liters.
#27 - 17 december 2008 15:54
Är det bilder som krävs för att få lite kommentarer? :D
#28 - 17 december 2008 16:00
Där slog du huvudet på spiken! :D
#29 - 17 december 2008 16:03
Vimsa skrev:
Där slog du huvudet på spiken! :D

Då är det bara att ladda kameran nu, märkt just att den är helt död. :p
#30 - 17 december 2008 16:05
Bra idé :p
#31 - 17 december 2008 19:22
Tror ni det skulle funka med guldfisk i akvariumet med de andra? Utan så mycket växter då, borde ju gå att få snyggt ändå?

Och då menar jag äkta guldfisk, och inte någon tjock slöjstjärt. :p
#32 - 17 december 2008 19:59
Guldfisk vill ha svalt och syrerikt vatten och så vill dom ha stora kar och så bökar dom i botten. tror inte att dom passar med dina fiskar.
#33 - 18 december 2008 14:22
Aaa detta är ju verkligen inte lätt! Efter att ha hört andras åsikter, så är jag rädd att det blir lite väl mycket "samma sak varje dag."

Därför har jag börjat tänka på om det kanske skulle bli bättre med en blandning av:

*Några sorters apistogramma
*Pakistanbotior
*Otocinclus
*Guppys (Som ger mat, och är vackra i övre delen av akvariumet)
*Körsbärs räkor och amano räkor

Och så malaysiska sandsnäckor.

Gud vad svårt! vad tycker ni?? Skriv helt enkelt "inriktning Asien" eller " inriktning Apistogramma" och hjälp mig med valet! :p
#34 - 18 december 2008 14:53
äter inte apistogramma upp Körsbärsräkorna ?
#35 - 18 december 2008 14:57
Tror jag inte, tror TinaM här på zoopet har körsbär med sina apisto.
#36 - 18 december 2008 15:36
jag trodde dom åt upp dom. men då får du ju testa det är ju vackra fiskar.
#37 - 18 december 2008 19:56
ta kakaduaciklider skitfina!:D
#38 - 23 december 2008 06:10
Okey, glöm alla apistogramma tankar, blir asien som jag hade tänkt från början! :)

Lite nyheter:
På juldagen så hämtar vi ett 180 liters möbel akvarium med btn bakgrund. Vi har redan ringt och bestämt, så allt är ordnat.

Dessutom har jag hittat en asiatisk fiskblandning som jag trivs bättre med, och självaste Azur sa att räkorna och badisarna nog funkar:

*Badis badis
*Kuhlii
*Malaysiska sandsnäckor
*Körsbärs räkor
*Amano räkor
* Klippräkor om jag hittar någonstans
#39 - 23 december 2008 09:17
Blir nog ett par "Dario dario" också :)
#40 - 23 december 2008 13:19
Asien låter bra, gillar inte blandningar :p
#41 - 25 december 2008 21:18
Var i Klippan idag och hämtade ett 180 liters Juwel med btn bakgrund. :)

På lördag så åker jag och köper sand, växter, och alternativt några fiskar om jag hittar. (Vi har ju bara en djuraffär här i stan, men nu ska vi iväg till kristianstad på lördag, och där finns ju mer, så det är lika bra att köpa där när man väl är där om man hittar något, även om jag inte borde)

Postar en bild, roten är dock inte i, den ska bli överraskningen sen. ;)

Akvariumet ser inte så litet ut i verkligheten, modulen är riktigt stor, dock får den akvariumet att verka litet på bilder.

[ATTACH]16179[/ATTACH]

Som sagt, ser inte så här litet ut annars, ni ska få något att jämföra med sen. ;)
#43 - 25 december 2008 21:32
Sådär, tog en bild med ett tv spel ovanför, så ni kunde få en inblick i hur stort det verkligen ser ut. ;)

[ATTACH]16180[/ATTACH]
#44 - 25 december 2008 22:54
hehe ja ska också till kristianstad imorron och kolla akvarium :)
#45 - 26 december 2008 06:35
Vilken storlek ska du titta efter? :D
#46 - 26 december 2008 06:55
Stoffz skrev:
hehe ja ska också till kristianstad imorron och kolla akvarium :)

>Förresten du som bor i kristianstad, vilka djuraffärer/akvarie affärer tycker du har bäst utbud av fiskar? Alltså inte utrustning, utan just fiskar. Och vilken har mest växter?

Och vet du någon affär som har räkor eller Badis badis inne just nu?

Tacksam för svar. ;)

Förresten jag tittade på internet, och det var väl nästan inga affärer (med website iallafall) som hade öppet i kristianstad idag? Det var därför jag valde imorgon
#47 - 26 december 2008 09:15
Zoologiska bakom harald nyborg tycker jag har bäst utbud av fiskar. Där har han iallafall cherry räkor det vet jag. Han har även zebra pleco! mums :P
#48 - 26 december 2008 11:15
Tack för tipset, får nog bli en av de första besöksplatserna då, men planerar att gå igenom varenda akvarie butik i hela stan. ;)
#49 - 26 december 2008 13:51
JojjeN skrev:
Tack för tipset, får nog bli en av de första besöksplatserna då, men planerar att gå igenom varenda akvarie butik i hela stan. ;)

jag är också från Kristianstad men bor numera i Västragötaland( har precis kommit hem från att spenderat veckan hos familjen i Kristianstad) ,,Zoologiska var jag på i Tisdes, tyckte dom hade lite tråkigt utbud i tisdes men dom brukar ha annars rätt så mycket roligt. blev en del fisk därifrån.

sedan finns det den nya djuraffären som heter Grizzly, brukar ha ett roligt sortiment av fiskar. ligger lite utanför.

vill du åka utanför Kstad så kan du åka till Stoby Akvarieaffär har stor sortiment av fiskar. var där i måndes och köpte en gul/orange kampfiskhane.
#50 - 26 december 2008 13:54
Vet du om där fanns Badis badis?
#51 - 26 december 2008 14:45
Nej vet ej de : /
#52 - 26 december 2008 14:46
Det finns 5 akvarieaffärer i K stad förresten :P Cityzoo och zoohörnan inne i centrum och Djurmagazient, zoologiska och grizzly på långebro lite utanför.
#53 - 26 december 2008 14:48
Tack för den listan, blir mycket lättare att veta vart man ska nu! :)
#54 - 26 december 2008 21:47
Förresten GÅR det ens att ha körsbärsräkor och badis badis i samma akvariuM?
#55 - 27 december 2008 06:25
Nu är den stora dagen här, dagen då akvariumet ska inredas! :) Lovar en massa bilder under dagens gång, på stora som små skeden i akvarie inredningen. :)

Det jag är orolig över nu är:
1. Om jag ska lyckas hitta ofarliga bamburör, tänk om jag råkar stoppa i en gift bomb?
2. Om det går att stoppa i räkorna direkt, eller om de kommer dö?
Bilagor:
#56 - 27 december 2008 09:49
JojjeN skrev:
Förresten GÅR det ens att ha körsbärsräkor och badis badis i samma akvariuM?

Badis ska ju helst ha levande foder och äter kött. Jag själv vågar bara ha Körsbärsräkor med Guppy,Kardinalfisk. Du kan ju som sagt inte släppa i dom samtidigt för skulle dom äta dom gör dom det då.
#57 - 27 december 2008 22:28
Idag var jag i kristianstad och tittade lite.

Blev följande fisk: (Vet att det är mycket på en gång, men drog ut all skit ur mitt andra filter)
15 tigerbarber
1 dvärg kulfisk
6 Pakistanbotior (Varav två visade sig vara polkadot botior)
3 siamesiska algätare
4 kuhlii ålar

Fiskar som kommer köpas i framtiden:

Ytterligare 15 tigerbarber
Malaysiska sandsnäckor
Fler polkadoter.

Köpte även lite växter, dock vet jag inte namnen.

Biltema hade fått skicka tillbaka sin blästersand eftersom det var något fel på den, så det fick bli lite dyrare "riktig" akvarie sand, men det var det värt.

Tvättade den noggrant, och la sedan i den, roten, grottan (Som uppskattas av många av fiskarna), och växterna.

Har redan fått fiska upp 2 botior och 1 kuhlii ål från juwel pumpen, men fattar inte hur dom kommer in, för en av botiorna var ju ganska stor?

Bambu hittade jag inte någon, får bli nån annan dag.

Bilder:

[ATTACH]16203[/ATTACH]

[ATTACH]16204[/ATTACH]

[ATTACH]16205[/ATTACH]

[ATTACH]16206[/ATTACH]

[ATTACH]16207[/ATTACH]

[ATTACH]16208[/ATTACH]
#58 - 28 december 2008 01:29
Vill verkligen inte vara elak. MEN det känns som en mindre lyckad startsetup, angående fiskar- dessutom är grottan mindre snygg
#59 - 28 december 2008 01:35
woodo skrev:
dessutom är grottan mindre snygg

Smaken är som baken, som tur är. Kändes onödigt att bara påpeka det, eller hur?

Hursomhaver:

Kanske lite väl saftig uppstart Jojjen, ta det VÄLDIGT försiktigt nu och titta till ditt vatten ofta, även fast du hevt i massa slam.

Annars funkar besättningen fint med varandra. Eller jag har faktiskt ingen aning om dvärgkulfisken, men det ska nog gå bra. Har för mig någon på forumet har dvärgkulis med barber och botior?
#60 - 28 december 2008 06:09
woodo skrev:
Vill verkligen inte vara elak. MEN det känns som en mindre lyckad startsetup, angående fiskar- dessutom är grottan mindre snygg

Är väl medveten om att det blev mycket, därför så kommer jag endast mata sparsamt varannan dag nu en tid framåt.

Vet att det hade funnits snyggare grejer att inreda med än grottan, men jag ville tänka på fiskarna, eftersom jag har så många nattaktiva. Då kan de vara där på dagen, och botiorna och kuhlii ålarna uppskattar den, dock kan ju botiorna inte vara still däri mer än 3-4 sekunder. ;)

Fiskarnas välmående framför utseendet i akvariumet. Men det blir väl till att ändra om sen så att bambun ska få plats, och då blir det mer nya bilder.
#61 - 28 december 2008 06:13
Johanski skrev:
Smaken är som baken, som tur är. Kändes onödigt att bara påpeka det, eller hur?

Hursomhaver:

Kanske lite väl saftig uppstart Jojjen, ta det VÄLDIGT försiktigt nu och titta till ditt vatten ofta, även fast du hevt i massa slam.

Annars funkar besättningen fint med varandra. Eller jag har faktiskt ingen aning om dvärgkulfisken, men det ska nog gå bra.

Ja, ska göra det.

När tror ni man kan släppa i mer fiskar? Om 4-5 veckor? Eller är det snabbare nu när akvariumet redan räknas som "typ ingått" efter att ha hällt i skiten från andra akvariumet?

Men tror du det är något problem att akvariumet inte riktigt är i våg? Det skiljer kanske 1,5 cm med vattennivån från vänsterhörnet till högerhörnet?

Johanski skrev:
Har för mig någon på forumet har dvärgkulis med barber och botior?

Om inte annat så har ju jag det nu iallafall, och det funkar skit bra hittills. Tigerbarberna flyger in och ut genom de olika gångarna i roten, in på ett ställe och ut på ett annat, och botiorna håller sig också nära roten oftast, men det blir även en hel del rundturer i akvariumet ibland. Kulfisken simmar runt lite överallt och ser riktigt nyfiken ut, utan att påverkas alls av de andra större fiskarna. (Kulfisken är max 2 cm ännu)

Bilder kommer när kameran laddats.
Bilagor:
#62 - 28 december 2008 06:22
Jag kan aldrig tänka mig tigerbarberna som fenbitare, eller det minsta aggressiva. DOm verkar ju så lugna men stimmiga (Ha.... ha.... ;) ), och dom verkar köra någon sorts kull, först simmar en iväg, sen spurtar en efter, och så fort den andre kommer före, så sticker den förste i världens fart, och det blir ungefär som ett tigerbarbs race runt hela akvariumet, och fler och fler tigerbarber hakar på racet medans de "kör". ;)
#63 - 28 december 2008 06:28
Wow, fjärde inlägget på samma gång nu. ^^

Men glömde berätta om de malaysiska sandsnäckorna,

Jag hittade de i en zoo affär i kristianstad. Hämtade ett butiks biträde, men jag fick verkligen inte köpa eller få de snäckorna, för det var ren ohyra. De enda snäckorna man vill ha i akvarium är zebra snäckor och anentome helena enligt henne.

Jag försökte att jag iallafall skulle få ta med mig några hem och titta lite så att jag var säker på vilken sorts snäckor det var, men nejdå. Då får jag ohyra i mina akvarium.

Vafan kunde inte kärringen låta mig ansvara för vilken "ohyra" jag vill ha i mitt akvarium?

Dessutom köpte vi växter där, och på baksidan av de satt det massa ohyra, så dit åker jag aldrig mer.

Dock kan jag inte avslöja namn på butiken här.

Får väl fixa snäckorna genom annons avdelningen här på zoopet istället.
#64 - 28 december 2008 08:14
[attach]16212[/attach]

[attach]16213[/attach]

[attach]16214[/attach]

[attach]16215[/attach]

[attach]16216[/attach]
#65 - 28 december 2008 08:29
JojjeN skrev:
Wow, fjärde inlägget på samma gång nu. ^^

Men glömde berätta om de malaysiska sandsnäckorna,

Jag hittade de i en zoo affär i kristianstad. Hämtade ett butiks biträde, men jag fick verkligen inte köpa eller få de snäckorna, för det var ren ohyra. De enda snäckorna man vill ha i akvarium är zebra snäckor och anentome helena enligt henne.

Jag försökte att jag iallafall skulle få ta med mig några hem och titta lite så att jag var säker på vilken sorts snäckor det var, men nejdå. Då får jag ohyra i mina akvarium.

Vafan kunde inte kärringen låta mig ansvara för vilken "ohyra" jag vill ha i mitt akvarium?

Dessutom köpte vi växter där, och på baksidan av de satt det massa ohyra, så dit åker jag aldrig mer.

Dock kan jag inte avslöja namn på butiken här.

Får väl fixa snäckorna genom annons avdelningen här på zoopet istället.
Funkar det att ha Snäckor med tanke på Botian i karet?
#66 - 28 december 2008 08:48
Jag tror och hoppas det. Kommer köpa ca 20 stycken, så jag hoppas dom gräver ner sig och förökar sig, och därefter får dom gömma sig därnere, och de som kommer upp får botiorna och kulfisken ta.

Matade förresten tigerbarberna och botiorna för första gången nu, och det blev visst lite missförstånd, tigerbarberna tog tabletten, och botiorna tog de vita mygglarverna. ;)

[ATTACH]16217[/ATTACH]

Dock en av tigerbarberna fick nog lite väl mycket, han har en gigantisk kula på magen, och verkar ha ganska ont i magen. Han står ensam och "hackar" bakom roten, vi får hoppas han klarar av att smälta all den maten?

Kan dock itne ta någon bra bild eftersom han är så långt in i akvariumet.
#67 - 28 december 2008 10:30
Tigerbarber ;) dom va riktigt fina var köpte du dom?
#68 - 28 december 2008 11:09
Stoffz skrev:
Tigerbarber ;) dom va riktigt fina var köpte du dom?

City zoo. Dock blev det bara 13 kvar efter mitt köp. ;)

Faktiskt den enda affären av de 4 affärer i kristianstad som jag verkligen fastnade för. Grizzly var helt okey också, men djurmagazinet besöker jag aldrig igen, och zoologiska var inte det bästa.
#69 - 28 december 2008 11:49
Trevligt! Lite firrar nu i karet! Ser fint ut Jojjen, fick du nån användning av PDF:en jag skickade?
#70 - 28 december 2008 11:53
Bowman skrev:
Trevligt! Lite firrar nu i karet! Ser fint ut Jojjen, fick du nån användning av PDF:en jag skickade?

Nja, har skummat igenom den, men inget jag kan använda just nu. Dock kan det alltid vara bra i framtiden.
#71 - 28 december 2008 12:04
Men visade sig att alla 6 är pakistanbotior, så då är allt lugnt igen. ^^

I morgon ska jag köpa vattentester och lite sånt, kanske nån mer växt, och om nån månad så köper jag fler tigerbarber.

Ska försöka fixa sandsnäckor så fort som möjligt, både åt växterna, och till kulfisken ochj botiorna.
#72 - 28 december 2008 12:22
JojjeN skrev:
Nja, har skummat igenom den, men inget jag kan använda just nu. Dock kan det alltid vara bra i framtiden.

Japp, det är alltid bra att ha som referens!
Bilagor:
#73 - 28 december 2008 15:47
Har satt igång en artemia odling precis, det är väl det enda nya just nu.
#74 - 28 december 2008 15:49
Varför gilla du inte zoologiska?:) Min favorit affär ju :D
#75 - 28 december 2008 16:01
För mycket växter i akvariumen, för lite sorters fisk, och endast en i personalen som visste vad det var för olika fiskar.

Dock inte lika dåliga som djurmagazinet.

Men jag fattade inte vad du menade med "bakom clas olssons"? Zoologiska låg ju ute vid långebro?
#76 - 28 december 2008 16:10
Bakom harald nyborg menade jag isåfall:P
#77 - 28 december 2008 16:11
Men killen på zoologiska vet verkligen vad han sysslar med. Men jag tycker att hans fru har koll på de flesta fiskarna hon också.
#78 - 28 december 2008 16:19
Stoffz skrev:
Bakom harald nyborg menade jag isåfall:P

Hehe ;)

Stoffz skrev:
Men killen på zoologiska vet verkligen vad han sysslar med. Men jag tycker att hans fru har koll på de flesta fiskarna hon också.

Jag får väl ge dom någon ny chans i framtiden, när de fixat fler olika sorters fiskar. :) Men räkor var dom de enda som hade.
#79 - 28 december 2008 16:28
Ja :D hur många köpte du?
#80 - 28 december 2008 16:35
Blev inga räkor, eftersom jag köpte tigerbarber. Barberna hade slukat räkorna ;)
Bilagor:
#81 - 28 december 2008 16:37
Ajaj :P De negativa sakerna med zoologiska är att de är ganska dyra och att han gav mig två hanräkor ;)
#82 - 28 december 2008 16:59
[:O][:-9] För LITE fisk hos Zoologiska?
Där finns då så det räcker och blir över för mig iallafall!

Tycker utbudet är bra - för där finns även lite ovanligare fiskar - och växter i XXL storlek...
#83 - 28 december 2008 17:12
[:O][:-9] För LITE fisk hos Zoologiska?

Där finns då så det räcker och blir över för mig iallafall!

Tycker utbudet är bra - för där finns även lite ovanligare fiskar - och växter i XXL storlek...

Där kanske finns många sorters fiskar, men eftersom det är så stökigt i karen så ser man dom inte. På cityzoo var det mer clean så man såg alla sorterna.-
#84 - 29 december 2008 00:11
Menade inte att klanka ner när jag skrev det där. Var bara lite tveksam till fiskbesättning. Främst då kulfisken, även om det är väldigt coola. I övrigt har jag faktiskt ändrat mig lite smått om ditt kar efter de nyare bilderna. Det ser bra ut, även om jag är lite halvt som halvt emot plastgrottor. Blir nog riktigt sjyst med bambun senare!.
#85 - 29 december 2008 07:15
woodo skrev:
Menade inte att klanka ner när jag skrev det där. Var bara lite tveksam till fiskbesättning. Främst då kulfisken, även om det är väldigt coola. I övrigt har jag faktiskt ändrat mig lite smått om ditt kar efter de nyare bilderna. Det ser bra ut, även om jag är lite halvt som halvt emot plastgrottor. Blir nog riktigt sjyst med bambun senare!.

Nejdå, det är bra att man får lite mer negativ kritik också, det är ju den som visar vad man borde ändra! :)

Idag ska iallafall resten av min familj upp till växjö och handla kläder, och eftersom det är det tråkigaste som finns, så åker jag in till min farmor så kan vi gå och kolla i djuraffären här i stan istället. ^^ Ska köpa nitrit test och så.

Har ändrat om i akvariumet lite, planterat två java ormbunkar bakom plast grottan, och flyttat hela kalaset så bamburör ska få plats till höger

[ATTACH]16268[/ATTACH]

Artemia odlingen i en skumtomte burk:

[ATTACH]16269[/ATTACH]
#86 - 29 december 2008 07:21
Han som har hand om akvarieavdelningen på cityzoo verkar ha koll på sina saker iaf,

är inte malaysiska sandsnäckor samma man snäckor man får med växter ibland??

Han på cityzoo berättade för mig att de vissa akvarister använde sådana när man ha fin sand, för att snäckorna bökar runt i sanden och dä blir det mer syresatt , men sen sa han också att de lätt kan bli för många och svåra att bli av med.

Men du har ju asienbiotop och om de blir förmånga kan du ju addera någon botia så är det löst^^

Lycka till!
#87 - 29 december 2008 07:25
Han som har hand om akvarieavdelningen på cityzoo verkar ha koll på sina saker iaf,

är inte malaysiska sandsnäckor samma man snäckor man får med växter ibland??

Han på cityzoo berättade för mig att de vissa akvarister använde sådana när man ha fin sand, för att snäckorna bökar runt i sanden och dä blir det mer syresatt , men sen sa han också att de lätt kan bli för många och svåra att bli av med.

Men du har ju asienbiotop och om de blir förmånga kan du ju addera någon botia så är det löst^^

Lycka till!

Jo, man ska tydligen kunna få dom med växter ibland. Botiorna och kulfisken tar nog hand om de ovan sanden. ;)

Lycka till med dina projekt också!
#88 - 29 december 2008 08:12
Fyfan vad häftigt! Nu har rank fighterna inom tigerbarberna börjat!

De sätter "nosarna" mot varandra och snurrar runt och trycker emot, och sedan när en ger sig så går vinnaren på nästa utmanare.

Efter ett par "fighter" nu så verkar en ha utnämnt sig till ledare, alla följer honom, och han har fällt upp ryggfenan riktigt mäktigt. Om någon annan fäller upp ryggfenan så verkar han utmana den.
Bilagor:
#89 - 29 december 2008 09:23
snyggt akvarie, Men hur fungerar din artémia-odling?
#90 - 29 december 2008 15:57
sting skrev:
snyggt akvarie, Men hur fungerar din artémia-odling?

Tack! :)

Den funkar helt perfekt. Artemian började kläckas redan efter 12 timmar, och nu är här massvis.

Kläckte ju artemia förut också men tog en paus tills nya akvariumet kom, så denhär odlingen är på invigning, den förra kastade jag.

Men tror på bättre resultat med genomskinlig plastburk, eftersom mer ljus kommer in då. Dessutm hr jag plats för dubbelt så mycket vatten, så äggen får mer tillgång till syre och plats.
#91 - 29 december 2008 16:13
Finns det någon bra tråd om artemiaodling?:P
#92 - 29 december 2008 17:01
Uppskattar dom flesta fiskar (utom herbivorer) artemia?
Verkar vara en en lite rolig bisyssla nån gång då och då.
#93 - 29 december 2008 18:38
Bowman skrev:

Japp

Paletter är betydligt större en 7cm, och de jagar artémia.
#94 - 29 december 2008 19:08
Bowman skrev:

Alla fiskar som är mindre än 7 cm längd brukar uppskatta dom. Större fiskar bryr sig inte om att jaga dom, men tar vad som kommer in i munnen medans dom simmar helt enkelt. ;)

Har tagit första dropptestet idag, och nitriten var på noll ännu.

Och angående artemia, så är detta guiden jag går efter: (Dock med dubbelt så mycket av allt eftersom jag odlar det i en dubbelt så stor burk)

http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
#95 - 30 december 2008 06:23
Fan, jag är orolig över kuhlii ålarna.

De får inte i sig nån mat, och är så magra.

På dagen är de ju inte framme, och om någon mat mot all förmodan skulle missas av tigerbarberna, så rensar botiorna upp fort så inget blir kvar till ålarna.

På natten när de är framme så försöker jag droppa i sjunkfoder på lite olika ställen, men problemet är ju att botiorna också är nattaktiva, och hyper aktiva! Det verkar som att botiorna bara vill jävlas med ålarna, så så fort ålarna hinner fram, så cspurtar botiorna genom hela akvariumet och skrämmer väck ålarna innan de hunnit äta. Men det är itne maten som botiorna är intresserad av, för den verkar dom inte ens äta av, utan dom verkar bara tycka det är kul att jaga ålarna.

Finns det något sätt som man kan använda så kuhliiålarna får mat ändå? Eller någon mat som ingen annan än kuhlii ålarna i dethär akvariumet äter av? (Möjligtvis att siameserna får kunna äta det också, för de är ingen vidare konkurrans om maten. ;))

Stödutfodring blir inte lätt, eftersom de har så mycket gömställen och stor plats att fly från håven, så kan nästan helt omöjligt få upp dem utan att röja allt i hela akvariumet.
#96 - 30 december 2008 07:12
Kanske borde du tänkt på detta innan du blandade kuhlis och botior eftersom båda lever på bottnen och konkurerar om födan.
#97 - 30 december 2008 07:20
Guy Palm skrev:
Kanske borde du tänkt på detta innan du blandade kuhlis och botior eftersom båda lever på bottnen och konkurerar om födan.

Ja... man lär så länge man lever.

Men jag kan ju hoppas på att dom hittar överbliven mat på natten när jag inte ser, de var ju ganska magra i affären redan.
#98 - 30 december 2008 07:28
JojjeN skrev:
Ja... man lär så länge man lever.

Men jag kan ju hoppas på att dom hittar överbliven mat på natten när jag inte ser, de var ju ganska magra i affären redan.

Hoppas att det kommer att lösa sig, lägg ner något sjunkfoder när ljuset har släkts. Mata även med artemia då. Skaffa en engångsspruta på apoteket och förse den med en lagom lång slang så att du kommer ner till bottnen. Sug upp artemia i den och spruta ner när ljuset släkts.
#99 - 30 december 2008 10:34
Idag åt iallafall kulfisken mygglarver för första gången sedan han kom hit.

Nitriten är fortfarande på 0.
#100 - 30 december 2008 12:10
JojjeN skrev:
Fan, jag är orolig över kuhlii ålarna.

nu är det så är att Botior och kuhlii ''ålen'' tillhör samma familj Cobitidae - Grönlingar så det är inte ålar du har, ålar tillhör familjen Anguillidae. så det är ju inte sådär konstigt att dom har liknande beteende och gillar samma mat.

försk direkt mata Kuhliisar när ljuset är släckt. när dina kuhliisar blir större går det bättre.
#101 - 30 december 2008 13:01
Tack för tipsen.

man säger ju ändå kuhlii ål, såsom det står på artbeskrivningarna.

Har nu droppat ner några malaysiska sandsnäckor, så kulfisken har tagit sig ett skrovmål. Botiorna hade lite problem med att få ut sniglarna ur skalet, så de flesta andra kröp ner i sanden.
#102 - 30 december 2008 13:19
Förresten igår kväll så upptäckte jag att det inte är så smart att lägga i sjunkfoder och sen gå och lägga sig.

En av de större botiorna tyckte tydligen det var en utmärkt idé att börja knäppa som fan i säkert en halvtimme. :p
#103 - 30 december 2008 13:32
Mina Praktbotior smäller dygnet runt även utan mat :p...
#104 - 30 december 2008 13:45
inga bilder på dvärgkulfisken : (
#105 - 30 december 2008 16:04
JojjeN skrev:
Tack för tipsen.

man säger ju ändå kuhlii ål, såsom det står på artbeskrivningarna.

Har nu droppat ner några malaysiska sandsnäckor, så kulfisken har tagit sig ett skrovmål. Botiorna hade lite problem med att få ut sniglarna ur skalet, så de flesta andra kröp ner i sanden.

jag vill hellre kalla dom för Kuhlii, har sett minst 7olika butiker som använder det istället. det klan ju ibland bli missvisande med ål på slutet då det inte är en.

kvittar vilket namn!väldigt vackra fiskar. dock lite känsliga som små. dom äter bättre och kommer bättre till sin rätta mot andra fiskar när dom är större.
#106 - 30 december 2008 16:24
Flaxss skrev:
jag vill hellre kalla dom för Kuhlii, har sett minst 7olika butiker som använder det istället. det klan ju ibland bli missvisande med ål på slutet då det inte är en.

kvittar vilket namn!väldigt vackra fiskar. dock lite känsliga som små. dom äter bättre och kommer bättre till sin rätta mot andra fiskar när dom är större.

Jag hade mitt 1:a akvarium i början av 1960-talet och då hette arten kuhliål. Finns ett flertal arter som har missvisande svenska namn . Silverhaj, paroonhaj, hajmal. Tror du att de kallas för haj bara för att de är hajar ?
Nej de har fått sina namn på samma sätt som kuhliålen, bara för att de liknar en.
Så JojjeN fortsätt du att kalla dem för ålar:)
#107 - 30 december 2008 16:43
Guy Palm skrev:
Jag hade mitt 1:a akvarium i början av 1960-talet och då hette arten kuhliål. Finns ett flertal arter som har missvisande svenska namn . Silverhaj, paroonhaj, hajmal. Tror du att de kallas för haj bara för att de är hajar ?

Nej de har fått sina namn på samma sätt som kuhliålen, bara för att de liknar en.

Så JojjeN fortsätt du att kalla dem för ålar:)

iförsig skrev JojjeN kuhlli ''ål'' med mellanrum och ''ålarna'' då blir det fel för det är ingen ål. dom heter i handlen kuhliiål utan mellanslag eller kuhlii. sedan kvittar det väl vad jag vill kalla dom för? plus har jag inte skrivit att man inte fick kalla dom för kuhliiål ?
#108 - 30 december 2008 16:50
Jag läste i artbeskrivningen att kuhlisarna gärna rymmer, nån som upplevt detta?
Det står: använd välförseglat täckglas typ.

Hur går det på ett juwel med plastlock?
#109 - 30 december 2008 16:54
Du bör nog täta locket där bak. Urtaget för slang. Lägg dit en bit filtermassa
#110 - 30 december 2008 16:55
Inget mer kuhlii snack nu ;)

nesseman skrev:
inga bilder på dvärgkulfisken : (

Han är svår att fånga på bild, men tror jag lyckades hyfsat:

[ATTACH]16325[/ATTACH]

Flaxss skrev:
skrev jag att man inte FICK kalla dom för kuhliiål? vilket dom heter också. jag kallar dom för kuhlii då jag sett att flera affären har det som namn och jag trivs med att säga kuhlii. att kalla dom för rätt upp och ner ålar är ju ännu sämre och det bör man däremot inte göra. som jag skrev kvittar det väl vad dom kallas för.

Vi avslutar denhär diskussionen nu. ;)

Förresten om Bambun jag skulle köpa. Inte en enda affär vet ju om bambun är besprutad, och jag förstår det, dom beställer ju bara hem det som "bambu rör". Inte ens återförsäljarna vet ju det, dom ringde.

Så hur tycker ni jag ska få tag i rör? Här i karslshamn verkar ingen veta säkert iallafall, allt dom säger är "de ruttnar ju iallafall"

Och fins det något sätt man kan skölja bambun så att man får väck eventuellt gift?
#111 - 30 december 2008 16:56
Guy Palm skrev:
Du bör nog täta locket där bak. Urtaget för slang. Lägg dit en bit filtermassa

Ok!
#112 - 30 december 2008 16:58
JojjeN skrev:
Han är svår att fånga på bild, men tror jag lyckades hyfsat:

[ATTACH]16325[/ATTACH]

Förresten om Bambun jag skulle köpa. Inte en enda affär vet ju om bambun är besprutad, och jag förstår det, dom beställer ju bara hem det som "bambu rör". Inte ens återförsäljarna vet ju det, dom ringde.

Så hur tycker ni jag ska få tag i rör? Här i karslshamn verkar ingen veta säkert iallafall, allt dom säger är "de ruttnar ju iallafall"

Och fins det något sätt man kan skölja bambun så att man får väck eventuellt gift?

Kanske kontakta de personer som gjort beskrivningar på hur man "bygger ner" bambu i akvarier? Har för mig jag såg lite info på olika ställen om detta när jag sökte på det härom dagen.

Dessa personer borde ju rimligtsvis sitta på en del information.
#113 - 30 december 2008 17:02
Jag tror inte att du behöver vara så rädd för att stoppa ner bambu i karet. Lägg det i badkaret över natten och tyng ner det. Du kommer antagligen att få en hinna på bambun den första tiden, men det är inget farligt och försvinner efter ett tag.
#114 - 30 december 2008 17:04
Jaså. :o

Då blir det nog att köpa bambu på fredag kanske.
#115 - 30 december 2008 17:39
JojjeN skrev:
Inget mer kuhlii snack nu ;)

som jag skrev innan du skrev med mellanslag då blir det ål= blir fel. det heter kuhliiål och inte kuhlii ål eller ålarna.
#116 - 30 december 2008 17:40
JojjeN skrev:

[ATTACH]16325[/ATTACH]

vacker fisk! var på väg att köpa en sådan (en annan art) men kom på att jag inte hade plats för den. den jag tittade blir stora
#117 - 30 december 2008 17:42
JojjeN skrev:

jag förstår inte varför man skulle bespruta bambu. det är ju sällan ohyra går på dom eller nåt annat. så du kan nog lugnt köpa bambu.

jag själv änder vass och liknade som jag skalar av bladen och har i karet ser mer naturligt ut men dock så håller det sämre så man får byta ofta.
#118 - 30 december 2008 18:15
Men nån på foruemt sa något om att vissa hade flamskydd på bambun, så om inte butiksägaren visste, så skulle jag itne köpa-
#119 - 30 december 2008 19:41
JojjeN skrev:
Men nån på foruemt sa något om att vissa hade flamskydd på bambun, så om inte butiksägaren visste, så skulle jag itne köpa-

jag skulle inte tro att man säljer bamburör som man har besprutat.
#120 - 30 december 2008 19:46
Jag är avundsjuk på din kula! :)

Hur mycket fick du ge för den?
#121 - 30 december 2008 19:57
Markus1984 skrev:
Jag är avundsjuk på din kula! :)

Hur mycket fick du ge för den?

Ärligt talat så tittade jag aldrig priset på varje enskild fisk när jag köpte så många på samma gång.

Men tror det kan varit ungefär 50 kronor.
#122 - 30 december 2008 21:59
75 kostar de på city zoo iaf :D
#123 - 30 december 2008 22:55
dom jag kollade på i måndes kostade 49kr men det var inte dvärgsorten utan en annan art som blev större.
#124 - 31 december 2008 07:35
Stoffz skrev:
75 kostar de på city zoo iaf :D

Det var där jag köpte, så då var det 75 kronor. :p

Har dom fått in fler nu? Var nämligen den sista jag tog innan- :)
#125 - 31 december 2008 08:05
Lite morgon bilder:

[ATTACH]16341[/ATTACH]

[ATTACH]16342[/ATTACH]

[ATTACH]16343[/ATTACH]

[ATTACH]16344[/ATTACH]
#126 - 31 december 2008 12:18
En av botiorna ligger helt livlös på sidan under roten, rör på sig ibland, men sen lägger den sig igen. En grå hinna över ögonen ser det ut som.

Kan man ta upp honom till ett salt bad eller? Och funkar en glassburk till det isåfall?
#127 - 31 december 2008 12:38
JojjeN skrev:
En av botiorna ligger helt livlös på sidan under roten, rör på sig ibland, men sen lägger den sig igen. En grå hinna över ögonen ser det ut som.

Kan man ta upp honom till ett salt bad eller? Och funkar en glassburk till det isåfall?

Mina botior ligger ibland på sidan och "sover", hur länge har detta pågått?

Glassburk fungerar bra, men jag tycker du ska vänta med badet tills någon kan lista om den ens är sjuk, och isf vad det kan vara.
#128 - 31 december 2008 12:51
JojjeN skrev:

Botior är inte som vanliga fiskar :) De har alla möjliga konstigheter för sig så låt du den vara så blir det nog bra. Om den verkligen har en grå hinna så avvakta innan du gör något.
#129 - 31 december 2008 13:00
Kk. Den kanske bara har något konstigt för sig. ;)

Men ögonen ser gråa ut, och färgen på kroppen är inte särskilt skarp. Men det kanske är medans den sover.
#130 - 1 januari 2009 12:52
Mina botior gör likadant :D lägger sig uppochner under en sten och "sover"
#131 - 1 januari 2009 21:50
Samma med mina, dom grävde först så att blästersanden flög över allt.
Du har väll biltemas-blästersand?.
#132 - 1 januari 2009 21:57
Baf2 skrev:
Samma med mina, dom grävde först så att blästersanden flög över allt.

Du har väll biltemas-blästersand?.

Nej, vanlig akvarie sand
#133 - 2 januari 2009 17:28
Har idag varit och köpt bambu rör.

Men satan vad dom flyter!

Dom får ligga i akvariumet och flyta nu tills flyt förmågan avtar.
#134 - 2 januari 2009 17:30
Hur har det gått för din botia?
#135 - 2 januari 2009 17:38
Bowman skrev:
Hur har det gått för din botia?

Den syns inte så mycket, lägger sig på konstiga ställen.

Men idag har han iallafall legat stilla upprätt, och inte på sidan.
#136 - 3 januari 2009 16:21
Shiit, idag gjorde jag den största tabben hittills!

Gick till djuraffären för att köpa algae waffers och "Sera - Kristallklart", och självklart så hade dom fått in nya guramis!

De var så underbart vackra, och jag var så oerhört rädd att de skulle bli sålda, så utan att tänka så köpte jag dom! Men på vägen hem började jag tänka på vad jag hade gjort, tänk om det blir nitrit chock, osv.

Så nu får jag hålla nitriten under EXTREM uppsikt!

Guld guramin var lite sträng mot dom andra när de blev matade, men när maten var slut så blev han snällare igen.

Men som plåster på såren så tar jag iallafall några foton på dom. ;) Kan ni könsbestämma också? De i butiken sa att den guldige var en hane, och marmorna var honor, men jag är tveksam. :S

Honor?
[ATTACH]16404[/ATTACH]

Gurami 1 Kön?
[ATTACH]16405[/ATTACH]

Gurami 2 Kön?
[ATTACH]16406[/ATTACH]

Gurami 3 Kön?
[ATTACH]16407[/ATTACH]

Sen så borrade jag i bambun idag, sen sjönk den direkt. :) Så postar några bilder på bambuskogen och akvariumet i helhet nu. :) Kommer nog ändra runt bambun, detta är bara som jag satte det första gången, så om ni har några tips på hur jag ska ändra bambun, så skriv!

[ATTACH]16408[/ATTACH]

[ATTACH]16409[/ATTACH]
#137 - 3 januari 2009 18:24
Nu verkar guld guramin ha tagit sig ett revir bakom hela roten, så fort någon annan av guramina kommer ner bakom roten så blir de ivägjagade, de andra fiskarna bryr han sig dock itne om.

Så nu står han mest bakom roten och vaktar. Trist :O

Marmor guramina är dock oskiljaktliga, och följer varandras minsta rörelser.
#138 - 3 januari 2009 18:51
Nu var det ett tag sen jag ägde guramis.
Men om jag inte minns fel så såg man skillnaden på könet, på ryggfenan.
Spetsig=Hane Rund=Hona
#139 - 3 januari 2009 20:59
Men kan inte riktigt avgöra vilka som är spetsiga och inte. :/

därför hoppades jag att någon kunde se här på bilderna.

Är bättre bilder vad som krävs, så kan jag nog ordna det.
#140 - 3 januari 2009 21:12
guldguramin på bild 3 ser ut som en hane.
#141 - 4 januari 2009 00:31
Snyggt det blev med bambu pinnarna:)
#142 - 4 januari 2009 08:16
Baf2 skrev:
Snyggt det blev med bambu pinnarna:)

Tack :)
#143 - 4 januari 2009 10:22
ditt akvarium blev ju riktigt snyggt! :) och nu har jag äntligen läst igenom alla sidor av den här tråden och jag måste säga att det var en intressant läsning :).

bilden på gurami nr 2 tycker jag ser ut som en hona och bild nr 3 ser ut som en hane. men bild nr 1 är jag osäker på.
#144 - 4 januari 2009 11:18
Underbart fint med bambun. Jag är något irriterad på plaststenen men förstår ditt syfte, vi vill ju alla att fiskarna ska ha det bra :)
#145 - 4 januari 2009 12:51
Tack alla. ;)
#146 - 4 januari 2009 20:02
ska du skaffa fler bambupinnar till akvariet? En sak som jag hade tyckt kunnat vara fräckt i ditt akvarium är att sätta i några flytväxter vid bambun. Det hade blivit riktigt coolt och se guramisarna simma där mellan bambupinnarna och flytväxterna :).

Det hade kanske kunnat vara något?
#147 - 4 januari 2009 22:05
PatrikN skrev:
Enligt mig så går dom på alla..

dom är snabbare än man tror

alldrig sett dom bita någon, men har bara haft mina i 2 dagar :)
#148 - 4 januari 2009 22:12
fesoj skrev:
alldrig sett dom bita någon, men har bara haft mina i 2 dagar :)

jag trode likadant i början,
men sen så gick dom på kejsar tetrona
#149 - 4 januari 2009 22:19
ska du inte ha bambun rak istället?

tänkte det ser ju mer naturligt ut att det växer rakt upp. och så ser det snyggt ut när fiskarna simmar imellan en tät bambuskog.

annars så blev det väldigt snyggt med bambu.
#150 - 4 januari 2009 22:26
Jag tycker det är snyggare när några är snea och så. ;)

Men ska möblera om i morgon, ska testa ta väck grottan, flytta bambun (Och kanske utöka med några pinnar till), osv.
#151 - 4 januari 2009 22:28
Ja vissa ska ju va snea :P Då ser de ut som om de har brytits ;) Snyggt!
#152 - 4 januari 2009 22:29
Vilka flytväxter/klätterväxter tror ni kan passa vid bambun?
#153 - 4 januari 2009 22:33
Stoffz skrev:
Ja vissa ska ju va snea :P Då ser de ut som om de har brytits ;) Snyggt!

fast det är väl sällan bambu bryts i så små bitar. jag tänker mig mer som hur vass ser ut. raka täta ruggor vid strandkanten. fast sedan vet jag inte hur JojjeN hade tänkt sig. snyggt är det iallafall med bambu:)
#154 - 4 januari 2009 22:39
Ja tycker iaf de ser naturligare ut när den e sné :D
#155 - 4 januari 2009 22:39
JojjeN skrev:
Vilka flytväxter/klätterväxter tror ni kan passa vid bambun?

Pistia arter kan ju bli snyggt att ha på ytan. och den finns väl i dom flesta tropiska delar av världen och passar till Asiatiskttema.

en som inte är Asiatisk men är snygg är Limnobium laevigatum (får långa rötter)
#156 - 4 januari 2009 22:43
Stoffz skrev:
Ja tycker iaf de ser naturligare ut när den e sné :D

har du sett en bambudunge i verkligheten? dom bryts inte så lätt och ännu mindre i små perfekta bitar. även om dom växer snett. fast ska det vara naturligt så ska man ju inte ha bambu alls i kar för bambu växer ju ovanytan.

då får man ju använda sig av vassrör ( jag har vassrör i mitt kar).

men det är ju bara hur jag hade haft dom. andra får ju ha hur dom vill:)
#157 - 5 januari 2009 07:13
Så naturligt behöver det inte vara, bara det är snyggt och ger ett asiatiskt intryck- :)
#158 - 5 januari 2009 10:27
JojjeN skrev:
Så naturligt behöver det inte vara, bara det är snyggt och ger ett asiatiskt intryck- :)

snyggt är det:)
#159 - 5 januari 2009 11:34
Har ändrat om hela akvariumet nu, och både fiskarna och jag verkar nöjda. ;)

Bilder kommer när kameran är färdig laddad.
#160 - 5 januari 2009 23:27
får man visa en bild på hur jag har det med mina ''rör'' ?
#161 - 6 januari 2009 08:33
Visst
#162 - 6 januari 2009 12:27
Ladda kameran med min lust att se på bilderna :p
#163 - 6 januari 2009 12:39
JojjeN skrev:
Visst

tack tack

laddade upp två bilder på mina rör i karet. ska placera i fler rör. men har dom i vatten badän.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=2264161
#164 - 6 januari 2009 12:39
Vimsa skrev:
Ladda kameran med min lust att se på bilderna :p

vill också se nya bilder :)
#165 - 6 januari 2009 13:20
[ATTACH]16488[/ATTACH]

Tips på vad jag kan ändra?

Kommande invånare om några veckor blir troligtvis antingen Badis badis, eller dvärggurami. Vad skulle ni ta? Sen ska det i lite fler kuhlii ålar.
#166 - 6 januari 2009 13:38
Gillade när bambun var samlade på ett ställe... ser naturligare ut.

Bambu växer normalt i MYCKET täta ruggar på land... men kan säker hamna under vatten (som allt annat :p!) vid översvämmning.
#167 - 6 januari 2009 14:07
Är detta bättre?

[ATTACH]16494[/ATTACH]
#168 - 6 januari 2009 14:12
JojjeN skrev:
Är detta bättre?

[ATTACH]16494[/ATTACH]

så här växer ju bambu naturligt (lånad bild)
http://www.lookchina.com/textile/homespin/silk/pic/Bamboo1.jpg

tyckte det såg bäst ut i början av dom 3jag sett.
#169 - 6 januari 2009 14:18
Håller nog med Flaxss där [:o]...
#170 - 6 januari 2009 15:08
Mja, kanske det,

Dock kommer jag ha kvar det såhär eftersom jag ska ha flytväxter mellan bambun, och det kan jag inte ha mitt i pumpens utblås. Då förstörs ju guraminas eventuella skumbo.

Men tänkte att fiskarna skulle få sina första vegetabiliska kost (Förutom algtabletter till siameserna) nu. Botiorna blev helt galna, men barberna åt nog det bara för att det gick, dom äter ju allt vare sig dom gillar det eller ej :D Dom såg inte över förtjusta ut iaf.

[ATTACH]16497[/ATTACH]
#171 - 6 januari 2009 19:56
hade inte du blågurami också? de äter ju allt de kommer över, har aldrig varit med om en fisk som äter så mycket av det mesta.
sitter just och funderar på bra kompis till blågurami, har du något tips??
#172 - 6 januari 2009 20:07
Jag har ju mina med tigerbarber, kulfisk, botior, kuhliis, och siameser. Alla funkar fint.
#173 - 6 januari 2009 20:27
jag skulle låta lite bambu gå upp över ytan, men snyggt iallafall! :)
#174 - 6 januari 2009 20:48
Om jag gör det så möglar det övr ytan, och hur kul är det? ;)
#175 - 6 januari 2009 21:05
jag hadde bambu över ytan i mer än 3mån och inget mögel där inte ;)

du skulle även kunna köpa lite tjockare bambu så att det blir lite variation på det hela men som sagt: välldigt fint kar! :D
#176 - 7 januari 2009 05:38
Men jag är ändå inte nöjd. Men vet inte vad jag ska ändra. :p
#177 - 7 januari 2009 05:44
Men som jag sa, vilken av följande skulle ni köpt till mitt akvarie sen? Dvärggurami eller Kameleont fisk? (Badis badis)
#178 - 7 januari 2009 18:25
Jag åkte in till djuraffären idag och köpte nitrivec och växter till 63 liters.

När jag ändå var där så sa jag åt honom att beställa hem några dvärgguramis, den blåa med röda ränder sorten. De kommer om två veckor, det är ju helt perfekt. Då har akvariumet varit igång i en månad, med andra ord dags för ny fisk!
#179 - 7 januari 2009 18:57
själv har jag haft dvärggurami några gånger i livet, tyvärr harjag haft problem med att de vandrat vidare. de ska dock vara väldigt känsliga.

badis badis ser vråltuffa ut
#180 - 7 januari 2009 19:28
mossa på plaststenen skulle se bra ut..
#181 - 7 januari 2009 19:37
nesseman skrev:
mossa på plaststenen skulle se bra ut..

Wow, bra idé!

Vilken sorts mossa ska man ha då?
#182 - 8 januari 2009 16:07
JojjeN skrev:
Wow, bra idé!

Vilken sorts mossa ska man ha då?

Javamossa är mitt förslag. Bind fast med fiskelina tills den har växt fast.
#183 - 8 januari 2009 16:48
Men blir inte den väldigt yvig? Nästan som permanentat hår över stenen va?

Jag hoppades mer på att ni syftade på någon sorts mossa som la sig ganska platt runt stenen.
#184 - 8 januari 2009 17:13
Javamossan blir nog snygg på stenen, du får väl hålla efter den med sax, så håller den sig ;) Har man bra ljus så blir mossorna otroligt fina.
#185 - 8 januari 2009 17:19
Jag har bestämt mig för javamossa som får växa till sig rejält nere i vänster hörnet av akvariumet, där eventuella yngel kan gömma sig från barberna. (Jag väntar mig inte att mer än 1-2 överlever som max, men det är kul att ha en chans iaf)

Sen har jag hittat två växter som jag kan få tag i, som kan ge skydd åt yngel, som är alghämmande, och som kan vara bra flytväxter till guraminas skumbo:

Vattenpest och Hornsärv.

Vilken av dessa skulle ni valt till mitt akvarium, vilken passar egentligen bäst till mina krav?

Btw. Hjälpte han i djuraffären idag att koppa in flera hundra fiskar, han hade fått leveransen för sent och behövde all hjälp han kunde få. :) Eftersom jag är där så ofta och tittar och snackar med honom, så tyckte väl han att jag var en bra kandidat.

Fick koppa in allt mellan L malar och diskus, till pangasius och levande födare.

Som betalning fick jag 100 spänn som jag la på ny grus till 60 liters, bilder på det kommer när jag är klar med bytet i helgen.
#186 - 8 januari 2009 17:37
JojjeN skrev:
Jag har bestämt mig för javamossa som får växa till sig rejält nere i vänster hörnet av akvariumet, där eventuella yngel kan gömma sig från barberna. (Jag väntar mig inte att mer än 1-2 överlever som max, men det är kul att ha en chans iaf)

Sen har jag hittat två växter som jag kan få tag i, som kan ge skydd åt yngel, som är alghämmande, och som kan vara bra flytväxter till guraminas skumbo:

Vattenpest och Hornsärv.

Vilken av dessa skulle ni valt till mitt akvarium, vilken passar egentligen bäst till mina krav?

både vattenpest och hornsärv gillar svalt vatten. men kan funka i varmare vatten med bra ljus. dock är dom väl inte så Asien inspirerade.

annars är ju hornsärv bättre om du vill ha till yngel och den växer super snabbt.
#187 - 8 januari 2009 17:50
JojjeN skrev:

Vattenpest och Hornsärv.

Btw. Hjälpte han i djuraffären idag att koppa in flera hundra fiskar, han hade fått leveransen för sent och behövde all hjälp han kunde få. :) Eftersom jag är där så ofta och tittar och snackar med honom, så tyckte väl han att jag var en bra kandidat.

Fick koppa in allt mellan L malar och diskus, till pangasius och levande födare.

Som betalning fick jag 100 spänn som jag la på ny grus till 60 liters, bilder på det kommer när jag är klar med bytet i helgen.

sedärja... de va la kul...
#188 - 9 januari 2009 14:32
Jag är glad att dina blåa guramis trivs ihop med tigerbarberna och att de inte blir bitna i fenorna! Jag har ju själv 9st tigerbarber och funderar på att skaffa 2st guld guramis.

Tyvärr hade jag 15st tigerbarber från början men tre dog under mystiska omständigheter, en var helt seg och simmade slött så jag fick ta bort han/hon sen har två tigrar hoppat ur karet och dött :/
#189 - 10 januari 2009 06:04
Jag har en guld gurami (Hane) och två marmor gurami (honor). Dock är ju alla odlingsvarianter av blå guramin.

Guramina verkar lek sugna, men eftersom hanen har ingenstans att lägga skumboet ännu, så skiter ju det sig.

Allting rullar på. Endast nitrit på låg nivå, och efter att ha pytsat i 2 omgångar nitrivec så var det nere från orange till nästan gult igen.

Ingen fisk är död ännu efter inräkning (Om ingen av ålarna dött då, för de ser jag aldrig, så de kan jag inte räkna), förutom en tigerbarb som klämdes ihjäl när jag flyttade roten.

Och så till en fråga:

Är guld/marmor guramis parbildande? Borde jag skaffa en hane till så det blir jämna par?

Och är dvärgguramis parbildande? Borde jag skaffa 1 par, eller 1 hane och två honor?

Planerade inköp nästa/näst nästa vecka:
Växter:
Javamossa
Hornsärv

Fiskar:
Dvärgguramis, okänt antal
3-4 Tigerbarber, lite större så det blir ledar skifte. ;)
Eventuellt en till guldgurami?
#190 - 10 januari 2009 07:03
Förr eller senare kommer dina tigerbarber att bita av guramiernas "känselspröt" så jag tycker inte att du skall köpa fler gurami. Utan känselspröt kommer de att bli handikappade. De har både känsel och smaknerver i dem.
#191 - 10 januari 2009 08:00
Guy Palm skrev:
Förr eller senare kommer dina tigerbarber att bita av guramiernas "känselspröt" så jag tycker inte att du skall köpa fler gurami. Utan känselspröt kommer de att bli handikappade. De har både känsel och smaknerver i dem.

Och vad får dig att tro det? Tigerbarberna vågar knappt komma nära guramina.
#192 - 10 januari 2009 08:44
Erfarenhet, vänta och se.
#193 - 10 januari 2009 08:46
Men är guramina parfisk?
#194 - 10 januari 2009 11:14
Gurami är ibland parfisk och ibland inte. mina 3dvärggurami jag har nu går inte alls ihop hanen jagar iväg honorna hela tiden (han är mycket aggressivare än kampfisk!)har försökt med två honor nu och ingen passar (förutom vid lek då).

men innan har jag haft ett Dvärggurami par som alltid simmade som ett par.

jag hade inte heller vågat ha Tigerbarb med Gurami,Tigerbarb är ju kända för att vara fenbitare.
#195 - 10 januari 2009 18:25
Då var man igång med PMDD gödningen!

Äntligen står flaskorna klara, så nu är det bara att ösa i varje vattenbyte.

Och 63 liters har fått en total makeover, bilder kommer när kameran återigen laddats.
#196 - 11 januari 2009 16:48
DÅ är Horsärven beställd, bara att hålla tummarna för att de ska överleva färden.

Javamossan beställer jag på onsdag.
#197 - 13 januari 2009 10:26
Åå vad trist, skrev ett jätte långt inlägg, men det försvann eftersom mitt internet buggade. Men börjar om igen:

Måste uppdatera tråden lite. RÄknar med att få hem hornsärven idag, så sen ska jag följa Flaxss råd om att lägga den i en hink med kallt vatten, och låta den tina upp till rums temp.

Alla fiskarna mår bra, lite nitrit, men inget som påverkar dom.

Har börjat få gröna alger på roten, vet itne om det är cyano. Fudnerar på att köpa borneo suckers som kanske tar väck lite alger därifrån eftersom siameserna bara simmar upp och ner vid bambun och plast grottan, de verkar gilla det. :)

Om ni inte tycker jag ska köpa borneo suckers, så vad kan jag göra istället mot algerna? (Förutom att släcka ner akvariumet, eller minska timmarna som det är tänt)

Sen en liten fråga:

Behöver kuhlii ålarna få mat varje kväll? Ger dom det nu, men vet inte om det blir för mycket.

Kommer inte ihåg om det var nåt mer, men skriver väl isåfall...
#198 - 13 januari 2009 11:25
JojjeN skrev:
Åå vad trist, skrev ett jätte långt inlägg, men det försvann eftersom mitt internet buggade. Men börjar om igen:

Måste uppdatera tråden lite. RÄknar med att få hem hornsärven idag, så sen ska jag följa Flaxss råd om att lägga den i en hink med kallt vatten, och låta den tina upp till rums temp.

Alla fiskarna mår bra, lite nitrit, men inget som påverkar dom.

Har börjat få gröna alger på roten, vet itne om det är cyano. Fudnerar på att köpa borneo suckers som kanske tar väck lite alger därifrån eftersom siameserna bara simmar upp och ner vid bambun och plast grottan, de verkar gilla det. :)

Om ni inte tycker jag ska köpa borneo suckers, så vad kan jag göra istället mot algerna? (Förutom att släcka ner akvariumet, eller minska timmarna som det är tänt)

Sen en liten fråga:

Behöver kuhlii ålarna få mat varje kväll? Ger dom det nu, men vet inte om det blir för mycket.

Kommer inte ihåg om det var nåt mer, men skriver väl isåfall...

jag matar mina Kuhlii varannan kväll-natt då jag ger dom kraftig mat (frystfoder,torsk,räkor m.m.)

är det cyano du har så tar ingen fisk den . det är ju ingen alg.
#199 - 13 januari 2009 11:31
(ibland när jag skriver ett inlägg som börjar bli långt så kör jag en CTRL+C då och då så sparar man det i "minnet" bara så man inte blir av med allt eftersom murphys lag finns.)
#200 - 13 januari 2009 11:35
JojjeN skrev:
.

'

Borneo suckers vill ha strömmande syrerikt vatten och det passar inte för guramis. Inga fiskar äter cyano, du får rensa mekaniskt (För hand)
#201 - 13 januari 2009 11:48
Hur får man bort cyanon för hands?

Är nog inte cyano isåfall, för det jag har går nog itne ta bort med händerna.

Men iaf så har hornsärven kommit. Sönder trasad av kylan troligtvis.

Det fanns en hel växt (Utan blad, förutom längst upp), de andra var söndertrasade.

Kan man plantera "skotten" som ser ut som toppar, och som har en "pinne" eller rot ner?
#202 - 13 januari 2009 11:49
Som du fick svar på i din andra tråd är det bara plantera på :) Med lite tur så återhämtar den sig.
#203 - 13 januari 2009 11:56
Men vilka av de sönder trasade delarna kan man plantera?

Eller ska man försöka plantera alla och se vilka som tar sig?
#204 - 13 januari 2009 11:58
Och om man ska ha vattenpest som flytväxt, ska man lägga den på ytan och låta den flyta, eller ska man plantera den och låta den växa upp?
#205 - 13 januari 2009 11:58
Lägg i dem som flytväxter bara, bör ha bäst förhållanden för att de ska klarar sig närmast ljuset. De har ju inga rötter, och klarar sig ypperligt som flytväxt. Detta var angående hornsärven.

Vattenpesten är bara göra likadant med, lägg den på ytan :)
#206 - 13 januari 2009 12:02
JojjeN skrev:
Hur får man bort cyanon för hands?

Är nog inte cyano isåfall, för det jag har går nog itne ta bort med händerna.

Men iaf så har hornsärven kommit. Sönder trasad av kylan troligtvis.

Det fanns en hel växt (Utan blad, förutom längst upp), de andra var söndertrasade.

Kan man plantera "skotten" som ser ut som toppar, och som har en "pinne" eller rot ner?

fast det har ju inte varit frost enligt smhi. så jag tror inte det är kylan och kylan kan inte trassla sönder(har den frusit så är den mjuk och ''geggig''). hornsärv är annars känslig att frakta så den brukar tappa blad även om det är varmt. lägg den i en hink och så planterar du den i morgon (strax därefter kommer nya skott komma).

så lägg i alla ''hela'' stjälkar i vattenytan.

jag köpte honrsärv och fick det skickat och säljarne frågade inte om vädret. så säljaren skickade och jag fick plantan jovist när jag öppnade den så var där is ännan in i paktetet. och alla blad var mjuka och hade frusit. men jag la i bitarna som levde och den har återhämtat sig väldigt väl. så jag tror där finns chans för din.
#207 - 13 januari 2009 12:04
JojjeN skrev:
Och om man ska ha vattenpest som flytväxt, ska man lägga den på ytan och låta den flyta, eller ska man plantera den och låta den växa upp?

vattenpest kvittar det hur du gör. den får ju rötter. så den kan du ha både som planterad och som flytväxt.

honrsärven är uteslutande flytväxt.
#208 - 13 januari 2009 18:08
I morgon köper jag vattenpest, beställer filtrerar räkor från djuraffären, och betalar in 12 kronor i fraktkostnad för att han som sålde hornsärven till mig ska skicka ny som ersättning för allt som blev mos.
#209 - 13 januari 2009 18:44
JojjeN skrev:
I morgon köper jag vattenpest, beställer filtrerar räkor från djuraffären, och betalar in 12 kronor i fraktkostnad för att han som sålde hornsärven till mig ska skicka ny som ersättning för allt som blev mos.

det ska ju bli frost även dagtid nu på torsdag och nästa vecka och kallt på nätterna. det kanske är en risk att skicka?
#210 - 13 januari 2009 19:36
Flaxss skrev:
det ska ju bli frost även dagtid nu på torsdag och nästa vecka och kallt på nätterna. det kanske är en risk att skicka?

Ingen aning.

Men annars så skickar han säkert inte över huvudtaget, så lika bra att chansa. Dock förväntar jag mig att det blir en likadan sörja igen, men man kan ju alltid hoppas.

Vattenpesten hämtar jag själv, så den är ingen risk med iaf. :) Och om där finns javamossa så köper jag det osså.
#211 - 13 januari 2009 19:57
JojjeN skrev:
Ingen aning.

Men annars så skickar han säkert inte över huvudtaget, så lika bra att chansa. Dock förväntar jag mig att det blir en likadan sörja igen, men man kan ju alltid hoppas.

Vattenpesten hämtar jag själv, så den är ingen risk med iaf. :) Och om där finns javamossa så köper jag det osså.

kollar man vädret så ska det bli en frostperiod igen. vi får hoppas på det bästa att din hornsärv inte blir förstörd.
#212 - 14 januari 2009 17:35
Lite nyheter!

Beställde hem amano räkor som kommer om två veckor!

Och så dagens skam:

Köpte fyra gula (med röd stjärtfena) musse pigg platys. Mycket för att de var så vackra, men mest för att leverantera levande foder (yngel) till mina hungriga, vildsinta, och jakt sugna tigerbarber.

De kommer vara mitt enda undantag från asien, och de kommer inte påverka att jag fortsätter med asien projektet.

Stod och var sugen på eldstjärt, men blir nog lite mycket i akvariumet då.
#213 - 14 januari 2009 20:18
Har nu beställt javamossa också.

Vattenpest hittade jag ingen varken i affär eller nån som kudne skicka, så det får vänta.
#214 - 14 januari 2009 20:35
Förresten har jag börjat tycka cyanon ser mysig ut, så det får vara kvar. Nere i de riktiga floderna kan man ju tänka sig att det ser lite murrigt ut med gröna alger och så. Så länge de inte når rutorna eller växterna, eller sålnäge det inte är tofsar eller trådar, så är det ok för mig.
#215 - 14 januari 2009 22:10
Jag rekommenderar verkligne en eldstjärt, det kanske blir för mycket men det är värt det. Eldstjärten behöver egentligen bara en liten grotta eller så för sig själv, och sedan kommer den överens med allt annat. Iallafall i mitt fall.

Köp den!
#216 - 15 januari 2009 06:40
Och den käkar inte amano räkor?
#217 - 15 januari 2009 08:32
Och nu kommer bilderna som ni längtat efter. ;)

1. Akvariet

[ATTACH]16688[/ATTACH]

2. Cyano?
[ATTACH]16689[/ATTACH]

3. Tigerbarberna
[ATTACH]16690[/ATTACH]

4. Kulan
[ATTACH]16691[/ATTACH]

5. Platys
[ATTACH]16692[/ATTACH]

6. Hur gulliga är dom inte? :D Och de la sig där av fri vilja, jag har inte lagt dit dom eller nåt annat elakt.

[ATTACH]16693[/ATTACH]

Har en film på kameran också på alla fiskarna, men det är typ det enda formatet i världen som inte går att lägga upp på youtube. Om ni vet fler ställen där man kan lägga upp videos så säg till.
#218 - 15 januari 2009 09:52
Riktigt najs akvarium =)
#219 - 15 januari 2009 13:52
Tackar andersson. :)

Fick hem hornsärven idag, hel denhär gången. Fattar inte hur han måste gjrot förra gången för att få en sån sörja, när det gick såhär bra denhär gången? Inte ett enda blad borta, och alla är hela. Och ändå har det varit kallare idag.

Kanske dålig posthantering förra gången helt enkelt? Kanske mosades under nåt paket.

Bilder kommer så fort den är i.
#220 - 15 januari 2009 13:57
Jag har sänkt ner pumpen en bit så den bara precis bubblar ytan, hoppas det blir tillräckligt mycket för att det inte ska bli syrebrist, och tillräckligt lite för att guramina ska kunna bygga skumbo.

Dessutom har jag höjt temperaturen till 28 nu, nu satsar vi på gurami lek! :D
#221 - 16 januari 2009 10:50
I samband med dit läggningen av hornsärven så passade jag på att följa allas tips och ändra runt i akvariumet, vad tycks?

Före:
[ATTACH]16715[/ATTACH]

Efter:
[ATTACH]16716[/ATTACH]

Horsärven ovanifrån:
[ATTACH]16717[/ATTACH]

Hur mycket får vattnet röra sig för att ett eventuellt skumbo inte ska förstöras?
#222 - 16 januari 2009 10:55
jag har haft pumpen på fullt och det klarade kampfisken av att bygga bo i. men det räcker att det är lungt i ett hörn för annars kan pumpen vara på som vanligt. har du mycket växtdelar och flytväxter så bygger Gurami in det i boet och då går det inte sönder så lätt.
#223 - 16 januari 2009 11:02
Okey, bra.

Ändrade bland bambu rören, blev faktiskt snyggare! Tackar Flaxss!

[ATTACH]16719[/ATTACH]
#224 - 16 januari 2009 11:12
Snyggt män!
Fan, måste starta ett asien, jädrar vad det är snyggt med bambu!!
Ett gäng vallisneria som sticker upp mellan bamburören är också jäkligt snyggt!
#225 - 16 januari 2009 11:14
JojjeN skrev:
Har nu beställt javamossa också.

Vattenpest hittade jag ingen varken i affär eller nån som kudne skicka, så det får vänta.

Gav bort en rejäl påse vattenpest i förrgår.. synd, annars kunde jag skickat upp.
#226 - 16 januari 2009 11:25
NIC skrev:
Snyggt män!

Fan, måste starta ett asien, jädrar vad det är snyggt med bambu!!

Ett gäng vallisneria som sticker upp mellan bamburören är också jäkligt snyggt!

Gör det!

Ska titta på vallisneria, skruv vallisneria är faktiskt jäkla vacker. :)

NIC skrev:
Gav bort en rejäl påse vattenpest i förrgår.. synd, annars kunde jag skickat upp.

Synd de, men tror inte jag ska blanda de olika nu när jag ser hur olika gröna de är.
#227 - 16 januari 2009 14:37
Vad tycker ni, ska jag sätta javamossan uppe på roten (Kanske blir fult med en sotr klunga på halva roten, sen andra halvan blir kal?), bakom roten så den inte syns, eller till vänster om pumpen (Bakom bambun)?
#228 - 16 januari 2009 15:03
Du borde knyta fast mossan på roten, med hjälp av fiskelina. Den kommer då växa fast och sprida sig. I övrigt börjar karet se riktigt nice ut enligt mig. Rören borde dock gått ovanför vattenytan sen saknar jag sten(behöver nödvändigtvis inte vara några stora stenar utan kanske 5-10 små kolstenar i något litet röse. Ser så onaturligt tomt ut utan det.
#229 - 16 januari 2009 15:05
woodo skrev:
Du borde knyta fast mossan på roten, med hjälp av fiskelina. Den kommer då växa fast och sprida sig. I övrigt börjar karet se riktigt nice ut enligt mig. Rören borde dock gått ovanför vattenytan sen saknar jag sten(behöver nödvändigtvis inte vara några stora stenar utan kanske 5-10 små kolstenar i något litet röse. Ser så onaturligt tomt ut utan det.

Hur lång tid tar det för mossan innan den sprider sig över hela roten?

Och skyddar den yngel lika bra där som om den var nån annanstans? Tänkte är det mer oskyddat läge kanske?

Sten kommer definitivt att komma, och har varit planerat länge att det ska ta plast stenens plats. Vilken sorts sten det blir vet jag dock inte. Röd lavasten fastnade jag för förut, men verkar vara svårt att få tag i.
#230 - 16 januari 2009 15:11
Förresten guldguramin har tagit ett revir under flytväxterna nu, ett mycket mindre revir än vad han hade innan som tur är. :) Eftersom han har reviret där så tar det nog inte lång tid innan han gör skumbo.

Dock blir det ju ingen succé, eftersom marmor gurami knappast är en svår fisk att odla. Men iaf en större utmaning än platy som är det svåraste jag fått yngel att växa upp från hittills. ;)
#231 - 16 januari 2009 15:23
Himlars vad du gräver i karet :)

Ser schysst ut nu med bambun!
#232 - 16 januari 2009 16:07
Jättefint efter ommöbleringen :D Dock stör jag mig på att rotens nedre kanter sticker upp ur sanden, den ser så ditplacerad ut då :p Om du på något sätt skulle lyckas "gräva upp" sanden mot rotens kanter skulle det bli mycket snyggare :) Blev riktigt sugen på asien ist. för fjärilsciklider. Asien får kanske ta över mina framtidsplaner :p
#233 - 16 januari 2009 17:37
Vimsa skrev:
Jättefint efter ommöbleringen :D Dock stör jag mig på att rotens nedre kanter sticker upp ur sanden, den ser så ditplacerad ut då :p Om du på något sätt skulle lyckas "gräva upp" sanden mot rotens kanter skulle det bli mycket snyggare :) Blev riktigt sugen på asien ist. för fjärilsciklider. Asien får kanske ta över mina framtidsplaner :p

Går, men jag vill inte eftersom botiorna älskar att trycka sig in under roten och gräva sin egen gång. ;)
#234 - 16 januari 2009 17:38
Bowman skrev:
Himlars vad du gräver i karet :)

Ser schysst ut nu med bambun!

Ja, fiskarna önskar nog att jag snart blir nöjd. ;) Men är nog inte så mycket kvar för att göra det perfekt. Mossa och lite sten, sen är det bara att luta sig bak. Vallisneria får vänta känner jag.
#235 - 16 januari 2009 18:02
Och så en fråga:

Ska byta vatten nu. Vilket är mest upphetsande för guramis, att jag fyller på med lite kallare vatten, eller med lite varmare?

med andra ord, vilket får honom att bygga skumbo?

Och så: Vilken mat ska man ge/vad kan man göra för att honorna ska bli romstinna? Eller har de alltid tillräckligt med rom i sig?

Vet att jag låter löjlig nu, för guramis är tillräckligt lättlekta för att jag inte ska behöva trixa. Men tycker det är kul om jag kan fixa det så bra och så snabbt som möjligt. :)
#236 - 16 januari 2009 18:09
ser riktigt snyggt ut nu! blev snyggare utan plaststenen. :)

tycker med att bamburören borde gå ända upp fast det är väl svårt att få till när de inte når upp :)

rotens delar borde som redan sagts grävas ner lite men jag förstår att du vill gynna dina botior!

men som sagt supersnyggt!! :D
#237 - 16 januari 2009 19:01
smurfmats skrev:

men som sagt supersnyggt!! :D

Tackar :)
#238 - 16 januari 2009 19:03
Till detta akvarium på 101 cm, hur ska man veta om man ska ha Juwels T5 eller T8 ljusrör? Och vilken storlek på rören? Länka gärna till ett gult bra ljusrör på PWSS som passar mitt akvarium.
#239 - 16 januari 2009 21:36
http://www.pwss.se/product.php?productid=256&cat=31&page=2

Nån som kan klura ut vilken färg det är på ljuset från detta lysrör? Är ute efter ett vitt/gult
#240 - 16 januari 2009 21:44
JojjeN skrev:
Okey, bra.

Ändrade bland bambu rören, blev faktiskt snyggare! Tackar Flaxss!

[ATTACH]16719[/ATTACH]

Jäpp det blev bättre med bambun.
Tror du inte det blivit snäppet vassare om de gått över ytan?
#241 - 16 januari 2009 21:47
flygrc skrev:
Jäpp det blev bättre med bambun.

Tror du inte det blivit snäppet vassare om de gått över ytan?

Jopp, men när jag väl kom på det så hade jag slut på bambu. ;) Får bli nästa gång jag åker till kristianstad. (Dvs. att det kan ta ganska länge till)
#242 - 16 januari 2009 21:49
Men har du nån aning om hur man vet vilken färg ett lysrör har? (Se min länk lite upp)
#243 - 16 januari 2009 22:44
klicka upp bilden så ser du färgerna.
#244 - 17 januari 2009 06:19
Men så många färger kan ju inte varje lysrör ha?

Dendär grejen visar ju alla färger i världen, hur ska man veta vilken av färgerna det är den verkligen lyser i?
#245 - 17 januari 2009 09:00
Äntligen har jag fattat hur man lägger upp filmer på youtube, Tack admin!

[youtube]btSjubqIxvM&[/youtube]
#246 - 17 januari 2009 09:06
Bara därför måste du inte lägga upp den i flera trådar;)
#247 - 17 januari 2009 09:24
Roligt att se dina fiskar på film, Till och med den lilla kulan visade sig. Du har fått till ett vackert fungerande akvarium. Det enda jag inte gillar är bambun, hade varit mycket bättre om du låtit bitarna varit lika långa och att de gått över vattenytan.
#248 - 17 januari 2009 10:06
Tjocka och fina botior! Härligt det ser ut jojjen :)
#249 - 17 januari 2009 10:38
JojjeN skrev:
Jopp, men när jag väl kom på det så hade jag slut på bambu. ;) Får bli nästa gång jag åker till kristianstad. (Dvs. att det kan ta ganska länge till)

Funderar på att använda bambu idéen med :)
#250 - 17 januari 2009 11:23
JojjeN skrev:

Dendär grejen visar ju alla färger i världen, hur ska man veta vilken av färgerna det är den verkligen lyser i?

du ser ju vart vågorna går upp i lysröret.
#251 - 17 januari 2009 11:24
Guy Palm skrev:
Roligt att se dina fiskar på film, Till och med den lilla kulan visade sig. Du har fått till ett vackert fungerande akvarium. Det enda jag inte gillar är bambun, hade varit mycket bättre om du låtit bitarna varit lika långa och att de gått över vattenytan.

>Ja, känns härligt att det är sån harmoni där mellan arterna. Änsålnäge iaf.

Kulfisken simmar i sin egen lilla värld, och varje gång man tittar in i akvariumet så verkar det som att han tittar lika mycket på mig, följer mig med sina stora ögon utan att bry sig om de andra fiskarna. :p

Johanski skrev:
Tjocka och fina botior! Härligt det ser ut jojjen :)

Ja, det är härligt. :) Misstänker dock att den botian som var sjuk ett tag dog och blev uppäten, för jag såg inte honom när jag ändrade runt i akvariumet, men hittade inget lik heller.

Har förresten varit och fixat lite ölands sten, men väntar med att lägga i det förrens jag får klartecken att det är OK. :)
#252 - 17 januari 2009 11:30
JojjeN skrev:

http://www.pwss.se/image.php?productid=256

kollar du på denna bild
http://www.pwss.se/image.php?productid=256

så ser du ju vart dom vita vågorna är.
Bilagor:
#253 - 17 januari 2009 11:34
Blått, grönt, oranget, gult, och rött ljus på samma gång med andra ord?
#254 - 17 januari 2009 12:02
JojjeN skrev:
Blått, grönt, oranget, gult, och rött ljus på samma gång med andra ord?

men sedan går det ju högre upp vid blått och gult.
#255 - 17 januari 2009 12:04
Men det kan väl inte vara både blått och gult? Hur ska man veta vilket av dom det blir?

Eller blir lyset grönt när blått och gult blandas? ;)
#256 - 17 januari 2009 13:05
Nu är stenen i, bildades en hinna på ytan som jag lätt tog bort, hoppas det inte han skada nåt.

Stenen kokades 2 gånger, så allt borde va väck.

Bilder:
[ATTACH]16763[/ATTACH]
[ATTACH]16764[/ATTACH]
Bilagor:
#257 - 17 januari 2009 14:10
värst vad du gräver i karet! ;)

jag tycker att stenarna har samma problem som roten, tryck ner dem lite i sanden så ser de inte så ditlagda ut. men annars är det riktigt snyggt! kul med filmen också! :)
#258 - 17 januari 2009 14:17
smurfmats skrev:
värst vad du gräver i karet! ;)

jag tycker att stenarna har samma problem som roten, tryck ner dem lite i sanden så ser de inte så ditlagda ut. men annars är det riktigt snyggt! kul med filmen också! :)

Just det ja, det tänkte jag inte på!

Ska försöka, så får vi se hur det blir sen.

Det lite roliga med roten är att jag faktiskt grävde ner öppningarna igår. Dock kunde inte botiorna acceptera det, och de jobbade ihärdigt med att få upp den igen, och lyckades gräva fram. ;)
#259 - 17 januari 2009 15:05
hehe fiskarna gör inte alltid som vi vill alltså! ;)

har också blivit inspirerad till ett asien kar med bambu i nu! :) har ju ett kar ståendes som är tomt... hmm.. :) nej det får bli efter mitt snäcklekar-kar!
#260 - 17 januari 2009 15:08
Härligt :)
#261 - 17 januari 2009 15:19
Hmm.. ska jag köpa två aquarelle rör, eller ska bara det ena i akvariumet vara aquarelle?
#262 - 17 januari 2009 16:02
Vet inte ens vad någon utav de fiskarna är för några :P Men lycka till.
#263 - 17 januari 2009 19:12
Tack ;)

De som filmades var guldgurami, marmor gurami, pakistanbotior, siamesiska algätare, och tigerbarber. Just det, kulfisken var med på ett hörn också ;)
#264 - 17 januari 2009 21:18
Hmm... tror ni att nån regnbåge skulle kunna funka i mitt akvarium? Verkar riktigt häftiga. :)
#265 - 18 januari 2009 10:06
Någon av de mindre regnbågsfiskarna skulle du nog kunna ha 6 - 8 st av. Denna tänker jag nog på i första hand
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=256&SOK=1
#266 - 18 januari 2009 10:50
Snyggt. :)

Funderar på antingen regnbågsfisk eller mosaik gurami...

För övrigt så har jag nu beställt två aquaell lysrör
#267 - 18 januari 2009 12:55
Riktigt snyggt!:D
#268 - 18 januari 2009 13:15
Satan vad du har fått till det!!!som Borat skulle ha sagt Nice!!
#269 - 18 januari 2009 13:17
Tackar :)

Och inte helt klar ännu, nya lysrör och java mossa ska in också. Blir nog skitsnyggt. :)
#270 - 18 januari 2009 13:23
Mycket fint:d
#271 - 18 januari 2009 18:06
*host* VILL HA, VILL HA, VILL HA, VILL HA, VILL HA! :D
#272 - 18 januari 2009 18:43
hehe :)
#273 - 18 januari 2009 20:27
Vilken sorts tråd är det folk brukar använda för att bindas fast javamossa med?

Fanns tydligen någon som försvann av sig själv i vattnet? Vad är det för tråd, hur lång tid tar det för den att lösas upp, och var kan man köpa den lättast?
#274 - 18 januari 2009 20:36
JojjeN skrev:
Vilken sorts tråd är det folk brukar använda för att bindas fast javamossa med?

Fanns tydligen någon som försvann av sig själv inte vattnet? Vad är det för tråd, hur lång tid tar det för den att lösas upp, och var kan man köpa den lättast?

Jag använde en fiskelina dag, men löser ju inte upp sig så klart, inte detta århundradet i alla fall. :)
Bilagor:
#275 - 19 januari 2009 07:09
bomullstråd.
ja brukar också använda fiskelina. Mossgrön tråd av polyester brukar vara hett annars.
Bilagor:
#276 - 19 januari 2009 14:57
Lite uppdatering:

Har satt igång med uppdrag "Bekämpa cyanon". Detta ska jag göra genom att dagligen suga upp en dubbel dos easy carbo i en sorts spruta, och sedan ner me sprutan riktad mot cyanons mitt punkt och ge den vad den tål tills den ger upp. :)

I morgon kommer javamossan, och nån gång i veckan så kommer den digitala termometern.

På torsdag så kommer dvärgguramina om nu han i djuraffären kom ihåg att beställa hem dom.

Allt går bra i akvariumet, gurami hanen lämnar äntligen båda sina honor i fred, och de vågar nu alla vara framme.
#277 - 19 januari 2009 15:11
Funkar EC mot cyano? Trodde man var tvungen att använda generaltonic eller nåt liknande.
#278 - 19 januari 2009 15:27
JojjeN skrev:
Lite uppdatering:

Har satt igång med uppdrag "Bekämpa cyanon". Detta ska jag göra genom att dagligen suga upp en dubbel dos easy carbo i en sorts spruta, och sedan ner me sprutan riktad mot cyanons mitt punkt och ge den vad den tål tills den ger upp. :)

I morgon kommer javamossan, och nån gång i veckan så kommer den digitala termometern.

På torsdag så kommer dvärgguramina om nu han i djuraffären kom ihåg att beställa hem dom.

Allt går bra i akvariumet, gurami hanen lämnar äntligen båda sina honor i fred, och de vågar nu alla vara framme.

Var försiktigt med att dosera dubbeldos av EC. Ska du punktdosera räcker det ju dessutom med normaldos.
#279 - 19 januari 2009 15:41
Ojdå, hörde gaffel rekommendera det. :S

Ska köra normaldos sen då.

Men finns det bättre mot cyanon då?
#280 - 19 januari 2009 16:09
Man ska ha i åtanke att EC är giftigt, så det är ju en fråga om man vill ta risken egentligen. Många skulle väl hävda att det är lugnt, men jag tycker man ska vara försiktig, speciellt om man inte har mycket växter.
Cyano har ju en tendens att komma fram om man har mycket fosfat men lite nitrat i vattnet, så det bästa sättet är väl egentligen att få en balans på växterna och näringsvärdena. Åtminstone om man ska tänka långsiktigt.
#281 - 19 januari 2009 21:12
cyano brukar kunna ge sig av sig självt om man bara får bätte balans i akvariumet.
#282 - 20 januari 2009 06:20
Med andra ord så är det bara att bete sig som vanligt. Det är ju klart akvariet inte är i balans nu, det är ju nästan nystartat. :)
#283 - 20 januari 2009 07:28
JojjeN skrev:
Med andra ord så är det bara att bete sig som vanligt. Det är ju klart akvariet inte är i balans nu, det är ju nästan nystartat. :)

Om det inte blir till något stort problem tycker jag du kan ta det lugnt ja. Om du matar med frysfoder kan du se till att skölja det i en finmaskig sil innan du ger det till fisken, då frysvattnet innehåller väldigt mycket fosfat som gynnar cyanon.
#284 - 20 januari 2009 14:03
Tina upp det med andra ord och skölja? Då flyger ju bara allt runt i akvariumet och hamnar på bottnen?
#285 - 20 januari 2009 18:23
Uppdateringar!

Har köpt fler fiskar, 1 marmor gurami hona och en guld gurami hane. Den nya hanen är mycket snällare, och schasar iväg de andra honorna och den andra hanen om de försöker gå på den nya honan, men han varken jagar eller följer efter dom, utan han bara skrämmer dem. Ser häftigt ut med honom som body guard. ;)

Dessutom slank en eldstjärt med, ett underbart och hittills fredligt djur.

Sen eftersom det har visat sig att samtliga av mina fiskar älskar flytväxterna men att platsen under dom inte räckte till så köpte jag vattenpest, och i den buntan vattenpest var så mycket så det täcker en fjärdedel av akvariumet. Men fiskarna verkar älska det, och jag själv tycker det ser mer asiatiskt ut nu. :)

Cabomban har förökat sig, och dessutom blivit alldeles för lång, så jag klippte av en bit och planterade vid framrutan till höger.

På torsdag kommer dvärgguramis om nu han beställde hem det (vilket jag tvivlar på), om de inte gör det så struntar jag i dvärggurami. Nästa tisdag så kommer amano räkorna om han nu kommit ihåg att beställa dom, och det hoppas jag verkligen!

Bilder kommer när jag fått fast Java mossan som kom idag
#286 - 20 januari 2009 20:25
Nu är javamossan äntligen fast efter en vild kamp. Akvariet ser för jäkligt ut efter att sanden yrde upp när jag drog i roten.

Hittade dessutom den 3:e siamesen, och man kan väl säga så mycket som att han var ganska tom. Får nog köpa en eller två nya, tycker 2 stycken är alldeles för lite.

Eldstjärten verkligen trivas och simmar lite med botiorna och lite på egen hand.

Bitar av javamossan yr runt i akvariet och lite ligger på bottnen, ska rensa väck det när allt ligger på bottnen så jag sliipper ner och stressa fiskarna i flera omgångar.
#287 - 20 januari 2009 21:41
Tycker du ska ta det lite lugnt ett tag med fiskköpandet, och byta vatten frekvent. Fiskar ska inte bara hittas döda sådär i ett fungerande akvarium. Och pillra bara i karet högst en gång i veckan, då vid vattenbyte. Maths (c344503543 någonting) har tipsat mig om det här, och sen jag tillämpat det har mina akvarium fungerat så otroligt mycket bättre.
#288 - 20 januari 2009 22:24
JojjeN skrev:

Dessutom slank en eldstjärt med, ett underbart och hittills fredligt djur.

g

Eldstjärten kommer nog visa sitt rätta jag när den kommit till rätta och blivit äldre. och då kan den bli aggressiv mot allt som har samma form som den själv.

ska du ha regnbågsfisk också ? snart har du väl kommit ifrån Asien-tema lite. med både Platy och Rengbågsfisk och så växter som inte kommer ifrån Asien.
#289 - 21 januari 2009 01:26
regnbågsfiskar är ju dock asiatiska. däremot "börjar" karet kännas överfullt. Eldstjärtar blir ruskigt stora o feta.
#290 - 21 januari 2009 05:41
Antagligen blir det inte mer fisk än räkorna som kommer.

Regnbågsfiskar är asiatiska, men det
r fullt nog utan dom.

Dessutom har jag hållt mig till asiatiska växter
#291 - 21 januari 2009 09:07
woodo skrev:
regnbågsfiskar är ju dock asiatiska. däremot "börjar" karet kännas överfullt. Eldstjärtar blir ruskigt stora o feta.

jo en del arter är från Asien dock närmre Australien. det är ju sällan man ser Botia,barber simma tillsammans med Regnbågsfiskar.
#292 - 21 januari 2009 09:13
JojjeN skrev:
Antagligen blir det inte mer fisk än räkorna som kommer.

Regnbågsfiskar är asiatiska, men det

r fullt nog utan dom.

Dessutom har jag hållt mig till asiatiska växter

Cabomba - kommer från Amerika
Hornsärv och Vattenpest - växer dom över stora delar av världen, men den trivs bara i kallavatten. även om dom klarar av att växa i tropiska vatten så mår den inte bra och hindras lite då. alltså inte så vanligt att man ser dessa i syd-ost Asien.

sedan vet jag inte vilka du mer har.
#293 - 21 januari 2009 14:40
Flaxss skrev:
Cabomba - kommer från Amerika

Hornsärv och Vattenpest - växer dom över stora delar av världen, men den trivs bara i kallavatten. även om dom klarar av att växa i tropiska vatten så mår den inte bra och hindras lite då. alltså inte så vanligt att man ser dessa i syd-ost Asien.

sedan vet jag inte vilka du mer har.

Cabomban tog jag väck igår eftersom det blev förmycket växter nu.

Horsärven och vattenpesten finns ju iaf i sydost asien, och det är allt jag räknar. Sen har jag ju javaormbunke och javamossa från asien, tre växter som jag glömt namnet på från asien, och två växter som jag inte vet vad det är, men som är snygga.
#294 - 21 januari 2009 15:33
Nu får man väl dock acceptera att det är hyfsat svårt att åstadkomma ett helt biotopriktigt akvarium, även om man har fiskar från "asien" så finns det ju massor med olika biotoper som ser olika ut och som hyser olika fiskar. Sen är ju de flesta biotoper utan växter, så att ens försöka att efterlikna dessa är ganska meningslöst i längden.
#295 - 21 januari 2009 16:20
Och apropå hur det kan se ut i de olika biotoperna så rekommenderar jag att gå in på exempelvis följande länkar:

http://www5b.biglobe.ne.jp/~borneo/kikou.html - Borneo, mest svartvattensbäckar och träsk.
http://www.siamensis.org/survey/ - Thailand

På den senare finns även en hel del undervattensbilder. Notera också att de vanligaste undervattensväxterna är olika Cryptocoryner.
#296 - 21 januari 2009 16:27
Jag tycker också det börjar kännas lite överfullt ;) Men jag tycker du har lyckats bra ändå
#297 - 21 januari 2009 16:36
oaken skrev:
Nu får man väl dock acceptera att det är hyfsat svårt att åstadkomma ett helt biotopriktigt akvarium, även om man har fiskar från "asien" så finns det ju massor med olika biotoper som ser olika ut och som hyser olika fiskar. Sen är ju de flesta biotoper utan växter, så att ens försöka att efterlikna dessa är ganska meningslöst i längden.

var det ett svar till mig så skrev jag ''Asien-tema'' vilket betyder att man blandar friskt växter och fiskar i ett kar från Asien och använder bamburör eller likande för att få en Asien ''stil'' m.m.

ska det vara biotop så ska man ju använda fiskar från enbart en flod eller ett område och då exakt använda växter och fiskar därifrån och försöka efterlikna så bra som möjligt hur där ser ut. vilket jag tycker kan bli väldigt snyggt. och sedan beror det på områden/olika biotoper på hur mycket växter där är. i en del områden hittar man många arter och riklig undervattens vegetation medan andra kan det enbart vara slam och rötter och sparsamt med växter.
#298 - 21 januari 2009 16:50
Flaxss skrev:
var det ett svar till mig så skrev jag ''Asien-tema'' vilket betyder att man blandar friskt växter och fiskar i ett kar från Asien och använder bamburör eller likande för att få en Asien ''stil'' m.m.

ska det vara biotop så ska man ju använda fiskar från enbart en flod eller ett område och då exakt använda växter och fiskar därifrån och försöka efterlikna så bra som möjligt hur där ser ut. vilket jag tycker kan bli väldigt snyggt. och sedan beror det på områden/olika biotoper på hur mycket växter där är. i en del områden hittar man många arter och riklig undervattens vegetation medan andra kan det enbart vara slam och rötter och sparsamt med växter.

Det var inte riktat till någon speciell. Ska jag vara ärlig så har jag dock svårt att förstå vad som får ett akvarium med bamburör att se mer "asiatiskt" ut, och så där. Och hur man än vrider och vänder på det så är det bra mycket vanligare med vattendrag utan växter (förutom Cryptocoryne). Vattnet är oftast för grumligt, eller så är det för skuggigt eller för strömt.

Det jag försökte få fram är väl att det inte är en så stor idé att försöka vara så strikt, speciellt inte när man redan blandat fisk från olika biotoper. Men det betyder ju inte att akvariet är mindre snyggt på något sätt.
#299 - 21 januari 2009 16:57
oaken skrev:
Det var inte riktat till någon speciell. Ska jag vara ärlig så har jag dock svårt att förstå vad som får ett akvarium med bamburör att se mer "asiatiskt" ut, och så där. Och hur man än vrider och vänder på det så är det bra mycket vanligare med vattendrag utan växter (förutom Cryptocoryne). Vattnet är oftast för grumligt, eller så är det för skuggigt eller för strömt.

Det jag försökte få fram är väl att det inte är en så stor idé att försöka vara så strikt, speciellt inte när man redan blandat fisk från olika biotoper. Men det betyder ju inte att akvariet är mindre snyggt på något sätt.

det är väl att bambu växer i asien så får man väl direkt känslan av asien. eller jag vet inte. jag har vass i mina kar.

som jag sa innan så beror det på områden hur mycket växter det växer eller ej. men som sagt det är väl vanligare med mer sparsamt med växter.
#300 - 21 januari 2009 19:53
Jag har redan börjat planera ett borneo tema med cryptocoryne, strömt vatten, tigerbarber, och borneo sucker. Sen vad mer fisk det blir vet jag inte eftersom det endast är lite funderingar jag haft.

Dock ligger det ett bra tag fram i tiden, jag kommer glida på dethär jag redat satt igång ett bra tag. Men det är kul att filosofera lite. :)
#301 - 21 januari 2009 20:05
Bild, bättre eller sämre nu? Fiskarna verkar gilla det iaf.

[ATTACH]16885[/ATTACH]

Förresten kom termometern idag. Funkar perfekt.
#302 - 22 januari 2009 15:59
Vad tycker ni?
#303 - 22 januari 2009 19:30
Ser jättebra ut, tycker jag!:d
#304 - 23 januari 2009 13:49
mums-mums :D
#305 - 23 januari 2009 14:55
#306 - 23 januari 2009 16:02
Vad är det som tittas på tv:en?;)
Väldigt fint!:D
#307 - 23 januari 2009 16:52
osis skrev:
Vad är det som tittas på tv:en?;)

Väldigt fint!:D

Antagligen animal planet, det är i stort sett det enda jag tittar på. :p

Edit: nej, hörde nu att det inte kan ha varit animal planet, kan va nån tv show
#308 - 23 januari 2009 17:52
Du har jävligt fina fiskar och ett jävligt fint akvarium!
Grattis till skickligheten!

Men måste fråga vart du hittade dem där bambu pinnarna eller vad de heter?:D
Bilagor:
#309 - 23 januari 2009 17:54
Samarin4 skrev:
Du har jävligt fina fiskar och ett jävligt fint akvarium!

Grattis till skickligheten!

Tack så mycket :)

Blomsterlandet i Kristianstad.
#310 - 23 januari 2009 18:32
Tittas mycket på Animal Planet här också!:d
#311 - 23 januari 2009 19:21
Samarin4 skrev:

sådana bambupinnar hittar du ofta på Plantskolor,Blomsterbutiker då det ingår oftast i deras standarsortiment även i Akvarieaffärer finns dom men inte alltid.
#312 - 24 januari 2009 19:43
Efter ett impuls köp så blev det ett räk akvarie (nano), följ gärna projekt tråden;

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127556

Bild:
[ATTACH]16930[/ATTACH]
#313 - 24 januari 2009 20:10
Förresten, idag hade guramina gjort skumbo! Dock förstördes det när jag bytte vatten, men har dom en gång börjat så är det nog bara en tidsfråga tills de bygger igen.

Blev dock förvånad över att de valt att bygga i en hörna där det inte fanns flytväxter, men visst. Fine for me. :)
#314 - 24 januari 2009 20:15
Haha grattis, antar jag. Akvariet verkar gå riktigt bra för dig. Hur ofta byter du vatten och slamsuger botten?

Hur får man dem att bygga skumbon?
#315 - 24 januari 2009 20:18
Samarin4 skrev:
Haha grattis, antar jag. Akvariet verkar gå riktigt bra för dig. Hur ofta byter du vatten och slamsuger botten?

Hur får man dem att bygga skumbon?

1. En gång i veckan.

2. Man får dom att trivas. :) Höjde temperaturen till 28 grader och flyttade ut platyna.
#316 - 24 januari 2009 22:05
Grattis till skumboet!
Räkor är kul!:d
#317 - 25 januari 2009 05:55
osis skrev:

Räkor är kul!:d

Ja, men jag måste erkänna att jag är ganska nervös för hur det kommer gå eftersom många av experterna på forumet tror det blir svårt.

Dock tar vi inte räk diskussionen i denhär tråden. ;)
#318 - 25 januari 2009 11:36
Jag såg att du hade en eldstjärt i detta akvarieet- Den var iförsig ganska ung. Tror du att den och Pakistanbotiorna kommer kunna samsas om ett år?
#319 - 25 januari 2009 12:06
Samarin4 skrev:
Jag såg att du hade en eldstjärt i detta akvarieet- Den var iförsig ganska ung. Tror du att den och Pakistanbotiorna kommer kunna samsas om ett år?

Det märker vi då.
#320 - 25 januari 2009 14:38
JojjeN skrev:
Det märker vi då.

Hehe...;)
#321 - 26 januari 2009 20:18
Eller?:d
#322 - 28 januari 2009 16:55
Wow, nu har de två aquarellen kommit!

Gudomligt snyggare ljus!! Fiskarnas färger framhävs starkare än någonsin, likaså växternas! Ångrar verkligen inte mitt köp!

Fattar verkligen inte vad Gaffel fick rosa ljus ifrån, det är så blått det kan bli.

Bilder kommer
#323 - 28 januari 2009 17:20
[attach]17024[/attach]
#324 - 28 januari 2009 17:29
Ser riktigt snyggt ut!:d Bra köp!
#325 - 29 januari 2009 20:05
JojjeN skrev:
[attach]17024[/attach]

det ser riktigt bra ut :D. du har ju berkligen lyckats med akvariet. man blir lite avis på dig:p
#326 - 31 januari 2009 12:59
Aww har gjort min största miss hitills känns det som!'

För några dagar sedan bestämde jag mig för att sälja vattenpesten eftersom jag inte tyckte det var snyggt. Men nu när jag la ner den i akvariet igen i väntan på att bli iväg skickat om några dagar så tyckte jag det var så jädra snyggt! Och fiskarna verkar älska den, och den motverkar alger och cyanon!

Fan asså vad jag ångrar att jag sålde den. Får knipsa av lite av varje planta så det inte syns, och sen vänta tills de växer till sig och blir lika ståtliga. :)

Annars flyter allt på, dock är jag orolig för kulfisken. Han äter aldrig och är sjukt smal. Dock lyckades jag få honom att äta lite idag genom att dra en frusen artemia klump framför honom med hjälp av pincett.
#327 - 31 januari 2009 13:09
du får skaffa fler sniglar till den, för den åt väl det?
#328 - 31 januari 2009 13:11
Flaxss skrev:
du får skaffa fler sniglar till den, för den åt väl det?

Nej, den verkar inte intresserad av sniglar, har massvis på bottnen men han bryr sig inte. Han kan titta på dom, men sen simmar han bara iväg.
#329 - 31 januari 2009 13:37
så synd, kan du inte köpa frysta räkor (hela) värm lätt och klipp ner dom hela i karet. dte brukar dom flesta gillar.

eller om du köper fryst fiskfile och klipper ner i småbitar. eller nåt levande foder.
#330 - 31 januari 2009 14:13
Ja, vi får se. Om itne annat så hoppas jag att man blir intresserad av nykläckt artemia i morgon.
#331 - 31 januari 2009 14:34
det borde han väl tycka om nykläckt artemia.
#332 - 2 februari 2009 15:05
Jag la honom i yngelbur så han skulle slippa foder konkurransen.

Artemian åkte i akvariumet igår. Han orkade inte simma efter dom, men sög i sig de som simmade precis framför munnen på honom. Detta gjorde att han inte fick i sig så mycket, så det är nog bättre med stilla frys foder ett tag framåt.-

Dock blev tigerbarberna som galna i artemian, så det kommer från och med nu vara deras standard foder.

Om han fortfarande lever men är sjuk om nån mnåad när jag fixar ett nytt akvarie till räkorna, så kommer han få bo där räkorna bor nu. (Tillfälligt, för om han får ett eget akvarie där ingen annan fisk påverkas så kan jag ju medicinera och salta hur mycket jag vill efter hans behov utan att nån annan skadas)
#333 - 2 februari 2009 20:28
Jag satt nyss och tänkte på ifall man skulle starta upp ett asien-akvarium med guramis, och ditt projekt fick mig inte precis att bli mindre sugen :D
#334 - 2 februari 2009 23:17
Mkt fint kar, gillar det nya luset!
Behöver också köpa nya lampor och jag tror jag har samma kar som du har, trodde bara Juwels rör passade, men jag har kanske fel?
#335 - 3 februari 2009 05:49
Om du har 180 liters juwel (INTE välvd framruta), så borde Philips Aquarelle 90 cm passa. (Det jag köpte)

Det är ett T8 lysrör, så det funkar inte till JUwels T5 lysramper som vissa har.
#336 - 3 februari 2009 17:51
Hmm... satt och tittade in i karet nu. Och plötsligt så förstod jag att det inte blir mer nu. Nu är projektet klart, och jag kan bara luta mig bak och njuta!

Men naturligtvis kommer det fortfarande hända saker, som ändringar av inrednings, fiskar, osv. som ni måste följa varje gång jag uppdaterar. ;) Men "Grundstenen" är lagd och färdig, sen får jag bygga på och ändra om sen. :)

Slutresultatet blev inte riktigt som jag planerat från början, men jag vet inte om det är positivt eller negativt. Men om något går åt helsike med fiskarna jag har nu, så kommer jag troligen testa mig på blandningen jag tänkte från början. (Se första inlägget)

Tack för alla härliga tips, utan er hade det inte blivit ens hälften så bra!

Hoppas ni fortsätter läsa uppdateringarna av tråden dock, för ett projekt slutar aldri sålänge man har akvariet kvar. :)
#337 - 8 februari 2009 20:10
Nu har släkten åkt hem efter ett födelesdags firande för mina syrra här.

Akvariumen gjorde succé, kändes härligt. ;)
#338 - 9 februari 2009 18:44
Vad kul! Du måste känna dig stolt!:D
#339 - 10 februari 2009 21:42
Grattis!
#340 - 11 februari 2009 05:38
Nu är det bara till å vänta på ens egen födelse dag, då får räkorna äntligen ett bra hem.

Dock verkar det inte gå nån nöd på räkorna i yngelkassen heller. Alla räkorna utom 1 har fått starka färger. Den somm är kvar har börjat få rödare och rödare iallafall.
#341 - 11 februari 2009 09:03
Vad bra!:D
#342 - 12 februari 2009 13:53
Hur går det för kulfisken?
#343 - 12 februari 2009 14:40
Död
#344 - 12 februari 2009 15:23
Jag älskar kulfiskar, så synd om din!:(
#345 - 19 februari 2009 17:45
Nu har 5 praktbotior inhandlats och koppats in.

Underbara fiskar! Knäpper högre än pakistanbotiorna

Bilder kommer!
#346 - 19 februari 2009 17:52
Belastningen på karet blir högre och högre ;) Hur länge tänkte du ha praktbotiorna i ditt kar? 180L är ju i det minsta laget.
#347 - 19 februari 2009 18:11
Jodå ;)

180 liter räcker för att de ska kunna växa normalt utan skador, och jag kommer knappast ha de i de 22 åren som det tar för dom att bli fullvuxna.

Därför så kände jag att jag lugnt kan ha dom i minst 5 år nu utan att de påverkas negativt av akvariumet, om de sedan blir så stora så de ha behov att röra sig mer så kan jag sälja dom vidare, bara deras fysik inte påverkas av det.
#348 - 21 februari 2009 12:38
Hur många och vilka fiskar har du nu i ditt akvarium?
#349 - 21 februari 2009 12:55
14 tigerbarber (råkade ju klämma ihjäl en när jag flyttade roten)
2 kampfiskar av ännu icke bestämt kön, köptes som två honor, men är antagligen en plakat hane. De var egentligen inte planerade hit, men min mamma tyckte inte om dom (och hon bestämmer över 60 liters eftersom det står nere hos dom nu) så jag tog upp dom till 200 liters där dom funkar bra.
5 Pakistan botior (1 av de ursprungliga botiorna dog av någon sjukdom på nyårsafton)
3 marmor gurami
2 guld gurami
5 Prakt botior
1 eld haj
1 siamesisk algätare (Ska köpa fler, de andra två har ju försvunnit. Dock hittat liket från en)
Oklart antal kuhlii ålar, har inte sett dom sedan första dagen, men har köpt 9 stycken. De gömmer sig i bottenmaterialet och verkar inte ens komma fram på natten.

Och en massa malaysiska sandsnäckor. ;)

Rent biologiskt sett så är det nog lite mycket fisk, men det ser helt perfekt ut. ;)
#350 - 21 februari 2009 12:57
Damn det låter som mycket fisk och det måste vara intressant att titta på alla:D

HUr sköter du all skit? jag sög upp allt på botten igår i mitt akvarium men det verkar som om det är lika mkt nu som det var innan jag städade igår.
#351 - 21 februari 2009 13:07
Jag ser i stort sett ingen skit, botiorna har grävt upp så det är lite vinklat ner mot stenarna, vilket gör att det mesta av skiten rullar ner under stenarna så jag slipper se den.

Mycket skit hamnar bakom och under roten, bakom ormbunkarna, osv.

Så jag ser inte särskilt mycket av skiten.

Men jag brukar välta lite på stenarna och suga upp skiten som ligger där bara för att det inte ska bli nitrit, men för syns skull så hade jag inte behövt göra det.
#352 - 24 februari 2009 10:33
Har letat upp alla bilderna från de olika inredningarna jag redan haft i akvariumet, om jag någon gång i framtiden (inte än på ett tag) ändrar runt i akvariumet igen, vilken av dom såg mest lyckad ut?

[ATTACH]17789[/ATTACH]

[ATTACH]17790[/ATTACH]

[ATTACH]17791[/ATTACH]

[ATTACH]17792[/ATTACH]

[ATTACH]17793[/ATTACH]

[ATTACH]17794[/ATTACH]

[ATTACH]17795[/ATTACH]

[ATTACH]17796[/ATTACH]

[ATTACH]17797[/ATTACH]

[ATTACH]17798[/ATTACH]

[ATTACH]17799[/ATTACH]
#353 - 25 februari 2009 13:47
Den sista och en fjärde sista inredningen tyckte jag var ganska snygg:D
#354 - 25 februari 2009 17:14
10,9 och 8...
#355 - 25 februari 2009 17:17
nr 10 tycker jag är snyggast.
#356 - 25 februari 2009 18:49
Såg att det vart väldigt fint med dina lysrör, beställde du dom på internet?
Isf vart? Är jätte dålig på lysen, men kan mina rör heta T5? ett juwel rio har jag!
#357 - 25 februari 2009 19:53
Såg att det vart väldigt fint med dina lysrör, beställde du dom på internet?

Isf vart? Är jätte dålig på lysen, men kan mina rör heta T5? ett juwel rio har jag!

Det är två stycken Philips Aquarelle, köpta på PWSS.

Tror standard är T8 som rör till juwel. Inte säker dock.

Observera att vilket foto ni än tycker är bäst så kommer det ha samma belysning som sista bilden om jag möblerar om, så försök tänka er bilderna med det ljuset.
#358 - 26 februari 2009 09:24
Håller mig ändå till mitt svar! :d
#359 - 26 februari 2009 13:44
Okey. :)

Jag själv tror faktiskt jag gillar bäst när dendär plast grottan var i.

Dock är det svårt att göra plats för den nu.
#360 - 10 mars 2009 12:19
Nu är all bambun ute ur karet!

Fyfan vilken lukt, jag har aldrig (SERIÖST) känt något så äckligt i hela mitt liv! Jag fick ta tre plastpåsar runt för att det inte skulle lukta, och det var nästan omöjligt att få bort lukten helt från hinken och händerna!

Mina planer nu är iallafall att plantera ganska mycket växter, och sedan lägga ännu mer sten runt.

Tigerbarberna verkar ha fått in en sjukdom i stimmet, det kan vara bukvattenssot. 3 stycken har dött på kort tid, alla 3 väldigt magra, trots att de har varit tjocka tidigare på dagen.

Om något skulle hända så alla tigerbarberna dör ut så kommer "Badis badis" och väderålar få ta deras platser i akvariumet.
#361 - 10 mars 2009 13:03
Tråkigt:(
#362 - 10 mars 2009 13:05
JojjeN skrev:

Om något skulle hända så alla tigerbarberna dör ut så kommer "Badis badis" och väderålar få ta deras platser i akvariumet.

Väderålen har du för litet kar till plus är det en fisk som inte gillar värme.

plus har jag märkt att botiorna är väldigt stygga mot Väderålen.

mina trivdes inte alls i mitt 200L, och nu när mitt kar började läcka och allt har blivit kaos så har mina väderålar sakta men säkert dött. jag tycker dom är känsliga om dom inte får rätt miljö. hade 3 och har en kvar nu som beter sig väldigt konstigt. så ska man skaffa dom så bör man ha stort kar över 200L och över 1m i längd plus ha ett bra filter och så svalt vatten.
Bilagor:
#363 - 10 mars 2009 13:05
JojjeN skrev:
Nu är all bambun ute ur karet!

Fyfan vilken lukt, jag har aldrig (SERIÖST) känt något så äckligt i hela mitt liv! Jag fick ta tre plastpåsar runt för att det inte skulle lukta, och det var nästan omöjligt att få bort lukten helt från hinken och händerna!

vass som jag använder luktar mindre än bambu.
#364 - 10 mars 2009 14:21
käns som att jag har missat dena tråden :P här kan jag säkert få lite hjälp med mitt projekt.
jag hade tänkt försöka skapa en kina, korea eller japan biotop åt mina sköldisar (bitopen skal vara av en lungn flod elelr liten sjö) men jag tycker inte att jag kan hitta information som är tilräckligt spcifik för att använda kanske fins någon här som kan berätta om de fins några fiskar elelr malar som lever i lugna floder eller små sjöar i japan, kina eller korea? och vad för växter som kan tänkas finnas där också?
#365 - 10 mars 2009 14:49
Flaxss, karet är över 1 m... Men du kanske har rätt ändå. Dock har en polare till mig botior och väderål i samma kar, och det funkar bra.

Men kan skippa väderålarna, det viktigaste är just nu vad ni tror om den nya inredningen som jag planerar?
Kjell Fohrman
Administrator
#366 - 10 mars 2009 15:00
Andez skrev:
käns som att jag har missat dena tråden :P här kan jag säkert få lite hjälp med mitt projekt.

jag hade tänkt försöka skapa en kina, korea eller japan biotop åt mina sköldisar (bitopen skal vara av en lungn flod elelr liten sjö) men jag tycker inte att jag kan hitta information som är tilräckligt spcifik för att använda kanske fins någon här som kan berätta om de fins några fiskar elelr malar som lever i lugna floder eller små sjöar i japan, kina eller korea? och vad för växter som kan tänkas finnas där också?

Detta är en projektråd som handlar om trådskparens projekt - strata istället en egen tråd
#367 - 10 mars 2009 15:26
JojjeN skrev:
Flaxss, karet är över 1 m... Men du kanske har rätt ändå. Dock har en polare till mig botior och väderål i samma kar, och det funkar bra.

Men kan skippa väderålarna, det viktigaste är just nu vad ni tror om den nya inredningen som jag planerar?

mitt var på 110cm och Väderålen verkade inte alls trivas i det karet. och 222L tror jag det var om man ska vara exakt. Väderålen blir ju större än praktbotia och smutasr nästan ner mer än praktbotia. och det hade du väl redan? så med väderål blir det för mycket fisk på botten. plus väderålen trivs inte om det är över +24c +25c. och dina guramis och praktbotia vill gärna ha lite över +25c.

det gäller nog inte alla botior men pakistan,prakt,morleti är väldigt stygg mot mina väderålar. men det är kanske bara mina som va det.

när jag skaffar väderål igen så får det blir när jag har ett kar på minst 300L.

mycket växter trivs dina fiskar med. så det blir nog bra.
#368 - 16 mars 2009 06:53
Igår fick jag två reflektorer av min mormor!

Satte genast på dom på lysrören, och även om det inte syns så mycket skillnad så hoppas jag det hjälper växterna.
#369 - 16 mars 2009 07:54
Väldigt vad du får saker då! ;)
#370 - 16 mars 2009 08:25
Det är ju födelsedag. ;)
#371 - 16 mars 2009 08:27
Såklart det är! ;)

Annons