Projekt 1000 liter Diskus-kar

#1 - 16 februari 2008 17:15
Har precis införskaffat ett kar på 1000 liter i vilket vi tänkte köra diskus då vi länge velat ha diskusar eftersom vi tycker de är så våldsamt vackra. Kommer bli ett långtids-projekt att starta det eftersom ekonomin är lite skral och vi fortfarande behöver filter, värmare, lyse etc.

Är det något speciellt vi skall tänka på innan vi startar karet?

Vad vill de ha för bottenmaterial? Har varit inne på 2-3 mm grus men jag tänkte höra efter här så det är lämpligt först.

Alla tips och råd som hjälper oss få ihop ett bra kar tas tacksamt emot. Vi är inte helt nya som akvarister men vi är inga experter heller. Har ett malawikar sedan tidigare.
#2 - 16 februari 2008 17:22
En motfråga innan tråden går vidare, ska ni köpa stora eller små diskus?
Bilagor:
#3 - 16 februari 2008 17:43
Är lite osäker. Tänkte nästan höra vad som blir lämpligast där också då jag har förstått att det blir lite olika utmaningar. Om jag förstått rätt är ju smådiskus känsligare samtidigt som jag gärna skaffade små eftersom jag tycker det är väldigt kul att se dem växa.
#4 - 16 februari 2008 17:48

Är det något speciellt vi skall tänka på innan vi startar karet?

lägg tråden i Projekt delen annars, eftersom detta kan bli spännande att följa:).
#5 - 16 februari 2008 17:50
Blir nog lite i projekttråden sen också, just nu finns det inte så mycket att orda om dock, har inte hunnit mer än att få hem karet, rengöra det och håller f.n på att kontollera tätheten.
#6 - 16 februari 2008 17:58
Om du ska köpa små diskus och dra upp dem i storlek så tipsar jag ganska starkt att köra utan sand/grus och inredning, mata som f*n och gör dagliga stora vattenbyten. Det är inte så lätt i ett 960 eller vad det nu är för storlek på karet men ska nu ha upp diskusen i fin storlek och om de ska se bra ut är detta ett bra sätt.
En annan variant beroende på vad ni ska ha för diskus är att köpa VF i bra storlek som faktiskt inte är så dyra och förbaskat snygga utan de ligger i pris runt 500:-/st.
#7 - 16 februari 2008 18:18
Ok, är inte VF väldigt känsliga? Eller är det bara "skrämselpropaganda"? Om jag inte kör med vare sig grus eller sand, blir det inte svårt för bakteriefloran att få fäste då eller räcker det med de bakterier som lever i filtret?
#8 - 16 februari 2008 18:38
Det räcker med de som finns i filtret, men ofta blir där inte så mycket där heller eftersom bakterierna dör om man medicinerar diskusen om det skulle behövas.
Kör man upp diskusen i storlek på detta viset byter man vatten med minst 50% om dagen, och då hinner det inte bli så dåligt vatten innan det byts.
VF kan vara känsligare än odlade men har de bara börjat käka i affären och skiter som de ska så brukar det inte vara några större problem.
Nu har jag själv inga VF för tillfället, men de är klart mina favoriter, och särskilt Curipera http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.alenquer-curipera.de/gif/breeding/P1G4d1303.jpg&imgrefurl=http://www.alenquer-curipera.de/breedingI.htm&h=480&w=640&sz=107&hl=sv&start=1&tbnid=AQ9REXvYPwgVzM:&tbnh=103&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3DCuripera%26gbv%3D2%26ndsp%3D20%26hl%3Dsv%26sa%3DN :p.
#9 - 16 februari 2008 18:52
Ska åka ner till butiken på Måndag och se vad han har/kan få tag i. Förhoppningsvis blir det lite lättare att bestämma sig då. Det är mycket som lockar och drar f.n, vill gärna se små diskus växa men i och med att karet står mitt i vardagsrummet som en rumsdelare så känns det lite så där att köra ett kar utan inredning.
Hur mycket cirkulation på vattnet behöver de förresten? måste skaffa ett filter också så jag kan lika gärna kika på det på en gång.
#10 - 16 februari 2008 18:58
Jag har en pumpkapacitet på ca 3500 liter/timma men har strilrör riktade så det knappt syns. Du bör ha minst en Eheim 2260 eller liknande och gärna ett komplement till denna. Det bästa vora 2 ytterfilter i bra storlek och kapacitet så de kan rengöras växelvis vid behov.
Visst kan det vara svårt att bestämma sig vad man ska ha i karet, men samtidigt är det detta som är det roliga i kråksången;).
#11 - 16 februari 2008 19:15
Man ska dock vara riktigt försiktig om man köper ungdiskus och ta reda på om dom verkligen är unga. Kolla in så att ögonen inte är stora i proportion till övriga fisken. Kolla så att den är fet och trind och inte bladtunn. Hade jag kollat dessa saker första gången jag köpte diskus hade jag inte haft 5st idag som inte växt speciellt mycket på 2 år... Men dom verkar må prima dock.
#12 - 17 februari 2008 13:56
Upptäckte idag att karet inte är på 1000 liter. Stod att det var det i annonsen och jag kontrollerade det inte eftersom det såg stort och fint ut. Men när jag kom hem och räknande på det visade det sig att det "bara" är på drygt 600 liter. Tur att det var billigt [B)]
#13 - 17 februari 2008 14:51
Även om det var billigt så ska du ju kontakta annonsören och få tillbaka lite av pengarna, eftersom du betalade för vad du trodde var ett nästan dubbelt så stort kar.
#14 - 17 februari 2008 15:58
Har försökt att ringa men inte fått något svar. Har väl inga högre förhoppningar om att få det heller. 1300 kr för ett 600 liters kar är dock ett väldigt bra pris ändå så jag känner mig inte allt för besviken.
#15 - 19 februari 2008 17:31
Har kikat vidare lite nu. Lutar åt att det blir små Diskus och ett stim med Kardinaltetror. Införskaffade ett Tetratec EX1200 filter igår men funderar på att skaffa ett likadant till för att få stor filteryta, vet dock inte om det är att överdriva. Vad tycker ni? Har även varit hos glasmästaren och beställt täckglas som jag skall hämta upp samtidigt som jag köper doppvärmare imorgon. Angående värmaren har jag också en fundering, räcker det med en 1000 liters värmare eller är det bättre att skaffa 2 lite klenare värmare? Rummet som karet står i ligger runt 22 grader någorlunda konstant. F.n kör vi Malawiyngel i karet för att köra upp lite bakterier, gissa om de ser ut att trivas med flytten från 115 liter till 600! :p
#16 - 19 februari 2008 18:34
jag har 300w till 400liters diskustank. Ang ytterfiltret så kommer kanske filterytan att räcka men definitivt inte cirkulationen. Köp ett ytterfilter till så att du har allt säkrat. Vill du ha dikusyngel bör du inte ha tetror. Dom äter ägg och larver direkt.
#17 - 19 februari 2008 18:42
Bör man inte flytta lekparet till ett separat kar om man vill ha yngel i alla fall eller har jag missförstått det? Tyckte jag läste någonstans att ynglen "pickar" på föräldrarna om man inte delar på dem efter ett tag och drog slutsatsen att det var enklast att flytta lekparet till ett separat kar för att sedan flytta tillbaks dem till huvudkaret när ynglen blev för påfrestande? Kan ju förstås totalt ha missförstått, blir mina första Diskus så det lilla jag kan är det jag läst mig till.
#18 - 19 februari 2008 18:44
Bör man inte flytta lekparet till ett separat kar om man vill ha yngel i alla fall eller har jag missförstått det? Tyckte jag läste någonstans att ynglen "pickar" på föräldrarna om man inte delar på dem efter ett tag coh drog slutsatsen att det var enklast att flytta lekparet till ett separat kar för att sedan flytta till baks dem till huvudkaret när ynglen blev för påfrestande? Kan ju förstås totalt ha missförstått, blir mina första Diskus så det lilla jag kan är det jag läst mig till.

Du har helt rätt här, ska du ha ut något av leken är det ett eget kar som gäller:).
#19 - 19 februari 2008 18:52
Vad bra. Känns förvisso som det där med lek och yngel kommer dröja ett tag, särskilt eftersom vi troligtvis börjar med smådiskus. Tippar på att de första Diskusarna kommer i karet någon gång i Maj eller så. Tiden fram tills dess ska jag ägna åt att förbereda karet och att läsa på så mycket jag kan.
#20 - 19 februari 2008 18:56
Vill du ha lite att dregla över kan du regga dig här: http://www.brosaters.se/diskus-varberg/ och kolla in Köp/säljforum.
#21 - 19 februari 2008 19:14
grrr vill ha diskus, men har inte råd *snyfft* eftersom dom trivs bäst i stimm. e de inte så att ynglena lever på föreldranas hudceller i början?? eller e jag helt borta
#22 - 19 februari 2008 19:15
Absolut så är separat kar det bästa.. Om du ska ha tetror måste jag i allafall få rekommendera dolkstickstetra. Extremt vacker och blir relativt stor.. Grymt läcker.
#23 - 20 februari 2008 06:18
ansjo skrev:
Vill du ha lite att dregla över kan du regga dig här: http://www.brosaters.se/diskus-varberg/ och kolla in Köp/säljforum.

Jisses! Finns nästan för många vackra fiskar, får ju beslutsångest...
#24 - 20 februari 2008 06:20
rick skrev:
Absolut så är separat kar det bästa.. Om du ska ha tetror måste jag i allafall få rekommendera dolkstickstetra. Extremt vacker och blir relativt stor.. Grymt läcker.

Kikade på den, lite osäker på om den funkar i samma temp som Diskus? Vill ju inte ha varmare än 27 grader enligt artbeskrivningen.
#25 - 20 februari 2008 19:16
Tittade på Dolkstickstetror i butiken idag men de lockade mig inte utan jag tror jag står fast vid Kardinalerna, tycker deras Blå-röda färg är väldigt vacker och tror att ett stim sådana blir snyggt och kommer fungera bra med Diskusarna. Lite osäker på antalet bara, har vart inne på 6 Diskus och ett stim Kardinaler på ca 30st, låter det vettigt tycker ni?
#26 - 20 februari 2008 19:43
i ett 600l? ja och nåra malar låter la bra
#27 - 20 februari 2008 19:47
Det beror lite på hur många diskusar du ska ha, men 10-20 till är inte fel;).
#28 - 20 februari 2008 21:15
jag vill ha diskus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *gråter* men dom kostar för mycke för en fattig 13åring *stortjuter*
#29 - 21 februari 2008 07:27
Lider med dig danneregner, får väl sommarjobba och spara :)
#30 - 21 februari 2008 08:56
ja har ju precis gjort om ett kar (allt nytt) och köpt ett nytt kar.
#31 - 24 februari 2008 08:44
Belysning?

Har suttit och tittat lite på olika belysningsalternativ men är väldigt osäker vad som blir bra. Har vart inne på att köpa en lysrörsramp på 1,5 meter och hänga den från taket ca 0,5 meter över karet men jag vet inte om ljuset blir för klent för växterna då? Och vad är skillnaden på T5 och T8? Vad är för repsektive nackdelarna med Metallhalogenlampor och är de ett bättre alternativ kanske?
#32 - 24 februari 2008 09:59
:9 har 20 Kardinaler i ett 60-70 liters kar :P de trivs bra och det e fart i dem :) :)
#33 - 24 februari 2008 13:20
Jag skulle ha kört MH. Enda nackdelen är att det är ett dyrt inköp i början, men dom ger mer ljus per krona än lysrör. Dessutom så får man ett silverne sken i karet, om man har klart vatten, och skuggor från vågorna på bottnen. Det ger riktat ljus, inte som lysrörens "platta" ljus. Mer som solen.
T5 är en "ny" lysrörstyp, som är mer strömeffektiv än de gamla T8. T5 rören är smalare än ordinära lysrör, och med ett mycket starkare ljus.
http://www.aquastyle.se finns ramper med bara T5 för en relativt billig penning, men även metallhalogen med T5or och spottar. Jag har tänkt köpa en ramp med tre MH, fyra spottar och två T5or, till mitt stora kar som kommer inom en snar framtid! Den är 180 cm, passar perfekt över 2m burkar.
#34 - 24 februari 2008 14:06
Wow! De priserna var väl svettiga för oss, ska vi fixa det dröjer det flera månader extra för oss innan vi är igång. Det får nog bli en vanlig T8 1,5 meters ramp med extra reflektorer till en början i alla fall, kan ju alltid uppgradera sig senare när ekonomin ser lite roligare ut.
Tack för förklaringarna, nu förstår jag åtminstone vad jag inte har råd med just nu :D
#35 - 24 februari 2008 14:40
Hehe, jo, dom är ganska dyra. Jag har dock flyt just nu och ekonomin ser ganska stark ut, skulle nog kunna köpa ett komplett 1000 liters direkt ur fickan, men får inte för tjejen... "Vi ska flytta först!" (sagt med värsta Monty Python-tant-rösten). Alla har vi våra aber... =)
#36 - 29 februari 2008 05:52
Har kommit en liten bit på väg nu. Har installerat filtren, 2x Tetratec EX1200, samt värmaren, Jäger 300W och fått i grusbotten, Engelsk Sjösten 3-5 mm. Nästa projekt blir nu införskaffandet av belysning och efter det börjar det bli dags för inredningen. Är det några speciella växter och andra föremål man bör/inte bör ha i ett Diskus-kar?
#37 - 29 februari 2008 07:37
jag vill ha diskus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *gråter* men dom kostar för mycke för en fattig 13åring *stortjuter*

jag är 14... men mina diskus fick jag i present, elr ja jag fick pengar till det (i present).
#38 - 29 februari 2008 07:38
Dödskallar bör undvikas...
#39 - 1 mars 2008 10:20
Azhag skrev:
Dödskallar bör undvikas...

Hehe, tänkte kanske inte så mycket på det estetiska som jag gjorde på saker som av olika orsaker kan få dem att inte må bra...
#40 - 1 mars 2008 11:47
Har kommit en liten bit på väg nu. Har installerat filtren, 2x Tetratec EX1200, samt värmaren, Jäger 300W och fått i grusbotten, Engelsk Sjösten 3-5 mm. Nästa projekt blir nu införskaffandet av belysning och efter det börjar det bli dags för inredningen. Är det några speciella växter och andra föremål man bör/inte bör ha i ett Diskus-kar?

Vassa rötter och stenar är inget vidare, de kan få fnatt och dra iväg som projektiler genom akvariet om de blir rädda. Då kan de skada sig rejält.
#41 - 1 mars 2008 14:08
Ett 1000liters med sådana här hade jag inte blivit ledsen för :D
http://bp0.blogger.com/_Hoj7VH6bLJQ/RcLvSgGmdoI/AAAAAAAAAEc/AOqUDAUa6gY/s1600-h/ring+leopard1.jpg
#42 - 1 mars 2008 14:14
wlappis skrev:
Ett 1000liters med sådana här hade jag inte blivit ledsen för :D

http://bp0.blogger.com/_Hoj7VH6bLJQ/RcLvSgGmdoI/AAAAAAAAAEc/AOqUDAUa6gY/s1600-h/ring+leopard1.jpg

Jisses så snygga diskusar!!!!
#43 - 1 mars 2008 18:40
Wow! De var kanonvackra! är jättesugen på att köpa och släppa i våra Diskus på en gång men det fungerar inte riktigt ännu. Vi måste färdigställa karet. d.v.s skaffa belysning och göra våra första stapplande försök med växter och också låta våra Malawi-yngel som går i det just nu växa upp så att vi kan sälja av dem. F.n ser karet ut så här: Bilderna är lite kass men det är så bra det blir med vår kamera. Som ni ser är ljusrampen larvigt liten och karet väldigt naket fortfarande.

Annons