Project sigma.

#1 - 28 februari 2007 16:46
Tja.
Om jag köper en sådan här pump:
http://www.akvarieshopen.com/project-sigma-p-308.html

Vad mer behöver jag köpa till då?

/fredd
#2 - 28 februari 2007 18:01
För att bygga en filterhörna eller vad?
#3 - 28 februari 2007 18:27
aa. eller kunna använda den hur som helst typ.
#4 - 28 februari 2007 19:11
Tja om det är typ vad som helst du ska använda den till så behöver du antingen inget alls mer eller så behöver du något helt annat... som man frågar får man svar.
Naturligtvis behöver vi veta vad du vill åstadkomma om vi ska kunna hjälpa dig.
#5 - 28 februari 2007 19:19
okej, men som jag fatta det är det en pump. Men jag behöver väl mer saker för att kunna köra den i akvariet?eller är jag helt ute å cyklar igen :P
#6 - 28 februari 2007 19:22
Om du bara vill ha mer cirkulation kan du använda den som den är. Då kommer den bara att pumpa runt vatten. Vill du göra ett filter av den så behöver du också ha något slags filtermaterial som vattnet pumpas igenom.

Så frågan till dig får bli, vad skall du ha den till. Mer cirkulation (mer syre) eller filtrering?
#7 - 28 februari 2007 19:23
okej då e jag med. Filtrering hade ja nog velat ha den till.
#8 - 28 februari 2007 19:25
som du såg antar jag så aär det bara pumpen... alltså inget filter!
#9 - 28 februari 2007 19:26
så mycket är jag med. Räcker det att man köper ett sånt stort blått filter som man ser lite överallt eller behöver jag mer tillbehör?
#10 - 28 februari 2007 19:27
du kan fixa filter genom att kapa ett elrör med lagom dimension som passar på insugshålet och sen borrar du massa små hål i det täpper till botten på röret och trär på filterpatron!
#11 - 28 februari 2007 19:28
okej, det e inte svårare än så. Den pumpen var ju inte så dyr så tänkte jag kunde köpa en sån å testa lite lösningar.
#12 - 28 februari 2007 19:33
Om vi tar ett av mina 152 liters som exempel:

Jag använder en liknande pump för att pumpa vatten från insidan filtermaterialet till utsidan. Då vattnet rinner tillbaks åker det igenom filtermaterialet och renas.

Det jag använt är ett pumphuvud liknande det du länkar till plus två stycken korta rörstumpar. En på utblåset som går ut igenom filtret och en på insuget så att det kommer längre ner. Anledningen till att jag vill ha insuget långt ner är att jag slipper stänga av pumpen när jag byter vatten och vattennivån är låg.
#13 - 28 februari 2007 19:34
Nu var jag långsam. Men iaf så drog vi ju två olika lösningar. Jag tycker min är snyggast:D
#14 - 28 februari 2007 19:34
wicked1 skrev:
okej, det e inte svårare än så. Den pumpen var ju inte så dyr så tänkte jag kunde köpa en sån å testa lite lösningar.
Alltid kul att experimetera lite grann:) Hur stort kar har du?
#15 - 28 februari 2007 19:38
Långås skrev:
Nu var jag långsam. Men iaf så drog vi ju två olika lösningar. Jag tycker min är snyggast:D
tycker jag med och ett grymt effektivt filter!! dock lite jobb om han ska tömma karet och silicona lister...[:o]
#16 - 28 februari 2007 19:40
RE:Åheim.
okej, om man gör en massa små hål, suger den då även längst nere ifrån eller blir det att den bara suger in på dom övre hålen? Just nu har jag 2 stycken 63 liters kar, men om jag känner mig själv rätt så har jag nog ett 240liters kar snart hehe.

Re:Långås.
Okej, men det vattnet som din pump renat, det går inte igenom filtret igen då på utvägen?utan det går rakt ut i karet?
#17 - 28 februari 2007 19:45
det kommer bli ett jämt sug genom alla hål! har själv gort många såna här filter;)
#18 - 28 februari 2007 19:47
okej, men det blir nog skit bra sen då om jag skaffar större kar. Sen kanske man kan försöka dölja det gigantiska filtret med nån slimline bakgrund eller så.
Ni har ingen erfarenhet av just project sigma? Var en i ett annat forum som rekommenderade project sigma och sa att hans var väldigt tyst.
#19 - 28 februari 2007 20:32
wicked1 skrev:
Sen kanske man kan försöka dölja det gigantiska filtret med nån slimline bakgrund eller så.

Det håller jag precis på med.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95323&page=6

Bra artikel om detta är också:
http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_slimline.shtml
#20 - 28 februari 2007 20:37
Långås skrev:

det där blir skit bra, å den artikeln har jag varit inne å kikat på ett gånger hehe. Är det frigolit du har i botten av ditt nya kar?

edit:
när du har det så, då blir det inte en massa bubblor?Eller har du en liten slang ovanför ytan?
#21 - 28 februari 2007 20:39
wicked1 skrev:
Är det frigolit du har i botten av ditt nya kar?

Ja.

Annons