Project Lake Harmony; ciklider, många växter, rötter och stenar...

#1 - 6 februari 2018 12:46
Återfallsakvarist. Försedd med med nörd-gen och en gång i barnåldern biten av akvariehobbyn, ja då återvänder man alltid efter några års uppehåll. Den här gången med ett litet mindre kar; Akavstabil 250 liter.

Än dröjer det innan allt är klart, men processen är igång, tack och lov. Mer om den nedan. Först liten presentation:

Namn: Lasse

Ålder: Nybliven pensionär

Bor: På landet utanför Västerås

Hobbies: Gamla engelska motorcyklar, kinesisk keramik, buddhistisk filosofi, trädgårdsskötsel, odling, jakt... Säg nå´t i livet som inte är spännande?

Tidigare akvarier: Från guppies i syltburk i unga år, till Malawi-, Tangayika-, västafrika- och Sydamerika-ciklider medan åren passerat. Mångsmakare alltså.

Akvarium: Akvastabil 250 liter

Inredning: Väldigt många stenar och rötter. Biotop som hämtats mer från fantasin än från verkligheten.

Fiskar: Ciklider, förhoppningsvis från västafrika (Kongofloden, Cameroon och så vidare...), se några bilder nedan.

Mål med tråden: Fiska (!) efter andras erfarenheter och kunskaper samt delge eventuella egna. Dela sorg och glädje med övriga.

---------------------------------------------------
Här nedan tre fiskar jag mycket gärna stoppar ner i karet när förberedelserna är klara. Bilderna tog min son en gång i tiden när vi hade va-ciklider för cirka 10 år sedan. Pelviachromisen på bilden är nog inte Nigeria Red utan annan Pelv-variant, men det är N Red jag vill ha. (Eftersom jag inte har originalbilden kvar, plockade jag dem från ciklid.org som har några av sonens bilder i sitt artregister.

Nanochromis Parilus, Teleogramma Depressum och Pelviachromis Taeinatus Nigeria Red. De två första från Kongofloden, den andra från Nigeria. AttachmentAttachmentAttachment
#2 - 6 februari 2018 13:34
Går i väntans tider. Först den 27 mars kommer ett fraktfartyg till Göteborg med lasten, åtminstone till viss del, fylld med sand från Kina. Sand som jag ska ha.
Under tiden har jag köpt rötter, en förskräcklig massa, det vill säga för många. Har kokat dem och nu ligger de i en sädestunna för att fyllas med vatten, ville tydligen tar ett tag. Om jag nu slipper det vita luddet framöver vet jag inte. Inget svar på det från chefen för den störa butiken där jag handlade det. Är visst cellulosa som ska ut. För många år sedan fick jag det på en nyköpt rot. den kokades och allt försvann efter det, så kanske... Kan ju hoppas. Är i all fall ofarligt, det vet jag.

Någon som vet mer om luddet och hur man ska göra för att slippa det? Ofarligt eller ej, vill i alla fall inte ha det på rötterna i flera veckor.

Har också plockat sten (under snön). Egentligen slaggprodukter, men de passar fint i den miljö jag ska bygga. Många har dock en beläggning av röd färg... nej, inte koppar, troligen järnoxid? Tror inte det är nån fara, men får väl skrapa lite och se om jag får bort det röda.

Bänken till akvariet är original och ska användas, men egentligen tycker jag att den är för hög.

AttachmentAttachmentAttachment
#3 - 6 februari 2018 13:41
Ja jädrans vad rötter.....förstår att de kostar en slant. Det skall bli jättekul att följa ditt projekt och jag är verkligen spänd på att få se alla rötter i karet;)
#4 - 6 februari 2018 13:47
Snyggt kar, det blir roligt att se vad du hittar på i det med alla rötter, det kanske t om blir några över. [:)] Vackra fiskar du tänker ha. Sand från Kina? Vad är det för speciellt med den? Nyfiken är jag förstås!
#5 - 6 februari 2018 13:54
Förhoppningsvis så har jag upptäckt om mina rötter fått några utfällningar fram tills den 27:e mars så återkommer med rapport tills dess. Kan ju vara en fingervisning åtminstone kanske! Snyggt kar och snygg möbel. Är det en av Akvastabils egna?
#6 - 6 februari 2018 16:30
[QUOTE=Ekenberg;n2379702]Ja jädrans vad rötter.....förstår att de kostar en slant. Det skall bli jättekul att följa ditt projekt och jag är verkligen spänd på att få se alla rötter i karet;)[/QUOTE]

Ja, det var nog lite overkill, så att säga. Man ska ju få rum med sten och fiskar också. :)

Men när jag väl börjar inreda är det väl skönt att ha lite och välja mellan. ...å så har jag också en son som gått från ett 1500-liters saltvattens kar, till att fylla det med växter, diskusar och tetror. Nan har anmält intresse för rötter som kan tänkas att bli över, he he he...

Har du fått slem på dina rötter, eller var de redan använda i akvarier sedan tidigare?
#7 - 6 februari 2018 16:39
[QUOTE=Rufus;n2379703]Snyggt kar, det blir roligt att se vad du hittar på i det med alla rötter, det kanske t om blir några över. [:)] Vackra fiskar du tänker ha. Sand från Kina? Vad är det för speciellt med den? Nyfiken är jag förstås! [/QUOTE]

Det är "akvariesand". Minns inte nu vad den heter, men den är superfin. Ett tips från min son. 1-4 millimeters kornstorlek på den. Det fina är att den är lite mörkare, lite gråsvart, inte helt svart för det tycker jag inte ser naturligt ut. Har redan köpt Rådasand samt sjösten som jag ska ha längst fram samt göra en "stig mellan de höjder jag planerar att skapa. Alternativt ska jag använda "silversand" som brukar finnas i vår djuphamn och som tydligen importeras från Bornholm. Den är verkligen helvit och mycket, mycket finkamning och därmed mindre lämplig att ha i tjocka lager. Det kan bli för stark färgkontrast mellan silversanden och sanden från kina, så därför har jag Råda-sanden och sjöstenen liggande på hyllan som alternativ.

Tror det var signaturen "miiaoo" här som berättade om sumpgas som kan bildas i för finkamning sand. Jag har också råkat ut för det, även om det inte blev lika drastiskt som för henne. Me nätt tunt lager har jag haft tidigare och fin är sanden från Bornholm.
#8 - 6 februari 2018 16:46
[QUOTE=jolindse;n2379704]Förhoppningsvis så har jag upptäckt om mina rötter fått några utfällningar fram tills den 27:e mars så återkommer med rapport tills dess. Kan ju vara en fingervisning åtminstone kanske! Snyggt kar och snygg möbel. Är det en av Akvastabils egna?[/QUOTE]

Följer alla erfarenheter om "luddet" med stort intresse. Mycket förvånad att man i butiker inte kan rådge om detta.

Jo, karet är fint, Akvastabil, men bänken lite väl hög. Å andra sidan. Det här karet är en liten testakvarium som jag ska ha i högst två år. Sedan ska det bort eftersom det gamla originalgolvet ska tas fram och slipas, alternativt nylagda breda bräder. Hur som, det hemska laminatgolvet ska ut och ersättas med ett som passar ett riktigt gammalt fint hus på landet. (man måste ju ha lite att syssla med som pensionist :) )

När det är gjort ska jag ha ett akvarium med specialmått för att få stor bottenarea och inte så högt. Då lär jag även ha lärt mig lite om CO2-tillförseln jag ska testa på detta lilla och dra slutsatser.
#9 - 6 februari 2018 17:03
Ludd får du även om du kokar rötterna, med luddet är ju helt ofarligt och försvinner så småningom :)

//Inger
#10 - 6 februari 2018 17:26
Ofarligt, jag vet. Men jag är otålig. Får vänta nu ganska länge på den sand jag ska använda men när jag fått den och inreder vill jag inte ha ludd på rötterna i 2-3 månader innan den försvinner. Då vill jag fokusera på annat än en massa hemsk och trist ludd!

Just nu ligger röterna i blöt, OM det måste kom ludd trots min kokning, och det måste det antagligen, hopas jag att det kommer inom kort och är där under tiden jag väntar på sanden. Men när sanden kommit och jag inreder, hoppas jag att den processen är över. Kan man ju hoppas, så jag kan fokusera fiskar och växter. :)
#11 - 6 februari 2018 17:26
Delar Ingers erfarenhet att ludd kommer även på kokade rötter, dock möjligen inte i lika stor omfattning. Bäst resultat har jag fått när jag låtit rötterna ligga i blöt under ganska lång tid och regelbundet tagit upp och skurat dem samt bytt vatten i hinken. Även då blev det visserligen ludd när de kom ner i akvariet men jag tyckte att det försvann hyfsat snabbt. En del fiskar verkar äta luddet också så då försvinner det snabbare. Sammanfattningsvis tror jag det är svårt att helt slippa luddet och man får lugna sig med att tänka att det onekligen är fult men ofarligt!

Kul med ett nytt projekt! Detta ska jag följa! Bra att du har mycket inredningsmaterial att jobba med. Det är alltid lättare att plocka bort något om det blir för mycket än att önska att man hade mer att välja bland.
#12 - 6 februari 2018 19:22
Rolig tråd, Camenius/Lasse!

Mja, 2-3 månader är väl tveksamt att rötterna ska utsöndra ludd. EN månad cirka brukar det vara. Men jag kan ju ha fel. Fast i och för sig, min redwood är lite segare att få bort luddet på än tex mangrove.
Här hos mig har siameserna ätit ludd i 720t. I alla andra kar där inga siameser finns, finns det också ludd. Möjligen äter också ancistrus luddet.
#13 - 7 februari 2018 10:37
Satte fast ett strilrör på Juwelpump precis och såg att det första luddet börjat dyka upp på rötterna nu. För mig tog det alltså strax under en vecka innan utfällningarna började.
#14 - 7 februari 2018 14:21
Hoppas du slipper få mycket och under lång tid.
Har varit ute i garaget där jag har en stor tunna med de flesta av rötterna. Inget ludd än, men, men... det kommer antagligen. De har bara legat i blöt i några dagar. En tidsfråga troligen även om jag kokade rötterna. Om/när det kommer skrapar jag av det, byter vatten och låter tiden gå. Har lång väntetid eftersom min sand inte kommer till butiken förrän början av april. :(
#15 - 14 februari 2018 10:05
Minns du hur det var som barn?

Det där med att tvingas vänta. ...och vänta. ...och vänta. Vänta på nå´t man verkligen ville ha.

I dagens snabba online-värld där alla önskningar och begär ska uppfyllas direkt med en knapptryckning är detta mest irriterande. Men att få/tvingas vänta är ibland ett underskattat tillstånd. (Ja, jag är gammal. :) ) För så småningom får man det man vill ha.

Den som inte upplevt dalar, uppskattar ju inte höjder lika starkt.

Just nu längtar jag efter att mitt grus ska komma så jag får börja inreda. För kring Lake Harmony råder stiltje i väntan på rätt sand. Jag är väl löjligt kräsen men vill verkligen ha det som jag tror blir rätt, så det är bara att vänta.

Under tiden ligger de kokta rötterna i blöt i en stor tunna ...nåja, det sjöd i alla fall. Stormkoka orkade väl inte plattan med, på grund av kastrullens storlek. Vattenytan är efter 1,5 vecka täckt med skum, men på rötterna har inget ludd dykt upp. (Än?)

Under tiden funderar jag. Via läsning av Mrfabbes tråd löstes nog mina funderingar kring filter. Gillar sump och "bakgrundsfilter", inte externa filter, men det blir nog det senare i alla fall.

Jag ska ha två riktigt höga sand/sten/rötter-höjder i inredningen och som underlag till dem blir det ingen konventionell lösning med vulcan-underlag eller liknande, vilket annars var ett bra tips från Tommy Vestlie. Underst ska jag ha skuren cellplast (frigolit) för att bygga höjd och minska viktbelastningen på små ytor, därefter näringssand och sedan massor (nåja, det är bara ett 250 liters...) med sten och rötter, och därefter det åtrådda översta gruset.

Om idén med cellplasten fungerar och blir bra får jag se. Hur som helst är det ett sätt att inte belasta små ytor av bottenglaset extremt eftersom jag ska ha så flera stora stenar. Är nog onödigt orolig för de många stenarnas vikt, men hur som... lösningen gör att jag i alla fall förhoppningsvis slipper högar som på sikt glider neråt och minskas. Det är väl en "utanför boxen-lösning" och kanske inte alls fungerar. Om inte, är det ju bara att göra om.

Attachment
#16 - 14 februari 2018 14:46
Spännande det här....men du förstår väl att vi alla nu sitter och väntar på din sand, vi vill ju se hur det blir.....
Har du lyckats att hitta någon bra zoohandlare som har västafrikanska, det känns rätt magert förutom de vanligaste arterna. Kanske värt att beställa fisk, så att det inte blir så lång väntan när du kommer så långt.
#17 - 14 februari 2018 15:53
Efter att ha kikat i era kar har jag faktiskt blivit alltmer sugen på några sydamerikanska.

Dina handlartips (tack) ledde mig vidare mot Åled som på sin hemsida har många olika va-arter att välja mellan. Har ju några veckor på mig att fundera. ...och sen vet jag ju inte vad som finns kvar när jag väl blir klar för fiskköp. :)

Sanden, ja. En tjej på Akvarielagret i 08 (som ibland har sanden i sortimentet) beklagade att den var slut och har så "lång väntetid", höll med mig om att den är fin. Hennes favorit, menade hon. Har alltså åtminstone en till i landet som håller med mig. Ni andra här kanske inte alls gillar den. Vi får se... :) Det är den jag vill ha i alla fall och tycker att den är värd att vänta på.
#18 - 4 april 2018 11:43
Snart är väntetiden över. Måste därför köpa saker som saknas. Där behöver jag råd.

Min fråga är vilket av de två sätten som är bäst när man ska få ner co2:t i akvariet? Man kan ju dels leda ner gasen i karet via reaktor och duffusor, dels via en inkoppling på det externa filtrets ublås. Jag väljer nog det senare. Men jag skulle vilja ha råd och erfarenheter från er erfarna?

Hur har ni gjort och varför?

För resten, en sak till. Som insug och utblås till filtret kan man köpa glasdelar (exempelvis ADA Lily pipe) som kostar skjortan. Köper man dom enbart för att de är snygga eller finns stora praktiska fördelar? I så fall vilka?

Det är för en gamling som undertecknad svårt att handla på nätet. Det fungerar utmärkt när jag köper grejer till gamla motorcyklar (eftersom jag ”kan, vet och fattar” allt som hör till ”branschen”. Förstår de alternativ som finns. Men när det gäller akvarier har jag varit bort från länge och mycket är nytt. Det är då man vill stå i en butik och fråga sig fram mellan erbjudna alternativ. Tur jag har en son och detta forum. :)

För varje sak som ska köpas dyker det upp alternativ och då har jag de senaste veckorna varje gång flytt från frågeställningen och valt andra nördiga intressen, men nu måste jag välja vad jag ska köpa.

Därför har jag bestämt mig för externt filter. Läsning av mrfabbes tråd gör attt jag beslutat mig för Oase thermo 600 med inkluderad värmare. ”Bara” att slå till.

F-n för beslutsvånda!
#19 - 4 april 2018 11:59
På frågan om CO2 så har jag själv för närvarande en inlinediffusor https://www.jbl.de/de/produkte/detail/7319/jbl-proflora-direct
Funkar väldigt bra, bubbelräknare och diff allt i ett.
En annan lösning är diffusor att placera i akvariet https://www.aquasabi.com/co2/co2-diffuser/aquasabi-co2-diffusor-japanese-style
Fördelen med en sådan är att den är lätt att sköta (man bör ha två att alternera mellan) och påverkar inte skötsel av filter. Jag har en sådan diff i mitt 200l och det funkar utmärkt. Nackdelen med vissa diffusorer är att dom kan låta lite när CO2 pressas igenom keramikmembranet.
Glasdelarna till ytterfiltret är nog mera dekorativa (när dom är helt algfria och rena) än att det har någon praktisk betydelse.
Filtret du valt tycker jag verkar kannoners och passar nog väldigt bra till ditt akvarium.
#20 - 4 april 2018 17:13
Tack. Varmt tack.
Visst har jag fattat rätt: när du skriver ”inlinesiffusor” så är detta något som sitter på slangen som går från filtrets utblås, och till vilken du ansluter din co2-slang? ...och som därefter leder ut i akvariet (med en eventuell Lily pipe i änden). Har du något i änden på ditt slangutblås?

Den inlinesiffusor du länkat till verkar kanonbra eftersom den har bubbelräknare och diffusor också.

Tycker förövrigt att det ser bra ut med en så kallad Lily pipe. Verkar ju finnas sådana som bara kostar hälften av ADA:s, så jag köper nog en sådan.
#21 - 4 april 2018 18:48
Jo, inlinediffusor är en slags diffusor som man kopplar på slangen till ytterfiltrets utblås. Slipper ju att se en diff i akvariet, men kopplingen till filtret kan kännas som en belastning och att det alltså blir marigare att sköta. Det finns också nya membran att köpa till JBL kan vara värt att nämna, det behöver bytas ut så småningom. Glädjen av lilypipe i glas kan kanske vara kortvarig kan man tänka, när det är helt rent ser det trevligt ut men när det blir algpåväxt (vilket kanske tar ett par veckor, skulle jag tro) så är det inte lika vackert. Sen är risken att "knäcka" glasgrejor som är kopplade till plastslangar väldigt hög (egen erfarenhet), man får vara väldigt försiktig när man hanterar detta.
#22 - 4 april 2018 19:01
Tack.
Tack vare dig och sonen vet jag nu vad jag ska ha och går från (seg) tanke till handling. Skönt.

Imorgon ska jag leta sten, plocka många stenar och eftersom den sand jag ska ha, ska komma till butiken inom en vecka, är det snart dags försatt leka inredare. :) Rötterna ligger nämligen i vattenfyllda tunnor sedan länge.
#23 - 13 oktober 2018 12:46
Så närmare sig äntligen dagen då köp av fiskar och växter infaller. 1-2 veckor förhoppningsvis. Beror väl på vilka fiskar jag väljer. Rötterna som kokats för ett halvår sedan -helt i onödan- ligger nu och väntar i regnvattentunnor. De ska ner akvariet också, många ska jag ha och fylla utrymmen framför allt ovantill. Kokosnöten ska bort förstås.

Inte så vackert än, men tror ni kan ana potentialen när växter, rötter och fiskar kommer på plats. Kvarvarande väntetid ger mig tid att fundera, Västafrika eller Sydamerika. Blir nog det förra. Några av de förra, som jag haft förut, ser ni på bild i trådens början.

Ljudisoleringsmattorna som jag satte in i bänken visade sig helt onödiga. Pumpen drog igång direkt jag hade koppla tin allt. Och är helt tyst direkt.

Ph-controller linger på Posten och väntar på att hämtas. Kvar att köpa är kemikalierna för PMDD.

Attachment
#24 - 13 oktober 2018 13:57
Grymt, spännande att se hur mycket rötter du skall ha i.....känns ju som du har ett ordentligt stenscape redan. Ser bra ut.
#25 - 13 oktober 2018 14:34
Detta känns som ett riktigt lovande projekt. Ska bli kul att få följa lite närmare och speciellt vilket val av fiskar som det blir.
#26 - 14 oktober 2018 06:58
Spännande och snygg scape! Blir intressant att se hur det blir med rötter och växter. "Stenen på stenen" ser dock lite märklig ut och stenen i bakre högra hörnet verkar överflödig, om man nu skall komma med några personliga tyckanden :).
#27 - 14 oktober 2018 07:13
Hahaha, du har helt rätt. Den förstnämnda känns överflödig, den till högre fick ligga kvar för att jag kanske ska använda de på annat sätt. Kul att du tog dig tid att tycka.
#28 - 15 oktober 2018 17:58
Detta känns som ett riktigt lovande projekt. Ska bli kul att få följa lite närmare och speciellt vilket val av fiskar som det blir.
#29 - 21 oktober 2018 17:33
Det är jättefint! Avancerat!
#30 - 21 oktober 2018 18:11
Åh wow.......grymt, ja du hör mållös.....
#31 - 21 oktober 2018 18:31
Kanonsnyggt :)

//Inger
#32 - 22 oktober 2018 17:17
wow vilket kar!
#33 - 29 oktober 2018 17:02
Jag behöver råd.

Har lagt i rötter, planterat växter, hällt i vatten, kopplat in CO2 med elektronisk pH-mätare samt stoppat i fyra guppies i väntan på att akvariet stått någon vecka då jag stoppar i de fiskar jag egentligen vill ha.

Under sanden har jag delvis använt JBL:s närings-soil (heter det så) och tänkte nu hälla i den flytande näring som medföljde.

DOCK! I instruktionen står det att det inte är någon mening att tillsätta näring de första fyra veckorna eftersom växterna inte tar upp näring sedan de omplanterats. Efter fyra växter börjar de ta näring till sig.

Stämmer detta? Ska jag enbart låta co2:t dunka på, utan att stoppa i näringen?

#34 - 29 oktober 2018 17:26
Svar ja.
Den alg chock som brukar komma ett par veckor efter att man har släppt i första fiskarna beror på för mycket näring i akvariet. Detta beror på att nedbrytnings processen inte har kommit igång då inte alla bakterier är på plats ännu.

Att inte växterna tar upp näring är också delvis sant. Ett knep brukar vara att skicka i rejält med vattenormbunke, har inte latinska namnet i huvudet, som man låter ligga i karet som flytväxt. De suger näring från dag ett i princip och brukar mildra eller hejda alg tillväxten.
#35 - 29 oktober 2018 17:45
Aha, tack.
#36 - 29 oktober 2018 17:47
[QUOTE=c90368;n2393913]Svar ja.
Den alg chock som brukar komma ett par veckor efter att man har släppt i första fiskarna beror på för mycket näring i akvariet. Detta beror på att nedbrytnings processen inte har kommit igång då inte alla bakterier är på plats ännu.

Att inte växterna tar upp näring är också delvis sant. Ett knep brukar vara att skicka i rejält med vattenormbunke, har inte latinska namnet i huvudet, som man låter ligga i karet som flytväxt. De suger näring från dag ett i princip och brukar mildra eller hejda alg tillväxten.[/QUOTE]

Ska jag ge f-n i co2 nu åxå?
#37 - 29 oktober 2018 17:51
Det kommer inte göra någon större nytta, men samtidigt är det en period då du kan släppa på co2 lite successivt samtidigt som du håller koll på pH värdet. Krävs ju lite in trimning av rätt mängd för att hitta ett bra och stabilt pH värde.
#38 - 29 oktober 2018 18:03
Tack
#39 - 30 oktober 2018 06:17
Kan tillägga att CO2 verkar påverka rotbildning på växterna positivt. CO2 kan alltså vara vettigt att köra igång direkt, som sagts tidigare.
#40 - 30 oktober 2018 07:08
Ok, bra info. Mycket stort tack för synpunkterna. Har nog för svag belysning och funderar nu på vad jag ska köpa. Har bara två smala (heter t8 tror jag). 39 Watts rör som ger märkligt blått ljus. Får skaffa täckglas och lägga några led-lister på det för att öka ljuset.

Jag ”vågar” inte riktigt lägga upp bild för då skrattar ni nog halvt ihjäl er, vill vänta ett tag. Men skönt att ha karet igång och justera inredning, framför allt en enormt massa rötter lite. Ger mig trots allt lite beröm såsom upptagen pensionär att jag trots allt kommit så här långt.

Sen är det bara tiden -och växternas tillväxt- som ska få nredningen att bli så fin som min vision är, hehehehe... nä, nåt mål finns ej i realiteten, allt är en process.
#41 - 30 oktober 2018 07:37
Kolla ifall det passar med sådana här LED i din ramp istället för T8: https://www.aquaristikshop.com/aquaristic/Aquatlantis-Easy-LED-Universal-Freshwater/628500/
Ger ett grymt krispigt och kraftfullt ljus.
#42 - 30 oktober 2018 08:18
Tack sleaper, mycket bra, tack! Blir nog en sådan, inte nåt jag kikade på igår som Jula hade. :)

Eftersom jag inte kan (läs vågar) bjuda på akvariebild, kan jag väl lägga upp nåt vi har mycket gott av här där jag bor. Någon som vet vad detta är?

De lever fritt i skogen ska tilläggas. Ska tillägga att de trots utseendet är mycket "snälla". (Förutom att de äter för mycket säd.)

AttachmentAttachment
#43 - 30 oktober 2018 08:33
Mufflonfår som har gått vilse, eller tänker de göra som Vildsvinen, bli väldigt många när de väl kommit ut.
#44 - 30 oktober 2018 08:42
Japp, mufflon. Jo, de förökar sig snabbt, inte kul för bönderna här omkring.

Vi har också otroligt många dovhjortar här, lika vanliga som småfåglarna, till vår förtret eftersom de normalt varje dag kommer upp runt huset och vi är intresserade av blommor och andra växter. De äter i stort sett allt.

Mufflona kommer dock inte upp i trädgården så som hjortarna gör, tack och lov. Svinen håller sig också i skogen, utom en gång då de röjde friskt på tomten. Inte kul, för att uttrycka sig diplomatiskt. Därför tog jag jägarexamen i våras.
#45 - 30 oktober 2018 08:58
Läste just att Mufflon är lovliga året runt, det är ju bra, då behöver man inte en så stor frys.
#46 - 30 oktober 2018 09:31
hahaha... samma som svinen. Bara att panga om man får och kan, och äta. Men favoriter är dovhjorts-kött.

Trevligast är dock att bara sitta i tystnaden och titta på de rackarna, oavsett vilka de är. Representerar naturen.. livet, för mig. Livets guldkant att ha det så här på landet.

Nu är det bara ciklider från västafrika som saknas.
#47 - 30 oktober 2018 18:24
[QUOTE=Camenius;n2393514]Attachment Eftersom jag inte planterat växter eller hunnit skaffa fiskar än visar jag sonen helautomatiska stora akvarium. Vattenbyten som sköts elektroniskt och så vidare, ja ni fattar... Det är i sådana lägen som faden lär sig av sonen. Det blir liksom så när man blir tillräckligt gammal. :)
Diskusarna har just flyttats ut.[/QUOTE]

Oj, detta hade jag missat. Kanonfint akvarium. Sonen har ju både känsla för växter och inredning samt för det tekniska!
#48 - 30 oktober 2018 18:26
Kan trots allt inte låta bli att lägga upp en bild, trots att jag är ganska missnöjd och akvariet inte alls är färdigt för att visas. Att jag var ute i i sista stund ser ni. Rötterna har jag nämligen förvarat i regntunnor vars islager på drygt fem centimeter jag var tvungen att slå sönder med hammare. Där hade de troligen inte kunnat legat många dagar till. (Badkaret är inte till för mig eller frugan, utan för att vi jagade allt som kunde samla regnvatten i somras.

AttachmentAttachmentAttachment

#49 - 30 oktober 2018 18:32
Wow, vilka talanger som gömmer sig på zoopet! Finns beskrivning någonstans i tråden hur du byggt upp dina berg?
#50 - 30 oktober 2018 19:21
Oj, menar du allvar? Inte ironisk som dagens ironiska generation? Jag är ganska missnöjd och jämför tyvärr med flera av era. Men jag ska böka om lite med rötterna. Och framför allt invänta tillväxt, om växterna vill och byxorna håller. Då kanske jag kan nalkas det jag vill ha.

Högarnas uppbyggnad är en visa för sig, ska lägga upp en bild imorgon och berätta... då kan du se. Inte speciellt sofistikerat men fungerar bra. Har funderat över uppbyggnaden en hel del.

Sonens akvarieum var under många år ett saltvattensakvarium. Helt makalöst vackert eftersom han är duktig på att odla koraller. Fantastiska fiskar och så vidare men inget för mig. Han blev snudd på kemist under resans gång, det orkar inte jag. Under hans akvarium är allt strukturerat och automatiserat så jag tror tusan han blev såväl rörmokare som elektriker också.

Sen är det nåt med ciklider.. ni vet själva... deras beteende, lekar, utseenden somibland inte är så färgglada, men ändå så vackra. Nä, salt är vackert, men inget för mig. Jag ska istället försöka med det ni ser på bilden.
#51 - 30 oktober 2018 19:35
Helt underbart snygg inredning som du har skapat Camenius - topp [:-106]:)

//Inger
#52 - 30 oktober 2018 19:51
Ja jag var allvarlig. Väldigt fint redan nu. Om växterna tar sig bra så har den där scapen grym potential!
#53 - 30 oktober 2018 20:00
Jag tycker också att inredningen är både fin och spännande!
#54 - 31 oktober 2018 14:50
Tack för snälla kommentarer. Behöver dem, för jag är inte nöjd. Snarare sur, men är väl mest otålig tills växterna drar iväg och det blir ett täcke av dem där jag vill ha det. Får väl se om även växterna vill samma som jag. Inte alltid fallet, antar jag.

LoGeek: Här nedan visar jag hur jag gjorde. Kanske dåliga bilder, men du begriper nog. Funderade länge på det där med höjder. Kom efter lite påläsning och frågor här och där, fram till att jag hade främst tre alternativ:

1. Hög med grus eller sand med inbyggda "vallar" för att inte sanden/gruset sakta ska glida neråt mot botten och utjämnas. Tror inte på den metoden, kanske beroende på v ad man väljer för sand/grus?

2. Stoppa nylonstrumpor fulle med sand och lägga dem i en hög som botten för högen. Därefter fylla på med sol och grus ovanpå.

3. (Det alternativ jag tyckte skulle passa bäst) Frigolit som limmats ihop till rätt höjd och sedan skurits så att man kan placera stenar och rötter där man vill ha dem. För att dölja frigoliten (om den på något ställe skulle komma till syns om grus flyttades fiskarna), penslade jag ut silikonlim på överdelen och hällde på grus och lät det torka. Hällde sedan på soil och grus överallt. Lade dit stenar och sen rötter. Valde detta alternativ för att frigoliten så effektivt jämnar ut trycket från några riktigt stora stenar. Frigoliten var jag dock tvungen att för säkerhets skull (hängslen och livrem) limma på glaset i botten. Svårjobbat alternativ. Nummer två är antagligen bättre eftersom det blir mer flexibelt.
Stenarna för övrigt, plockade jag runt huset. Alla av sama typ.

Nåja det sätt jag valde får gälla ett tag, sedan ska det bli annat och fler akvarier. Är så sugen även på mer ren inredning samt tanganyika-interiör. F-n ,det finns så mycket man vill göra. Svårt att hinna allt när man nördar ner sig i flera hobbies. :)

Här nedan ser du dels frigoliten med delvis pålimmat grus (inte klart än), dels när det mesta kommit på plats, utom det sista med gruset samt rötter. Den översta stenen till höger ändrades naturligtvis. Nöten nertill till vänster plockade jag bort.

AttachmentAttachment
#55 - 31 oktober 2018 17:42
Tycker också att ditt akvarium är grymt. Hur du inte kan vara nöjd förblir nog en gåta[8D]
Apropå badkaret, rör det inte. Perfekt med det gojjsiga vattnet...till sommaren. Där kommer du att kunna håva upp massor av fina loppor, mygglarver mm till dina fiskar[:-106]
#56 - 31 oktober 2018 17:58
Grymt intressant scape! Kan ju bli hur bra som helst.
#57 - 31 oktober 2018 18:01
[QUOTE=ICC;n2394007]Tycker också att ditt akvarium är grymt. Hur du inte kan vara nöjd förblir nog en gåta[8D]
Apropå badkaret, rör det inte. Perfekt med det gojjsiga vattnet...till sommaren. Där kommer du att kunna håva upp massor av fina loppor, mygglarver mm till dina fiskar[:-106][/QUOTE]

Hahaha... ja men det står relativt nära sovrumsfönstret så de som inte fångas till fiskmat, blir blodtörstiga myggor... Men tack för idén. Har flera tunnor och andra slags kar som kan stå på annan del på tomten.
#58 - 31 oktober 2018 18:03
[QUOTE=Sleaper;n2394010]Grymt intressant scape! Kan ju bli hur bra som helst.[/QUOTE]

Ta-k, behöve4 nog höra det så jag inte grottar ner mig. Ska rota lite med rötterna nästa vecka. Måste även se över belysningen som är både för svag och ger för blått konstigt sken. Fixk bra tips i ett tidigare inlägg på förra sidan. Ska nog satsa på ett sådant, även modet kostade några kronor.
#59 - 31 oktober 2018 18:05
[QUOTE=LoGeek;n2393966]Ja jag var allvarlig. Väldigt fint redan nu. Om växterna tar sig bra så har den där scapen grym potential![/QUOTE]

Tac Inger, det värmer en sur gamal gubbe. :)
#60 - 31 oktober 2018 18:34
Aahhaaa! Tack för utförlig beskrivning. Jag tyckte väl att ditt berg såg väldigt brant ut, men ändå stabilt. Sanden brukar ju leta sig neråt. Smart lösning och snyggt resultat!
#61 - 31 oktober 2018 18:40
Ja, jag tror det kommer att fungera. Om man nu vill ha växter som ska rota sig, är det viktigt att man även planerar för att ha ett ordentligt lager med både soil och grus.
Trodde jag var smart som kom på det där med nylonstrumporna, men såg nyss en video där en scapare gjorde just så. Har man bara rätt och och bra ”strumpor”, är nog detta ett bättre lösning eftersom de formar sig efter stenarna bättre än frigolit om man vill placera dem annorlunda än man planerade från början.
#62 - 5 december 2018 18:00
Bara så att du vet, så är det absolut inga fel på dina foton, dom är superfina :).

//Inger
#63 - 5 december 2018 18:02
Tack, men det är svårt för en gammal gubbe. :) du kan ju apistogrammor, erfarenhet av pandor?
#64 - 5 december 2018 18:44
Fina bilder och jättevackra nya fiskar! Sjukhus låter ingen höjdare, hoppas du mår bättre nu.
#65 - 5 december 2018 18:50
Tack, tack. Ont krut och så vidare. Kul att du inte dissar bilderna, men får stor respekt för er som tar bra bilder.
#66 - 5 december 2018 18:59
Fina bilder på härligt kar!

PS. Har du inte blandat fisk från olika världsdelar nu?
#67 - 5 december 2018 19:17
Tack, jo, skämskudde. Spontant och antagligen ett dumt inköp.
#68 - 5 december 2018 19:20
Du borde bannas från forumet. Ingen annan skulle ens tänka tanken att göra en så oortodox blandning mellan världsdelarna. ;)

Hoppas allt går fint nu efter sjukstugevistelsen.
#69 - 5 december 2018 19:31
Hehehe.. ja jag får väl se. Får förhoppningsvis ett par Nanochromis parilus om drygt en vecka och om den omgivningen blir för jobbig för pandorna får jag väl ge bort dem. Inte kul om man ser fiskar som inte mår bra av sin omgivning, oavsett det är inredning eller andra firrar.
#70 - 6 december 2018 08:05
Jag har tack och lov nästan inga alger, men måste nog öka belysningen för gästernas tillväxt är ringa. Hittills har jag bara hällt i näring i form av den vätska som skulle innehåla "basnäring". Behöver väl köpa de tre kemikalier som ni andra häller i under benämningen ppm. Kanske har jag för lite co2 också? Har skaffat ytterligare en ph-controller efter att den första skadats av kortslutning.

Men hur tusan tolkar man den där tabellen som finns.

Attachment
#71 - 11 december 2018 20:54
AttachmentAttachment
#72 - 11 december 2018 20:56
Apistogammorna köpte jag på ren impuls. Mycket trevliga. Och tuffa trots sitt lilla format.
#73 - 11 december 2018 21:05
De är jättefina! Apisar är roliga fiskar!
#74 - 11 december 2018 21:40
Ser fint ut!
#75 - 12 december 2018 06:24
Snygg och spännande inredning. Den kan man kika länge på.
#76 - 12 december 2018 07:23
[QUOTE=Camenius;n2396033]AttachmentAttachment[/QUOTE]

Så roligt att du har skaffat apisar, lycka till med dom :)

//Inger
#77 - 12 december 2018 16:12
Tack Nando, Rufus, Sleaper och Inger! Ja, apisarna är fina och trevliga. Därtill tuffa. Nu har de börjat förbereda lek i en kokosnöt. Alla som kommer i närheten jagas direkt iväg. Får glädjas åt detta, medan jag sorgset konstaterar att Pelvicachromis-hanen går mot sin sista dag. Har skador på huvudet och gömmer sig mesta tiden i en grotta. Verkar även vara blind på minst ett öga. Hoppas dock få hämta N Parilus-par om någon dag, kanske morgon. :)
AttachmentAttachmentAttachment Hoppas dock få

Annons