Project: Amazon Biotope

#1 - 3 oktober 2012 15:44
Hela tiden har jag tänkt. Jag ska ha allt!
Alltså alla typer av teman på mina kar. Gillar ju liksom alla fiskar som finns.

Men knåpar jag ihop en lista på absoluta önskefiskar så hamnar jag nästan hela tiden i Sydamerika.
Så nu har jag bestämt mig för att enbart köra SA-firrar här hemma.
Underlättar ganska mycket när det gäller beslutsfattande.

Detta ska bli grymt kul och det finns ju så många jag kan tänka mig.
L-malar, Jordätare, Tetor, Dvärgciklider, Corydoras, Gäddciklider, Discus, Skalarer, Rockor, Övriga SA ciklider.

Stora projektet. The Amazon biotope

Plats: Vardagsrum
Akvarium: 2st LxBxH (160x70x60)+(180x70x60) Ska se ut som ett akvarium.
Paludarium: Kan va så att det blir någon form av detta. Har inspirerats av ett sjukt snyggt.
Innevånare: Enbart SA. Lilla karet blir för snälla firrar och det stora för rovfiskar/större firrar.
I naturen lever de sida vid sida och så ska det vara hemma hos mig med. Dock utan att äta varandra.
Men jag vill att det ska se ut som att de går i samma tank.
Växter: I den lilla delen kommer det vara en del SA växter. Troligtvis inga i den stora delen.
Detta är en galen idé som jag verkligen hoppas på. Men det blir månader av planerande nu.
Mycket som ska redas ut innan det börjar på riktigt.
Kan va så att jag får dra ner på ett och annat som blir för stort/svårt. Vi får se.

Övriga kar som finns idag.

Igång: 160+160+125 Ej igång: 125,35,25,12
Dessa kar finns som support till det stora projektet.
Uppmatning, Karantän, Odling, Prova på fisk/växter m.m kommer de användas till.

Nu börjar äventyret mot ett riktigt dröm-kar. Hoppas ni vill vara med och hjälpa till.
Bomba gärna på med galna idéer och lösningar.
Känner ni för att komma med kritik så är det fritt fram. Utan kritik löser man inga problem.

Tänkte börja med att presentera det jag inspireras av.
Då får alla en bild över hur jag tänker mig detta.
När projektet står klart kan det även vara kul o se hur inspirationen kom till användning.

Snart kommer inspiration men ni får vänta lite.......

Kommer även köra tråden på ciklid.se
#2 - 3 oktober 2012 16:04
Du tror inte att det kommer att synas bättre om du har olika fiskar i de olika karen. Se nog mer ut som samma om det är samma fiskar i alla tre?
Kommer hursom att bli kul att följa :)
#3 - 3 oktober 2012 16:30
Du tror inte att det kommer att synas bättre om du har olika fiskar i de olika karen. Se nog mer ut som samma om det är samma fiskar i alla tre? Kommer hursom att bli kul att följa [:)]

Förhoppningsvis kommer designen få det att se ut som om det skulle vara ett riktigt stort akvarium.
Men helt hundra är jag inte på att jag lyckas med detta.
Någon typ av art kanske kan klara av att leva i båda akvarierna för att ytterligare få det att se ut som ett kar.
#4 - 3 oktober 2012 17:20
Ok, hoppas du får till det. Du vill inte dela med dig mera av hur du tänkt ställa karen och så?
Men om du kan ha nån art i flera av karen så skulle nog känslan av att det är samma öka :)
#5 - 3 oktober 2012 17:23
Om du har ett stim av nån form av skivtetra i varje kar så kanske det ser mer enhetligt ut samtidigt som dessa firrar funkar både med stora som små fiskar. I ena karet skivtetror + heros + hypselacara, andra karet skivtetra + mindre gäddciklider + 6-8 st ctenolucius hujeta
#6 - 3 oktober 2012 17:38
Ok, hoppas du får till det. Du vill inte dela med dig mera av hur du tänkt ställa karen och så?
Men om du kan ha nån art i flera av karen så skulle nog känslan av att det är samma öka [:)]

Du kan vara lugn. Ska posta bilder och skisser m.m framöver på hur jag har tänkt mig.
Tanken är att inte mata in all info direkt. Blir så sjukt mycket att ta in då för er som läser. Bättre lite pö om pö.
Kanske till och med bli lite spänning i det hela. :)

Om du har ett stim av nån form av skivtetra i varje kar så kanske det ser mer enhetligt ut samtidigt som dessa firrar funkar både med stora som små fiskar. I ena karet skivtetror + heros + hypselacara, andra karet skivtetra + mindre gäddciklider + 6-8 st ctenolucius hujeta

Helt klart en fungerande setup! Alla dessa fiskar är intressanta.:)
Men troligtvis kommer det va en del växter + mindre fiskarter i det lilla karet.
Skivtetror äter väll växter?
#7 - 4 oktober 2012 15:43
Då kör jag igång med lite inspiration.

Tanken är att bygga ett paludarium ovanför det stora av dessa två kar.

Paludariumet denna snubbe har byggt är nog bland det snyggast jag har sett.
Måste bara försöka bygga lika snyggt! :) Om jag lyckas kommer det bli dubbelt så stort som hans. :D

" target="_blank">

Som tur är har han postat hur detta är byggt på diverse forum.
http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=119853

Ska försöka få till en bakgrund i stil med hans. Dels i paludariumdelen men också för det andra karet.
Kanske försöka bygga ett träd i skarven mellan akvarierna som liksom fortsätter ner med rötter i båda baljorna.

Men det kommer inte bli lätt.
Finns många problem att lösa om det ska funka.
#8 - 4 oktober 2012 19:02
Det var läckert! Hoppas att du kommer lyckas med din idé :)
#9 - 5 oktober 2012 03:21
Det var läckert! Hoppas att du kommer lyckas med din idé [:)]

Hoppas en hel del här med. Måste lösa detta!:)
Ser fram emot att börja karva cellplast och skapa bakgrund.
#10 - 5 oktober 2012 05:37
Du kanske kan hitta värdefull info hos grodfolket på frogforum.net och pilgift.se. Det finns en svensk kille på frogforum som heter viperjr och som har byggt ett snyggt paludarium till sina mossgrodor. Det har både land och vattendel med en hel del växter.
#11 - 5 oktober 2012 06:22
Du kanske kan hitta värdefull info hos grodfolket på frogforum.net och pilgift.se. Det finns en svensk kille på frogforum som heter viperjr och som har byggt ett snyggt paludarium till sina mossgrodor. Det har både land och vattendel med en hel del växter.

Tack för infon!
Kommer garanterat försöka finna information från dessa typer av forum.
Blir nog inga grodor men de har ju lite koll på teknik, konstruktion och växter m.m.
#12 - 5 oktober 2012 08:59
Vore det inte lite snyggare att ha rökmaskinen lite högre upp så röken som faller ner för växterna också :)
#13 - 5 oktober 2012 09:12
Vore det inte lite snyggare att ha rökmaskinen lite högre upp så röken som faller ner för växterna också [:)]

Inte säkert att det blir någon rökmaskin. Troligtvis inte till en början ivf.
Ser det som en pryl som man kan pilla lite med när allt står klart isåfall.
Men visst blir det lite mer effektfullt med en sådan.
Angående placering av en den får man nog prova sig fram.
Men det kan nog vara ballt att placera den högre upp.
#14 - 5 oktober 2012 12:31
Ungefär såhär hade jag tänkt mig att det ska se ut.

[ATTACH=CONFIG]56425[/ATTACH]

Med hjälp av gamla akvariebaren har jag byggt upp en modell.
Detta för att få lite känsla av hur stort det blir.
Som jämförelse är akvariet som passar i baren 160 liter. 100x40x40.

[ATTACH=CONFIG]56424[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]56423[/ATTACH]
#15 - 5 oktober 2012 12:46
fett jävla bygge! awesome!!
#16 - 5 oktober 2012 12:49
här har du en kille som byggde ett jävluskt snyggt palundarium

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142445&highlight=paludarium
#17 - 5 oktober 2012 13:10
här har du en kille som byggde ett jävluskt snyggt palundarium

http://www.zoopet.com/forum/showthre...ght=paludarium

Tack hannesc för den tråden! Den hade jag missat.
Blir intressant läsning. :)

fett jävla bygge! awesome!!

Jag hoppas det blir som jag vill. Då blir det fett awesome! :)
Har dock en liten känsla av att storleken kommer ställa till problem på nått sätt.
#18 - 5 oktober 2012 13:20
äh storleken kommer inte alls ställa till det. desto större desto bättre
#19 - 6 oktober 2012 10:25
Lite mer inspiration från Youtube.
Denna gång gällande växter som återfinns i Amazonas.
Riktigt hjälpsam video som talar om vad växterna har för namn.

" target="_blank">

Dessa växter kan komma till användning i projektet.

(4.36 min i video) [SIZE=1][FONT=Arial]HETERANTHERA ZOSTERIFOLIA[/FONT][/SIZE]
Har denna växt hemma och är en av favoriterna. Blir riktigt snygga buskage av den.
Foto från akvariebaren som hade denna växt.
[ATTACH=CONFIG]56434[/ATTACH]

(5.49) [SIZE=1][FONT=Arial]GYMNOCORONIS SPILANTHOIDES[/FONT][/SIZE]

Har ej provat denna. Ska köpa en planta och se vad den går för.
Inte speciellt ljuskrävande. Har jag tur kanske den kan funka i stora baljan där ljuset blir svagt.

(6.26) [SIZE=1][FONT=arial]ECHINODORUS MACROPHYLLUS[/FONT][/SIZE]

Gigantisk svärdsplanta som jag blev riktigt sugen på.
Riktigt häftigt när den sticker upp ovanför vattenytan som på den här bilden.
http://www.aquariumswest.com/store_staff_gallery/Store%20photos%20Claire%20014.jpg

(6.50) [SIZE=1][FONT=Arial]HYDROCOTYLE VERTICILLATA[/FONT][/SIZE]

Har ej provat denna. Även den ska testas.
#20 - 6 oktober 2012 14:22
SA kar är trevligt, men ett väldigt brett område.

Har du funderat på begreppen sur bäck, sur flod, översvämningsområde, svartvattens bäck, svartvatten flod?

Om du tar en bäck i ett skogsområde som ligger vid ekvatorn så har dessa ungefär samma förutsättningar runt hela jorden. Det bor i och för sig olika arter av fiskar på olika kontinenter, men deras krav och beteende är ofta ganska lika.

Så du borde nog fundera ett varv till på vad du vill åstadkomma och inte blanda fritt från hela Sydamerika.

Titta gärna på mina filmer som har olika teman på SA genom åren, allt från Diskus till extrema sur kar med Schackbräden.

Länken är nedan i min signatur.
#21 - 6 oktober 2012 17:53
SA kar är trevligt, men ett väldigt brett område.

Har du funderat på begreppen sur bäck, sur flod, översvämningsområde, svartvattens bäck, svartvatten flod?

Om du tar en bäck i ett skogsområde som ligger vid ekvatorn så har dessa ungefär samma förutsättningar runt hela jorden. Det bor i och för sig olika arter av fiskar på olika kontinenter, men deras krav och beteende är ofta ganska lika.

Så du borde nog fundera ett varv till på vad du vill åstadkomma och inte blanda fritt från hela Sydamerika.

Titta gärna på mina filmer som har olika teman på SA genom åren, allt från Diskus till extrema sur kar med Schackbräden.

Länken är nedan i min signatur.

Du har skapat många trevliga kar. Kul att kolla på. :)

Är fullt medveten om att Amazons är stort och består av en rad olika miljöer.
Har dock inte bestämt mig för någon speciell miljö än till dessa kar.
Inte helt hundra på om jag kommer göra det. Vill inte begränsa mina valmöjligheter för mycket.
Men det ska se naturligt ut. Troligtvis kommer det föra med sig rätt naturliga kombinationer av fisk.
I värsta fall blir det två olika miljöer i karen. Men då spricker min tanke om snälla/rovfiskar som bor tillsammans.

Ungefär såhär har jag tänkt.
1. Bygga klart allt.
2. Välja ut huvudfisk + startfiskar. Då börjar anpassande av miljö
3. Välja mer fisk. I detta läge kommer jag tänka otroligt mycket. Stoppar inte i vad som helst.
#22 - 6 oktober 2012 18:20
Vad ska du ha i landdelen? :)
#23 - 6 oktober 2012 18:35
Vad ska du ha i landdelen? [:)]

För tillfället har jag bara tänkt växter.
Men det kanske går att ha någon typ av groda. Kan dock inget om sånt. Men de är ju fina.
Kanske ingen höjdare ifall de trillar ner i baljan med möjliga rovfiskar.
#24 - 6 oktober 2012 18:44
Jo, det är klart. Om fiskarna är roviga kan dom nog ta grodor eller små ödlor. Annars hade rödögda trädgrodor varit perfekta :)
#25 - 6 oktober 2012 18:51
Jo, det är klart. Om fiskarna är roviga kan dom nog ta grodor eller små ödlor. Annars hade rödögda trädgrodor varit perfekta [:)]

Ska ha dessa i åtanke. Riktigt snygga!
#26 - 7 oktober 2012 17:40
Kommer bli riktkigt häftigt att följa!
Klart du ska ha grodor också. :p
Stänktetror skulle nog passa skitbra i ett sånt kar. ;)
#27 - 7 oktober 2012 17:57
Kommer bli riktkigt häftigt att följa!
Klart du ska ha grodor också. [:P]
Stänktetror skulle nog passa skitbra i ett sånt kar. [;)]

Kul att du är med på tåget! :)

Börjar bli allt mer sugen på grodor faktiskt. Pilgiftgrodor är ju också snygga.
Någon form av annorlunda tetra kan det nog bli.
Stänktetror skulle vara ett bra alternativ i så fall.
#28 - 7 oktober 2012 18:41
En fisk som skulle sitta snyggt i stora delen är ju cichlor i olika varianter, men de tar ju lite plats :P Annars är jordätare sjukt snygga
#29 - 7 oktober 2012 18:52
En fisk som skulle sitta snyggt i stora delen är ju cichlor i olika varianter, men de tar ju lite plats :P Annars är jordätare sjukt snygga

Har i princip uteslutit alla Cichla arter. 750liter verkar vara lite i underkant för dem. :(
Men de är ju riktigt grymma firrar.
Eller finns det någon variant som inte blir tokstor?
Har dock fått för mig att Crenicichla är nått för mig. Kanske blir någon av dessa.
Jordätare står riktigt högt på önskelistan.
#30 - 8 oktober 2012 16:37
Idag började jag mitt handlande av Sydamerikanskt. :)

Blev Apistogramma agassizii 1+2.
Vart också en planta Hydrocotyle leucocephala.

Behöver fylla på med lite fisk i mina övriga kar.
Bra tillfälle att prova lite möjliga kandidater till det stora projektet.

[RIGHT]

[/RIGHT]
#31 - 8 oktober 2012 17:30
Hade missat videon du la upp på första sidan, vilken kanon film! Jag brukar generellt lessna på filmer efter ett par minuter men nu tittade och lyssnade (tyskan är väl inte den bästa då jag aldrig läst tyska utan bara är självlard) jag så gott det gick hela filmen igenom, väldigt intressant.

Vad har du för tidplan på projektet?
Kommer följas med stort intresse, det är ju lixom en dimension till när man får upp lite prylar ovanför ytan.
#32 - 8 oktober 2012 18:40
Hade missat videon du la upp på första sidan, vilken kanon film! Jag brukar generellt lessna på filmer efter ett par minuter men nu tittade och lyssnade (tyskan är väl inte den bästa då jag aldrig läst tyska utan bara är självlard) jag så gott det gick hela filmen igenom, väldigt intressant.

Har inte en susning om vad de säger. Men jag lyssnar inte så mycket. Bara studerar miljöerna.
Finns många bra videos men denna är den ända som fokuserar på växter.

Vad har du för tidplan på projektet?
Kommer följas med stort intresse, det är ju lixom en dimension till när man får upp lite prylar ovanför ytan.

Har inte direkt någon tidsplan.
Tanken är att försöka göra nått framsteg varje dag. Stort som smått.
Trots att jag är ruggigt taggad så känner jag ingen panik att dra igång.
Rätt behagligt att bara gå runt och fundera över saker.
Kan nog vara bra att inte tokköra. Vill ju ha riktigt bra utseende på det hela. Plus att det ska vara väl fungerande.
Landdelen blir spännande. Får man lära sig lite om andra växter också. Sen blir det ju lite regnskogslook på det hela.
#33 - 9 oktober 2012 15:34
Har börjat fundera lite angående filtreringen.
Detta är min tanke.

Stora karet: 756 Liter (Större fiskar, inga växter)
Ytterfilter: Eheim 2080 eller Fluval FX5
Cirkulationspump som driver vattenfall: Oklart vilken. Växtväggen blir filter i sig.
Filtermodul + cirkulationspump: Oklart vilken.

Lilla karet: 672 Liter (Småfisk - Discus, Lugnare vatten, Växter)
Ytterfilter: Eheim 2080 eller Fluval FX5
Filtermodul + cirkulationspump: Oklart vilken.

Vad tror ni om detta?
Ni kanske sitter på någon vassare lösning.
Eheim 2080 lutar det åt men FX5 tänkte jag först.

Kommer nog köra aluminiumbänkar.
Ritade tidigare en 60 cm hög bänk men det kanske blir tajt men ytterfilter under.
Någon med alubänk och ytterfilter som kan rekommendera höjd?
#34 - 10 oktober 2012 16:09
Kryckan! Nu hittade jag tråden - och filmen var här också! Vi snacakdes vid i en annan tråd. Jamen, kul - då har man lite stuff att kolla på!:)
#35 - 10 oktober 2012 16:20
Kryckan! Nu hittade jag tråden - och filmen var här också! Vi snacakdes vid i en annan tråd. Jamen, kul - då har man lite stuff att kolla på![:)]

Kul att du är här! :)
Inte jättemycket att kolla på än. Men det kommer. Troligtvis lite fler inspirerande filmer också.
Värre för mig att dra igenom Akvariestugan :D.
Har nog kollat rätt många sidor där men det tåls att se flera gånger.
#36 - 10 oktober 2012 16:25
[QUOTE=Kryckan;1614139]Kul att du är här! :)
Inte jättemycket att kolla på än. Men det kommer. Troligtvis lite fler inspirerande filmer också.
Värre för mig att dra igenom Akvariestugan :D.
Har nog kollat rätt många sidor där men det tåls att se flera gånger.[/QUOTE]

Ja, ös på bara, Kryckan!
I "stugtråden" lär det dröja ett tag innan det blir ny action - har ju lite skit som skall ordnas först... men, sedan är det tänkt att saker och ting skall bli spännande och kanske intressant att kolla på igen!
:)
#37 - 13 oktober 2012 17:48
Idag har jag städat bort saker för att skapa plats.
Tejpade på golv och vägg för att se hur det blir.
Har räknat med 65cm aluminiumbänk + plyfaskiva.
[ATTACH=CONFIG]56579[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56576[/ATTACH]

En liten skiss med mer djupkänsla.
Visar lite hur jag tänker mig övergången mellan karen.
Filtermoduler på gavlarna så att man kommer åt bättre.
Ritade mittstag på akvariet. Vill dock få till akvarierna utan mittstag.
En fetare ram runt borde bli snyggare. Lät som att det gick att ordna.
[ATTACH=CONFIG]56577[/ATTACH]

Bild på 160L Sovrum.
[ATTACH=CONFIG]56575[/ATTACH]

Lite bilder på fiskar som finns i detta kar.

Apistogramma
agassizi hane
Köpte denna + två honor i måndags. Riktigt trevliga fiskar.
Honorna har valt varsin grotta + lövhög i kanterna av akvariet.
Hanen patrullerar mellan dessa.
[ATTACH=CONFIG]56580[/ATTACH]

Neontetror
(Paracheirodon
innesi)

[ATTACH=CONFIG]56574[/ATTACH]

Nättetror
(Moenkhausia sanctaefilomenae)

[ATTACH=CONFIG]56578[/ATTACH]
#38 - 13 oktober 2012 17:54
Riktigt kul idé med 2 kar brevid varandra för att få känslan av att det är ett jättekar. Kan bli hur coolt som helst.
#39 - 13 oktober 2012 17:56
Ser bra ut!
Ett maffigt paludarium är en av de burkar som står på min ""att ha någon gång senare i livet när man kan få bestämma själv"" - lista ;) :D
Tycker du har tänkt bra med att ha en stor rot som går upp en bra bit över ytan mellan karen för att få dom mer sammanhängande, och sen kanske lite rötter på andra sidan i paludariet så ser det ännu mer sammanhängande ut. Så du liksom klär in skarven i rötter :)
(förmodligen svårt att förstå vad jag menar, men det är svårt att skriva ner en bild man har i huvudet ;))
Jag tror du löser den biten på ett bra vis, din planering hittills har varit riktigt spännande!
#40 - 13 oktober 2012 18:19
[QUOTE=KristianE;1614585]Riktigt kul idé med 2 kar brevid varandra för att få känslan av att det är ett jättekar. Kan bli hur coolt som helst.[/QUOTE]
Ska bli kul och se om man lyckas få till det.
En sak som jag tror blir lite knepigt är ljuset. Inte lätt att få till det i övergången.
#41 - 13 oktober 2012 18:36
[QUOTE=freddi36;1614587]Ser bra ut!
Ett maffigt paludarium är en av de burkar som står på min ""att ha någon gång senare i livet när man kan få bestämma själv"" - lista ;) :D
Tycker du har tänkt bra med att ha en stor rot som går upp en bra bit över ytan mellan karen för att få dom mer sammanhängande, och sen kanske lite rötter på andra sidan i paludariet så ser det ännu mer sammanhängande ut. Så du liksom klär in skarven i rötter :)
(förmodligen svårt att förstå vad jag menar, men det är svårt att skriva ner en bild man har i huvudet ;))
Jag tror du löser den biten på ett bra vis, din planering hittills har varit riktigt spännande![/QUOTE]

Tack!

Tror vi tänker ungefär likadant.
Ska försöka skapa två konstgjorda träd. En i skarven plus en i andra delen av paludariumet.
Rötterna från dessa träd ska tränga igenom en flodbank som kommer ha överhäng på sina ställen.
Har man lite överhäng på flodbanken skapas också landyta för växtlighet.
Kan nog bli en stubbe eller nått på andra sidan lilla karet där jag ska ha filterutrymme.

Eventuellt funderar jag på blåaktig bakgrund bakom växtligheten i lilla karet.
Tror detta kan skapa djupkänsla mellan stubben och trädet i skarven.
Annars blir det flodbank där också.
#42 - 13 oktober 2012 19:37
Det där är skithäftigt. Tänk om man kunde dra ett 10-tal rör horizontellt i toppen över hela karet och pumpa vatten igenom alla rör med massa håll i åt lite alla möjliga håll (dock neråt självklart) så att det skulle se ut som regn!
#43 - 14 oktober 2012 07:25
[QUOTE=Einarsson;1614602]Det där är skithäftigt. Tänk om man kunde dra ett 10-tal rör horizontellt i toppen över hela karet och pumpa vatten igenom alla rör med massa håll i åt lite alla möjliga håll (dock neråt självklart) så att det skulle se ut som regn![/QUOTE]

Regn över akvariet skulle vara häftigt. Men det medför problem.
Man vill undvika vattenstänk på frontrutorna i paludariumet. Blir fläckar och svårt att hålla rent.
Får nöja mig med att det kommer rinna vatten över växtligheten på bakgrunden.
#44 - 14 oktober 2012 07:30
Eller, ifall du vill ha regn och har en slant över, köp en liten osmos (behöver ju inte vara den största) och ett regbsystem från t.ex herperschoise.se. Osmosvatten är 98% rent. Dvs det blir inga kalkfläckar på glaset. Den visuella effekten av regn blir sjukt snygg i en stor burk :)
#45 - 14 oktober 2012 07:42
Fina bilder å fint kar:).

//Inger
#46 - 14 oktober 2012 07:46
[QUOTE=Kryckan;1614657]Regn över akvariet skulle vara häftigt. Men det medför problem.
Man vill undvika vattenstänk på frontrutorna i paludariumet. Blir fläckar och svårt att hålla rent.
Får nöja mig med att det kommer rinna vatten över växtligheten på bakgrunden.[/QUOTE]

Jo det är klart. Men det hade blivit det överlägset coolaste akvariet i världen. :D
#47 - 14 oktober 2012 07:51
[QUOTE=freddi36;1614658]Eller, ifall du vill ha regn och har en slant över, köp en liten osmos (behöver ju inte vara den största) och ett regbsystem från t.ex herperschoise.se. Osmosvatten är 98% rent. Dvs det blir inga kalkfläckar på glaset. Den visuella effekten av regn blir sjukt snygg i en stor burk :)[/QUOTE]

Som jag fattar blir det problem när regnvattnet träffar vattenytan och det stänker vanligt vatten på rutorna.
Men skulle man få till regn så blir det helt klart effektfullt. :)
#48 - 14 oktober 2012 07:57
[QUOTE=gullefjun;1614662]Fina bilder å fint kar:).

//Inger[/QUOTE]

Tack Inger!
Kul att du gillade dem. :)
#49 - 14 oktober 2012 08:07
Kommer bli jäkligt coolt detta även utan regn dock.
#50 - 14 oktober 2012 12:07
Är det värt att köra optiwhiteglas på framrutorna?
#51 - 14 oktober 2012 16:19
Snyggt 160l! :)
#52 - 14 oktober 2012 16:35
[QUOTE=Kryckan;1614665]Som jag fattar blir det problem när regnvattnet träffar vattenytan och det stänker vanligt vatten på rutorna.
Men skulle man få till regn så blir det helt klart effektfullt. :)[/QUOTE]

Dysorna som skapar regnet i dessa "regn-kit" gör väldigt fint regn, nästan som dimma. Det skulle inte orsaka stänk när det träffar akvarievattnet :)
Regnsystemen är ju gjorda för regnskogs-terrarium och vissa djur kan ju nästan ta skada av för hårt eller för stora regndroppar, t.ex små grodor med känsligt skinn.
#53 - 14 oktober 2012 16:40
Detta är exo-terras MONSOON RS400. Dysorna skapar en fin dimma som höjer fuktigheten i terrariet. Jag tror man kan ställa in "finheten" själv på dysorna, som på en trycksprutare för krukväxter :)
Funderar själv på att skaffa denna till min regnskog, börjar bli lite jobbigt att gå med trycksprutan var dag.

[video=
" target="_blank">
[/video]
#54 - 15 oktober 2012 18:38
[QUOTE=Likan;1614734]Snyggt 160l! :)[/QUOTE]
Tack! :)
#55 - 15 oktober 2012 18:49
Det där systemet va nice!
Då blir det garanterat inga stänk.
Eventuellt får man väll köpa ett sånt system och leka lite med.
Kanske rikta in på delar av växtligheten som inte sitter precis vid vattenfallet.
#56 - 20 oktober 2012 10:33
Nu kommer en liten uppdatering av läget.

Denna helg ska jag göra en ritning på stora akvariet.
Har bra koll nu på hur det ska utformas. Tanken är att beställa under nästa vecka.

Det mindre akvariet köper jag nog inte förrän det stora är igång med paludarium och allt.

Kommer eventuellt börja leka lite med bakgrundsbygge nu i helgen också.
Prova mig fram med olika metoder för att hitta bra resultat.
Tänkte bygga en bakgrund till en av 50-kuberna samt någon konstgjord gren.
Tror det kan vara bra innan jag börjar bygga till stora karet.

I veckan köptes två burkar Christmas Moss - Vesicularia montagnei.
Kommer gå åt rätt mycket av detta när bakgrunden i paludariumet blir 180 x 80.
Har därför dragit igång ett litet akvarium för mossan och hoppas på bra tillväxt.

Sen har jag börjat fundera på vad det ska bli för fiskar.
Kommer nog ändra mig lite och köra två olika Amazon biotoper i karen.
Man får se hela skapelsen som Amazonas och varje kar får representera en utvald del av det hela.

Drar igång en fisklista. Uppdaterar den vart efter jag kommer på någon ny art jag skulle vilja ha.
Tanken är att välja ut 2-4 arter till varje kar som bor rätt nära varandra i naturen.
1 art i varje kar får styra inriktningen.
Bra om ni kommer med synpunkter på fiskvalet.
Kandidaterna kan behöva bra omdömen för att ta sig upp i listan samt dåliga för att försvinna från listan.

Önskelista fisk: [COLOR=#008000](Nästan säker)[/COLOR][COLOR=#0000ff] (Stor chans)[/COLOR] [COLOR=#000000](Kandidater)[/COLOR]
[COLOR=#008000]
[/COLOR]
[COLOR=#000000]6-10 st[/COLOR][COLOR=#008000] Discus Tefé [/COLOR][COLOR=#000000](Styr inriktningen i ett av karen)[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Apistogramma agassizi[/COLOR] (Ihop med Discus)

[COLOR=#000000]Apistogramma cacatuoides[/COLOR] (Ihop med Discus)
Corydoras aeneus Green Stripe cw009 (Snygga men tokdyra. Kanske med Discus)
Platydoras costatus (Käkar rom yngel. Inte med Discus. Kanske i andra karet)
Nematobrycon palmeri (Fel geografiskt med Discus Tefé. Kanske i andra karet)
[TABLE="width: 305"]
[TR]
[/TR]
[/TABLE]
Hyphessobrycon erythrostigma (Ihop med Discus)
#57 - 22 oktober 2012 19:57
Har blivit lite mer funderande kring fiskvalet de senaste dagarna.
Har bestämt mig för fiskar från två olika bifloder.
Rio Tefé & Rio Negro

[SIZE=3]Stora akvariet 756L (Rio Negro)[/SIZE]
Denna vill jag ha när den dyker upp på listorna.
Hoplarchus psittacus
Någon av dessa jordätare
Geophagus dicrozoster
Satanoperca daemon
Geophagus altifrons , Rio Negro
Även sugen på någon gäddciklid.
Crenicichla lugubris
Crenicichla sveni
Crenicichla reticulata
Crenicichla notophthalmus
Sen hittade jag denna mal som jag gillade
Goeldiella eques

Funkar det att blanda jordätare med gäddciklid?

[SIZE=3]Lilla akvariet 672L (Rio Tefé)[/SIZE]
Discus Tefé
Två arter dvärgciklider blir det nog.
Apistogramma agassizii , Tefé
Apistogramma bitaeniata
Apistogramma pertensis
Biotodoma cupido
Tetror
Nannostomus eques
Gasteropelecus sternicla
Ett gäng pansarmalar
Corydoras elegans
Corydoras duplicareus

#58 - 7 november 2012 18:02
Igår beställdes första akvariet. Det som är på 756 liter. :)
För att slippa mittstag blir akvariet byggt i 12mm glas samt kraftigare ram upptill.
Frontrutan blir optiwhite glas.

Under helgen letade jag efter ek grenar och hittade rätt många som fallit ned från träden.
[ATTACH=CONFIG]57163[/ATTACH]
Grenen längst fram i bilden kanske jag skippar.
Halvrutten (men håller ihop) + möglig och luktade peck. Kanske inte så bra att använda.

Tanken har varit att köra julas blästersand som bottenmaterial.
Men jag börjar skena iväg in på ett annat spår. Dock rätt mycket dyrare :(.
För bottenmaterialet i Amazonas är mycket ljusare än blästersanden.

Vänster i bilden)
Ciklid sand. Finns även Zoolux white quartz som har samma färg.
Denna färg matchar sanden i Amazonas.
Förhoppningsvis är cikildsanden ph neutral. Annars lutar det åt Zoolux men den är ännu dyrare.
Ska göra lite tester på sanden.

Mitten i bilden) Blandning av ciklid sand och bläster. Kan vara ett alternativ för att bli lite billigare.

Höger i bilden) Julas blästersand.

Men jag tycker den ljusa sanden är helt klart snyggast.

[ATTACH=CONFIG]57164[/ATTACH]

Idag fick jag även hem flytande latex.
Ska försöka trixa till någon naturtrogen bakgrund av detta.
Har provat lite som snabbast idag och kan ha funnit en ruggigt bra metod. :D
Mer om detta senare.
[ATTACH=CONFIG]57165[/ATTACH]
#59 - 7 november 2012 18:45
Är sanden så ljus i amazonas? Visserligen så är det mesta väl täckt med diverse löv och annat "slam" så ifall du även ska ha löv på botten så hade jag nog tagit en blandning av julas och den vita. Tror ciklidsand är både pH och Kh höjande då vissa har det i saltvattensakvarier med =/
#60 - 8 november 2012 08:39
Kul att se att det tar sig! Följer med spänning. :)
#61 - 8 november 2012 17:23
Är sanden så ljus i amazonas? Visserligen så är det mesta väl täckt med diverse löv och annat "slam" så ifall du även ska ha löv på botten så hade jag nog tagit en blandning av julas och den vita. Tror ciklidsand är både pH och Kh höjande då vissa har det i saltvattensakvarier med =/

På många ställen är sanden så ljus. Men finns säkert platser med mörkare sand också.
Googla på "Rio negro sand" och kolla på bilderna. Matchar rätt bra med ciklidsanden.
Misstänker också att sanden kan innehålla kalk som höjer ph. Ska göra lite tester på den.
#62 - 8 november 2012 18:35
Trixade till en prototyp av ett 12 Liters kar.
Ungefär såhär vill jag att det ska se ut fast 756 Liter.
[ATTACH=CONFIG]57204[/ATTACH]
#63 - 8 november 2012 20:28
Sketanajs som vi säger i småland.
#64 - 9 november 2012 13:40
Har gjort några tester på ciklidsanden.

La 50/50 kranvatten/Ciklidsand i en skål.
Även 50/50 kranvatten/Rådasand i en skål.
Har stått i ett dygn. Båda visade pH 7,8. kH 3-4 Kranvattnet ligger på pH 8,5
12 Liter karet med ciklidsand + torv låg på pH 6,8.
Provade även om ciklidsanden reagerade med avkalkningsmedel. Bubblade ingenting.

Känns som att det kommer att funka med den.
Eventuellt provar jag med dest vatten också.
#65 - 10 november 2012 16:31
Misstänker att en av mina Apistogramma agassizii honor vaktar rom.
Igår vid matning saknades hon. Brukar alltid komma fram när det vankas käk.
Men såg sen att hon höll till under en rot. Grottan hon håller till i verkar mer intressant än mat för tillfället.
Men hon tittar ut emellanåt. Gör dock bara korta turer.
Här är nog den längsta turen jag sett hittills. Hon passar på att göra ett utfall mot den andra honan också.

&feature=channel&list=UL" target="_blank">
&feature=channel&list=UL

Här är en video på den andra honan.
Om man får stryk själv får man väll jävlas med tetrorna istället.

&feature=channel&list=UL" target="_blank">
&feature=channel&list=UL
#66 - 12 november 2012 17:34
Kör lite mer inspiration

Hittade en grym sida med bilder från Rio negro.
Kommer nog kika en hel del på dessa då det blir dags för inredning av karet.
http://www.roggo.ch/thefreshwaterproject/rionegro.htm

Sidan hittades när jag sökte efter "Mesonauta rio negro"
Funderandet kring fiskval har fortskridit och lutar mot att det kommer att bli just flaggciklider.
Troligtvis Mesonauta Insignis.

Sedan kommer dessa kompletteras med Jordätare av något slag.
#67 - 12 november 2012 18:39
Grymma bilder! Jättebra som insperation :)
#68 - 15 november 2012 17:15
Har fixat lite saker nu i veckan.

Formplyfa som ska ligga ovanpå aluställningen är tillkapade och klara.
Passade på och fixade till båda karen.
Även skivor till baksidan av terrariedelen är klara.

Placerade ut skivorna på skoj för att få lite mer storlekskänsla på det hela.
Blir bra mycket maffigare än vad jag kunde föreställa mig. :D
[ATTACH=CONFIG]57463[/ATTACH]

Ytterfilter inköpt. Blev Eheim 2080.
Måste kompletteras med filtermaterial. 3 fack som ska fyllas.
Några förslag på filtermaterial?
På kartongen har de ritat Eheim mech + Eheim substrat pro + Eheim substrat pro.
[ATTACH=CONFIG]57462[/ATTACH]

Och idag införskaffades sanden.
5 säckar ciklidsand blev det.
Får se om jag kommer använda alla.
Ska ju inte ha några växter som vill ha djup på sanden.
[ATTACH=CONFIG]57461[/ATTACH]
#69 - 19 november 2012 20:07
I fredags vart jag av med mina asiatiska fiskar.
En jobbarkompis tog hand om dem. Så nu kan jag fokusera helt på SA firrar.

Idag fick det flytta in 8 st små Mesonauta Insignis.
De kommer gå i detta akvarium för tillväxt.
Sen ska de till Stora Rio negro baljan.
[ATTACH=CONFIG]57618[/ATTACH]
#70 - 6 december 2012 10:05
Hur går det här då? :)
#71 - 11 januari 2013 13:40
Nu börjar det röra på sig igen.

Idag fick jag hem akvariet jag har väntat på. :)

[ATTACH=CONFIG]59132[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59133[/ATTACH]

Ska bli riktigt skoj att börja mecka med utformningen av det hela.
#72 - 11 januari 2013 16:22
Vad är det för märke/tillverkare på akvariet?
#73 - 12 januari 2013 08:52
[QUOTE=tommy_g;1631502]Vad är det för märke/tillverkare på akvariet?[/QUOTE]

Beställt från Akvarielagret. Deras glasmästare som har tillverkat det.
#74 - 12 januari 2013 13:22
Va iväg och köpte cellplast till bakgrundsbygge nu på morgonen.

Har lite idéer hur jag vill konstruera min bakgrund, men är lite osäker på ifall de kommer fungera.
Skapade därför en provbakgrund till min 50-kub.

[ATTACH=CONFIG]59142[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59143[/ATTACH]

Imorgon blir första testet.
Fylla på vatten.
Bakgrundspanelen innehåller flytande latex så den flyter.
Har fäst den med ekpinnar in i cellplasten.

Om bakgrundspanelen håller sig kvar ska jag prova att befolka kuben med lite guppys.
Se att det inte blir nått knas med vattenförhållandena.
#75 - 12 januari 2013 14:40
Sv: Project: Amazon Biotope

Jag måste säga att 50-kuben ser förbannat häftig ut! :)
#76 - 13 januari 2013 10:06
Nu är kuben fylld med vatten.
Bakgrunden höll sig på plats. :)

[ATTACH=CONFIG]59168[/ATTACH]

Vattnet lär bli brunaktigt då det är torv på bakgrunden.
Ska bli kul att se hur mycket det färgar av sig.
#77 - 13 januari 2013 10:14
[QUOTE=Dr.Dork;1631659]Jag måste säga att 50-kuben ser förbannat häftig ut! :)[/QUOTE]

Kul att du gillar den. :)
Tycker själv att den vart riktigt bra. Men det här är bara ett test så förhoppningsvis blir det ännu bättre sen.
Tror det kan bli riktigt häftigt med denna stil i stora baljan som är 6 gånger större. :D
#78 - 15 januari 2013 17:12
En liten video från test-kuben.

&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be

Riktigt nöjd med hur miljön blev. Ser naturligt ut. :)
Kan nog bli riktigt ballt att applicera detta på den stora burken.

Torven på bakgrunden har sänkt pH till 6,7. Det passar ju rätt bra för SA.
#79 - 16 januari 2013 16:45
Snygg, gillar speciellt ljuset du fått till :)
#80 - 16 januari 2013 16:57
Påbörjade bygget av det konstgjorda trädet med rötter.
Långt ifrån klart men det skulle kunna bli ungefär såhär.
[ATTACH=CONFIG]59326[/ATTACH]
Tanken är att göra fler grenar av spillbitar när bakgrunden skapas.
Sen är det bara att välja ut de bästa och vrida och vända på dem tills man skapat nått snyggt.

Kommer behöva limma ihop cellplastskivor när jag sätter ihop trädet samt skapar bakgrunden.
Vad använder man för lim? Eller funkar silikon?
Vill ju inte använda nått som tar kål på fiskarna.
#81 - 16 januari 2013 17:06
[QUOTE=Nanoräkan;1632427]Snygg, gillar speciellt ljuset du fått till :)[/QUOTE]

Tack!
Ljuset gör riktigt mycket. Gillar skarpt att det flimrar och bildar skuggor.
Tror att det är en led-spot som jag använder. Vart osäker på det nu.:)
Ljuset från lysrörsramper som jag tidigare alltid kört är inte alls lika behagligt.
Ska försöka få till samma ljus i stora karet sen.
#82 - 22 januari 2013 18:46
Såhär såg det ut efter helgen.
Reglar uppsatta för att fästa plyfaskivor i.
Dessa ska jag vattentäta på nått bra sätt för att sedan kunna bygga växtväggen.

Bakgrundsbygget fortsatte också lite smått. Många delar som ska snidas till. :)

[ATTACH=CONFIG]59478[/ATTACH]

Hörna för att gömma filter + doppvärmare.

[ATTACH=CONFIG]59479[/ATTACH]

Kör en filmsnutt från sovrumskaret.
Lockade fram min enda icke SA fisk. Synodontis mal som jag haft i ca 15 år.
När den käkar blir det liv i luckan.

&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
#83 - 22 januari 2013 18:58
Kul att se. :)
Jag har några små S. Petricolor här hemma och de äter på samma sätt. Som skiljer sig från övriga invånare vilket gjort att jag funderat på om det är ett Synodontis beteende. Vilket det verkar vara. :)
#84 - 27 januari 2013 13:12
Bakgrunden till akvariedelen är nu färdigkarvad.

Ihopsilikonade cellplastskivor. 10cm tjocka.
[ATTACH=CONFIG]59601[/ATTACH]

Inte lätt att se överhänget på bilderna. Mellan träden är den 30cm upptill och ca 3cm nedtill.
[ATTACH=CONFIG]59602[/ATTACH]

Ovansida cellplast blir markyta med växtlighet.
Under stubben har jag tänkt mig en grotta modell större som leder till ett utrymme i akvariehörnet.
Blir några kokosnötsgrottor också. En finns på bilden. Två till kan det nog bli under andra trädet.
[ATTACH=CONFIG]59603[/ATTACH]

Sett från soffan.
[ATTACH=CONFIG]59604[/ATTACH]

Hojta gärna till ifall ni ser nått som skulle kunna förbättras.

Nu blir det till att städa. Cellplastkulor över hela lägenheten. :d
#85 - 27 januari 2013 13:58
Fasiken så läckert det här kommer att bli!:p
#86 - 27 januari 2013 14:11
Fan va ambitiöst att bygga en egen rot! :D

Kommer bli mäkta läckert tror jag .D
#87 - 27 januari 2013 14:13
[quote=anki l;1634282]fasiken så läckert det här kommer att bli!:p[/quote]+1 :d
#88 - 2 februari 2013 08:16
Ska försöka leva upp till era förväntningar.
Allt annat är fail!

Fan va ambitiöst att bygga en egen rot! [:D]

Fanns inte så många alternativ.
-Nästintill omöjligt att hitta en naturlig rot som liknar den jag bygger.
-Att bygga ihop med köperötter hade vägt mycket och kostat därefter. Inte under 5000 riksdaler ivf.
Förhoppningsvis kommer den konstgjorda roten att bli funktionell och kosta kanske 200 kr.
#89 - 8 februari 2013 17:45
Nu i helgen ska det bli framsteg i projektet.

Dammduk till växtväggen fick jag i veckan.
Måste dock komplettera upp sidorna med plyfa innan den kan fästas upp.

Naturligt färgpigment och en varmluftspistol har jag också fått hem.
Bakgrunden kan jag nu börja fixa till.

Idag satte jag ihop stommen till växtskåpet.
[ATTACH=CONFIG]59897[/ATTACH]

Måste fundera ut en bra lösning gällande belysningen.
Provade nu med en lysrörsramp. Men ska nog köra ledspottar när det bär av.
Problemet är att man blir bländad av ljuset.
Därav foliet som är på bilderna. Får knåpa ihop nått smart.
[ATTACH=CONFIG]59898[/ATTACH]

Gjorde om lite i sovrumskaret nu i veckan.
Ville skapa en bättre miljö för Dvärgcikliderna samt nyköpta Corydoras.
Kass bild! Får bli en video senare.
[ATTACH=CONFIG]59899[/ATTACH]
#90 - 8 februari 2013 18:23
Jag tycker, att du har fått till en bra inredning till dina dvärgciklider - jättefint:).

//Inger
#91 - 9 februari 2013 08:15
[QUOTE=gullefjun;1636125]Jag tycker, att du har fått till en bra inredning till dina dvärgciklider - jättefint:).

//Inger[/QUOTE]

Tack! :)
Skulle vara kul att få lite yngel på dvärgarna. Nu kanske det finns möjligheter till det. Får nog sänka pH lite med torv.
Flyttade även på Synodontismalen som bodde i detta kar. Han snodde allt utrymme under rötterna.

Rötterna i den nya inredningen är finurligt placerade. Syns inte på bilden men de nuddar sanden på väldigt få ställen.
Under dessa bildas därav många utrymmen och passager för innevånarna att röra och bebo sig i.
#92 - 10 februari 2013 10:21
Jag älskar paludarium! Hoppas du får till detta riktigt snyggt med massor av växter! Ser fram emot mycket bilder på bygget så man kan få ideer till kommande byggen själv :)
#93 - 10 februari 2013 10:55
Nu ska jag visa hur jag har tänkt klä bakgrunden.

Kör lite lätt med värmepistol på den karvade cellplasten.
Alla små cellplastkulor försvinner och ytan blir hårdare.
[ATTACH=CONFIG]59922[/ATTACH]

Panelerna som jag klär cellplasten med bygger jag av ett tunt lager filtervadd.
[ATTACH=CONFIG]59923[/ATTACH]

Flytande latex.
[ATTACH=CONFIG]59924[/ATTACH]

Naturligt färgpigment blandar jag ner i latexen.
Valde naturligt pigment ifall det skulle komma i kontakt med vattnet.
[ATTACH=CONFIG]59925[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59926[/ATTACH]

Smetar ut latexen så att ytan blir lika stor som filtervaddens.
Sen är det bara att gå loss med händerna så att filtervadden suger åt sig latexen.
[ATTACH=CONFIG]59927[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59929[/ATTACH]

Filtervadden med latex lägger jag sen i torv.
[ATTACH=CONFIG]59930[/ATTACH]

Panelerna är klara. Bara att klippa till så att de passar.
[ATTACH=CONFIG]59931[/ATTACH]

Fästpinnar av ek.
[ATTACH=CONFIG]59932[/ATTACH]

Bakgrundsbiten på plats i karet.
[ATTACH=CONFIG]59933[/ATTACH]

Denna vart inte helt perfekt. Ville bara visa hur jag gör.
Ekpinnarna kan ju placeras på ett naturligare sett exempelvis.

Det som är riktigt bra med bakgrunden är att man sticka in grenar i den precis vart man vill.
Bara att göra hål med en kniv och sticka in.
Ofta har man ju problem med att fästa grenar som man vill ska komma ner från ytan.

Lite minussida är att man kan skymta lite vitt genom torven.
Med dunkel belysning syns det knappt.
Men med tiden kommer det ju alger som kompletterar.

Sen har jag ju ingen aning hur dessa kommer se ut efter tid.
Men skulle de bli dåliga efter ett år går det att byta ut dem mot nya med vatten kvar i karet.
#94 - 10 februari 2013 10:58
[QUOTE=freddi36;1636335]Jag älskar paludarium! Hoppas du får till detta riktigt snyggt med massor av växter! Ser fram emot mycket bilder på bygget så man kan få ideer till kommande byggen själv :)[/QUOTE]

Du kan räkna med många bilder.
#95 - 10 februari 2013 11:16
Gud vad smart! Typiskt att jag inte visste det sättet att bygga bakgrund för ett år sen när jag gjorde min till terrariet. Hade blivit perfekt till regnskogen ju. Lättare att göra än frigolit+skum+sillicon+jord, och växterna hade kunnat fästa bättre..

Men hur blir de med torv i karet? Tror du inte du kommer sänka ph eller färga vattnet med så mycket torv i karet? Du ville ju ha en SA biotop och då kan det ju va bra med torv för att sänka ph, men jag hade nog kört urlakad torv på panelerna och sen pytsat i mer torv i filtret för att sänka ph. Blir lite mer kontrollerat på så vis..?
#96 - 10 februari 2013 11:34
[QUOTE=freddi36;1636346]Gud vad smart! Typiskt att jag inte visste det sättet att bygga bakgrund för ett år sen när jag gjorde min till terrariet. Hade blivit perfekt till regnskogen ju. Lättare att göra än frigolit+skum+sillicon+jord, och växterna hade kunnat fästa bättre..

Men hur blir de med torv i karet? Tror du inte du kommer sänka ph eller färga vattnet med så mycket torv i karet? Du ville ju ha en SA biotop och då kan det ju va bra med torv för att sänka ph, men jag hade nog kört urlakad torv på panelerna och sen pytsat i mer torv i filtret för att sänka ph. Blir lite mer kontrollerat på så vis..?[/QUOTE]

Gjorde en provbakgrund till 50-kuben. Där sänktes pH till 6,7.
Borde bli ungefär samma i detta kar tror jag. Mer torv nu men också mer vatten.
Vattnet kommer färgas men det gör inget. :)
#97 - 10 februari 2013 11:36
Okej, bra att du testat så det inte blir en jättedropp på ph sen :)
#98 - 10 februari 2013 11:47
[QUOTE=freddi36;1636352]Okej, bra att du testat så det inte blir en jättedropp på ph sen :)[/QUOTE]

I kuben mätte jag 2 första dagarna och efter kanske 2-3 veckor.
Fick 6,7-6,7-6,9 eller nått sånt. Fiskarna har sett prima ut hela tiden.

Ska mäta lite oftare när jag kör igång det stora.
#99 - 10 februari 2013 11:55
ca 6,7 är ju perfekt, så kan du bibehålla det ph även efter några veckor i karet blir det nog prima för fiskarna :)
#100 - 10 februari 2013 16:38
Raster till teknikhörnan.
Blev latex och torv på dessa för att smälta in.
Räcker 3 st raster för en Eheim 2080?
[ATTACH=CONFIG]59935[/ATTACH]
#101 - 17 mars 2013 18:31
Uppdateringarna haglar :d

Är nu i princip klar med akvariedelen.
Ska kompletteras med lite smårötter och löv m.m.
[ATTACH=CONFIG]60681[/ATTACH]
#102 - 17 mars 2013 18:42

Oo jäklar va snyggt det kommer bli! Gillar skarpt stilen på hela vattendelen! :)

Vad ska hända med delen ovan vattnet?
#103 - 17 mars 2013 20:34

Detta blir ju vansinnigt snyggt :)

Du kanske redan har skrivit det men vart fick du tag på latexen?

/Mats

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
#104 - 18 mars 2013 16:25
[QUOTE=Dr.Dork;1642015]Oo jäklar va snyggt det kommer bli! Gillar skarpt stilen på hela vattendelen! :)

Vad ska hända med delen ovan vattnet?[/QUOTE]

+1
#105 - 19 mars 2013 18:18
Kul att ni gillar det jag har knåpat ihop. :)
Riktigt nöjd själv.

Dock lite oroligt hur pass bra det kommer hålla sig snyggt men det får tiden utvisa.

Latex är inköpt här.
http://www.kinn.com/product.html/forvulkad-latex?category_id=26

Ovandelen kommer bli växter och mossa. En regnskog är det tänkt.
Prylarna till detta beställer jag härifrån.
http://www.dusk.se/
Kör nog Hygrolon+Epiweb+Bevattning+Belysning därifrån.
Funderar på att skippa vattenfallsbevattning och bara köra med regnsystem.

Täckglas ovan växtdelen + skjutdörrar i glas ska också fixas.
#106 - 2 juni 2013 17:27
Projektet har gått på lågfart senaste tiden.
Idag fyllde jag på med vatten.(Ska fylla på mer vatten)
Överdelen är klädd med epiweb och hygrolon från dusk.

Det som ska fixas nu är att beställa skjutdörrar i glas samt täckglas ovan skåpet.
Belysning och regnsystem har jag hemma.

Efter det blir det till att göra överdelen grön med växter.

[ATTACH=CONFIG]62211[/ATTACH]
#107 - 2 juni 2013 17:36
Överdelen ser ju lite tråkig ut nu när den är grå, men jag är övertygad om att den kommer bli sjukt snygg när det kommer lite växter på plats.
Akvariedelen är ju redan helt sjukt snygg, har du fått i någon fisk än eller är det bara reflektioner man ser?
#108 - 26 oktober 2013 16:03
Latmasken har härjat här hos mig :(. Va ett tag sen jag postade nått i tråden.
Förhoppningsvis kommer intresset vara högre nu när det vankas vintertid.

Projektet är inte färdigt men jag har gjort några framsteg sen senast.

- Skjutdörrar och täckglas till ovandelen är inköpta och monterade.
- Bevattningssystem är också monterat.
- Har planterat de första växterna & mossa på land delen.
- Fler fiskar har införskaffats.

Fiskar som finns i karet idag:
4 st Mesonauta insignis
2 st Crenicichla regani
1 st Hoplarchus psittacus
6 st Biotodoma cupido
10 st Hyphessobrycon bentosi
4 st Corydoras amandajanea
1 st Hemiancistrus sabaji L075

Hade tänkt att posta en ordentlig film på akvariet idag.
Men diskutrymmet på kameran tog slut så det fick bli en teaser. :)

" target="_blank">
#109 - 2 november 2013 11:08
Hittade 6 klockrena filmer från områden kring Rio Negro.
Dessa filmer får ligga till grund för framtidens fiskköp och inredningsförändringar.

90 minuter inspiration.:)

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">
#110 - 2 november 2013 14:53
Alltid intressant att se hur det kan se ut i naturen. Men att efterlikna detta för mycket i akvariet blir ju inte vackert.. Lite för mycket "dikeskänsla" :-)
#111 - 2 november 2013 16:01
[QUOTE=Sleaper;1671819]Alltid intressant att se hur det kan se ut i naturen. Men att efterlikna detta för mycket i akvariet blir ju inte vackert.. Lite för mycket "dikeskänsla" :-)[/QUOTE]

Själv har jag inga problem med dikeskänslan [:D].
En ren frontruta är allt jag önskar mig.
Men det skulle vara lagom kul att studera diken i varje tråd.;) Tur att vi har olika smak.
#112 - 6 april 2014 05:29
Hur har det gått? Bilder! :)
#113 - 6 april 2014 08:06
Frågar detsamma.... en teaser sen ett vaccum! Jag vill se mer för jag gillar också det där brutalt naturliga:)
#114 - 1 juli 2015 05:53
Uppdate plz 😀

Annons