Jag går i pumpköpartankar... Det är helt klart så att jag behöver ett större filter till mitt 720 l kar, får städa innerfiltret för ofta för att det skall kännas bra helt enkelt. Jag har nu ett gammalt Eheim 2252 innerfilter tillsammans med en urgammal Fluval 303 i karet. Helt klart så är det ytterfiltret som behöver bytas ut. Jag vill nu ha ett filter med rejäl volym, har förstått att det är viktigare än styrkan i pumpen, eller??? Det finns ju till och med de som stryper sina pumpar för att det inte ska bli för mycket snurr i filtermaterialet...
De pumpar som känns som ett alternativ är:
Eheim 2250
Volym 12 l
Pumpeffekt 1000 l/h
Pris 2275
Project 2001
Volym 12 l
Pumpeffekt 1800 l/h
Pris 1469
Har även kikat på Fluval 404
Volym 8,5 l
Pumpeffekt 1300 l/h
Pris 1299
Grejen är nu vad jag ska köpa???
Efter att jag sökt och läst här på forumet har jag förstått att Projekt pumparna låter LITE mera än Eheim, rätt uppfattat???
Med Projectfiltret får jag mera effekt men med lika mycket filtermassa som Eheim, är detta bra eller dåligt???
Om jag bestämmer mig för att jag inte har råd med Eheimpumpen i vilket fall... är det då så att Fluval är mera driftsäker och tyst, och därför ett bättre val trots mindre av det mesta för pengarna????
Många frågor var det... hjälp mig snälla, och fyll gärna på med mera info om respektive pump... vore ju t ex trist att köpa en pump som knappt går att rengöra, eller som bara håller ett år eller två....