Program för hemsida

#1 - 8 juli 2007 19:03
Någon som vet en bra programvara för att tillverka egen hemsida:confused:

Gärna lätt arbetad,på svenska och lätt att lära sig;)

/lmo
#2 - 8 juli 2007 19:50
Dreamweaver rekomenderas, dyrt men bra.
Men som allt annat brukar det gå att hitta, åtminstone dom lite äldre versionerna.
-men om det är så lätt att lära sig vet jag inte direkt.
http://www.adobe.com/se/products/dreamweaver/

Microsoft hade nåt program som var relativt lätt och relativt dåligt ochså för den delen, men jag kommer inte ihåg vad det hette.
#3 - 8 juli 2007 20:45
Ska du ha det för att kuna visa bilder på ett snyggt sätt kan jag rekomendera dreamweaver till grunden och för att göra ett snyggt galleri så använder jag JAlbum.
Guest
#4 - 8 juli 2007 21:22
För att lära sig: Microsoft Frontpage. (Lär dig, släng sen programmet)
För att gå vidare: Dreamweaver.
För att skapa snygga bild gallerier: Adobe PS CS...
#5 - 9 juli 2007 00:57
själv kör jag det mesta med direkt kodning i notepad bara
Guest
#6 - 9 juli 2007 01:13

Det gör jag med... Men tar lite lång tid att lära ut...
#7 - 9 juli 2007 01:31
lmo skrev:
Någon som vet en bra programvara för att tillverka egen hemsida:confused:

Gärna lätt arbetad,på svenska och lätt att lära sig;)

/lmo

Om du vill ha en proffsig och lätt arbetad hemsida så rekomenderar jag dig att skaffa ett intenet hotell 500 spänn om året 2gb utrymme och ett 20 tal färdiga mallar med proffs gjorda hemsidor där du enkelt kan redigera precis vad du vill.

Och då får du självklart med ett domän namn. tex www.IMO.SE

http://www.one.com/sv/
#8 - 9 juli 2007 03:22
tycker ju iförsig programmen verkar klyddigare
#9 - 9 juli 2007 05:06
Håll er borta från one.com! Whatever you do.... Deras kundtjänst är en skräckupplevelse för många, sök på nätet. de hette b-one förut, men har bytt namn av någon anledning...
#10 - 9 juli 2007 06:25
Frontpage är bra att lära upp sig i - det är på svenska också :)
#11 - 9 juli 2007 06:46
tack för svaren

För ungefär 10-12 år sedan lärde jag mig grunderna i kodning, men det har väl hänt endel sen dess;)

/lmo
#12 - 9 juli 2007 06:55
Pazappa skrev:
Håll er borta från one.com! Whatever you do.... Deras kundtjänst är en skräckupplevelse för många, sök på nätet. de hette b-one förut, men har bytt namn av någon anledning...

Då kan jag berätta om motsatta erfatenheter. Jag har bara bra erfarenheter av dem och supporten är mycket snabb och kunning när den behövs.
admin
Christian Alfredsson
#13 - 9 juli 2007 07:20
Zoopet använder sig av Joomla. Kolla www.joomla.org

Jag tycker själv att det är grymt bra.
#14 - 9 juli 2007 08:00
Kan varmt rekommendera att du skaffar ett webbhotell på manufrog som har "safemode off" som är en funktion som (avstängd) underlättar en hel del om man vill ha dynamiska webbsidor som joomla, website baker, wordpress, mfl. dom är dessutom billiga, har snabb support och många funktioner i deras paket. själv kör jag nu på website baker som visserligen inte är lika kraftfullt CMS system som joomla men är mycket lättare att jobba med. Sen finns det massor av templates som du antingen kan använda som dom är, eller redigera själv för att få dom som du själv vill. visst underlättar det med ett redigeringsprogram men jag skulle inte rekommendera att köra frontpage först utan gå i så fall på dreamweaver direkt, visst kan det kännas komplicerat i början, men det finns massor med bra tutorials på nätet. och varför ödsla tid på att lära dig ett program du ändå inte ska använda senare. Ett annat alternativ är ju att göra sidan i flash.
Sen får du ju skaffa ett domännamn, det kan du göra på bla. Loopia.
Lycka till med din sida.
#15 - 9 juli 2007 17:59
Pazappa skrev:

Den officiella anledningen var att de tycker sig ha blivit nr 1.

Ang det med kundtjänsten kan jag inte hålla med om, man kan sitta kl 4 på natten och fråga en grej och de svarar direkt.

För jag bara fråga till vilket webhotell du bytte? och om jag isf om har tillåtelse att googla fram arga kunder från det webhotellet?
#16 - 9 juli 2007 18:00

Det kan vara bra för den som inte vill erkänna att det både går enklare och snabbare att skriva hemsidorna i riktiga program. Dreamweaver är det bästa som jag har kört med, och det programmet har stöd för Java, ASP, XHTML, Flash... U name it.... Det är bara dumt att sitta och hacka i Notepad. Men det kan vara ett bra verktyg om man måste banta kodningarna, men då måste man kunna koda html mycket bra. Inget för nybörjare...
#17 - 9 juli 2007 18:01
Riktiga män kör iWeb för lek och nano för allvar ;)

//C
#18 - 9 juli 2007 18:07
Fiddan skrev:
Den officiella anledningen var att de tycker sig ha blivit nr 1.

Ang det med kundtjänsten kan jag inte hålla med om, man kan sitta kl 4 på natten och fråga en grej och de svarar direkt.

För jag bara fråga till vilket webhotell du bytte? och om jag isf om har tillåtelse att googla fram arga kunder från det webhotellet?

Skaffade egen managed server så det finns inga arga kunder :)

Anledningen att jag varnar för b-one är att för ett par år sedan var det en stor skara kunder som var upprörda över deras metoder och vad som hänt sedan dess vet jag inte. Det skrevs mycket om detta på nätet då. Men här är en kille som var lite upprörd, mycket att läsa: http://bossew.1go.dk/b-one.htm (överträdande av villkor, svarar inte på frågor, stänger av folk utan andledning... ja jag minns inte allt, men många var riktigt pissed off). Han listar på sin sida "några" andra som inte heller varmt rekommenderade b-one:
[COLOR=#0000ff]"Varning för B-One"[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]"B-one.dk kassa på driftssäkerheten"[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]"Använd inte b-one som webbhotell"[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]"Inget för seriösa"[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]"B-One ett Kalle Anka Webbhotell"[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]"STOR VARNING FÖR B-One"[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]"B-One är kasst för ASP och XML"[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]"Jag har aldrig blivit så illa behandlad"[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]"Välj inte B-One"[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]"B-One klarade inte att föra över domän"[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]"B-One suger & långsam server"[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]"Vill du ha ett webhotell välj inte denna !!"[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]"Varning för detta webbhotell"[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]"Varning för skumma webbhotell"[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]"B-One varning"[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]"Avråder alla från att skaffa webbhotell hos B-One"[/COLOR]

Detta är inte en personlig rekommendation /avrådan från mig eftersom jag aldrig har varit kund där, men jag tänker heller aldrig bli det.
#19 - 9 juli 2007 18:24
Pazappa skrev:
Skaffade egen managed server så det finns inga arga kunder :)

Anledningen att jag varnar för b-one är att för ett par år sedan var det en stor skara kunder som var upprörda över deras metoder och vad som hänt sedan dess vet jag inte. Det skrevs mycket om detta på nätet då. Men här är en kille som var lite upprörd, mycket att läsa: http://bossew.1go.dk/b-one.htm (överträdande av villkor, svarar inte på frågor, stänger av folk utan andledning... ja jag minns inte allt, men många var riktigt pissed off). Han listar på sin sida "några" andra som inte heller varmt rekommenderade b-one:

[COLOR=#0000ff]"Varning för B-One"[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]"B-one.dk kassa på driftssäkerheten"[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]"Använd inte b-one som webbhotell"[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]"Inget för seriösa"[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]"B-One ett Kalle Anka Webbhotell"[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]"STOR VARNING FÖR B-One"[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]"B-One är kasst för ASP och XML"[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]"Jag har aldrig blivit så illa behandlad"[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]"Välj inte B-One"[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]"B-One klarade inte att föra över domän"[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]"B-One suger & långsam server"[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]"Vill du ha ett webhotell välj inte denna !!"[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]"Varning för detta webbhotell"[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]"Varning för skumma webbhotell"[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]"B-One varning"[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]"Avråder alla från att skaffa webbhotell hos B-One"[/COLOR]

Detta är inte en personlig rekommendation /avrådan från mig eftersom jag aldrig har varit kund där, men jag tänker heller aldrig bli det.

Okey men detta tycker inte jag är ett bevis för att One skulle vara sämre än någon annan. Alla större företag har några % missnöjda kunder.

Du har givetvis raidade diskar och någon som fixar din server när den går ner 24/7?

Nää du, One skojjar du inte bort i första taget:)
#20 - 9 juli 2007 18:29
Pannecke skrev:
Det kan vara bra för den som inte vill erkänna att det både går enklare och snabbare att skriva hemsidorna i riktiga program. Dreamweaver är det bästa som jag har kört med, och det programmet har stöd för Java, ASP, XHTML, Flash... U name it.... Det är bara dumt att sitta och hacka i Notepad. Men det kan vara ett bra verktyg om man måste banta kodningarna, men då måste man kunna koda html mycket bra. Inget för nybörjare...

Har man en sida med bra innehåll behövs inte ASP, Flash och annat bös... Min röst går också till Notepad...
#21 - 9 juli 2007 18:52
petnym skrev:
Har man en sida med bra innehåll behövs inte ASP, Flash och annat bös... Min röst går också till Notepad...

I vissa fall är det ganska onödigt att inte köra ASP, t.ex. på en sida som "surfaren" kan välja i menyer vad de vill se. Många sidor har en grund hur sidan skall visas och därefter tas den aktuella informationen in. Gör det i bara html så får ni se. Testa göra en hemsida med 900 produkter där kunden skall välja vilka produkter han vill se, och gör detta i html format.... Hmmmm....
#22 - 10 juli 2007 07:02
Fiddan skrev:
Okey men detta tycker inte jag är ett bevis för att One skulle vara sämre än någon annan. Alla större företag har några % missnöjda kunder.

Du har givetvis raidade diskar och någon som fixar din server när den går ner 24/7?

Ja, 6-SATA RAID om vi nu ska bli tekniska, men det börjar bli off topic...

On topic:
Rekommenderar att du provar 30-dagars versionen av DreamWeaver och ser om det kan vara något för dig. Det finns många liknande och billigare program också.
#23 - 10 juli 2007 07:07
Pazappa skrev:
Anledningen att jag varnar för b-one är att för ett par år sedan var det en stor skara kunder som var upprörda över deras metoder och vad som hänt sedan dess vet jag inte.

Jag tror att detta är gamla problem. Det senaste året har One.com fungerat klockrent med väldigt få driftstörningar, snabba servrar och bra support.

När det gäller program för att göra hemsidan så håller jag med pny, så enkelt som möjligt. Notepad fungarar alldeles utmärkt och ännu bättre är freewareprogrammet notepad++.

Här finns ett par bra HTML-guider om man vill lära sig grunderna:
http://www.atiger.pp.se/sida.html
http://www.webdesignskolan.com/
#24 - 10 juli 2007 08:21
Att ens utveckla i windowsmiljö tycker jag låter lite befängt ;) Och att ens nämna asp... usch :P

Gällande B-one/One så har jag starkt delade meningar, funkar prima för en del kunder, lite sämre för andra. Och supporten har verkligen varierat från fall till fall. Men med tanke på det låga priset så får man ju räkna med lite strul.

//C
#25 - 10 juli 2007 14:32
php skall det vara.
#26 - 14 oktober 2010 11:27
Frontpage fungerar fint för mig. Iofs så tycker jag nog att Notepad är bästa verktyget.

Annons