Proffsboxning!!

Guest
#1 - 1 december 2006 19:37
[B)]
Vad tycker ni om att proffsboxningen har blivit laglig...

själv tycker jag att det är helt ok, varför ska vi ha ett förbud när inga andra har det...
#2 - 1 december 2006 20:01
Därför att det garanterat ger hjärnskador i längden!
#3 - 1 december 2006 20:02
För utövarna - inte alltid åskådarna!
#4 - 1 december 2006 20:05
oftas är åskådar redan hjärnskadat
mvh janne
#5 - 1 december 2006 20:07
förstår inte det roliga i att se ett par vuxna människor försöka slå ner varandra. och det är inte lagligt med proffsboxning i sverige om man ska vara skral. reglerna i sverige skiljer sig från de internationella.

det 'viktigaste' steget var att man inte skulle ha hjälm. tycker det verkar vettigare att ha hjälm om jag ska vara ärlig.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 1 december 2006 20:10
Kan inte se något positivt med en sport som går ut på att banka den andre medvetslös.

Dock så tycker jag att "amatörboxningen" fyller en social funktion samtidigt som läkarkontrollen är hårdare och skydden är bättre vilket gör att jag tycker det är OK.
#7 - 1 december 2006 20:27
Kan inte se något positivt med en sport som går ut på att banka den andre medvetslös.

Dock så tycker jag att "amatörboxningen" fyller en social funktion samtidigt som läkarkontrollen är hårdare och skydden är bättre vilket gör att jag tycker det är OK.

skydden skyddar mot yttre skador ,inte mot "indra" tex hjärnskakning o likn
mvh janne
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 1 december 2006 20:31
skydden skyddar mot yttre skador ,inte mot "indra" tex hjärnskakning o likn

mvh janne

Nej, men skydd, hårdare regeler samt bättre kontroll och kortare matcher gör dock riskerna mindre även om självklart riskerna finns kvar.
Eftersom det samtidigt finns boxningens sociala funktion på plussidan så tycker jag att amatörboxning är OK trots skaderisken
#9 - 1 december 2006 20:45
Ja jag tycker det är bra att det blivit lagligt varjefall!
Annars åker proffsboxarna ju ändå bara ivåg till ett land där det är tillåtet och boxas där och vad är meningen med det?

Och kan någon förklara för mig varför K1 är tillåtet i Sverige men inte proffsboxningen. En spark mot huvudet är väll lite värre än ett slag eller?

Och dessutom sker det inte så j*vla många allvarliga skador eller dödsfall inom boxning som alla vill ha det till. Jämför då med bilkörning som dödat jag vet inte hur många människor som helst men bilkörning förbjuds inte.

Sen när det gäller att titta på boxning så är det väll inte riktigt min sport men då kan man säga likadant om vilken sport som helst. Varför springer 22 män omkring o jagar en boll och sparkar på varandra för, bara för att nämna ett exempel.

//MVH Tulle
#10 - 1 december 2006 20:47
Jag tycker inte det spelar så stor roll så länge utövarna vet vad dom ger sig in på.. Kolla in ishockeyn, ska den oxå förbjudas?? Rugbyn??

Hjälmen/huvudskyddet som används inom amatörboxningen skyddar som sagt mot yttre fysiska skador, hjärnan ruskas om endå.

Jag tycker snarare disskussionen skall handla om våldsamma sporter i så fall. Är sporten så "farlig" att den borde förbjudas? Utförsåkning, Formel 1, Ishockey mm.

Håll med om att i Cykelhjälmens Sverige "måste" man tycka illa om allt som kan vara farligt.. Gör man inte det fråntas man rätten att tycka något annat!

ps. Tulle, numera skall väl allt utövande av kampsort (boxning?) tillåtas eller inte av någon kampsportdeligation. Därunder sorterar ju även K1!
#11 - 1 december 2006 20:51
om 2 vuxna mäniskor vill banka sk*ten av varandra så låt dem göra det.
De är ju i samma viktklass och det är på samma vilkor----vad är problemet?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 1 december 2006 21:05
rödtoppen skrev:
om 2 vuxna mäniskor vill banka sk*ten av varandra så låt dem göra det.

De är ju i samma viktklass och det är på samma vilkor----vad är problemet?

Om inte annat för att det kostar samhällhet en massa att ta hand om dessa sluddrande 50 åriga fd proffsboxare;)

Tycker att det är en stor skillnad mellan t.ex. fotboll, rugby, ishockey etc. jämfört med boxning/K1 (vad det nu är för något) och det är att syftet med de senare sporterna är att misshandla sin motståndare så mycket att denne inte kan stå upp längre.
Misshandel bestraffas i de förstnämnda sporterna - premieras i de senare.
#13 - 1 december 2006 21:08
tycker det är helt ok.. väldigt roligt och kolla på dessutom, speciellt k1, mma och ultimate fighting.
Guest
#14 - 1 december 2006 21:18
men nu ska vi veta att det är proffs vi har att göra med, de klara smällar bra se bara på deras tjurnackar iofs så tar ju hjärnan stryk som ni säger...

i K1 så har man slagit ihop alla kampsporter som muay thai, boxning, kickboxning, karate mm...
#15 - 1 december 2006 21:55
tulle89 skrev:

Och kan någon förklara för mig varför K1 är tillåtet i Sverige men inte proffsboxningen. En spark mot huvudet är väll lite värre än ett slag eller?

Ingen läkare kan väl förklara detta - det får du fråga en jurist om...

Jag tycker inte det spelar så stor roll så länge utövarna vet vad dom ger sig in på.. Kolla in ishockeyn, ska den oxå förbjudas?? Rugbyn??

Dessa sporter är ju oftast inte i första hand i varje fall inriktad på slag mot hjärnan - bara ibland...

Lutt skrev:
men nu ska vi veta att det är proffs vi har att göra med, de klara smällar bra se bara på deras tjurnackar iofs så tar ju hjärnan stryk som ni säger...

Proffs som troligen tror att de kan komma ut ur det hela ganska oskadade tills dom till slut inte förstår någonting alls (med en delay på 10-20 år)...
#16 - 1 december 2006 22:38
tulle89 skrev:

//MVH Tulle

kanske derfor att dom som bestämmar har redan deltagit " sporten"
mvh janne
#17 - 2 december 2006 03:16
Helt fel, ser ingen anledning till att boxning ska vara godkänt alls, oavett amatör eller proffs... Men att tillåta boxning utan huvudskydd är fullständigt galet... det finns i.o.f.s många farliga sporter, men denna sk sport går ju ut på att knocka folk med slag mot huvudet o det kan vara klok människa inse att det inte är speciellt sunt.
Har i mitt jobb få ta hand om på tok för många personer med personlighetsförändringar orsakade av boxning och tycker det finns viktigare saker att lägga våra sjukvårdspengar på.
#18 - 2 december 2006 10:13
Om inte annat för att det kostar samhällhet en massa att ta hand om dessa sluddrande 50 åriga fd proffsboxare;)

.

Jag tycker inte att ditt argument håller Kjell.
Om man skulle förbjuda sånt som kan ge framtida skador så skulle man behöva förbjuda rätt mycket tex rökning, alkohol, skateboard, skidåkning, ishockey...listan kan göras rätt lång om man bara letar.
Hur mycket kostar det samhället att ge vård till alla som får KOL eller alkohol relaterade sjukdommar ???- jag vet inte själv men jag tippar på att det är betydligt mer än vad det någonsin blir för proffsboxning.
#19 - 2 december 2006 10:40
Vill folk puckla på varandra så låt dom göra det, men dom kan ju altidha Ali som exempel på vad som kan hända.
Guest
#20 - 2 december 2006 11:07
rödtoppen skrev:

Om man skulle förbjuda sånt som kan ge framtida skador så skulle man behöva förbjuda rätt mycket tex rökning, alkohol, skateboard, skidåkning, ishockey...listan kan göras rätt lång om man bara letar.

Hur mycket kostar det samhället att ge vård till alla som får KOL eller alkohol relaterade sjukdommar ???- jag vet inte själv men jag tippar på att det är betydligt mer än vad det någonsin blir för proffsboxning.

håller med dig helt...som tex svetsare ska vi förbjuda dom

nej det är ju inte så att alla vi här på zoopet ska upp i ringen så varför ska vi lipa
#21 - 2 december 2006 11:09
Tenkare skrev:
Vill folk puckla på varandra så låt dom göra det, men dom kan ju altidha Ali som exempel på vad som kan hända.

Är du säker på att Alis sjukdom kommit av boxningen??
#22 - 2 december 2006 12:28

Det är nog troligare att Alis tidigare boxningskarriär gett sjukdomsbilden ett allvarligare förlopp än att den inte gjort det i alla fall.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 2 december 2006 13:39
rödtoppen skrev:

Nu var ju inte framtida skador enda argumentet jag hade. Utan jag är emot en idrott vars syfte är att misshandla sin motståndare (oftast med huvudslag) så mycket att denne inte kan stå på benen längre - vinnaren är alltså den som mest effektivt kan "slå sönder" motståndarens hjärna så att denna inte längre kan styra benen.

Jag hade varit emot skateboard om syftet hade varit att köra över motståndaren och skada denne så mycket att denne inte kan resa sig så att man blir ensam att ta sig över mållinjen.
Jag hade varit emot skidåkning om man vinner pga av att man med en bössa skjuter ner sina motståndare.
Jag hade varit emot ishockey om det det vinnade laget är det som med sina klubbor har slagit ner samtliga sina motståndare så att de inte kan resa sig upp.
Om jag förstår dig rätt så hade du då också i logikens namn tyckt dessa sporter varit OK.

Denna tråd handlade om idrott och diskussion om rökning och alkohol är en helt annan sak som ju någon annan kan starta en tråd om ifall man känner för det. Jag tror för övrigt att såväl cigaretter samt sprit blivit förbjudna om de uppfunnits idag, men som sagt det är en annan fråga.

Man kan sällan vara säker i varje enskilt fall - dock är det ju fastslaget att boxare får mer hjärnskador än icke hjärnskador. Sedan om just Alis eller våra Göteborgshjältars (Bosse Högberg och Ingo) hjärnskador beror på boxningen kan man ju inte vara helt säker på.
Det är väl ungefär som med lungcancer som ju även icke rökare kan få, men nog är det ändå rätt klarlagt att fler rökare får lungcancer än icke rökare.
#24 - 2 december 2006 14:47
jag är konfunderad... om 2 personer vill mäta styrkan genom att spöa varandra så gör de väl det ändå? enda skillnaden är att på en kampsportsmatch så kramar de varandra efteråt och är vänner samt berömmer varandras tekniker... och blir nån knockad så dröjer det max 30 sekunder på en gala tills det är en läkare på plats... om det är förbjudet kommer trenden gå mer åt "fightclubs" utan läkare, utan koll på att de två som går matchen är jämbördiga och utan koll på sporterna det handlar om...

och det har INTE blivit tillåtet... det blir prövat för tillstånd varje gång nån ansöker om att ha en gala... och handlar det inte om seriösa arrangörer får de inte något tillstånd...

det handlar om professionella fighters, inte om folk från gatan... dessa KAN ta stryk och försvara sej... de tränar minst sex dagar i veckan för detta... men varför måste man då åka utomlands för att få gå en match?

jämförelser mellan sporter var det ja! boxning är ingen stor sport... däremot är budosporter som kick/thaiboxing och karate (k1sporterna) stora i jämförelse... så att tillåta boxning utan att tillåta dessa sporter hade varit bull...

vi kampsportare är många... varför ska inte vi få se på våra sporter när folk som gillar hockey får gå och se på hockey ?

Annons