Problemakvarium/Problemfilter

#1 - 29 april 2012 17:09
Nu har jag haft mitt 200-liters i lite mer än 1.5 år och sedan första början strulade det med ytterfilter.

Filtret jag fick med, ett Eheim-filter 2213, slutade pumpa upp vattnet efter ca. ett halvår. Jag fick igång den då och då, men hösten 2011 så orkade den helt enkelt inte mer trots rengöring runt empell och sånt. Akvariumet fick under en tid ett innerfilter (Fluval) som funferat felfritt.

Då tänkte vi att vårt nya filter, ett Jebao 503, som då satt i 250-liters karet kunde ersätta det som sitter i 200 och köpa ett starkare till 250-karet. Under den tiden hade Jebao-filtret fungerat felfritt. Men sedan det sattes i 200:at har det gått nerför. Det var synbart svagare från dag ett och nu idag när jag gjorde rent det fick vi igång det men sen när sambon råkade komma åt och dra ut sladden till grenuttaget så har filtret inte fungerat alls. Det är som att pumpen inte kommer igång alls. Man hör att den försöker pumpa runt vattnet men får inget "grepp". Vi försökte fylla om, göra en ny start men utan resultat. Vi rensade slangarna så gott vi kunde, fortfarande ingen cirkulation. Vart är det jag gör fel? Är det ett oturskar jag skaffat mig? För ALLT man inte vill ska hända händer just i 200:at. :'(

Jag och alla "guldfiskyngel" är tacksamma för svar..
Mvh
Silly
#2 - 29 april 2012 17:45
Det låter som om du har något problem på sugsidan av filtret. Använder du samma slangar som tidigare osv? Kolla om det ser annorlunda ut på slangar osv på 250 och 200 akvarierna. En bild på hur det ser ut?
#3 - 29 april 2012 17:45
Om den inte går igång alls så är det ju antagligen fel. Men hör man att den iaf brummar så finns det ju hopp. Jag vet inte varför men ibland är det verkligen en riktig pain in the ass att få igång flödet. Hade grymt stora problem med senaste filtret. Ända tipset jag kan ge är att försök, försök och försök lite till!
Stäng av, töm lite vatten. Kör igång hävert -> vid fullt så starta den och håll tummarna :p
Få man bara igång den så ska man ju kunna dra ut sladden utan några problem...
#4 - 29 april 2012 19:41
Hej, Bossep. Jag använder de slangar som följde med Jebao-filtret. De som följde med Eheim ligger undangömda. Jag kan försöka fota hur det ser ut efter vår sena middag..

Vanish, det brummar i alla fall, så liv finns i filtret.. :P Det är bara i just det karet jag har problem med ytterfilter. Det är hur enkelt som helst att få igång ytterfiltrena i 250- och 680karen.
#5 - 29 april 2012 20:16
Kanske en oerhört dum fråga egentligen, men ytterfiltret står nedanför karet eller? I 200l alltså
#6 - 29 april 2012 20:41
Hehe, självklart! :) Skall ta och fota lite nu. Håll tummarna på att bilderna blir tillräckligt bra så man ser något.
#7 - 29 april 2012 21:06
[LEFT]

Här finns bilderna. Var det från någon speciell vinkel eller annat jag skulle fota?[/LEFT]
#8 - 29 april 2012 21:18
Mynnar utloppet ovan vattenytan?
#9 - 29 april 2012 21:26
Nej, utloppet sitter en bra bit ner i akvariumet, ca tre fjärdedelar ner.
#10 - 29 april 2012 21:38
Ok. Det enda jag kan tänka mig är att det antingen är förträngningar i slangarna eller blir någon luftficka någonstans.
Var det lika långa slangar och rör när du körde pumpen i andra akvariet?
#11 - 29 april 2012 21:40
Alltså, om du skulle föra över det till de andra karen och kan starta det där så är det ju sjukt konstigt! Är det däremot så att det HAR funkat där men nu inte funkar så kan det ju mycket väl vara uppstarten som går åt skogen
#12 - 29 april 2012 21:58
Slangarna var lika långa när vi fick hem filtret, ja. :) Har dessutom kollat på slangarna, gjort rent och allt. Inga veck heller. Vatten rinner ju igenom hela vägen. Luftfickor ja, eftersom att jag inte får igång filtret som det ska. Filtret kanske inte håller tätt längre? Med tanke på att det fortsätter komma luftbubblor hela tiden så..

Jag kan testa imorgon och köra igång det i 250:it och se om det går igång där. Som du säger vorde det ju väldigt konstigt om det gjorde det. Uppstarten är väldigt knepig. Men det har ju fungerat från hösten tills nu..
#13 - 29 april 2012 22:00
Som sagt så hade jag sjuka problem att få igång mitt filter. Det låg antagligen en massa luft som jag inte fick bort. Man hörde att pumpen va igång och att den försökte trycka. Men om man lös med en ficklampa på slangarna så såg man att vattnet inte rörde sig i utblåset alls. Det behövdes flera omstartsförsök och frustration innan det gick igång
#14 - 29 april 2012 22:13
Har du skakat på filtret när pumpen går?
Förutsatt att det är skapligt uppfyllt så gör det att dom stora bubblorna blir mindre och kan åka med när vattnet börjar cirkulera.
#15 - 29 april 2012 22:20
Ja, jag har försökt skaka, vicka.. allt. T.o.m vänt det nästan 90 grader utan att vattnet ens rört sig.. :/ Och då var det strax efter det att sladden åkt ur..
#16 - 29 april 2012 22:31
Du har ju även haft isär det, säker på att allt har hamnat på rätt plats osv? Så att allt ligger som det ska med impellern tex.

Jag tror det skulle göra gott i att tömma ut iaf hälften av vattnet, kontrollera att allt sitter rätt och sen försök göra om allt igen!
#17 - 29 april 2012 22:57
Absolut. Jag testar det imorgon. Just nu känner jag inte för att pilla med filter och vatten.. :P
#18 - 30 april 2012 14:39
Sillyway skrev:
Nej, utloppet sitter en bra bit ner i akvariumet, ca tre fjärdedelar ner.
Nu blandar du troligen ihop begreppen lite antar jag? Filtret har ett insug (till filtret) och ett utblås (till karet) och antar att det är insuget du har 3/4 ner i karet och utblåset strax under ytan?! (det var nog utblåsets placering som KristianE undrade över)
#19 - 30 april 2012 14:50
Om du tar bort filter och slangar och kör det i till exempel badrum/våtrum, etc där du har mer plats brukar det gå enklare att felsöka om man slipper krypa i ett skåp. Prova att ta loss utblåset från akvariet och stoppa det i en hink. Det skall rinna relativt fritt om hinken står på golvet även om inte pumpen är i gång. Om inte sug till i slangen och se om du kan få till stånd en hävert. Eller om det är blockerat någon stanns. Lossa sugledningen och se om det blir självrinn från akvariet. Testar du i tvättstugan eller muggen så byt ut akvariet mot tvättställ eller liknande.
I bland kan jag vara lite trögtänkt men har detta filter och slangar funkat i de andra akvarierna?

Bilder. Jag tänkte närmast på en bild där man ser hur slangarna går i och utanför akvariet.

Som Vanish säger kolla så du inte har impeller eller dyligt blockerad eller felmonterad. Motorn brummar även om inte impellern snurrar. Om du rensat slangar osv kan det ha lossnat en massa skit som farit in och blockerar impellern.
#20 - 30 april 2012 14:54
åheim skrev:
Nu blandar du troligen ihop begreppen lite antar jag? Filtret har ett insug (till filtret) och ett utblås (till karet) och antar att det är insuget du har 3/4 ner i karet och utblåset strax under ytan?! (det var nog utblåsets placering som KristianE undrade över)

Hmm, Sitter utblås slangen på utblåset och insuget på inloppet så att säga? Det kan vara lätt att få det växlat när slangar etc är lite dolda.
#21 - 30 april 2012 15:16
bossep skrev:
Hmm, Sitter utblås slangen på utblåset och insuget på inloppet så att säga? Det kan vara lätt att få det växlat när slangar etc är lite dolda.
Ja men det är väldigt lätt att se insug och utblås i karet och då tala om ifall utblåset sitter långt ner eller ej;) eller hur Bosse:D
#22 - 30 april 2012 15:36
åheim skrev:
Ja men det är väldigt lätt att se insug och utblås i karet och då tala om ifall utblåset sitter långt ner eller ej;) eller hur Bosse:D
Jomen om man har lika grova gröna slangar och det går lite kors och tvärs bakom akvariet kan man kanske koppla insuget till strilröret och tvärs om! Kan hända i de bästa familjer! [:o][:o]
#23 - 30 april 2012 16:11
bossep skrev:
Jomen om man har lika grova gröna slangar och det går lite kors och tvärs bakom akvariet kan man kanske koppla insuget till strilröret och tvärs om! Kan hända i de bästa familjer! [:o][:o]
Jaha du menar så, jo det har hänt mig mer än en gång kan jag medge[:o]
#24 - 30 april 2012 16:52
åheim skrev:
Jaha du menar så, jo det har hänt mig mer än en gång kan jag medge[:o]

Och det blir samma rsultat som här misstänker jag!
#25 - 30 april 2012 21:43
När KristianE skrev "utlopp" tänkte jag på något som mynnar ut ur akvariumet, alltså "insuget". Synonymer för utlopp är trots allt utflöde, avlopp och mynning. Och det hade väl knappast spelat någon stor roll om jag hade "utsuget" lite ovanför vattenytan eller precis under vattenytan, det viktigaste är ju trots allt att jag har insuget, utloppet, utflödet (eller vad ni vill kalla det) under vattenytan.

Tack, Bosse för tipsen. Jag skall testa imorgon. Har inte haft möjlighet att testa idag då jag varit borta hela dagen. Valborg, ni vet. Är dock inte säker på om jag hinner imorgon heller. Allt beror lite på när jag kommer hem från kalaset.
#26 - 30 april 2012 21:50
Det speciella med Jebao-filtret är att det inte är möjligt att blanda ihop slangarna efter första installation om man satte allt rätt från första början, vilket jag vet att jag gjort för annars hade det ju inte fungerat i flera månader. ;) För sen när man ska ta bort själva "lådan" för rensning så kan man stoppa flödet med en spak/reglage. Det är bara att dra upp den och sedan lossa på det. Här under har ni en bild på filtret utan slangar (inte mitt filter). Allt det svarta sitter ihop (där man kopplar slangarna) och det är möjligt att dra bort utan att behöva lossa på slangarna.

http://forum.aquascaping.ro/uploads/monthly_04_2012/post-1-0-47046500-1333469005_thumb.jpg
#27 - 30 april 2012 21:56
Verkar dessutom som att nya modeller av filter så tillverkar de så. Jag har ett större ytterfilter som jag tror är ett annat märke. Även de har gjort som på Jebao-filtret.
#28 - 30 april 2012 22:44
Sillyway skrev:
När KristianE skrev "utlopp" tänkte jag på något som mynnar ut ur akvariumet, alltså "insuget". Synonymer för utlopp är trots allt utflöde, avlopp och mynning. Och det hade väl knappast spelat någon stor roll om jag hade "utsuget" lite ovanför vattenytan eller precis under vattenytan, det viktigaste är ju trots allt att jag har insuget, utloppet, utflödet (eller vad ni vill kalla det) under vattenytan.

Tack, Bosse för tipsen. Jag skall testa imorgon. Har inte haft möjlighet att testa idag då jag varit borta hela dagen. Valborg, ni vet. Är dock inte säker på om jag hinner imorgon heller. Allt beror lite på när jag kommer hem från kalaset.
Nåt som mynnar ut betyder "där det avslutas", "rinner ut"= utblås!
Du kan inte kalla utblåset för "utsug" eftersom det rinner ut och inte in!

använder man orden insug och utblås så förstår alla vad man pratar om!
#29 - 30 april 2012 23:07
Jag tänkte snarare "ut ur akvariumet", alltså utlopp. Hur som helst.. Utblåset sitter vid ytan och insuget under ytan. Nöjd nu? Och varför skriva med så många utropstecken? Arg på ett litet missförstånd? Haft en dålig dag? I så fall var god och ta inte ut det på mig då jag knappast förtjänar det för ett litet missförstånd! Vi tänker olika och fungerar olika, tyvärr! Det är där allt krockar.
#30 - 1 maj 2012 00:01
Så ja så ja hia er pågar!
Det är mycket lättar om vi kallar saker och ting för sina rätta namn, eller hur? Lite svårt att hjälpa på långdistans om saker och ting byter namn efter tycke och smak.
Pratar man om ett filter eller rättare en pump som sitter på ett filter heter det insug där ett sug eller undertryck bildas och ett utblås där trycket är förhöjt som åheim påpekar.
#31 - 1 maj 2012 07:51
Det verkar ha blivit ett litet missförstånd när jag ställde min fråga. Hela poängen med min fråga var att båda slangarna ska vara under vatten för att säkerställa att pumpen enbart får slangarnas mottryck att jobba mot initialt, om utblåset (som jag har lärt mig att det heter nu) sitter ovan vattenytan så kommer pumpen få jobba mot ett högre tryck eftersom den måste lyfta vattnet över kanten på akvariet, sitter det under vattnet så tar hävertverkan över den delen av jobbet och pumpen får mindre motstånd att jobba med i teorin.
#32 - 1 maj 2012 15:13
KristianE skrev:
Det verkar ha blivit ett litet missförstånd när jag ställde min fråga. Hela poängen med min fråga var att båda slangarna ska vara under vatten för att säkerställa att pumpen enbart får slangarnas mottryck att jobba mot initialt, om utblåset (som jag har lärt mig att det heter nu) sitter ovan vattenytan så kommer pumpen få jobba mot ett högre tryck eftersom den måste lyfta vattnet över kanten på akvariet, sitter det under vattnet så tar hävertverkan över den delen av jobbet och pumpen får mindre motstånd att jobba med i teorin.
Mja,
rätt på sätt och vis men inte på vis och sätt. Den lilla tryckskillnad man får som är vattenpelaren mellan ytan och slangens högsta punkt på trycksidan ”utblåset” kan man i princip strunta i. Det rör sig bara om någon cm vattenpelare. Har du utblåset från pumpen under vatten så får du nog faktiskt ett litet högre motstånd tack vare att vattnet har större tröghet än luft. Du får ingen nämnvärd hävertverkan på trycksidan även om du får en viss nedåtriktad kraft i ett U-rör. Men motståndet på uppvägen är mycket större. Vore det inte så behövde vi ingen pump!

Men det är rätt att du påpekar det här med tryckskillnaden. Ibland kan detta vara där man helt tappar effektivitet på pumpen.
Ett bra exempel är när man har en sump som är öppen. Då tappar man ett ganska rejält flöde gemfört med ett tätt burkfilter som står på samma nivå. I sumpen får man räkna vattenpelaren mellan den nedre vattenytan och akvariekanten medan i burkfiltret bara skillnaden mellan kanten på akvariet och vattenytan. Detta pga häverteffekten i det senare. Du kan givetvis fylla sumpen med hävert men eftersom det är ett öppet system så bryter du häverten vid sumpen.

En annan viktig ”lag” är att man kan styra tryck men inte sug. Många tycks tro att båda är lika ”effektiva”.
#33 - 1 maj 2012 17:42
Jag har troligen inte orken att ställa mig med akvariumen idag heller. Smärta, smärta överallt! :/ Hoppas att det blir bättre imorgon så att jag kan försöka få igång eländet igen. :(
#34 - 2 maj 2012 13:50
Goda nyheter! Jag fick igång det! Med lite vila och hårdhänthet så fick man igång det tillslut genom att börja med att skaka på't.. :) Hoppas att det håller igång nu. Tack för alla svar!
#35 - 2 maj 2012 14:00
Sillyway skrev:
Goda nyheter! Jag fick igång det! Med lite vila och hårdhänthet så fick man igång det tillslut genom att börja med att skaka på't.. :) Hoppas att det håller igång nu. Tack för alla svar!

GRATTIS i bland segrar den råa styrkan och millt våld.
#36 - 2 maj 2012 14:41
Säger man inte att våld löser allt? ;)
#37 - 2 maj 2012 15:14
Vanish skrev:
Säger man inte att våld löser allt? ;)

Ja, man brukar ju säga så! ;)
#38 - 2 maj 2012 16:21
bossep skrev:

En annan viktig ”lag” är att man kan styra tryck men inte sug. Många tycks tro att båda är lika ”effektiva”.

Det där blev jag nyfiken på vad du menar, kan du utveckla?
Menar du att man inte kan styra en riktningsverkan på sugsidan eller är det något annat du fiskar efter?
#39 - 2 maj 2012 17:27
På den gamla goda tiden när jag rökte illustrerade jag det ofta med en cig och rökpelaren från den.
Du kan i ett stilla rum flytta rökpelaren genom att mycket försiktigt blåsa på den även från ganska långt håll.
Men du lyckas inte suga in den även med starka lungor från mer än någon cm. Vatten fungerar på samma sätt. Du kan testa det med exempelvis aska (ja jag vet det blir rökpropaganda!) Har du insuget till pumpen skyddat från utblåset och släpper lite aska bara någon cm ifrån insuget ramlar det rakt ned på botten medan du kan få det att virvla runt rejält långt från utblåset.
Du kan också rikta utblåset och styra vattnet dit du vill ganska enkelt. Det kan du inte göra på sugsidan.
#40 - 2 maj 2012 19:49
Det där är något väldigt frustrerande! Det är precis som du säger. Undrar hur starkt sug man kan behöva egentligen för att kunna stoppa ned insuget och se smutsen flyga fram emot det...
#41 - 2 maj 2012 20:55
mikoto skrev:
Det där är något väldigt frustrerande! Det är precis som du säger. Undrar hur starkt sug man kan behöva egentligen för att kunna stoppa ned insuget och se smutsen flyga fram emot det...
Det beror på. Men det blir för starkt för ditt akvarium i alla fall.
#42 - 2 maj 2012 21:03
Då menade du precis som jag misstänkte, har gjort samma illustration många gånger då jag jobbar med ventilation när tanterna frågar varför lukten stannar så länge ;)
#43 - 2 maj 2012 21:19
KristianE skrev:
Då menade du precis som jag misstänkte, har gjort samma illustration många gånger då jag jobbar med ventilation när tanterna frågar varför lukten stannar så länge ;)
Exakt det var så jag lärde mig tricket av "Fläkt Kalle". Jag pysslade en hel del med just ventilation tidigare och det är i princip samma lagar som påverkar vatten. Exempelvis kan man flytta stora mängder vatten med en stråle och utnyttja klister effekten "koanda" tror jag det heter på fläktspråk.
De två sistnämna använder jag I runda dammar för att snurra vattnet. Har man sedan ett centralt botten utsug så samlas all skit där. Samma princip som i ett cyklonfilter men långsammare. Faktiskt betydligt effektivare än att försöka suga upp det!
#44 - 2 maj 2012 21:41
Jag hävdar alltid att luft vatten och el är precis samma, det är bara lite olika kinkigt med läckagen.
I den principen du använder i dammar funkar även i rektangulära dammar om man mjukar till hörnen lite och slänger på en ganska kraftig luftpelare ovanför bottenavloppet då får man ännu bättre drag mot avloppet.
#45 - 2 maj 2012 22:10
KristianE skrev:
Jag hävdar alltid att luft vatten och el är precis samma, det är bara lite olika kinkigt med läckagen.

I den principen du använder i dammar funkar även i rektangulära dammar om man mjukar till hörnen lite och slänger på en ganska kraftig luftpelare ovanför bottenavloppet då får man ännu bättre drag mot avloppet.
Skall testa med luften! Hur högt över avloppet sätter du luftspridaren? Häller med men det blir ofta problem med luft i vattnet och vatten i luften eller elen!;)
#46 - 2 maj 2012 22:25
Det brukar ju sitta ett lock på bottenavloppet, den typen av lock finns med inbyggd luft diffusor. Så det funkar att lägga luftstenen direkt på "locket".
Exempel : http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&cPath=8_28&products_id=251
#47 - 3 maj 2012 04:32
KristianE skrev:
Det brukar ju sitta ett lock på bottenavloppet, den typen av lock finns med inbyggd luft diffusor. Så det funkar att lägga luftstenen direkt på "locket".

Exempel : http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&cPath=8_28&products_id=251
Hmm, det där kanske vore något! Jag har antingen ett stigar rör i centrumavloppet eller ett utanför men kanske man kunde byta till det här i framtiden! Det bord bli en ganska rejäl uppåtgående ström med detta. Kanske man kan pilla ihop en liten modell och testa....

Annons