Problem, yngel och skål!

#1 - 14 februari 2005 15:31
[font=Times New Roman][size=3]Problem!! Tja.. nu var det så att det börjar bli alldeles för litet plats, min yngelkorg räcker inte till längre och då tog jag fram en gammal skål.. typ 5-6 liter bara och ner med sju- åtta guppy yngel.. jag kan byta vatten ofta… det är inga problem, jag kan också sätta i en syresten… tempen i rummet ligger på 22 grader och vattnet nu kommer ur akvariet där de bott.. om tempen behövs högre kan jag ställa dem på en av mina lysarmarturer… Vad ska jag göra? tips? Kan de vara i skålen tills de är stora nog att de andra guppysen inte äter dem??[/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Jag vet inte riktigt nackdelarna med en skål då jag bara haft en i typ.. två veckor… den här skålen är något jag tagit upp vid glasinsamlingen för att det var synd att den skulle krossas…[/size][/font]
#2 - 14 februari 2005 15:35
problemet med en skål är att de växer långsammare.
jag skulle rekomendera en plastbalja från ett varuhus.
det är billigt och finns ganska stort.
#3 - 14 februari 2005 15:41
släpper inte det ifrån sig gifter? skålen är ju större än yngelkorgen... och de växer väll inte långsammare om det är dugligt varmt..
#4 - 14 februari 2005 15:47
Nej den ger inte ifrån sej gift.Men det går nog bra med en glasskål oxå, bara att det kan ta lite längre tid.
#5 - 14 februari 2005 15:50
mm.. men så fort de är stora nog så släpper jag ut dem i akvariet... *de där ynglen behöver något eget ställe, de har bott i bräckvatten med yngelkorg, 29 grader och de växte jättefort... dubbelt så fort som de yngel jag missade lilla yngelakvariet som nu blivit sjukakvarium... och sedan ner hos salamndrarna där det är för litet vatten för att fylla korgen ordentligt..*
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 14 februari 2005 16:04
De växer i förhållande till hur stort akvariet är - så med andra ord så växer de betydligt snabbare i en yngelkorg i ett stort akvarium än i en liten glasskål.
Den lilla storleken kan i viss mån kompenseras med tätare vattenbyten.

Annons