Problem,Problem,Problem......

#1 - 24 september 2008 16:04
Har ett nytt och nyuppstartat Juwel 180l akvarium sen ca 2veckor tillbaka.
I fredags var jag och köpte 2 L-malar (nån peckoltia) och stoppa i.
Nu i måndags låg en av dem döda på botten och sen i onsdags dog den andra[:(!]
Har haft en choklad mal i ca 1v i akvariet och den verkar klara sig bra förutom att den och en ancistrus sitter på insuget för jämnan. Detta verkar också konstigt tycker jag.Dom ligger med halva snoken över ytan. Blir inte klok av detta. Vad kan va fel. tagit vatten prover i djuräffären och dom har inte en aning.
Vattnet luktar konstigt, vet inte om att det har med att det är nytt akvarium.
ska göra 2 täta vattenbyten och ta nya prover nästa vecka men som sagt så va det inget fel. hjälp snälla.
#2 - 24 september 2008 16:08
Vad menar du med nystartat är det 1 vecka eller 1 månad??

Många L-malar är ju känsliga för nitrit även om det bara är lite nitrit kan dom ta skada.

Låter ju som att det skulle vara något giftigt i vattnet.

vad har du för sand, inredning, pump m.m??
#3 - 24 september 2008 16:13
ammonum kanske?
#4 - 24 september 2008 16:23
Om de ligger med halva nosen över ytan så är nåt jäkligt fel, det visar att de inte får syre och då är nitrit det första man tänker!!! och det handlar om att reagera snabbt! överdos med nitrivec och nån matsked salt är en bra första åtgärd!
#5 - 24 september 2008 17:16
Gör som åheim skriver, släng i 2 msk upplöst salt och se till att det blir en jävla ytcirkulation i akvariet.

Vad har du för teknik?
har du ingen nitrivec så ut och plocka en näve mylla och gör ditt eget, receptet finns här!
#6 - 24 september 2008 17:19
Gör som åheim skriver, släng i 2 msk upplöst salt och se till att det blir en jävla ytcirkulation i akvariet.

Vad har du för teknik?
har du ingen nitrivec så ut och plocka en näve mylla och gör ditt eget, receptet finns här!
#7 - 24 september 2008 17:44
alltså. akvariet har varit igång i 2,5 vecka. har juwels orginal grejer.svart gnistrande sand och 3olika växter. nitrit kollar väl dom i djuraffären oxå med domdär lapparna?
cikliderna verkar må bra iaf och dom äter men tror inte malarna gör det. inte tabletterna iaf.
#8 - 24 september 2008 17:47
RivFadeR skrev:
alltså. akvariet har varit igång i 2,5 vecka. har juwels orginal grejer.svart gnistrande sand och 3olika växter. nitrit kollar väl dom i djuraffären oxå med domdär lapparna?

cikliderna verkar må bra iaf och dom äter men tror inte malarna gör det. inte tabletterna iaf.

Är det rådas svarta sand du har?

Många påstår att den är giftig för fiskar, och jag har upplevt att vattnet luktar konstigt av den svarta sanden. Hade svart sand till mina Malawi fram till idag när jag bytte till riktigt akvariesand. Lukten försvann och fiskarna känns piggare.

Jag vågar inte ta risken att den kan vara giftig. Förens nån säger till mig att sanden inte är giftig.

Men är det inte sån sand du har låter nitrit dom en bov i dramat.

Om det är Nitrit test med stickor dom kollar med, så prova istället med dropptest, jag tycker litar inte på stickorna.
#9 - 24 september 2008 18:05
Kommer inte ihåg vad den hette men fin, svart å gnistrar gör den iaf. har ett 540l som luktar helt annorlunda i jämförelse. Gör ju likadant i båda akvariumen. choklad malen började idag å sätta sig på insugs gallret, efter 2v vill säga. stickorna testar väl allt tror jag. massa färger va det iaf.
Bilagor:
#10 - 24 september 2008 18:11
Stickorna är tyvärr inte tillförlitliga, dropptester är mycket bättre. Hur många fiskar har du i akvariet då?
#11 - 24 september 2008 18:13
nu har jag 3 sajica ciklider tror jag dom heter. dom verkar va helt friska, 1 ancistrus och 1choklad
#12 - 24 september 2008 18:36
RivFadeR skrev:
nu har jag 3 sajica ciklider tror jag dom heter. dom verkar va helt friska, 1 ancistrus och 1choklad

är dett i samma kar , om jag vore som du , skulle jag flytta malarna till dett kar som har varit igång längest , o hoppas att det är nitrit. i så fall , om du har ett par fiskar i karet som visar sympton , så rättar dett sig till. OM du slutar att mata ,o gör nogra 30% vattenbyte
mvh janne
#13 - 24 september 2008 18:42
tyvärr kan ja inte flytta dem. dom är för små. mina påfåglar säger bara mums:). hoppas det ordnar sej. jäkla skitsand.gjorde vattenbyte igår typ 10l och fyllde sedan på men hade inte i något salt lr aquasafe. skulle ja ha d? kan man ha nitivec även om d inte är d som är felet?
#14 - 24 september 2008 18:44
vad har maten med nitrit å göra förresten? och hur länge utan mat?
#15 - 24 september 2008 18:45
RivFadeR skrev:
vad har maten med nitrit å göra förresten? och hur länge utan mat?

Alla rester, avföring, gammal mat m.m ger nitrit i vattnet, ju mer du matar desto mer avföring = NITRIT

Mina fiskar klarade sig fint utan mat i 2 veckor, när jag hade nitrit.
#16 - 24 september 2008 18:47
oj fan. ligger typ 4maltabletter på botten som typ börjat bli håriga och flyter runt på botten. kanske bäst att ta upp dem?
#17 - 24 september 2008 18:54
Har du möjlighet så krama ur filtret från ditt 540 rakt ner i ditt nya. Om ditt stora är inkört dvs, då kommer det med en del nyttobakterier.
#18 - 24 september 2008 19:01
RivFadeR skrev:
oj fan. ligger typ 4maltabletter på botten som typ börjat bli håriga och flyter runt på botten. kanske bäst att ta upp dem?

Det låter ju inte bra, 4 mal tabletter låter ju mycket bara det, men har dom börjat mögla på botten är det ju inte så konstigt att det kan lukta illa.

jag suger alltid upp mat som ligger kvar när fiskarna ser ut att vara mätta och belåtna, det bästa är ju att mata så att det inte blir nåt över.
#19 - 24 september 2008 19:02
RivFadeR skrev:
OK[:o] då kan vi nog lugnt säga att det handlar om nitrit och ammunium/ammoniak!
Innan du går vidare bör du nog börja från första början: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=442&Itemid=215

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=440&Itemid=214
#20 - 24 september 2008 19:23
Om du har orginal juwel så sitter det säkert ett kolfilter i pumpen, ut med det o i med en bit filtermatta.
#21 - 24 september 2008 19:32
e d bara skit kolfiltret?
flyttade chokladen nyss. ancistrusen va död nu märkte jag:(
får väl köpa nitrit grejen imon och proppa i. konstigt att cilkiderna mår bra. hur länge ska dom va utan mat? förresten har jag ett ytter filter till 540l och d e ju makaroner i det.
tänkte på en annan grej mä. kan d va så att det är för lite syre i vattnet, kanske ska införskaffa en såndär bubbelgrej lr räcker det med pumpen?
#22 - 25 september 2008 00:18
Bubbelgrejen eller venturiventil som den heter saktar bara ner cirkulationshastigheten samt för oväsen, den enda gång den gör nytta är för att bryta ner proteinhinnor eller cyano som lagt sig på ytan.

Kolfilter kan användas för att ta bort rester av medicinering från akvarievatten eller om man har tex dåligt brunnsvatten men bör tas bort eftersom det aktiva kolet till sist börja släppa ifrån sig dom ämnen det bundit, kolfiltret norpar även näringsämnen ufrån akvarievattnet varför växter blir lidande.

Makaronerna fungerar dåligt som filtermedium även om ett tunt lager i botten kan föredras eftersom makaronerna fördelar vattnet, ersätt resterande kanisterutrymme med ex nerklippt filtermatta(ppi10) eller biobollar.

Du ska tillsätta SALT för att minska effekten av nitrit och hjälpa kvarvarande fiskar att överleva, se samtidigt till att du har hög YTCIRKULATION.

Nitritgrejen som du skriver kan du redan nu gå ut och fixa om du följer länken jag la upp i mitt förra inlägg.

Faktum är att du riskerar att ta kål på alla dina firrar om du inte åtgärdar problemet a.s.o.p.
#23 - 25 september 2008 00:24
Bubbelgrejen eller venturiventil som den heter saktar bara ner cirkulationshastigheten samt för oväsen, den enda gång den gör nytta är för att bryta ner proteinhinnor eller cyano som lagt sig på ytan.

Kolfilter kan användas för att ta bort rester av medicinering från akvarievatten eller om man har tex dåligt brunnsvatten men bör tas bort eftersom det aktiva kolet till sist börja släppa ifrån sig dom ämnen det bundit, kolfiltret norpar även näringsämnen ufrån akvarievattnet varför växter blir lidande.

Makaronerna fungerar dåligt som filtermedium även om ett tunt lager i botten kan föredras eftersom makaronerna fördelar vattnet, ersätt resterande kanisterutrymme med ex nerklippt filtermatta(ppi10) eller biobollar.

Du ska tillsätta SALT för att minska effekten av nitrit och hjälpa kvarvarande fiskar att överleva, se samtidigt till att du har hög YTCIRKULATION.

Nitritgrejen som du skriver kan du redan nu gå ut och fixa om du följer länken jag la upp i mitt förra inlägg.

Faktum är att du riskerar att ta kål på alla dina firrar om du inte åtgärdar problemet a.s.o.p.
#24 - 25 september 2008 19:25
Ang salt i karet två vettiga länkar.

http://www.kramforskoi.com/salt.htm
http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm
Så kan du bila dig en uppfattning och få svar på de flesta frågor.
#25 - 25 september 2008 19:55
har haft i flytande filtermedia nu, det e väldigt grumligt. tyvärr har inte lukten försvunnit:( fattar fan int varför.
så försvinner inte lukten tills på lördag så vet jag inte vad jag gör.
tänkte inte mata mina 3ciklider fråns på söndag.
#26 - 25 september 2008 19:57
RivFadeR skrev:
har haft i flytande filtermedia nu, det e väldigt grumligt. tyvärr har inte lukten försvunnit:( fattar fan int varför.

så försvinner inte lukten tills på lördag så vet jag inte vad jag gör.

tänkte inte mata mina 3ciklider fråns på söndag.

Kollat upp sanden än?

Sand som innehåller tex Aluminiumsilkat tycker jag ger ifrån sig en speciell lukt.
#27 - 26 september 2008 04:12
kollade med båda djuraffärerna i stan och sa att den inte va giftig och hade aldrig hört talas om d.
blir inte av me den sura lukten:( har inte en aning. ska ta vattenprover på lördag så får vi se. verkade inte funka FFS som dom rekomenderade. kanske e sanden som luktar iaf.
#28 - 26 september 2008 15:02
Fortfarande lukt:( fattar inte. Men som tur e så verkar cikliderna stormtrivas.
men kan ju inte ha ett akvarium utan malar.
Hoppas dom hittar nått i affären när jag ska dit imon.
#29 - 26 september 2008 18:37
Nu förstår jag absolut ingenting, du har ett nystartat akvarium i stark obalans pga trolig övermatning där delar av besättningen dött i trolig ammoniak/nitrit förgiftning och redan i morgon planerar du att fylla den med nya firrar?

Beskriv gärna doften på vattnet.
#30 - 26 september 2008 18:40
Gaffel skrev:
Nu förstår jag absolut ingenting, du har ett nystartat akvarium i stark obalans pga trolig övermatning där delar av besättningen dött i trolig ammoniak/nitrit förgiftning och redan i morgon planerar du att fylla den med nya firrar?

Beskriv gärna doften på vattnet.

Ne nu verkar du inte förstå.

Han ska väl iväg med vattenprover imorgon. Om jag förstår rätt, men jag kan vara rätt så snurrig jag med, så jag kanske fattar fel.
#31 - 26 september 2008 18:43
hahaaha... nä inga firrar på nån vecka. menar fel på vattnet.
väldigt stark akvarielukt. luktar inte som mitt 540. det luktar iaf inte ägg. typ klister tejp som e ny eller smält. tror det är en bra beskrivning, eller är det för jag använt tejp hela dagen jag kom fram till det svaret.
#32 - 26 september 2008 18:46
Skönt att höra, vi får verkligen hoppas dina doft förnimmelser beror på att du trixat med tejp..
#33 - 26 september 2008 19:26
Tja Henke!! Kolla dina privata medd:)
#34 - 26 september 2008 20:55
antar att det är skitsanden.
#35 - 26 september 2008 21:09
Du har inte frigolit under sanden??
#36 - 27 september 2008 06:04
nope. ingen frigolit. tog sand igår och hällde upp i en bunke me kranvatten och ska se om d börjar lukta.
#37 - 27 september 2008 10:31
Allt detta har sagts tidigare men jag understrycker fortfarande att du bör göra följande..

Ut och ta en näve mulm och gör ditt eget nitriväck som du öser på i ordentliga kvantiteter, krama ur en ingången filtermatta över filtermattan i kriskaret, mata ytterst sparsamt var tredje dag, sen köper du ett dropptest för nitrit för pengarna du sparar in på nitrivec så att du själv kan följa utvecklingen.
#38 - 27 september 2008 12:11
har kollat nu å inge fel på vattnet. måste va nått annat som luktar i karet.varm plast lr liknande. aja. ska vänta ett par veckor nu me fisken. tack för hjälpen.
#39 - 29 september 2008 14:15
Det är inte en doppvärmare eller en pump som bränt iom att det luktar bränd plast ??
Men prova gaffews förslag för obalanserat kar kan lukta konstigt.
#40 - 29 september 2008 17:55
jäkla skitkar. får väl ta å testa det hemmagjord nitivec men tvivlar starkt på att det tar bort lukten.
#41 - 29 september 2008 19:04
Jag hade också problem med nitrit innan och det berodde på sånna här växt tabbletter, om du har sånna i så ska du ta ut dom ! det gorde jag o så har jag sånna här "bra backterier" som jag häller i en gong i veckan och nu är mitt ackvarium helt fritt från nitrit =)
#42 - 30 september 2008 18:03
Tömt hela skiten och gjort om allt pånytt. nu ska d bara funka:)
#43 - 30 september 2008 20:51
Provade du med sanden i en hin eller liknande om det luktade tejp om den då ??
Skriv o berätta hur det gått med omstarten.
#44 - 1 oktober 2008 19:27
herregud!!! Lukten är kvar!!!
#45 - 2 oktober 2008 17:45
Nu Jäklar. Ny sand å nytt omstart. funkar d inte nu så ska ja trycka upp juwelkaret i deras arslen.
#46 - 21 mars 2009 09:49
Hur gick det?

Annons