Problem, problem, problem!!!

#1 - 7 januari 2005 15:35
Jag har ett rätt litet akvarium, bara lite större än ett A4-papper, men är det för litet??

Kan eldbukssalamandrar klättra på glaset? När jag vaknade satt han/hon på glaset över vattenytan, så jag är orolig över att hon/han ska rymma och att någon av mina syskon ska trampa på henne/honom.

Var kan man köpa blåa stenar, till bottnen? Jag vill helst täcka underdelen av mina nya växter, för de åker upp.

Min filtersak är för stor för att vara under vattnet och den flyter omkring i hörnet. Kan man ha den med bottnen neråt??

Man kan ju ha salamandrar och fiskar tillsammans, men för att kunna ha fiskar måste man ju ha mycket vatten, men på Internet står det att man bara ska ha ca 10-15 cm, men det är ju för lite om man ska ha fiskar!? Kan man ha högt vatten till salamander om den bara är ensam, för den skulle nog få mer plats att simma omkring. Men om man ska ha så så finns det ju inget land, vad ska man göra då!?

:confused: :confused: :confused:
#2 - 7 januari 2005 15:57
[QUOTE=Musse]Kan eldbukssalamandrar klättra på glaset?[/QUOTE] Ja.
Sänk vattenståndet för att minska rymmningsrisken.
Eller lägg på en glasskiva som håller tätt.

Har salamandern nånstans att vara när den inte vill simma ?
#3 - 7 januari 2005 16:16
aaa, men inte så mycket... Men OM man skulle höja vattennivån så skulle det ju bli mer fritt område, men jag måste ju då ha en större sten som inte kan skada Musse :)
#4 - 7 januari 2005 16:21
Ska ju fixa därinne och byta vatten idag också, så jag ska flytta undan några saker, men min pappa sa att man inte skulle ta vatten direkt från kranen utan att ma n ska låta det stå ute innan, men då blir det ju alldeles för kallt! [:-84]
#5 - 7 januari 2005 16:48
när du fyller på vatten hos fiskar i alla fall, så gör det inget om man tar KALLT kranvatten. Varmt kranvatten innehåller koppar, vilket inte är bra för de flesta fiskar;)
Man kan låta vattnet stå ett tag, så att det får rumstemp, men annars spelar det ingen roll.
Vet inte riktigt hur det är för salamandrar, men borde vara något liknande:)

Lycka till!:P
#6 - 7 januari 2005 17:03
så jag ska lägga Musse i en... sak och ta bort stenarna i bottnen, sedan dom andra sakerna? Tömma ur vattnet, lägga i kallt (???) vatten och låta det bli till 20-25 grader och sen bara lägga i allting igen? Vill inte att det ska finnas matrester, jag gillar inte dom röda mygglarverna...[:-13]
#7 - 7 januari 2005 17:04
men om jag ska vänta tills det kalla vattnet blir varmt, ska Musse bara vara där i!? Hur lång tid kommer det att ta?
#8 - 7 januari 2005 18:33
svar på första frågan om ditt akvarium var för litet. Det bror på man ska ha en liter per centimeter för varje fisk
#9 - 8 januari 2005 08:06
Så om jag har en fisk på 3 cm så ska jag ha ett akvarium på 3 liter??

Fick inte göra rent igår... Men ska göra det idag! [:-88]
#10 - 8 januari 2005 10:00
Min salamander rymde en gång, jag hittade honom på golvet i rummet utan för mitt, och katten hade lekt med honom. Han låg dä ganska torr, och på ryggen så jag trodde ju att han var död så jag hämtade ett papper för att spola ner honom och vad hände? jo han började röra sig när jag tog i honom! Jag släppte ner honom akvariumet igen och han mådde hur bra som helst, bara lite dammig =)
För att hindra honom från att smita så kan man bara dra långa tejpbitar som "lister" högst upp på glaset så att han inte kommer över glaset. svårt att förklara men jag hoppas du förstår. Jag har inte täckglas eftersom det blir så instängt och varmt då.
#11 - 11 januari 2005 18:24
Fick en nytt, mycket större, akvarium idag! [:-88]

Det är jättefint. Mamma köpte mer sand och igår hade hon köpt en träbit!!

Jag såg honom äta idag, men han åt allt så snabbt! Kan han verkligen bara vara utan mat i en dag imellan?? :confused:
#12 - 11 januari 2005 20:17
För det första : Mitt akvarie är på 92 liter ganska stort mao (har ungefär 7 cm vatten i det (emellanåt upp åt 12 cm ) jag har Väldigt mycket sand (blästersand/akvariegrus) på vissa ställen och även en hel del stenar ovan vatten och en hel del växter och rötter.
Jag har syresten i vattnet och även doppvärmare på 23-24 grader ca 3-4 månader /år på vilken jag sänker resp. höjer värmen under en veckas tid(ca 2 grader per dag) beroende på vilken årstid jag vill efterlikna (jag vet att det inte är idealiskt men jag har uppenbarligen gjort något rätt eftersom jag har fått yngel)

För det andra så matar jag 1 gång i veckan med röda mygglarver en och en halv ruta till varje (vuxen) salamander.
till de små krypen har jag vita frystorkade mygglarver och fisktillväxtfoder väldigt sparsamt med fiskfoder dock.

Jag har mycket som verkar "fel" i akvariet så som syresten och doppvärmare men det funkar ypperligt för mig och för salamandrarna och jag tror detta just pågrund av faktumet att jag fått "yngel" och jag märker även på salamandrarna att dom verkar "piggare" med lite värme i vattnet!

Anm. täckglas är att rekomendera behöver inte vara alldeles tätt men med väldigt små springor isåfall!

Hoppas det går bra för dig Mvh Do`h
#13 - 13 januari 2005 18:27
Jag ska inte varahär på lördag, men ska jag mata honom på söndagen eller på fredagen då?? :confused:

Skulle vilja ha små salamandrar, men hur små är dom? Räcker det att mata en gång i veckan!? [:O]
#14 - 13 januari 2005 22:36
jag hade matat på söndagen
jag vet som sagt inte om det räcker med en gång i veckan men mina klarar det riktigt bra och när jag köpte dom sa människan i butiken att det räckte bra med en gång /vecka
om du vill ha små får du ju börja med att hitta en hona ;)
och när dom är nykläckta är dom väl 2mm-4mm Ungefär..men dom växer fort !
#15 - 14 januari 2005 14:50
på söndag blir det

vill nog inte ha små än, vad ska jag göra med dom??
#16 - 27 januari 2005 13:49
Salamandrar är generellt sett riktigt bra på att klättra glas - täck akvarium med nät!

D'Oh - det låter ju som att du ansträngt dig för att skapa en bra miljö, bara en sak doppvärmare -icke! Under parningstid så är det okej med en lite högre temperatur(22C?) men resten av året ska temperaturen vara lägre.

Vuxna salamandrar ska matas 2-3 gånger per vecka. Yngre salamandrar ska matas oftare.
#17 - 31 januari 2005 08:14
ok

min salamander har börjat vara över vattnet nu och suttit PÅ roten istället för under, är det bra lr dåligt?
#18 - 7 februari 2005 17:29
Omöjligt att svara på utan mer fakta - beror på omständigheterna. Salamandrar är amfibier dvs de klarar sig både i vatten och på land. De flesta har terrestriella faster och akvatiska faser, en del är mer terrestriella än andra en del mer akvatiska än andra. När det gäller Cynops orientalis finns nästan inga tillförlitliga fakta, de enda uppgifterna som finns är att de för det mesta återfinns i skuggiga områden i svala dammar med lerbotten. Å andra sidan är det relativt lätt att se en salamander i vatten men mycket svårare att se den på land. Jag tror att Cynops orientalis har långa terrestriella faser i det vilda främst baserat på morfologi.

Å andra sidan så är det klassiskt att salamanderna plötsligt avbryter sin akvatisk fas och lämnar vattnet när den blir stressad av en eller annan anledning.
#19 - 8 februari 2005 16:34
[QUOTE=Musse]ok

min salamander har börjat vara över vattnet nu och suttit PÅ roten istället för under, är det bra lr dåligt?[/QUOTE]

[font=Franklin Gothic Medium]Fattade inte direkt vad du menar men du har väll en rot FÖR att den ska sitta å den? Mina salamandrar älskar att sola, speciellt Snyggve min hane. Han sitter där länge och ofta. Sen går han snabbt ner när han är för torr. [/font]
#20 - 8 februari 2005 16:36
[QUOTE=Do`h]För det första : Mitt akvarie är på 92 liter ganska stort mao (har ungefär 7 cm vatten i det (emellanåt upp åt 12 cm ) jag har Väldigt mycket sand (blästersand/akvariegrus) på vissa ställen och även en hel del stenar ovan vatten och en hel del växter och rötter.
Jag har syresten i vattnet och även doppvärmare på 23-24 grader ca 3-4 månader /år på vilken jag sänker resp. höjer värmen under en veckas tid(ca 2 grader per dag) beroende på vilken årstid jag vill efterlikna (jag vet att det inte är idealiskt men jag har uppenbarligen gjort något rätt eftersom jag har fått yngel)

För det andra så matar jag 1 gång i veckan med röda mygglarver en och en halv ruta till varje (vuxen) salamander.
till de små krypen har jag vita frystorkade mygglarver och fisktillväxtfoder väldigt sparsamt med fiskfoder dock.

Jag har mycket som verkar "fel" i akvariet så som syresten och doppvärmare men det funkar ypperligt för mig och för salamandrarna och jag tror detta just pågrund av faktumet att jag fått "yngel" och jag märker även på salamandrarna att dom verkar "piggare" med lite värme i vattnet!

Anm. täckglas är att rekomendera behöver inte vara alldeles tätt men med väldigt små springor isåfall!

Hoppas det går bra för dig Mvh Do`h[/QUOTE]

[font=Franklin Gothic Medium]Doppvärmaren tycker jag inte du ska ha igentligen. Om det går bra är det ju helt okej men de mår nog bättre och får bättre miljö om du inte har den. En kille på internet hade det och hans salamandrar dog :(. [/font]
#21 - 8 februari 2005 17:56
Så här är det med doppvärmare.
delvis föredrar nog salamandern lägre temp men så är det så att salamandern är ett kallblodigt djur.. den känner inte om den bränner sig.. det gör inte ont utan är fortfarade bara varmt och skönt.
Detta brukar inte vara någon fara, men om vattnet sjunker, blir stillastående eller likande, eller om doppvärmaren är för stark så kan den bli så varm att de grillas på den.
#22 - 23 februari 2005 19:44
ok

han har alltid varit under roten tidigare... jag tycker att han aldrig går upp ur vattnet och för människor kan man ju dö av att ligga i vatten för länge, men hur är det med salamandrar? Eftersom dom kan vara både på land och i vatten, så tror jag nog bara att det är normalt, men han känner väl av om det händer något.
#23 - 20 mars 2005 09:19
[QUOTE=Musse]Jag har ett rätt litet akvarium, bara lite större än ett A4-papper, men är det för litet??

Kan eldbukssalamandrar klättra på glaset? När jag vaknade satt han/hon på glaset över vattenytan, så jag är orolig över att hon/han ska rymma och att någon av mina syskon ska trampa på henne/honom.

Var kan man köpa blåa stenar, till bottnen? Jag vill helst täcka underdelen av mina nya växter, för de åker upp.

Min filtersak är för stor för att vara under vattnet och den flyter omkring i hörnet. Kan man ha den med bottnen neråt??

Man kan ju ha salamandrar och fiskar tillsammans, men för att kunna ha fiskar måste man ju ha mycket vatten, men på Internet står det att man bara ska ha ca 10-15 cm, men det är ju för lite om man ska ha fiskar!? Kan man ha högt vatten till salamander om den bara är ensam, för den skulle nog få mer plats att simma omkring. Men om man ska ha så så finns det ju inget land, vad ska man göra då!?

:confused: :confused: :confused:[/QUOTE]
Hej! jag har en eldbukssalamander (Igloo) och den brukar klättra upp på glaset. Har du inget lock? Du måste ha lite sand som går över vatten ytan eller nån sten, jag har en pump som de klättrar upp på och lite stenar och sånt, jag tycker att du ska ha lite störe akvarium.
#24 - 24 mars 2005 18:39
fick ett större akvarium för kanske 1 månad sen :)

det fanns ett glaslock på det andra och på det här är det mer som ett "vanligt" lock.

PS. Gulligt namn ;)
#25 - 26 mars 2005 20:34
Din fråga va Jag har ett rätt litet akvarium, bara lite större än ett A4-papper, men är det för litet??svar:va jag har hört ska man ha en liter per centimeter fisk

Annons