Problem - mina trådalger har försvunnit

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 29 oktober 2006 10:18
Jag har under ganska lång tid (åtskilliga månader) haft massor av trådalger (tror jag i alla fall att det är) i ett akvarium och lite mindre i ett annat.
Mängden har varierat - det finns så där med växter i akvariet (vildvuxna vallisneria samt en del andmat). Vid varje vattenbyte har jag städat ur lite alger och slängt andmat. Jag har ju dock varit ute och rest en hel del så jag har slarvat en hel del med vattenbytena och ju längre jag dröjt med vattenbytena ju mer har algerna växt till sig.
För någon månad sedan släppte jag ner lite ampullarior i akvarierna och de höll efter algerna så där - dock ingen drastisk minskning.
Eftersom jag inte odlar fisk så har jag matat sparsamt (max 6 ggr i veckan ofta bara 4-5).
Belysningen går på timer - på ca 12 tim dygnet. Det är 2 lysrör med reflektorer över akvariet.

Förra torsdagen så gjorde jag ett normalt vattenbyte (ca 1/3) - det var ca 3 veckor sedan jag gjorde det gången innan och vid vattenbytet fanns det rejält med alger i akvariet (gick högst att se 10-15 cm in i det 50 cm djupa akvariet). Sedan åkte jag till Akvariets Dag över helgen.
När timern slog på på måndag fm så fanns det inte en alg i de bägge akvarierna - vattnet var klart. Även andmaten hade försvunnit. Övriga växter (dvs vallisnerian) verkar inte ha tagit skada

Vad hände?
Hur får jag tillbaka mina trådalger? Tycker faktiskt det är rätt snyggt med lite alger i akvariet och dessutom så skulle jag ha fotat dom. Trots att kameran legat bredvid akvariet i månader så har det inte blivit av att jag fotat algerna.
#2 - 29 oktober 2006 10:34
???

Problem tycker ja inte du ska kalla det var glad att de gett sig av istället, tänk på hur många som håller på att riva sig i huvudet för dessa alger.

Men varför de har försvunnit var högst märkligt bara över en natt så..

Sigge
#3 - 29 oktober 2006 10:43
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, du é rolig du Kjell, här kämpar alla med att bli av med sina trådalger och du blir besviken när dina försvinner :p [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dom som har problem med trådalger (om det är dom långa gröna sakerna du menar) har ofta en lite sned gödning. T e x mycket micro-näring och för lite makro. Försök med lerkulor kanske :)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Annars tror jag nog det finns många som har trådalger som kan ställa upp somf fotomodeller ;)[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 29 oktober 2006 11:04
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, du é rolig du Kjell, här kämpar alla med att bli av med sina trådalger och du blir besviken när dina försvinner :p [/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dom som har problem med trådalger (om det är dom långa gröna sakerna du menar) har ofta en lite sned gödning. T e x mycket micro-näring och för lite makro. Försök med lerkulor kanske :)[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Annars tror jag nog det finns många som har trådalger som kan ställa upp somf fotomodeller ;)[/COLOR][/FONT]

Ja du såg ju mina trådalgssakvarier så du vet hur snygga;) dom var innan - nu finns det inte en enda trådalg kvar:(
Näring använder jag inte (förutom fiskmaten).
#5 - 29 oktober 2006 11:23
Jag hade problem med andmat i karet på jobbet, men när en rot började ruttna innifrån sänkte den pH:t till under 4 och andmaten försvann. Har du kollat vilket pH du har i karen? Om man tänker på försurade sjöar så har de kristallklart vatten, så det kanske är något liknande som hänt i dina kar?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 29 oktober 2006 12:35
ansjo skrev:
Jag hade problem med andmat i karet på jobbet, men när en rot började ruttna innifrån sänkte den pH:t till under 4 och andmaten försvann. Har du kollat vilket pH du har i karen? Om man tänker på försurade sjöar så har de kristallklart vatten, så det kanske är något liknande som hänt i dina kar?

Mitt kranvatten ligger på ca. 8 men har ett KH på ca 1.
Så det innebär att pH faller en hel del när jag slarvar med vattenbytena. Så i detta fall borde det i så fall var som så att mitt vattenbytet höjde pH rejält och det var ju efter vattenbytet som algerna och andmaten försvann - alltså tvärt emot vad du skriver.
#7 - 29 oktober 2006 12:49
Kjell är du också en sån person som tycker att alger i överflöd är läckert?

Kent i Nols prinsesskar tycker jag är riktigt läckra. Vet inte om han har städat dem nyligen men för något år sen. ;)

Drömmen är att kunna ha aufwuchs på btn-modulerna i framtiden.
#8 - 29 oktober 2006 13:58
Så skumt. Det låter nästan som om det var något i vattnet vid vattenbytet som tvärdödade alger och andmat. Spolade du inte kranen innan du fyllde på i akvariet? T ex koppar i höga doser kan döda vattenväxter och alger och man ska alltid spola kranen om man inte använt den på ett tag.
#9 - 29 oktober 2006 14:39
Mitt kranvatten ligger på ca. 8 men har ett KH på ca 1.

Så det innebär att pH faller en hel del när jag slarvar med vattenbytena. Så i detta fall borde det i så fall var som så att mitt vattenbytet höjde pH rejält och det var ju efter vattenbytet som algerna och andmaten försvann - alltså tvärt emot vad du skriver.

Kan ju mycket väl vara likadant åt det hållet med, den erfarenheten med högt pH har jag inte;) .
#10 - 29 oktober 2006 15:43
kan nog sponsra med en startkultur av trådalger vid önskan.
#11 - 29 oktober 2006 16:34
Vad det än är för algdödande du har i ditt vatten, skicka det till mig, Kjell!!! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 29 oktober 2006 16:45
Kjell är du också en sån person som tycker att alger i överflöd är läckert?

Ett akvarium rent från alger är ett fult akvarium:p

Så skumt. Det låter nästan som om det var något i vattnet vid vattenbytet som tvärdödade alger och andmat. Spolade du inte kranen innan du fyllde på i akvariet? T ex koppar i höga doser kan döda vattenväxter och alger och man ska alltid spola kranen om man inte använt den på ett tag.

Bor i eget hus som har haft samma panna samt rör i säkert 25 år - så det vore ju underligt om något inträffat nu. Självklart kan det ha varit något med kommunvattnet men det har inte varit några problem med fiskarna, räkorna och övriga växter i andra akvarier drabbats (råkade av misstag tappa ur för mycket i ett kar så det blev ett 80% vattenbyte där utan problem för fiskar och växter) så det låter ju underligt att just dessa alger/växter drabbats.

Kan ju mycket väl vara likadant åt det hållet med, den erfarenheten med högt pH har jag inte;) .

pH ligger nu på ca. 7.3 - borde väl vara OK.

kan nog sponsra med en startkultur av trådalger vid önskan.

tack för det;)

Vad det än är för algdödande du har i ditt vatten, skicka det till mig, Kjell!!!

:D
#13 - 29 oktober 2006 17:24
Om man inte har använt kranarna på flera dagar kan halterna av metaller från rören vara extremt höga i det allra första vattnet som kommer ur kranen. Det har stått still i rören och tagit upp skit. Sedan sköljs det skitiga vattnet ut. När hälsoskyddsmyndigheter mäter vattenkvalitet spolar de alltid flera minuter för att få fram rent vatten. Så frågan är om du använde sånt vatten till det akvarium där algerna dog. Kommer du ihåg?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 29 oktober 2006 18:15
Krax skrev:
Om man inte har använt kranarna på flera dagar kan halterna av metaller från rören vara extremt höga i det allra första vattnet som kommer ur kranen. Det har stått still i rören och tagit upp skit. Sedan sköljs det skitiga vattnet ut. När hälsoskyddsmyndigheter mäter vattenkvalitet spolar de alltid flera minuter för att få fram rent vatten. Så frågan är om du använde sånt vatten till det akvarium där algerna dog. Kommer du ihåg?

Det spolas i ledningarna dagligen i huset. Visst kan det ha stått lite vatten i den sista stumpen med rör (max 5 meter) fram till den kran som användes men dels är det ett gammalt järnrör och dels så fylldes inte de "drabbade" akvarierna först.
Det finns förövrigt andmat också i flera andra akvarier och där frodas de som vanligt. De två akvarier där andmaten och algerna dog tvärt är sammanbundna - även om nog rätt lite vatten cirkulerar mellan dessa bägge akvarier.
#15 - 29 oktober 2006 19:08
Nej då var det nog inte gammalt vatten. Skumt.
#16 - 29 oktober 2006 21:50
Min teori är att Ampullariorna blev för hungriga helt enkelt, trådalger och andmat kan gå åt ganska fort, men de kan behöva passera en gräns vad gäller hunger innan de börjar äta sånt. Mer mat till ampullariorna så slutar de nog att äta dina underbara trådalger och andmat, i övrigt håller jag med Maria-Sjöjungfru, prova rikligt med lergödning, så kommer nog trådarna tillbaka av sig självt.
#17 - 29 oktober 2006 22:13
Ett akvarium rent från alger är ett fult akvarium:p

Det beror på vad det är för alger. Trådalger tycker jag är blähh!

Erik... skrev:
Min teori är att Ampullariorna blev för hungriga helt enkelt, trådalger och andmat kan gå åt ganska fort, men de kan behöva passera en gräns vad gäller hunger innan de börjar äta sånt. Mer mat till ampullariorna så slutar de nog att äta dina underbara trådalger och andmat

Hur matar man ampullarior i ett akvarium där det även bor fiskar? Hinner inte fiskarna alltid äta upp maten innan ampullariorna ens hunnit fram?
#18 - 29 oktober 2006 22:14
Jag kan sponsra med tofsalger också....
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 30 oktober 2006 16:21
Erik... skrev:
Min teori är att Ampullariorna blev för hungriga helt enkelt, trådalger och andmat kan gå åt ganska fort, men de kan behöva passera en gräns vad gäller hunger innan de börjar äta sånt. Mer mat till ampullariorna så slutar de nog att äta dina underbara trådalger och andmat, i övrigt håller jag med Maria-Sjöjungfru, prova rikligt med lergödning, så kommer nog trådarna tillbaka av sig självt.

Det verkar väl som om detta är det troliga - mycket underligt dock att de minimalt har rört alger och andmat under mer än en månad och sedan vräker i sig lassvis på bara några dagar.
#20 - 30 oktober 2006 20:15
Det verkar väl som om detta är det troliga - mycket underligt dock att de minimalt har rört alger och andmat under mer än en månad och sedan vräker i sig lassvis på bara några dagar.

Ja så underligt att jag inte tror på det. Att alger kollapsar av en eller annan anledning är inte så konstigt men att andmaten också gjorde det samtidigt är skumt.
#21 - 31 oktober 2006 07:35

Jag har liknande erfarenhet av Siamesiska algätare som ju folk antingen säger är fenomenala eller totalt värdelösa algätare. Jag hade 4 i ett litet akvarium med väldigt mycket trådalger och det hände inte så mycket där tills en dag då alltihop var borta.
Dom är väl lata och måste över en hungerströskel innan dom börjar käka alger kanske.
#22 - 31 oktober 2006 08:12
batski skrev:

Hur matar man ampullarior i ett akvarium där det även bor fiskar? Hinner inte fiskarna alltid äta upp maten innan ampullariorna ens hunnit fram?

Ja, håller man fiskarna snålt matade och det inte finns alger (eller andmat) i akvariet kan ampullariorna svälta ihäl, matar man tillräckligt för att fiskarna ska växa bra brukar det bli lite små foderrester, och viss algtillväxt, även om det är så lite att man knappt ser det så länge ampullariorna håller efter.
#23 - 31 oktober 2006 16:42
Jag beklagar förlusten av din algodling, jag avser själv att förgylla mitt Malawikar med tofs/trådalger... i begränsad omfattning.
B!
#24 - 6 november 2006 07:35
Om jag har rätt och trådalger är de tunna gröna trådarna som liknar löst packad bommul så kan jag ge ett tips på hur jag gjorde:)
Jag är på gång att sätta upp ett lowtech kar. I sann experimentanda så bestämde jag mig för att testa vad som händer om man använder gödslad blomjord istället för mager. Resultatet var en grön trådig dimma som håller i sig fortfarande efter två månader.
Jag gjorde såhär:
1. 2,5 cm gödlsad blomjord i botten på en ikeavas (4 liter tror jag)
2. 3 cm 3mm grus ovanpå
3. Fyllde på med vatten och lite andmat+hornsärv
4. ställde alltihop i fönster i söderläge
Det tog några dar, men sen var det fullt av alger. Det hela dubblerar som snigelodling.
#25 - 6 november 2006 16:26
Jag har precis råkat ut för något liknande. Hade fått en hel del trådalger i ett av mina kar. Helt nyligen såg jag att alla trådalger försvunnit. Jag har lite tofsalger kvar på anubien och bolbitisen.
Det enda jag kan komma på att jag gjort är att plugga i värmaren igen. Brukar inte ha i dom under sommaren. Men jag tror inte värmaren är den "skyldiga". Jo så har jag placerat ett ganska stort gäng "vild"guppys där i också. Har rätt mycket fisklast i form av ett stort Corydorasstim i karet sen tidigare.
Kan det på något sätt ha med hösten att göra?
#26 - 6 november 2006 20:36
samma sak hände mig när jag släppte i hästnosar i mitt tanganyika =D
#27 - 6 november 2006 20:41
Sonja skrev:

Kan det på något sätt ha med hösten att göra?

Jag var nog inne på det. I Göteborg klorerar man mest på höstarna och under den sista tiden har det varit mycket regn och gojs i Göta Älv. typiskt "Göteborgskloreringsväder". Det kan vara så att kloreringen (kloramin i GBG) specifikt slog ut algerna.

MVH Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 6 november 2006 20:55
Lasse skrev:
Det kan vara så att kloreringen (kloramin i GBG) specifikt slog ut algerna.

MVH Lasse

Samt andmaten i de akvarierna - fast inte i de andra akvarierna vid samma vattenbyte.

Annons