Problem med ytterfillter Fluval405

#1 - 5 juli 2007 21:17
Hejsan!

Har ett ytterfilter som heter Fluval405 och soms er ut enligt bilden nedan:
http://www.zooprofi.de/images/product_images/info_images/5160_1.jpg

Problemet jag har är att när filtret varit avstängt i samband med rengöring eller strömavbrott. När filtret sedan startar upp, så pumpas det ut ganska så rejält med skit i vattnet. Antagligen är det skit som sitter fast i slangarna på något vis, eller skit som på annat sätt trycks ut av trycket när ytterfiltret startas upp igen.

Detta inträffar som sagt även efter att jag rengjort ytterfiltret, och jag brukar numera ha en håv utanför utsuget när jag startar filtret, så att jag kan samla upp den värsta skiten i håven. Tyvärr slinker smuts ändå ut i akvariumet.

Känns heller inte rimligt att jag ska behöva rengöra slangarna så pass ofta, utan tycker att problemet borde kunna lösas på annat sätt, då det är ett helt projekt att plocka bort slangarna för in- och utsug.

Hur löser jag bäst detta problem med att gammal skit pumpas ut i akvariet när maskineriet startas upp efter att ha varit avstängt?

Har även ytterligare en fråga. Vårat akvarium är på ca 350 liter, och med hyggligt med fisk. Hur ofta ska jag behöva rengöra maskineri, filter och "korkarna" som finns i ytterfiltret?
#2 - 5 juli 2007 21:30
Har inte upplevt samma sak som dig med att det kommer "skit" ur slangarna men sedan så har jag inte kört mitt ytterfilter så länge heller.
Du skulle då inte kunna öka flödet eller på något annat sätt får ut dendär smutsen som du beskriver innan du byter vatten så slipper de komma efteråt.
Inte för att det skadar att det kommer ut men visst de kanske inte är så fräscht till en början men som sagt inte skadligt och de bör ju försvinna ganska snabbt.

Ytterfiltret ska man inte behöva rengöra ofta... välldigt sällan, och då kanske möjligen förfiltret det mekaniska där de större partiklarna sitter och låter bli att rengöra biofiltrerna.
#3 - 5 juli 2007 21:52
tyvärr så kan man inte komma ifrån problemet att det lossnar avlagringar i slangarna när man kör igång det efter rengöring[:o] jag lindrar det genom att sätta en finporig filterpatron på utblåset innan jag startar pumpen så att den fångar upp det mesta;)
#4 - 5 juli 2007 21:52
Det är inte så mycket att göra åt om du inte "sotar" slangarna då det sätter sig klägg i dessa.
Sedan vet jag inte om det är så mycket jobb att fånga upp skräpet någon gång per år då ett ytterfilter inte behöver rengöras så ofta;).
#5 - 5 juli 2007 22:20
Har själv problem med att det fastnar skit i slangarna på mina fluval filter (i växt akvarierna) är nog tyvär inte så mycket att göra åt det förutom att rengöra dom el byta slangar.
#6 - 6 juli 2007 04:49
Tack för svaren, då får jag försöka vänja mig med problemet.

ansjo skrev:
Sedan vet jag inte om det är så mycket jobb att fånga upp skräpet någon gång per år då ett ytterfilter inte behöver rengöras så ofta;).
I zooaffären sa de att filtret skulle rengöras regelbundet. Brukar öppna och skölja rent inuti ungefär var tredje vecka, och då är det rejält med smuts i maskineriet.
Men även om filtret nu är väldigt smutsigt så ska man inte göra rent det mer än någon enstaka gång per år, låt säga var tredje månad, enligt er uppfattning?
#7 - 6 juli 2007 10:33
Du ska inte rengöra den mer än max 2 ggr per år, och det ser du när flödet har börjat minska. Annars får du rubbad bakteriekultur i filtret som i sin tur kan störa livet i akvariet.
Skulle den behöva rebgöras oftare så rengör inte hela pumpen utan bara filtermattan som sitter lodrätt som ett förfilter.
#8 - 6 juli 2007 10:49
har samma problem med min 305, jag sätter bara en strumpa i utblåset innan jag sätter igång pumpen så fångar jag upp all skit, jag rengör mina filtermattor en gång per vecka för att minimera önödig ner smutsning av filter substratet samt byter jag mitt torvgranulat engång i månaden.
#9 - 6 juli 2007 13:14
Jag har filterpatroner på insugsröret som jag gör rent regelbundet, inte vet jag men detta händer aldrig mig och jag behöver nästan aldrig göra rent filtren eftersom skiten stannar i patronerna. Då blir det både ett mekaniskt filter och ett biologiskt filter.
#10 - 7 juli 2007 17:28
Tackf för alla svaren!

Då är detta inget ovanligt problem jag har, och att lite "smuts" i akvariet inte är så farligt ändå, även om det inte ser så fräscht ut till en början med smutsen.
Bilagor:

Annons