Hejsan!
Har ett ytterfilter som heter Fluval405 och soms er ut enligt bilden nedan:
http://www.zooprofi.de/images/product_images/info_images/5160_1.jpg
Problemet jag har är att när filtret varit avstängt i samband med rengöring eller strömavbrott. När filtret sedan startar upp, så pumpas det ut ganska så rejält med skit i vattnet. Antagligen är det skit som sitter fast i slangarna på något vis, eller skit som på annat sätt trycks ut av trycket när ytterfiltret startas upp igen.
Detta inträffar som sagt även efter att jag rengjort ytterfiltret, och jag brukar numera ha en håv utanför utsuget när jag startar filtret, så att jag kan samla upp den värsta skiten i håven. Tyvärr slinker smuts ändå ut i akvariumet.
Känns heller inte rimligt att jag ska behöva rengöra slangarna så pass ofta, utan tycker att problemet borde kunna lösas på annat sätt, då det är ett helt projekt att plocka bort slangarna för in- och utsug.
Hur löser jag bäst detta problem med att gammal skit pumpas ut i akvariet när maskineriet startas upp efter att ha varit avstängt?
Har även ytterligare en fråga. Vårat akvarium är på ca 350 liter, och med hyggligt med fisk. Hur ofta ska jag behöva rengöra maskineri, filter och "korkarna" som finns i ytterfiltret?