Problem med Venustus!!!

#1 - 27 april 2003 13:37
Hej!
Jag köpte igår ett Venustus par samt tre andra fiskar.
Jag släppte i dessa enligt konstens alla regler och det gick fint för alla utom Venustus hanen som direkt får ett tokspel och simmar runt som en galning och slutligen drar huvudet rakt in i rutan på akvariet och stendör.......

Åker tillbaka till akvarieaffären och förklarar missödet. Handlaren fattar ingenting men ger mig vänligt nog en ny hane till inköpspris nöjd åker jag hem för att släppa i denna. När påsen har legat ca 30 min i akvariet och jag har hällt i ca 3 dl akvarievatten i påsen så börjar problemen. Fisken får typ andnöd i påsen så jag flyttar snabbt över den i en större bytta och ger den konstgjord andning genom att försiktigt dra den fram och tillbaka så det kommer vatten genom gälarna. Men efter ca en kvart dör även denna hanen.....

Kan någon säja vad felet kan vara, alla dom andra nya fiskarna inkl honan mår utmärkt och åt bra imorse så vattnet ska det ju inte vara något fel med. Fisken var ca 20 cm och påsen var en vanlig sån "fiskpåse", kan det varit syrebrist??

MVh

Peter
#2 - 27 april 2003 14:10
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>När påsen har legat ca 30 min i akvariet och jag har hällt i ca 3 dl akvarievatten i påsen så börjar problemen. Fisken får typ andnöd i påsen
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Påsen var ju öppen, det bör inte ha varit syrebrist. Syrebrist går också över om fisken hamnar i syrerikt vatten.

Det kan ha varit så att du hade massor av ammonium samt lågt pH (pga att fisken andats ut koldioxid i påsen). När du hällde i akvarievatten så höjde du pH, och omvandlade därmed ofarligt ammonium till giftig ammoniak.

Det är knepigt att föra över en fisk som befinner sig i en påse med hög ammoniumhalt och lågt pH till ett akvarium med högt pH.
Tar man det för långsamt hinner fisken dö av ammoniakförgiftning; gör man det för snabbt har den ammonium löst i blodet som omvandlas till ammoniak, ofta med samma effekt.

Det är dock helt klart bättre att föra över fisken för snabbt än för långsamt.

Nyinköpt fisk som dör av "pH chock" dör nog oftast av just det här.

Problemet blir värre ju större fisken är, ju mindre vatten den transporteras i, ju högre pH i mål-akvariet är, och ju längre restiden har varit. Om man känner en unken, svagt ammoniakliknande, lukt ur påsen när man öppnar den, då kan man utgå ifrån att man har riskabelt höga ammoniumhalter.

En bra taktik är att först byta vatten i påsen med vatten som är rent, syrerikt, av rätt temperatur, och har ett pH justerat till cirka 7. Vid det pH't förblir huvuddelen av ammoniumet som ammonium, och efter vattenbyte kan man sen ta god tid på sig att vänja in fisken till akvarievattnet.

Fast jag får väl erkänna att jag orkar inte göra så utom för fisk jag är extra extra rädd om. Normalt sett kör jag med kopp-metoden, och försöker anpassa fisken rätt snabbt, på cirka en kvart.
#3 - 27 april 2003 22:10
Kan det vara tvärtom för akvariet är inte ett riktigt malawi kar uten e ett kar med mest sydamerikanare men flickvännen ville ha dessa och handlaren sa att det skulle gå bra fast det inte är estetisk rätt fast det e ju inte riktigt det vi är ute efter... så det kvitta ju alltså för oss....
Och det gick ju bra med honan samt en till ciklid som var malawi.
Till saken..
PH värdet låg på ca 6-6,5 i karet då vi släppte i fiskarna och vi har lite problem med just en lite unken amoniakliknande doft från akvariet.

PH värdet i påsen var troligtvis högre än i karet då fisken gick i ett riktigt malawikar hos handlaren, så kan det då ha blivit en reaktion i omvänd ordning då vi hällde i vattnet?

Vi höjde senare PH vädet i karet till ca 7-7,5 med bikarbonat och alla fiskar mår ju som sagt helt perfa och det motsäjer ju lite min teori om motsatta reaktionen eller??
Borde inte dom gamla fiskarna kolat då vi höjde PH värdet i karet?

MVH

Peter
#4 - 28 april 2003 00:35
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>PH värdet låg på ca 6-6,5 i karet då vi släppte i fiskarna och vi har lite problem med just en lite unken amoniakliknande doft från akvariet.

PH värdet i påsen var troligtvis högre än i karet då fisken gick i ett riktigt malawikar hos handlaren, så kan det då ha blivit en reaktion i omvänd ordning då vi hällde i vattnet?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Ja, det är möjligt, fast det känns osannolikt att du skulle ha så höga ammoniumhalter i akvariet... Om inte annat borde du ha extrema algproblem. Nej, jag misstänker fisken dog av nåt helt annat.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Vi höjde senare PH vädet i karet till ca 7-7,5 med bikarbonat och alla fiskar mår ju som sagt helt perfa och det motsäjer ju lite min teori om motsatta reaktionen eller?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Runt 7 är fortfarande huvuddelen av ammoniumet just ammonium; ammoniakhalten stiger mycket brant vid 8. Sänker man pH från 8.3 till 8 sänker man ammoniakhalten med 75%; går man ned till 7.0 - 7.5 drar man ned ammoniakhalten med 99 - 95% jämfört med vad man hade vid 8.3.

Annons