Har du verkligen provat det här?
Japp har du? Fungerar fint med en bra botten och rejält med växter.
Byter jag 30-40% vatten en gång i veckan och bara göder med TMG så får jag inte närmelsevis lika bra tillväxt.
Jag tror inte det fungerar så bra som du vill påskina, vi vet ju alla hur akvariet brukar bli när man slarvat med vattenbytena en tid.
Testa får du se.
Tycker inte heller de låter något vidare genomtänkt att byta vatten 1-några gånger om året!?
Då har du inte lyssnat. Detta handlar om att maximera växttrivseln och ingenting med växtfria hårt lastade akvarier att göra.
kör pmdd o byter 50% i veckan så som man ska (har ingen kol-utrustning), det är alltså enligt dig bättre för växterna att bara byta vatten varannan månad bara?
Ja eller någon gång per år.
redan efter en vecka är mit akvarium ganska algigt, vill inte tänka på hur det skulle se ut om man bytte vatten bara några gånger per år...
Se min förklaring ovan. Vill du fortsätta odla alger så fortsätter du göra stora vattenbyten med PMDD utan CO2, det vet du ju nu att det inte fungerar eller hur?
Återigen: Växterna måste få tid på sig att acklimatisera sig för bikarbonatsanvändande vilket ett stort veckovattenbyte sabbar. Varje vattenbyten skjutsar ner en massa CO2 som växterna tar upp på några minuter och står där utan bikarbonatsenzymer till nästa vattenbyte vilket innebär dålig tillväxt och högre ammoniumnivåer = mer alger.
Alger däremot är alltid fenomenala bikarbonatsanvändare och aldrig kolbegränsade på samma sätt som växter.