Problem med värmare

#1 - 23 november 2004 17:16
Köpte en värmare idag, heter tydligen In-action och är på 250 Watt. Köpte den billigt, hade först tänkt köpa märkesdoppvärmare, men nu tog snålheten överhand... Nåja, problemet är inställningarna. Karet låg på 21 grader när jag satte i den (den var inställd på 26 grader), några timmar senare hade inget hänt. Vred lite på temp-ratten till max och då startade den, sänkte på ratten till runt 28 grader (lampan indikerade att den fortfarande var igång), satte i den i vattnet och bums stängdes den av. Det var lika varmt i hörnet där den satt som i övriga akvariumet (dvs 21 grader), så det var inte dålig cirkulation som var felet. Har satt den på max nu (32+ grader) och nu fungerar den, men det känns inte som en höjdare att ha det så... Vad tycker ni, ska jag gå tillbaka och byta den mot en märkesvärmare? Eller ska jag stå och klydda med den och försöka få in rätt temperatur genom gissningar?
#2 - 23 november 2004 17:21
jag provkörde min i en vattenbehållare och det skilde ca 0,5*C.
men jag tycker du ska klaga på den och skaffa en "märkesmodell", för det kan inta varit mer än 50kr eller nåt i mellan dem.
#3 - 23 november 2004 17:21
Jag tycker att du ska ta och reklamera den. Ger den inte i närheten av rätt temperatur så är ju något fel även om det är en billig variant.

/olivia
#4 - 23 november 2004 17:22
Hej!
En produkt som inte fungerar tillfredställande eller inte gör det jobb den är gjord för att göra, skulle jag gå tillbaka med.
/Marit
#5 - 23 november 2004 17:22
Det finns alltid en hysteres i temperaturregleringen så det är inte säkert att det är fel på doppvärmaren. Ställ den på den temp du vill ha, kolla tempen i vattnet efter ett dygn och justera doppvärmaren vid behov. Och glöm inte att alltid dra ur sladden om du tar upp doppvärmaren ur vattnet för att ändra inställningen.

/Hasse
#6 - 23 november 2004 17:24
Byt!
Jag känner inte till just det här märket men jag har hört flera som har fått fel på sina billiga värmare och tagit död på alla fiskarna.[:-132]
Vad tror du det kostar?[:(]
#7 - 23 november 2004 18:11
om du ställar in rätt temp . så gör du som följar på dom flesta värmera går det att dra upp knappen som man just temp med ,när du har rätt "temp"släppar du knappen .Det innebör att du själv kan justerer rätt temp.Det behövar inte vara fel på värmaren
#8 - 23 november 2004 18:20
Ursprungligen skickat av janne dansk

om du ställar in rätt temp . så gör du som följar på dom flesta värmera går det att dra upp knappen som man just temp med ,när du har rätt "temp"släppar du knappen .Det innebör att du själv kan justerer rätt temp.Det behövar inte vara fel på värmaren

"på dom flesta"...Vad menar du? Att Jäger säljer flest värmare och är därför "dom flesta"? För det finns väl inga andra värmare än dom sista årsmodellerna av jäger som har denna funktionen?
MVH
Magnus
#9 - 23 november 2004 19:39
hasse_h: Den stod på den tempen jag ville ha utan att gå igång och tempen var 5 grader högre än vad vattnet var, låter som om termostaten är rätt så kass.

janne dansk: Går inte att kalibrera termostaten.

Alla: På 2 timmar fullt ös har tempen i karet gått upp 1 grad, hur snabbt värmer en Jäger karet (540 liter)? Kan tillägga att det står 200-300 liter på värmaren (såg det nyss) men den ska avge 250 watt, borde den inte klara större kar? Kollade på en kompis Jäger häromdan och den skulle klara 600-1000 liter (det var en 300 wattare).

Går det att byta värmaren utan alltför stora problem (butiken gnäller inte)? Den fungerar ju, visserligen dåligt, men ändå...?
#10 - 23 november 2004 19:42
En watt motsvarar den energi som krävs för att värma en lite vatten en grad.
MVH
Magnus
#11 - 23 november 2004 19:52

Det är en kilokalori

watt är en enhet för effekt inte energi.

EDIT:

1kilokalori = 4200Ws
För att värma 540l vatten en grad behöver man 540*4200 = 23000000Ws
Om man har en värmare på 250W så tar det 2300000Ws/250W = 9000s = 2,5h
Alla beräkningar är ca. siffror och förutsätter att det inte finns något som kyler.
#12 - 23 november 2004 19:58
Jag kör själv med Aquaels värmare och de är billiga men funkar som de ska så det måste vara fel på din värmare.
#13 - 23 november 2004 20:03
Visst kan butiken gnälla men inte mindre så måste de ju acceptera att du reklamerar en icke fungerande värmare. Är det en termostatdoppvärmare så ska den ha en fungerande termostat. Okej om det diffar på någon grad men inte så här mycket.

Har du en digital stektermometer som du kan sätta larm på viss temperatur på så kan du ju prova och se hur mycket temperaturen stiger på en natt och även vara garanterad att du vaknar om temperaturen går över icke önskad temperatur mha stektermometern.

Jag har mycket mindre akvarier så jag vet inte hur effektiv värmaren bör vara. Det enda jag kan säga är att min 75 wattare kan värma drygt 100 liter 5 grader på en timme.

/olivia
#14 - 23 november 2004 21:06
Ursprungligen skickat av Tropfrog

[quote]Ursprungligen skickat av janne dansk

"på dom flesta"...Vad menar du? Att Jäger säljer flest värmare och är därför "dom flesta"? För det finns väl inga andra värmare än dom sista årsmodellerna av jäger som har denna funktionen?
MVH ...
[/quote]jag har själv jäger så jag treodde att det gik på alla

Annons