Problem med TetraTec 1200

#1 - 17 mars 2008 20:23
Jag har precis dragit igång mitt 720L jag har tvåTetraTec 1200 ytterfilter. Jag har bara dragit igång det ena, men jag tyckte det pumpade dåligt så jag mätte tiden det tog att pumpa en liter, det tog 4,6 sek. Jag gjorde sen följande uträkning:

4,6 * 1200 / 60 = 92, det tar alltså 92 minuter att pumpa 1200L, vilket denna pump ska göra på en timma. Jag räknade också ut hur mycket vatten den pumpar på en timma.

3600 / 4,6 = 783, det är ju i stort sett 400L för lite.

Pumpen är spritt ny, jag har satt igång den idag, jag har tagit bort plasten i filterhuset, slangarna sitter rätt. Någongn som vet vad som kan vara fel?
#2 - 17 mars 2008 20:32
De flest tillverkare specar antalet liter per timma som pumpen klarar av att leverera utan filtermedia och vid 0 meters lyfthöjd, intressant om jag inte missminner mig eftersom tetra1200 kommer med filtermedium..
#3 - 17 mars 2008 20:34
Det är nog inget fel. Min var likadan. Fast det var bara en EX700, men den pumpa inte alls det som det stod. Det är ju bara om den är helt tom på f.material
#4 - 17 mars 2008 20:39
Aha, ok då behöver jag inte ora mig. Två TetraTec 1200 bör väl klara ett 720L? Hur placerar jag dom för att få bäst effekt?

Måste även säga att jag är impad av hur snabbt man får svar och ert kunnande här på forumet. Jag är helt ny här. jag hade förvissa akvarium för länge sen men har glömt det mesta.
#5 - 17 mars 2008 20:40
Ett sätt att förbättra flödet är att undvika 90 gradersböj för insug och -utblåsslangen. Även ha så korta slangar som möjligt, dvs så att vattnet rinner så fritt som möjligt utan några böjningar på slangarna.
Antar att du även har plockat bort det aktiva kolet som följde med? Skakat bort allt luft ur filtret?
#6 - 17 mars 2008 20:45
Japp, kolet är borta och luften urskakad.

Om jag vill ha slangarna bakom bakgrunden (Aqua Rock Rot) sätter jag bara ner slangarna för insug i ena änden av akvariet och utblås i den andra?
#7 - 17 mars 2008 21:29
mh22gw skrev:
Japp, kolet är borta och luften urskakad.

Om jag vill ha slangarna bakom bakgrunden (Aqua Rock Rot) sätter jag bara ner slangarna för insug i ena änden av akvariet och utblås i den andra?
i ena änden av bakgrunden har du borrat hål med vattenintag (raster) och i den andra änden insug och utblås! på så sätt får du cirkulation bakom bakgrunden och du kan lägga filtermatta därimellan;)
#8 - 17 mars 2008 21:57
Hmm jag måste vara riktigt trög, jag har läst på nätet som du säger men fattar inte hur det kan fungera:(

På den bakgrunden finns det redan hål med när som jag har bytt ut. Det jag inte fattar är var jag ska sätta slangarna och hur det kan cirkulera i hela akvariet. Det känns som om det bara skulle cirkulera bakom bakgrunden.

Om jag fattar dej rätt är det bara att sätta slangarna i varsin ände på akvariet nu då?
#9 - 17 mars 2008 22:02
utblåset sätter du en slang på som du sedan sätter i ett hål som du borrar i bakgrunden, då skickar ju filtret ut vattnet i karet!
#10 - 17 mars 2008 22:08
bilden längst ner ser du vattenintag på höger sida och till vänster sitter cirk. pump men där sätter du istället insug och utblås från ditt ytterfilter! http://www.backtonature.se/sweden/tips_filter.html
#11 - 17 mars 2008 22:19
Aha nu fattar jag:) Tackar för den förklaringen

Annons