Problem med tempraturen

#1 - 15 augusti 2009 19:06
Tjenna...
Har nu under sommaren haft väldigt stora problem med att håla tempraturen i mitt 375 liters,som värst har del legat på 32 grader(!!!):(
Nu har jag börjat få ner det lite,ligger på 29-30,stängt av ena pumpen o pet-flaskor med is i nu.
Tekniken består av ett ytterfilter på 1200l/h,ett svampfilter samt ett Fluval +4 som är igång,ett tetrafilter finns också men avstängt nu.
Doppvärmaren står på 27,5...Vad kan jag mer göra för att få ner tempraturen?:confused:
#2 - 15 augusti 2009 19:23
En fläckt mot ytan ökar avdunstning och kyler ner akvariet rätt effektivt.
Ett gammalt knep är att köra belysningen på natten istället för dagen då den brukar värma karet rätt ordentligt.

//NiXoN
#3 - 15 augusti 2009 19:25
NiXoN skrev:
En fläckt mot ytan ökar avdunstning och kyler ner akvariet rätt effektivt.

Ett gammalt knep är att köra belysningen på natten istället för dagen då den brukar värma karet rätt ordentligt.

//NiXoN

Utan täckglass får jag inte köra för farsan...[:(!]
Sen lite svårt att ha rampen igång på natten,karet står i sovrummet:p

Känns helt skit,för växterna skit ut o allt .... :(
#4 - 15 augusti 2009 19:30
MK57 skrev:
Utan täckglass får jag inte köra för farsan...[:(!]

Sen lite svårt att ha rampen igång på natten,karet står i sovrummet:p

Känns helt skit,för växterna skit ut o allt .... :(

Mer is och plocka ur doppvärmaren helt. En petflaska med is per timme borde ju göra susen.
#5 - 15 augusti 2009 19:32
Byt ett par hinkar med iskallt vatten varje dag!
men nu är ju sommaren slut....:(
#6 - 15 augusti 2009 20:18
MK57 skrev:
Tjenna...

Har nu under sommaren haft väldigt stora problem med att håla tempraturen i mitt 375 liters,som värst har del legat på 32 grader(!!!):(

Nu har jag börjat få ner det lite,ligger på 29-30,stängt av ena pumpen o pet-flaskor med is i nu.

Tekniken består av ett ytterfilter på 1200l/h,ett svampfilter samt ett Fluval +4 som är igång,ett tetrafilter finns också men avstängt nu.

Doppvärmaren står på 27,5...Vad kan jag mer göra för att få ner tempraturen?:confused:

Men om doppvärmaren står på 27,5 så skruva ner den mer eller plocka ur den helt som någon sa så löser det ju sig :P Håller med, sommaren än över... :(
#7 - 16 augusti 2009 10:20
Dom flesta täckglas brukar har så triangelformade hål i hörnen.
Skaffa en liten datafläkt och lägg där som blåser ner under täckglaset.
#8 - 16 augusti 2009 11:21
Varför får du inte köra utan täckglas?
Men som flera redan nämt så börjar sommaren gå mot sitt slut, jag märker redan att min kylare går mindre frekvent...

//NiXoN
Bilagor:
#9 - 16 augusti 2009 17:46
Ta bort doppvärmaren.
Enligt mitt tycke är det onödigt med doppvärmare. Har ingen i något av min 375 och tempen ligger runt 26 grader i båda.
#10 - 16 augusti 2009 17:52
kör som vissa redan har sagt till dig, ta ut doppvärmaren. pumpar genererar lite värme med och lampan.

Annons