Problem med snigel igen!!!HJÄLP!!!

#1 - 10 maj 2005 08:02
Har fått problem med våran snigel igen,den har flera gånger satt sig för inblåset till pumpen och fastnat där,han liksom sugs in mellan skårorna och igår gjorde han likadant och verkligen satt fasst...

Nu har han bara legat på botten sen det hände och inte rört på sig,så jag trodde han var död men när jag petade på den så rörde den sig...

Vill veta om jag kan göra nått för att rädda den???
#2 - 10 maj 2005 08:26
Den är antagligen sjuk/döende - en frisk snäcka sugs inte fast i insug. Har du inte ett jättelitet akvarium kan du låta den ligga tills du är säker på att den är död, annars är nog det säkraste att ta ut den direkt och kasta den, döda snäckor kan gucka till vattnet rätt bra i små akvarier. Jag antar det är en äppelsnäcka? De har en tendens att ibland tackla av och dö utan synbar anledning (fast ofta är nog anledningen svält).
#3 - 10 maj 2005 20:29
Ja det är en äppelsnigel...

Den är iaf inte död än,den rör fortfarande på sig när man petar på den,den ligger typ halvt utanför skalet och när jag petar på den så drar den in sig men inget mer gör den...
Jag tror oxå den är döende och jag kanske borde ta ur den men vart i hela friden ska jag göra av den då,spola ner i toan känns inte som nån höjdare när den inte är riktigt död?
Hur tar man död på en snigel så man kan ha bort den med gott samvete?
#4 - 11 maj 2005 21:43
[QUOTE=Strumpan_666]Ja det är en äppelsnigel...

Den är iaf inte död än,den rör fortfarande på sig när man petar på den,den ligger typ halvt utanför skalet och när jag petar på den så drar den in sig men inget mer gör den...
Jag tror oxå den är döende och jag kanske borde ta ur den men vart i hela friden ska jag göra av den då,spola ner i toan känns inte som nån höjdare när den inte är riktigt död?
Hur tar man död på en snigel så man kan ha bort den med gott samvete?[/QUOTE]

du kan ta och lägga den i en glasburk med vatten och lite gröna växter från akvariet och kanske lägga in nån algtablett, så ser du den frisknar till och slipper ha dåligt samvete ifall du inte är helt säker på att den ska dö.Jag har ofta ploppat ner dom i glasburkarna för dom ska äta rent från algerna som finns i dom, jag har vattenväxter och flytväxter utanför akvariet.
#5 - 12 maj 2005 16:40
har du kollat så att du inte har koppar i vattnet? har hört att det kan vara ett problem om man har sniglar. Inte så vanligt, men kan ju vara en orsak... Tänk annars på att sniglar kan vara ganska "slöa" och tex ligga och flyta vid ytan en hel dag utan att de mår dåligt. Lycka till!!

Annons