Jag har haft problem med mina små diskusar som dött för mig. Här kommer ett långt inlägg från en förtvivlad (föredetta ?) diskusägare på nybörjarstadiet.
Jag vande efter ett tag in diskusarna på torrfoder eftersom jag ville kunna mata dem med foderautomat. De åt då av granultet så fort de fick det även om de inte visade samma entusiasm som för Diskusquick.
En dag så hade av en olyckshändelse för mycket mat hamnat i akvariet. Dagen efter så var en av diskusarna död. Den hade inte på något sätt visat symptom tidigare men den döda fisken hade en enormt uppsvullen mage. Jag trodde då att den kunde ha överätit. Detta hände för kanske två månader sedan.
De senaste veckorna så har jag tyckt att fiskarna har ätit dåligt, inte visat intresse för maten o.s.v. Jag gjorde i för en och en halv vecka sedan ett stort vattenbyte (mer än 50%) och efter det verkade fiskana piggare. I onsdags så gjorde jag ytterligare ett vattenbyte (mer normalt, drygt 20%) och satte i en hel del nya växter. Jag hade då också köpt ett nytt foder (Aqautiq Nature Diskus Excel) för att se om det kunde öka deras aptit. Sedan dess så har de fått både det gamla och det nya fodret några gånger per dag. Såg dock inte något större intresse för detta fodret heller.
Jag matade med det nya fodret som vanligt i förgår kväll och som vanligt ägnade den lite större diskusen sig inte åt att äta utan ägnade sig istället åt att jaga bort den mindre diskusen från maten. Bägge såg pigga ut och verkade precis som vanligt. På morgonen efter låg den större diskusen död, även den med enormt uppsvullen mage.
I morse såg även den kvarvarnde lilla diskusen dålig ut men jag vet inte vad som har hänt förrän jag kommer hem från jobbet ikväll. Kan små diskusar matvägra sig till döds? Eller äta ihjäl sig? Varför i så fall nu när de ändå har levat med samma foderrutiner i två månaders tid.
Kan den uppsvullna magen på de döda fiskarna vara någon ledtråd ? Det var alltså inget som syntes vid utfodringen kvällen innan utan bara något som jag sett på de döda fiskarna.
Är de någon som kan gissa vad som har hänt ? Vågar jag köpa nya diskusar eller kan man misstänka någon smitta i akvariet som kommer att drabba eventuella nya fiskar också?