Problem med små diskusar som dör

#1 - 30 juni 2003 13:19
Jag har haft problem med mina små diskusar som dött för mig. Här kommer ett långt inlägg från en förtvivlad (föredetta ?) diskusägare på nybörjarstadiet.

Jag vande efter ett tag in diskusarna på torrfoder eftersom jag ville kunna mata dem med foderautomat. De åt då av granultet så fort de fick det även om de inte visade samma entusiasm som för Diskusquick.

En dag så hade av en olyckshändelse för mycket mat hamnat i akvariet. Dagen efter så var en av diskusarna död. Den hade inte på något sätt visat symptom tidigare men den döda fisken hade en enormt uppsvullen mage. Jag trodde då att den kunde ha överätit. Detta hände för kanske två månader sedan.

De senaste veckorna så har jag tyckt att fiskarna har ätit dåligt, inte visat intresse för maten o.s.v. Jag gjorde i för en och en halv vecka sedan ett stort vattenbyte (mer än 50%) och efter det verkade fiskana piggare. I onsdags så gjorde jag ytterligare ett vattenbyte (mer normalt, drygt 20%) och satte i en hel del nya växter. Jag hade då också köpt ett nytt foder (Aqautiq Nature Diskus Excel) för att se om det kunde öka deras aptit. Sedan dess så har de fått både det gamla och det nya fodret några gånger per dag. Såg dock inte något större intresse för detta fodret heller.

Jag matade med det nya fodret som vanligt i förgår kväll och som vanligt ägnade den lite större diskusen sig inte åt att äta utan ägnade sig istället åt att jaga bort den mindre diskusen från maten. Bägge såg pigga ut och verkade precis som vanligt. På morgonen efter låg den större diskusen död, även den med enormt uppsvullen mage.

I morse såg även den kvarvarnde lilla diskusen dålig ut men jag vet inte vad som har hänt förrän jag kommer hem från jobbet ikväll. Kan små diskusar matvägra sig till döds? Eller äta ihjäl sig? Varför i så fall nu när de ändå har levat med samma foderrutiner i två månaders tid.

Kan den uppsvullna magen på de döda fiskarna vara någon ledtråd ? Det var alltså inget som syntes vid utfodringen kvällen innan utan bara något som jag sett på de döda fiskarna.

Är de någon som kan gissa vad som har hänt ? Vågar jag köpa nya diskusar eller kan man misstänka någon smitta i akvariet som kommer att drabba eventuella nya fiskar också?
#2 - 30 juni 2003 14:03
Jag kan inte så mycket om Diskus men vad jag har hört och läst så är små Diskusar svårare att sköta om man ska ha ett stim av dom men om jag fattar det rätt så hadde du bara 3 st och det är för lite. Hadde du en tempratur på runt 30-32 grader för små Diskusar ska ha högre temp. Men som sakt jag kan inte så mycket så dettta är mest en gissning.
#3 - 30 juni 2003 14:18
Hmm, blev kanske lite otydligt där. Jag hade från början fyra stycken, en dog några veckor efter inflyttningen. Den döda diskusen hade inte uppsvullen mage.

Det dödsfallet tillskrev jag, svårt för anpassning, bråk mellan diskusarna eller annat ditåt som kan hända med nya fiskar i akvariet.

Jag vet att fyra (eller tre) är i minsta laget men ville gärna prova på det här med diskus innan jag köpte fler. De i affären trodde att det skulle gå bra.

Jag har haft en temperatur på 29 grader till dem.
#4 - 30 juni 2003 14:23
Hur såg deras fjäll ut? Det kan va förstoppning. Har du mätt värdena? Om du matat utan fiskarna ätit upp det så kan du ha fått för höga nitrit värde.
#5 - 30 juni 2003 14:39
Eftersom magen var så uppsvullen på de döda fiskarna så spretade ju fjällen istället för att ligga intill kroppen som normalt.

Vatten värdena mätte jag och de låg som de brukar, ingen nitrit.

Jag tror att av mina tidigare rosentror så var det några som dog av förstoppning. Men de simmade flera dagar med rund mage innan de dog. Diskusarna var platta kvällen före när jag tittade på dem. Kan förstoppning slå så fort?

Tacksam för all hjälp.
#6 - 30 juni 2003 14:49
Om fiskarna tappar aptiten sakta för att sedan dö så gissar jag på att du behöver se över dina filter samt dina rengöringsrutiner. Men omdu har gett dig på att ha smådiskus i planterat kar så kan jag berätta att det knappast är en bra idé för en nybörjare. För att citera den stora akvarie gurun Amano "raising small discus in a planted tank is suprisingly difficult". Jag diskuterar som så "om Amano tycker att det är svårt så är det inget som jag vill ge mig på" . Omdu vill ha små diskus så prova i bara kar eller köp större diskus till ditt planterade kar.
MVH
Magnus
#7 - 30 juni 2003 15:10
Tropfrog, det där får du gärna utveckla lite till. Vad men du att det är som jag behöver se över? Om det är nitritvärden du är ute efter så har jag ju mätt och inte kunnat konstatera några halter.

Vad är det annars som kan var problemet med rengörningsrutiner och filter? Vad skulle ha fått diskusarna att tappa aptiten menar du ?

Och om du kan berätta att det inte är en bra idé så kanske du skulle vilja berätta varför också? Jag vet att Amano har sagt detta men jag skulle gärna vilja veta anldeningen.

Fler som har idéer om vad som har gått snett ?
#8 - 30 juni 2003 15:23
Av ditt inlägg att döma så blev fisken bättre när du bytade vatten. Om fisken har problem som minskar/försvinner när du byter vatten så kan det vara nitrat eller något annat organiskt avfall. Om det är nitrat så hjälper det att byta vatten, om det är något annat organiskt avfall så kan det hjälpa att byta vatten men för det mesta så är det bara ett bättre filter som gäller. I båda fallen så kan det hjälpa att göra rent påbotten men det är bara en temporär lösning. Anledningen till att det är svårt är att små diskus är mycket känsligare än stora.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
#9 - 30 juni 2003 15:33
OK, vet du något annat vattenvärde som jag borde kolla för at se om filtret inte skulle räcka till ?

Att fiskarna blev piggare är jag inte helt säker på och dessutom fick de inte precis tillbaka aptiten. Så jag vet inte hur mycket man ska grunda på just den iaktagelsen.

Och så det här med planterade akvarier igen, min gissning är att det han menar är at det blir svårare att göra rent i ett planterat akvarie? Och att det inte heller ska vara ett akvarie med bottenmaterial eller t.ex. rötter i? Annars trodde jag att växterna skulle hjälpa till med att förbruka överskotts näring och att hålla balansen i akvariet?
#10 - 30 juni 2003 15:40
Det ända mätbara för att kolla om filtret är ok är ok är nitrit. Men det räcker inte alltid till diskus att du har 0 i nitrit. I ditt fall så skulle jag också rekomendera att mäta nitrat för att få reda på hur mycket vatten du behöver byta. Växter förbrukar både nitrit och nitrat. Men bara så mycket som dom behöver och aldrig mer än vad något annat ämne begränsar dom. Trots att jag sällan hade mätbara resultat på nitrat så mådde mina diskusar bättre vid varje vattenbyte. Jag byter nu vatten även omnitrat är 0 och tillsätter nitrat vad växterna behöver via pmdd.
MVH
Magnus

Annons