problem med sidan

#1 - 10 november 2007 22:04
varför har jag problem att surfa här?
det låser sej å hänger sej
jag har ie 7,0 två års gammal datator

jag tänkte bli guldmedlem men inte om jag ej om jag har sådana problem.
har även testat även firefox utan att det har funkat bra

har telia 2,5/24
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 november 2007 08:25
Tycker nog även jag att det varit lite segt på Zoopet på sistone.
Enligt Christian så har vi "gått i taket" - det finns helt enkelt för mycket som tar plats på Zoopet samtidigt som det blir fler besökare.
Han håller därför på att titta på hur man skall kunna optimera sidan - om inte detta räcker så får vi bita i det sura äpplet och köpa mer utrymme.

Läget var ju faktiskt än värre på den gamla "goda tiden" innan vi införde goldmedlemskap - då var det gång på gång avbrott (otroligt mycket mer än det är nu), men genom goldmedlemskapet så fick vi ekonomi till att köpa en egen server med rejäl kapacitet.
Men som sagt nu verkar inte ens detta räcka
#3 - 11 november 2007 08:45
Ett ganska angenämt problem.. :D
Men ja, det är mycket "Sidan kan inte visas" och långa uppladdningstider. Gäller att inte ha bråttom när man surfar runt här. Hoppas ni får rätt på det!
(Ska oxå sponsra med ett Goldmedlemskap, ska bara... *Harkel*)
admin
Christian Alfredsson
#4 - 12 november 2007 11:58
Jag har optimerat alla databaser så just nu känns det bättre.
#5 - 12 november 2007 13:20
Borde man inte kunna rensa bort inlägg som inte rört sig under ett kalenderår bakåt i tiden i vissa trådar.

Tänkte närmast på en del trådar under 3. Allmänna frågor & 4. Andra husdjur.

Förutom att det sparar lite databas utrymme så blir antalet trådar som ska läsas upp färre. Detta underlättar framförallt när någon användare kommer på den brillianta iden att söka på tex ”och” i alla trådar.

Jag antar att databasen är välutrustad med minne, det brukar ju vara det första man ska titta på när det blir segt.
#6 - 12 november 2007 18:11
Kan man inte städa bort gamla medlemar och deras utrymme tex har man inte loggat in på 1 år så försvinner allt.Kollar man medlemsidan så finns det folk som inte har loggat in sedan 1970-01-01.

Thomas
#7 - 12 november 2007 19:15
Det där med 1970 är ju uppenbarligen fel då Zoopet forum startades 2001.
;)
admin
Christian Alfredsson
#8 - 12 november 2007 20:49
1970 kommer säkert från den konvertering vi gjorde från Snitz forum.

Jag har kontaktat vårt webbhotell för att få lite statistik. Vi kanske behöver köpa en ny server eller höja farten på linan in till server. Det kanske är något med databasen. Vi börjar med att analyzera server och linan in. Databasen är optimerad nyligen.
#9 - 13 november 2007 08:11
admin skrev:

Det kanske är något med databasen.

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Det normala för en sådan här sida är att ca 80% av det som vi tittar på ligger mellanlagrat vilket innebär att databasen inte har någon betydelse. När vi skriver i forumet och i bloggar så ska det ju lagras men det brukar inte vara några problem eftersom det är så små textmängder.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Problemen kommer vid sökningar och bildvisning. Exemplet från fototävlingsomgången är typiskt. Mycket data ska hämtas upp och troligtvis är det så att kommentarerna sparas med en relation till bilderna så varje kommentar innebär att även bilden läses upp på nytt från databasen åt nästa användare. Även om man in kan läsa kommentarerna. Vi dessa tillfällen är antalet anslutningar, trådar, ner till databasen den vanligaste flaskhalsen. Samt hur trådhanteringen fungerar med att släppa trådar som inte används längre.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]De låsningar som förekom i förra veckan är typiska tendenser på att ”min” SQL fråga blir köad pga i brist på databasanslutningar. Alternativt att en SQL fråga har hängt databasen temporärt. Kan finnas någon bugg i den nya versionen som skickar ner en fråga som databasen inte kan hantera på ett vettigt sätt. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Dessa felkällor borde man kunna läsa ut från loggarna i databasen. Vet inte hur det är med loggar i MySQL har i stort sett bara jobbat med Oracle. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Detta är mina erfarenheter efter att ha utvecklat och förvaltat ett antal webb applikationer i HTML och Java åt ett av Sveriges större företag. [/SIZE][/FONT]
admin
Christian Alfredsson
#10 - 13 november 2007 20:20
Ska kolla.
#11 - 13 november 2007 20:29
Hade en djupdykning här för 20 minuter sedan ungefär. Båda datorerna, samtidigt. "Sidan kan inte visas".
Om det kan hjälpa i nån "felsökning"?
admin
Christian Alfredsson
#12 - 14 november 2007 18:59
Jag har nu optimerat inställningarna för Mysql enligt instruktioner från vBulletin. Har även skruvat lite i phpinställningarna. Vi får låta det gå ett par dagar och se om det gjort nytta.

Har även kontaktat vår leverantör för att få statistik över bandbreddsutnyttjande.
#13 - 14 november 2007 19:06
Därför sidan dök här nu två gånger; första gången strax innan 19 och andra gången en stund innan 20?
Vet inte om du annars har nytta av dessa "rapporter"? Ibland kan det hjälpa.. Ibland inte. :)
Bilagor:
#14 - 15 november 2007 01:15
Just nu 02.14 sitter jag å tittar lite här å det verkar ju bättre men det kanske inte är så många som belastar servern just nu
men kul att ni tittar på detta
i övrig tycker jag att detta är ett schysst forum som jag ska bli gulmedlem i
admin
Christian Alfredsson
#15 - 15 november 2007 06:28
lili76 skrev:
Därför sidan dök här nu två gånger; första gången strax innan 19 och andra gången en stund innan 20?

Vet inte om du annars har nytta av dessa "rapporter"? Ibland kan det hjälpa.. Ibland inte. :)

Det var då jag jobbade. Var tvungen att starta om två gånger.
19: Zoopet hade hängt sig
20: Omstart med ny konfiguration.
admin
Christian Alfredsson
#16 - 16 november 2007 12:03
Hur har sidan varit under senaste dygnet? Några avbrott?
#17 - 16 november 2007 12:16
Jag har inte haft några som helst problem.. och har nog aldrig haft det vad jag kan minnas heller, och jag tycker jag är inne här OFTA ;)
#18 - 16 november 2007 12:50
Jag har inte haft några avbrott det senaste dygnet. Dock lite tungladdad fortfarande.
#19 - 16 november 2007 12:59
Helt ok, bra jobbat!
admin
Christian Alfredsson
#20 - 17 november 2007 06:55
Vi får låta det gå någon vecka för att dra en riktig slutsats. Parallellt så utreder vi byte av server till något nytt och snabbt.
#21 - 19 november 2007 08:44
Jag kar ett knepigt problem...
Jag kan inte öppna sidan 132 på tråden "räkiga fakta".

Sidan låser sig och och det kommer upp (sidan svarar inte) sen måste jag stänga ner fönstret.

Men det är [COLOR=black]bara[/COLOR] just den sidan som inte funkar :)
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 19 november 2007 08:53
Mia A skrev:
Jag kar ett knepigt problem...

Jag kan inte öppna sidan 132 på tråden "räkiga fakta".

Sidan låser sig och och det kommer upp (sidan svarar inte) sen måste jag stänga ner fönstret.

Men det är [COLOR=black]bara[/COLOR] just den sidan som inte funkar :)

För mig funkade det i alla fall

Annons