[QUOTE=Serious]Tjena HazelCR!
Som jag skrev tidigare så köpte jag till 5 st White top afra (2+3)& det lugnade ner sig betydligt efter det, dock har 2 white top afra honor dött när om tuggat eftersom hanen har blivit extremt aggresiv mot honorna efter lek. Hanen fortsätter att vilja leka men honan är inte intresserad & dra sig undan, efter ett tag så blir dom helt sönder bitna & dör sedan. Har du nån liknande erfarenhet av nån malawi art? Men annars är allt toppen Saulosi leker hela tiden, samma med flavus. Nu på torsdag ska jag köpa 2-3 st nya white top afra honor om Aquarium Malawi lyckas få tag på några + en till art.
Mvh Daniel[/QUOTE]
Jo, nog kan hanarna bli alltför tuffa mot honorna. Det har jag varit med om många gånger.
Det sägs att man skall ha en hane eller tre eller fler, aldrig två. Kanske kan du göra den förändringen också, ytterliggare en white top afra hane, så att hanarna blir mer upptagna med att bråka sinsemellan.
Om hanen är för tuff efter lek, tycker jag att du skall plocka bort honan till ett yngelkar, så att hon får lugn och ro. I det normala fallet vill iaf jag vänta 2-2,5 veckor innan jag flyttar en tuggande hona, men om honan får det för tufft, så att hon kan gå ihjäl eller bara blir jagad till trådsmål, så är det bättre att flytta henne tidigt. Tyvärr kan det ju bli svårt att få tillbaks henne till hanarna, om hon varit borta länge. Men om hanarna har ihjäl som det är nu, så har du inte mycket att välja på.
Lycka till.