Problem med praktbotior som mår dåligt

#1 - 6 juli 2009 20:41
Lite bakgrundshistorik. Är nybliven akvarieägare sen 2 månader tillbaka och har nu stött på trubbel som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.

Hade 6 st praktbotior som fick flytta in i akvariet för en vecka sen. I lördags hittade jag en av dem död. Undersökte den döda fisken för att se om jag kunde hitta några tecken på sjukdom (vita prick) men kunde inte se någonting. Dagen innan fisken dog så märkte jag att den andades väldigt häftigt, verkade orkeslös och låg en del på botten och "vilade".
Nu uppvisar ännu en praktbotia samma symptom med snabb andning och orkeslöshet i kombination med "vilande". Den snabba andningen har jag även sett på de andra praktbotiorna ibland men annars verkar de pigga när de väl behagar visa sig.
Bör också nämnas att jag aldrig har sett praktbotiorna äta ordentligt men jag brukar lägga i några sjunktabletter efter att ljuset har släckts så jag hoppas att de får i sig lite mat.

Övriga fiskar i akvariet äter ordentligt och mår bra.

Lite annat som kan vara värt att veta:
540L akvarium
Ca 20 växter
Vattenbyte 20% en gång i veckan
Vattentemperatur ca 27C
Ytterfilter Eheim 2229
Innerfilter Aquael Fan 3+
Stoppade i de första fiskarna för 5 veckor sen (2 ancistrus och 1 panaque).
Matar 2 gånger om dagen.
Vattnet luktar lite lätt av sjö.

Fiskar i akvariet nu:
5 praktborior
6 pansarmalar
1 panaque
2 ancistrus
21 kardinaltetra

Vattentest med sticka visar på PH på lite över 7 och ingen nitrit eller nitrat. Har inte mätt ammonium.

Så jag undrar om någon har någon ide om varför botiorna inte verkar må bra. Kan det bero på ammonium eller är det bara stress efter miljöombyte. Alla synpunkter mottages tacksamt. Man vill ju att de små
liven ska må så bra som möjligt.

Tack på förhand
/Anders
#2 - 6 juli 2009 22:03
Välkommen hit och gratulerar till en exemplarisk början på en tråd:D!

En liten motfråga, har du mätt nitriten med dropptest eller med mätsticka? Nu tror jag knappast att det är problemet men man får ändå börja någonstans...
Jag har svårt att direkt se vad som kan vara problemet, det kan vara ren tillfällighet att en botia dog(troligtvis) men skulle fler drabbas skulle jag nog börja dra öronen åt mig.
#3 - 7 juli 2009 05:51
Du säger att ditt pH är på lite över 7 vid stickmätning. Stickmätningen är ju inte så exakt så risken är att det är något högre än vad det visar och det gillar inte praktbotior. Min erfarenhet är att de trivs bäst med ett pH på 6-7. Tillsätter du bikarbonat eller nåt i vattnet? I sånna fall bör du sluta med det.
Vad har du för kH? Varför jag frågar om kH är för att om det är lågt så kan du ju ha pH-spikar.
#4 - 7 juli 2009 06:59
Tack för svaren.

Jag tillsätter ingenting (förutom vatten då ;)).

Alla mätningar är gjorda med sticka så det är väl mest riktvärden.
Tror KH var ganska lågt (ska kolla mer exakt när jag kommer hem från jobbet) men godkännt enligt anvisningen på testet. Så jag har också funderad lite på att det kunde vara PH spikar. Har dock tagit en del tester och PH har alltid visat på samma.
När på dygnet skulle i så fall PH spikar dyka upp? Eller de kan dyka upp när som helst?

Att gälarna går som trumpinnar på de små liven ibland tyder det på stress eller att de har svårt att ta upp syre? Eller kan det vara vilket som. Såg det redan i påsen innan jag släppte i dem.

Håller ett vakande öga (vilket är ganska svårt när de mest ligger och trycker inne i en stock).
#5 - 7 juli 2009 07:48
Hyperventilerar de så kan det vara av ett flertal orsaker, och några av dem är de du skriver.
Har du sett någon skillnad på fiskarna efter du gjort ett vattenbyte?
#6 - 7 juli 2009 08:49
Märkte ingen förändring efter senaste vattenbytet. Men det är svårt att säga eftersom de inte visar sig särskilt ofta. Hoppas att det beror på den nya miljön och att de "tuffar" till sig och börjar äta ordentligt efter ett tag. Det finns snäckor så det räcker och blir över så jag är inte så orolig för mattillgången.

Väldigt roligt med akvarium måste jag säga :), TV:n har fått allvarlig konkurrens om kvällarna. Flickvännen tycker man är lite knäpp när man sitter och stirrar efter fiskar halva dagen.
#7 - 7 juli 2009 09:11
Vänta bara tills det inte räcker med ett akvarium, det brukar inte dröja så länge;)!
#8 - 7 juli 2009 09:44
Bra länk: http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/praktbotia.htm

Viktigt att försöka stabilisera vattenvärdena; praktbotian är känslig för om några parametrar går upp eller ner. Se även över om du övermatar dem. De sätter inte en bra gräns själva, så prova att dra ner på matningen. Sedan se till att syresättningen är optimal: Bra drag på vattenytan. Om du har täckglas så se till att du ventilerar in luft så att det inte skapas ett mikroklimat. Att det luktar "sjö" ger mig en hint om att du drar bort täckglaset och doften stiger emot dig. In med mer luft. Skippa mätstickorna, inget att förlita sig på, och de göre överlag mer skada än nytta.

Det kan således vara en kombination av ammonium (alt. nitrit) och en dålig syresättning. Den dåliga syresättningen kan sekundärt också ha lett till att du ännu inte har fått bra stabilitet på nitrifikationen. Praktbotian ÄR känslig för dålig syresättning, så denna parameter allena kan vara ditt problem.

Och instämmer; ett verkligen exemplariskt inlägg! [:-106]
#9 - 7 juli 2009 10:54
Ska prova följande för att se om det ger resultat:

1. Köra utan täckglas.
2. Tillsätta Nitrivec.
3. Dra ner på matningen ett tag.

Känns i alla fall inte som om något av ovanstående kan göra någon skada så det är bara att prova. Ska även inhandla vettiga dropptester (några vettiga förslag?)

/Anders
#10 - 7 juli 2009 10:55
Nitrittest och pH-test är väl de som man har mest användning för. Köp dropptest bara, stickorna kan man inte ens tända en grill med;):p!
#11 - 7 juli 2009 16:11
Ska prova följande för att se om det ger resultat:

1. Köra utan täckglas.

2. Tillsätta Nitrivec.

3. Dra ner på matningen ett tag.

Känns i alla fall inte som om något av ovanstående kan göra någon skada så det är bara att prova. Ska även inhandla vettiga dropptester (några vettiga förslag?)

/Anders
Tycker du också ska prova att tillsätta 5msk upplöst salt(bordsalt funkar bra) vilket blockerar upptaget av ev. nitrit och de borde då sluta hyperventilera!
#12 - 8 juli 2009 17:33
Har skaffat dropptester för nitrit och ph och resultatet blev följande.

Nitrit < 0.3mg/l

pH mellan 7.5 och 8.0

Ingen nitrit att tala om i alla fall :). Kan boven i dramat vara för högt pH? Alla mina fiskar vill ju helst ha lite lägre pH. Ska jag ge mig på att försöka sänka det och i så fall hur går man bäst till väga? Om jag har förstått rätt kan det vara värre med svajigt pH än ett stabilt som är lite högre?

/Anders
#13 - 13 juli 2009 13:41
De fem återstående botiorna mår bra och är ute och äter med med de andra fiskarna vid matdags. Antar att problemen bara hade med stress och acklimatisering att göra.

Anser fallet avslutat och tackar för hjälpen :)
#14 - 13 juli 2009 14:21
De fem återstående botiorna mår bra och är ute och äter med med de andra fiskarna vid matdags. Antar att problemen bara hade med stress och acklimatisering att göra.

Anser fallet avslutat och tackar för hjälpen :)

Så du tror inte någon av dina åtgärder hjälpte?
#15 - 13 juli 2009 14:46
Det är inte helt omöjligt att något hjälpte. Men då ph har legat stabilt och jag inte har kunnat mäta någon nitrit så borde jag kunna utesluta det. Dålig syresättning skulle det möjligtvis kunnat vara då temperaturen har sjunkigt något i akvariet beroende på lägre inomhustemperatur.

En skillnad som jag har märkt är att vattnet har blivit näst intill luktfritt. När jag skrev innan att det luktade sjö så var det en väldigt väldigt svag doft om man satte näsan nära vattenytan. Detta hänger väl troligtvis ihop med vattentemperaturen.
#16 - 13 juli 2009 16:06
Det är inte helt omöjligt att något hjälpte. Men då ph har legat stabilt och jag inte har kunnat mäta någon nitrit så borde jag kunna utesluta det. Dålig syresättning skulle det möjligtvis kunnat vara då temperaturen har sjunkigt något i akvariet beroende på lägre inomhustemperatur.

En skillnad som jag har märkt är att vattnet har blivit näst intill luktfritt. När jag skrev innan att det luktade sjö så var det en väldigt väldigt svag doft om man satte näsan nära vattenytan. Detta hänger väl troligtvis ihop med vattentemperaturen.

Ja, jag skulle fortfarande gissa på syresättningen. Det luriga är att praktbotior trivs bäst i både varmt och väldigt syrerikt vatten. När temperaturen sjunker ökar samtidigt syremättnaden. Men det är nog så att de är mer känsliga för syrebristen än temperaturen. Vädrar man in luft i akvariet och har rejäl rörelse på ytan (tänk tropisk flod) så går det nog bra att även ha en hög temperatur.

[FONT=Arial]
[FONT=Arial]Kuriosa: Fisken kan få för sig att "spela död"! När ägaren går för att ta upp den "döda" fisken med håven, vaknar de till liv igen och simmar iväg. Den sover liggande på sidan och skrämmer på så sätt sina ägare![/FONT]
[/FONT][FONT=Arial]Christina Ghiasvand[/FONT]

Annons