Lite bakgrundshistorik. Är nybliven akvarieägare sen 2 månader tillbaka och har nu stött på trubbel som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.
Hade 6 st praktbotior som fick flytta in i akvariet för en vecka sen. I lördags hittade jag en av dem död. Undersökte den döda fisken för att se om jag kunde hitta några tecken på sjukdom (vita prick) men kunde inte se någonting. Dagen innan fisken dog så märkte jag att den andades väldigt häftigt, verkade orkeslös och låg en del på botten och "vilade".
Nu uppvisar ännu en praktbotia samma symptom med snabb andning och orkeslöshet i kombination med "vilande". Den snabba andningen har jag även sett på de andra praktbotiorna ibland men annars verkar de pigga när de väl behagar visa sig.
Bör också nämnas att jag aldrig har sett praktbotiorna äta ordentligt men jag brukar lägga i några sjunktabletter efter att ljuset har släckts så jag hoppas att de får i sig lite mat.
Övriga fiskar i akvariet äter ordentligt och mår bra.
Lite annat som kan vara värt att veta:
540L akvarium
Ca 20 växter
Vattenbyte 20% en gång i veckan
Vattentemperatur ca 27C
Ytterfilter Eheim 2229
Innerfilter Aquael Fan 3+
Stoppade i de första fiskarna för 5 veckor sen (2 ancistrus och 1 panaque).
Matar 2 gånger om dagen.
Vattnet luktar lite lätt av sjö.
Fiskar i akvariet nu:
5 praktborior
6 pansarmalar
1 panaque
2 ancistrus
21 kardinaltetra
Vattentest med sticka visar på PH på lite över 7 och ingen nitrit eller nitrat. Har inte mätt ammonium.
Så jag undrar om någon har någon ide om varför botiorna inte verkar må bra. Kan det bero på ammonium eller är det bara stress efter miljöombyte. Alla synpunkter mottages tacksamt. Man vill ju att de små
liven ska må så bra som möjligt.
Tack på förhand
/Anders