Problem med PMDD

#1 - 2 maj 2006 15:31
Har nyligen börjat göda mitt 60 L akvarium med PMDD (använder inte CO2)
Jag gör ett 50% vattenbyte och doserar sedan enligt normaldos för ett kar på 60 liter vatten.

Mitt problem är att det enda som har hänt är att akvariet fått toffsalger (?) på bakre rutan och även på vissa av växterna!?
Det finns fortfarande växter som har gulbleka blad trots att jag redan gjort ca 3 vattenbyten+ doseringar.

Vad gör jag för fel?!

Glad för all hjälp jag kan få! Är nybörjare när det gäller det här med växtakvarium.

Hälsn Malin
#2 - 2 maj 2006 16:05
Just toffsalger behöver CO2 som du får genom kranvattnet vid dina vattenbyten, du behöver inte göra vattenbyten så ofta i ett kar som du inte tillför CO2 från tub (eller mäsk) i.
Toffsarna älskar ostabila CO2-nivåer, när du håller på och byter vatten så går det upp alldeles efter bytet när CO2 kommer med kranvattnet och sedan sjunker det i veckan efter som att växter + alger + bakterier tar upp det.
Så om du inte tillsätter CO2 så skippa vattenbyte så mycket du kan, gör det bara om du rotat jättemkt i karet så att det är alldeles skitigt av smuts eller om vattnet blivit förgiftat mm, men fortsätt att göda med pmdd.
Kör en fulldospuls (10ml/ 100l-tricket) en gång i veckan i början innan växterna kommit igång och käkar mer näring =)
Gör vattenbyten så sällan du kan, 4-5ggr/år om du inte tillsätter CO2 = Low-tech. Och när du nu gör vattenbyten så låt vattnet stå i minst ett dygn innan du häller ner det i karet, fyll också på med vatten efterhand som det i karet avdunstar, använd också då urluftat vatten.
#3 - 2 maj 2006 16:56
[QUOTE=Leonard]Just toffsalger behöver CO2 som du får genom kranvattnet vid dina vattenbyten, du behöver inte göra vattenbyten så ofta i ett kar som du inte tillför CO2 från tub (eller mäsk) i.
Toffsarna älskar ostabila CO2-nivåer, när du håller på och byter vatten så går det upp alldeles efter bytet när CO2 kommer med kranvattnet och sedan sjunker det i veckan efter som att växter + alger + bakterier tar upp det.
Så om du inte tillsätter CO2 så skippa vattenbyte så mycket du kan, gör det bara om du rotat jättemkt i karet så att det är alldeles skitigt av smuts eller om vattnet blivit förgiftat mm, men fortsätt att göda med pmdd.
Kör en fulldospuls (10ml/ 100l-tricket) en gång i veckan i början innan växterna kommit igång och käkar mer näring =)
Gör vattenbyten så sällan du kan, 4-5ggr/år om du inte tillsätter CO2 = Low-tech. Och när du nu gör vattenbyten så låt vattnet stå i minst ett dygn innan du häller ner det i karet, fyll också på med vatten efterhand som det i karet avdunstar, använd också då urluftat vatten.[/QUOTE]


Okej!
Men jag har rätt så mkt fisk i det här karet...Tror du inte det blir problem då om jag skär ner på vattenbytena?
#4 - 2 maj 2006 17:26
Nej, se till att ha mycket växter ifrån start!
Växterna fungerar som filter också, men se till att ha ett bra biologiskt filter, kanske lite svårt med ytterfilter till ett 60l, men du kan ju göra en DIY frigolitbakgrund sjäv och fylla springan som blir bakom frigolit-bakgrunden med filtermaterial, filtermatta i olika grovlekar, biobollar, Eheim Substrat Pro mm och sen sätta ett lagom starkt pumphuvud innanför bakgrunden så att den sprutar vattnet ut från utrymmet den själv är i, kan ett pumphuvud på 300l/h vara lagom för ett 60l, ja du får ju själv välja.
Men rör inte ytan för mycket för då luftas den lilla mängden CO2 som kommer ifrån dina fiskar, bakterier i filtret som jobbar mm luftas ur akvarievattnet, du ska hålla så stabil mängd CO2 som du kan, du måst eju ha lite, det får du d¨ifrå fiskarna och bakterierna som andas ut det så spara på det lilla = rör inte vattenytan för mycket med vattencirkulation.
#5 - 3 maj 2006 00:18
[quote=Leonard] du behöver inte göra vattenbyten så ofta i ett kar som du inte tillför CO2 från tub (eller mäsk) i.[/quote]
vattenbytet har inget med co2 gödningen att göra utan är ett enkelt sätt att försäkra sej om att ingen näring når så höga halter så det blir giftig tför fiskarna.

Kör en fulldospuls (10ml/ 100l-tricket) en gång i veckan i början innan växterna kommit igång och käkar mer näring =)


bättre att göda när växterna börjar bli lite bleka, då minskar man risken för näringsuppbyggnad och då kansme man göder varannan vecka bara.


Gör vattenbyten så sällan du kan, 4-5ggr/år om du inte tillsätter CO2 = Low-tech.

är mycket man ska tänka på om man ska köra med så få vattenbyten.
bland annat ska man hålla koll på ph då det kan stiga/sjunka till katastrolfala värden.
har man mycket fisk bör man byta oftare speciellt om man har dåligt filter.


Och när du nu gör vattenbyten så låt vattnet stå i minst ett dygn innan du häller ner det i karet,

måste stå med nån form av cirikulation ex: luftpump och syresten.

[quote=Dreeamcatcher]Men jag har rätt så mkt fisk i det här karet...Tror du inte det blir problem då om jag skär ner på vattenbytena?[/quote]
kan ju köpa en 25 liters vattendunk som du fyller med vatten och luftpump+syresten och låta det stå minst 2 timmar, har du en doppvärmare över kan du ju ta kallvatten som är bäst för fiskarna och låta doppvärmaren värma det till lagom temp.

för att tömma dunken kan du köpa en liten dricksvattenpump från biltema 70kr eller nåt, eller en liten cirkulationspump.
aquael har en som pumpar 150-350L/H med bra tryck i, 0.8meter tryckhöjd som kostar 49kr i min lokala zooaffär.

tänk också på att pmdd och vattenberedningsmedel är inte bra då vattenberedningsmedlet slår ut en del av pmdd'n.
däremot kan du hälla i pmdd en dag efter du haft i vattenberedningsmedel.
#6 - 3 maj 2006 07:04
Jag håller helt på Leonard i det här. Växterna kommer käka oändligt mycket mer näring än vad fiskarna kan ge dig även om du överbefolkar och övermatar.

Vattenbytena är anledningen till toffsarna iom CO2-spikarna. Du kan se det som att växterna bubblar bra iom vattenbyten (lite svårt att se skillnad på producerat bubbel från växter och bubbel som fastnar på rutor osv men det går - skaka bara av några blad och se hur nya bubblor produceras ganska omgående).

Kör man utan CO2 bör man i så hög grad som möjligt undvika vattenbyten. Dosera en fulldospuls PMDD max 1-2 ggr i veckan.

Att byta med utluftat vatten funkar ju däremot fint som du tipsar om Raven.

Här är en mycket ingående artikel om varför man ska undvika vattenbyten om man inte kör med CO2:
http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=395



vattenberedningsmedel är inte bra då vattenberedningsmedlet slår ut en del av pmdd'n.


Om det är ett vattenberedningsmedel som tar bort nitrat är det så, men dom är ovanliga. De vanligaste vattenberedningsmedlen består av askorbinsyra (c-vitamin) och/eller någon form av chelat som chelaterar metaller (vilket inte växterna bryr sig om).
#7 - 3 maj 2006 10:55
[QUOTE=defdac]Jag håller helt på Leonard i det här. Växterna kommer käka oändligt mycket mer näring än vad fiskarna kan ge dig även om du överbefolkar och övermatar.

Vattenbytena är anledningen till toffsarna iom CO2-spikarna. Du kan se det som att växterna bubblar bra iom vattenbyten (lite svårt att se skillnad på producerat bubbel från växter och bubbel som fastnar på rutor osv men det går - skaka bara av några blad och se hur nya bubblor produceras ganska omgående).

Kör man utan CO2 bör man i så hög grad som möjligt undvika vattenbyten. Dosera en fulldospuls PMDD max 1-2 ggr i veckan.

Att byta med utluftat vatten funkar ju däremot fint som du tipsar om Raven.

Här är en mycket ingående artikel om varför man ska undvika vattenbyten om man inte kör med CO2:
http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=395


Om det är ett vattenberedningsmedel som tar bort nitrat är det så, men dom är ovanliga. De vanligaste vattenberedningsmedlen består av askorbinsyra (c-vitamin) och/eller någon form av chelat som chelaterar metaller (vilket inte växterna bryr sig om).[/QUOTE]


Ojoj, inte lätt när man är nybörjare på det här [:-92]

Jag vet inte om jag klarar det där med att bygga ett biologiskt filter, det är nog lite för svårt just nu, är det något som är nödvändigt ? eller är det mer en grej man kan göra om man vill nå det absolut ultimata akvariet? :p

Men om jag gör så att jag skär ner på vattenbytena, ska jag då istället blanda i PMDD direkt i akvariet en gång i veckan?

Också gör jag ett delvattenbyte kanske 1 gång i månaden? Och då byter jag med utluftat vatten (som ni beskrev)...
#8 - 3 maj 2006 11:06


Jag vet inte om jag klarar det där med att bygga ett biologiskt filter, det är nog lite för svårt just nu, är det något som är nödvändigt ? eller är det mer en grej man kan göra om man vill nå det absolut ultimata akvariet?


Det är snarare så att du inte kan undvika det om du har cirkulationsfilter i akvariet. Bakterier kommer sätta sig på alla ytor, inklusive bottnen. När man säger att man bygger ett bakterieologiskt filter så menar man bara att man fixar väldigt stor yta för bakterierna att sätta sig på inne i filtret med hjälp av något material med väldigt stor yta. T ex sintrat glas, lavakross, bränd lera osv.



Men om jag gör så att jag skär ner på vattenbytena, ska jag då istället blanda i PMDD direkt i akvariet en gång i veckan?



Också gör jag ett delvattenbyte kanske 1 gång i månaden? Och då byter jag med utluftat vatten (som ni beskrev)...


Låter som en plan!
#9 - 3 maj 2006 12:01
Tack Defdag, nu börjar även jag fatta.
Jag har ett 100L kar och har börjat göda med PMDD men tycker att vattenbytena verkar lite väl häftiga.

Så då kan man kanske minska till ca 20% i veckan som jag tycker är lagom och ge en dos PMDD i samband med det :confused:

Men vad jag undrar över är om det kan uppstå nån typ av överdosering som skadar fiskarna och i så fall vilka vattenvärden bör man hålla koll på :confused:

Tack vare dig Delfdag har verkligen intresset för växterna tänds och i min långsiktiga planering finns ett 250-400L växtkar med co2. Till hösten skall detta förverkligas om intresset finns kvar och ekonomin tillåter det.:)
#10 - 3 maj 2006 12:11


Så då kan man kanske minska till ca 20% i veckan som jag tycker är lagom och ge en dos PMDD i samband med det


Funkar säkert också. Du vill undvika att ta bort näring och undvika CO2-spikar, dvs minska vattenbytena på ett eller andra sättet.



Men vad jag undrar över är om det kan uppstå nån typ av överdosering som skadar fiskarna och i så fall vilka vattenvärden bör man hålla koll på


Kör du en dosering för hela akvarievolymen med receptet på pmdd.se en gång i veckan och du har några snabbväxare så garanterar jag dig att det inte kan bli för mycket.



min långsiktiga planering finns ett 250-400L växtkar med co2


CO2. Det är godis det =)
#11 - 3 maj 2006 12:31
[QUOTE=defdac]Det är snarare så att du inte kan undvika det om du har cirkulationsfilter i akvariet. Bakterier kommer sätta sig på alla ytor, inklusive bottnen. När man säger att man bygger ett bakterieologiskt filter så menar man bara att man fixar väldigt stor yta för bakterierna att sätta sig på inne i filtret med hjälp av något material med väldigt stor yta. T ex sintrat glas, lavakross, bränd lera osv.


Låter som en plan![/QUOTE]



Okej, tack så mycket, då har jag något att gå på! Tror jag förstår någorlunda nu ialla fall :)
#12 - 3 maj 2006 12:34
Defdac: Vet inte om jag kan ställa den frågan i den här tråden, men jag undra bara en sak ang. växterna som ligger som en matta på ditt vackra växtkar:http://www.defblog.se/picture/1522.html

Är det nålgräs?
#13 - 3 maj 2006 12:46
Japp, vanligt nålgräs!
#14 - 3 maj 2006 12:51
Tack Defdag, du är en klippa
#15 - 4 maj 2006 10:21
[quote=defdac]
Kör man utan CO2 bör man i så hög grad som möjligt undvika vattenbyten. Dosera en fulldospuls PMDD max 1-2 ggr i veckan.[/quote]

Jag tycker det verkar som om det här med 50% vb missuppfattas ganska ofta på forumet (gjorde jag också innan Defdac svarade på en fråga jag hade om detta). Det gäller bara om man kör med CO2. Det finns många trådar där det tipsas om fulldospulser och 50% vb där det inte utryckligt står att det bara gäller vid CO2-tillförsel. Tror detta skapar ganska mycket problem.

/Johan
#16 - 4 maj 2006 11:28
Flikar in en fråga här jag med :)

Har skaffat PMDD, batterivatten och citronsyra nu, så frågan är hur mycket citronsyra jag ska ha i halvlitersflaskan?
#17 - 4 maj 2006 11:49
[QUOTE=Jodahl]Jag tycker det verkar som om det här med 50% vb missuppfattas ganska ofta på forumet (gjorde jag också innan Defdac svarade på en fråga jag hade om detta). Det gäller bara om man kör med CO2. Det finns många trådar där det tipsas om fulldospulser och 50% vb där det inte utryckligt står att det bara gäller vid CO2-tillförsel. Tror detta skapar ganska mycket problem.[/QUOTE]
Nej, det har inget med CO2-tillförseln att göra. PMDD-dosering ihop med 50% vattenbyte är en metod som kallas för "estimative index". Denna metod säkerställer att man aldrig har mer än dubbel dos av något ämne i sitt akvarie och fungerar oavsett CO2-tillsats eller ej. Dock är metoden inte så bra att tilllämpa på ett low-tech-akvarie där man försöker få näring ur en fet botten.
#18 - 4 maj 2006 12:03
Ytterligare 2 teorier om varför det inte är bra att göra vattenbyten i low-techs är att man dels förvirrar växterna växterna så dom inte anpassar sig för låga CO2-nivåer iom den CO2 som kommer ner via vattenbytet, och dels så kan man få problem med toffsalger (som enligt Barr bara kan använda CO2 och verkar triggas av CO2-svängningar som blir iom vattenbyten).

I de burkar jag slutat göra vattenbyten i kan jag bekräfta att toffsalger försvinner, däremot vet jag inte riktigt hur man ska bekräfta att växterna kan bli "CO2-förvirrade" och slutar använda bikarbonat eftersom bikarbonatsupptaget inte går att mäta.

Om det är så att växterna faktiskt sadlar om och skapar några slags "bikarbonatsenzymer" så borde det bli stor skillnad i tillväxt om man lägger ner lite bikarbonat då och då. Indirekt kan jag ju se att det växer väldigt dåligt med vårt kranvatten med lågt KH trots att man slutar göra vattenbyten.

Jag har precis börjat använda bikarbonat på detta sätt i en low-techare och Anubiasen verkar trivas väldigt bra men det kommer ju ta lång tid (ett par år) innan man sett någon tydlig trend pga den långsamma tillväxten.
#19 - 4 maj 2006 12:25
[QUOTE=defdac]Här är en mycket ingående artikel om varför man ska undvika vattenbyten om man inte kör med CO2:
http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=395[/QUOTE]

Mycket intressant! Men man kan ändå inte skippa vattenbyten helt.

Själv tror jag mer på att byta 10-20% varje eller varannan vecka än på att göra större vattenbyten mer sällan. Vad tror ni?
#20 - 4 maj 2006 14:03
[QUOTE=batski]Mycket intressant! Men man kan ändå inte skippa vattenbyten helt.
[/QUOTE]

Varför inte det? Det e ju det hela artikeln handlar om...
#21 - 4 maj 2006 14:06


Själv tror jag mer på att byta 10-20% varje eller varannan vecka än på att göra större vattenbyten mer sällan. Vad tror ni?


Eller byta en hink med urluftat vatten och låta frekvensen avgöras av akvariestorleken. På det sättet kringår man CO2-problemet helt, om det nu är ett problem: Jag tror det är väldigt individuellt hur mycket CO2 man har i kranen och det känns svårt att ta reda på om det är så att vattnet har högt pH och lågt KH ur kranen, dvs på något sätt är manipulerat.
#22 - 4 maj 2006 14:20
Lånar tråden lite om det är ok.

Göder med PMDD i mitt 140 liters kar. Och har en vanlig grusbotten. Är 50% VB varje vecka att föredra eller räcker det med 20-30%?

/Athis.
#23 - 4 maj 2006 14:30
Omöjligt att svara på eftersom vi inte vet vad det är för typ av akvarium och var du lagt ditt fokus.

1) Är växterna högprioriterade så bör du sluta med vattenbyten i största möjliga mån eller byta med helt urluftat vatten.

2) Är det bara en vanlig sällskapsburk som du vill krydda lite extra i kan du köra på som vanligt och göda med en puls för hela akvarievolymen efter varje vattenbyte (valfri storlek och frekvens).

3) Är fiskarna högprioriterade och du bara har lite Anubias/vallisneria i hörnen och du inte störs av toffsalger så är det 50% vb en gång i veckan följt av fulldospuls som gäller.

Får du toffsar och dålig tillväxt om du kör som 2) och 3) beror det på CO2-svängningar och störs du av det får du skaffa CO2-anläggning eller en 70-liters-sump så du kan lufta ur vattnet innan du använder det.
#24 - 4 maj 2006 14:40
Är lite 50/50 vill att fiskar och växter ska må bra. Är en vanlig sällskapsburk med tät växtlighet.

Om jag förstått det rätt så menas det att (alt 2) jag har i en fulldos 10ml/100l vatten under dom tillfällena jag gör VB. Oavsett mängden vatten jag byter. Korrekt?
#25 - 4 maj 2006 14:45
Japp, tror jag kommer funka utmärkt om du redan har hyffsat tät växtlighet.

Om vi säger såhär: Har du lyckats dra upp tät växtlighet utan PMDD så kommer inte vattenbyten+PMDD plötsligt slå undan benen för dig (ehum växterna?). Jag tippar snarare på att du kommer märka förbättringar.
#26 - 4 maj 2006 15:27
[quote=petnym]Nej, det har inget med CO2-tillförseln att göra. PMDD-dosering ihop med 50% vattenbyte är en metod som kallas för "estimative index". Denna metod säkerställer att man aldrig har mer än dubbel dos av något ämne i sitt akvarie och fungerar oavsett CO2-tillsats eller ej. Dock är metoden inte så bra att tilllämpa på ett low-tech-akvarie där man försöker få näring ur en fet botten.[/quote]

Men EI-metoden är väl inte nåt vidare att tillämpa på akvarium där man inte tillför CO2? Visst, den säkerställer att du inte får för höga nivåer av ett visst ämne, men växterna har svårt att anpassa sig till karbonatupptag eftersom dom får en dos CO2 med varje vb. Jag fick också mycket tofalger när jag fortsatte med EI efter jag slutade med CO2.

/J
#27 - 4 maj 2006 23:34
[QUOTE=jower]Varför inte det? Det e ju det hela artikeln handlar om...[/QUOTE]

Nä inte helt väl. Inte ens Diana Wahlstad skippar vattenbyten helt.
#28 - 4 maj 2006 23:37
de går å skippa helt men inget för amatörer och ställer stora krav på akvarie fiskar växter utrymme och dylikt.
#29 - 4 maj 2006 23:55
Jag gillar inte att byta vatten i mitt akvarium så det är inte mig emot :P. Jag har nu ett 54liters akvarium, har nyss börjat med pmdd för att mina växter ska bli glada. Tidigare hade jag ett 110 liters som jag avvecklade. Jag hade inte ork att sköta det ofta så det blev ett low-tech akvarium (trots att jag inte visste något om vad jag gjorde på den tiden). Måste säga att det fungerade väl med vattenbyten varje-varannan månad. Tror dock att det är viktigt med välfungerande filter och en bra balans när det gäller fiskmängd vs. växtmängd.

Detta mitt 54liters kör jag ca 15 procent vattenbyte ca varannan vecka då jag även ansar växter och slamsuger mycket ytligt. Pmdd kör jag ca 1½ fulldos i veckan, får se hur det går.
#30 - 4 maj 2006 23:59
[quote=Tinet]Tror dock att det är viktigt med välfungerande filter och en bra balans när det gäller fiskmängd vs. växtmängd.[/quote]
viktigt är det allt.
för mycke fiskar med för lite växter ger en nitrat uppbyggnad som kan bli giftigt hög i längden.
man bör även hålla koll på ph't, har sjunkande ph själv i ett kar som körs med få små vattenbyten.

Detta mitt 54liters kör jag ca 15 procent vattenbyte ca varannan vecka då jag även ansar växter och slamsuger mycket ytligt. Pmdd kör jag ca 1½ fulldos i veckan, får se hur det går.

1 1/2 dos pmdd i veckan låter mycke, själv kört 1dos på 2 månader och nytillväxten är fin.
kan dock ha en mindre makrobrist som jag kollar upp för tillfället.
#31 - 5 maj 2006 06:59


1 1/2 dos pmdd i veckan låter mycke, själv kört 1dos på 2 månader och nytillväxten är fin.


Det behöver det inte vara om Tinet lyckas få riktigt bra tillväxt på ogräs eller om man har en massa icke-kol-begränsade flytväxter som suger näring som svampar.
#32 - 5 maj 2006 09:22
[QUOTE=defdac]Det behöver det inte vara om Tinet lyckas få riktigt bra tillväxt på ogräs eller om man har en massa icke-kol-begränsade flytväxter som suger näring som svampar.[/QUOTE]

Vilka växter pratar vi om?











Annons