[quote=Leonard] du behöver inte göra vattenbyten så ofta i ett kar som du inte tillför CO2 från tub (eller mäsk) i.[/quote]
vattenbytet har inget med co2 gödningen att göra utan är ett enkelt sätt att försäkra sej om att ingen näring når så höga halter så det blir giftig tför fiskarna.
Kör en fulldospuls (10ml/ 100l-tricket) en gång i veckan i början innan växterna kommit igång och käkar mer näring =)
bättre att göda när växterna börjar bli lite bleka, då minskar man risken för näringsuppbyggnad och då kansme man göder varannan vecka bara.
Gör vattenbyten så sällan du kan, 4-5ggr/år om du inte tillsätter CO2 = Low-tech.
är mycket man ska tänka på om man ska köra med så få vattenbyten.
bland annat ska man hålla koll på ph då det kan stiga/sjunka till katastrolfala värden.
har man mycket fisk bör man byta oftare speciellt om man har dåligt filter.
Och när du nu gör vattenbyten så låt vattnet stå i minst ett dygn innan du häller ner det i karet,
måste stå med nån form av cirikulation ex: luftpump och syresten.
[quote=Dreeamcatcher]Men jag har rätt så mkt fisk i det här karet...Tror du inte det blir problem då om jag skär ner på vattenbytena?[/quote]
kan ju köpa en 25 liters vattendunk som du fyller med vatten och luftpump+syresten och låta det stå minst 2 timmar, har du en doppvärmare över kan du ju ta kallvatten som är bäst för fiskarna och låta doppvärmaren värma det till lagom temp.
för att tömma dunken kan du köpa en liten dricksvattenpump från biltema 70kr eller nåt, eller en liten cirkulationspump.
aquael har en som pumpar 150-350L/H med bra tryck i, 0.8meter tryckhöjd som kostar 49kr i min lokala zooaffär.
tänk också på att pmdd och vattenberedningsmedel är inte bra då vattenberedningsmedlet slår ut en del av pmdd'n.
däremot kan du hälla i pmdd en dag efter du haft i vattenberedningsmedel.