Ph värdet i vårt kranvatten har sjunkit så att fiskarna mår dåligt vid vattenbyte.
Karen ligger på ca 7-7,5 och kranvattnet på 6,2.
Hur ska jag lösa vattenbyte tills vi åtgärdat brunnen?
HelenLind skrev:Ph värdet i vårt kranvatten har sjunkit så att fiskarna mår dåligt vid vattenbyte.
Hur ska jag lösa vattenbyte tills vi åtgärdat brunnen?
Sleaper skrev:Jepp, en bit kalk i akvariet borde vara lösningen för att stabilisera pH. Men pH verkar redan vara neutralt (7-7,5) i akvariet, så jag ser inte riktigt problemet..
Det var lite därför jag tänkte på bikarbonat. Bereder du det i utbytesvattnet så höjer det kh och ph blixtsnabbt. Lite krångligt att bereda 400L vatten bara:d En stor tunna kanske som du fyller upp och bereder sen kör ut vattnet till karen med en cirkulationspump:)HelenLind skrev:Problemet är nog att kranvattnet har ph 6,2 och kh 1, så det blir problem vid vattenbyte med svajigt ph
åheim skrev:Det var lite därför jag tänkte på bikarbonat. Bereder du det i utbytesvattnet så höjer det kh och ph blixtsnabbt. Lite krångligt att bereda 400L vatten bara:d En stor tunna kanske som du fyller upp och bereder sen kör ut vattnet till karen med en cirkulationspump:)
Fast då måste ju filtret stå och cirkulera vattnet ett bra tag, det räcker inte bara att det passerar en gång genom filtret...HelenLind skrev:Det var därför jag tänkte på ett ytterfilter med snäckskalskross i korgarna som jag kör kranvattnet igenom ner i karen. Frågan är om det räcker.
Men hur känsligt är det om jag skulle hoppa över ett vattenbyte och försöka fixa filtret på vattenledningen under veckan. Och kanske göra ett lite större vattenbyte nästa helg.
HelenLind skrev:Hmmm... Jag slutade med vattenberedningsmedel för ett tag sedan. Men förra helgen hällde jag i fulldos i alla kar när fiskarna reagerade vid vattenbytet. Kan ju vara så att kopparhalten blev för hög nu när jag inte tillsatt mer vattenberedningsmedel vid bytena på ett tag.
HelenLind skrev:Verkar som att problemet skulle kunna vara kopparhalten om ph sänkningen inte ska påverka fiskarna vid vattenbyte.
Sleaper skrev:Ifall vattnet får rinna en stund innan vb så undrar man ju hur mycket koppar det kan bli i vattnet? Har man väldigt långa kopparledningar kanske detta är möjligt?
Sleaper skrev:Det är som sagt inget problem att pH svänger vid vattenbyten.
Kjell Fohrman skrev:Mycket märkligt påstående - vill definitivt hävda motsatsen.
Sedan rent allmänt så tar väl inte vattenberedningmedel bort koppar ur vattnet, eller?
HelenLind skrev:Ph värdet i vårt kranvatten har sjunkit så att fiskarna mår dåligt vid vattenbyte.
Azur skrev:pH't är inget problem, och du har uppenbarligen kalkhaltigt material i akvariet som fixar pH där. Det du kan göra är att lufta igenom vattnet ordentligt, vatten ur egen brunn kan dels vara syrefritt, och dels vara övermättat på koldioxid. Lufta igenom ordentligt (t.ex. fyll hinkarna med duschen) och se om fisken inte slutar se stressade ut vid vattenbyten.
V8Bear skrev:Kolsyra (H2CO3) är inte samma sak som koldioxid (CO2).
Det finns ett tydligt samband mellan de två då kolsyra bildas når koldioxid löses i vatten, men är det lite koldioxid i förhållande till vattnet frigörs vatten från kolsyran och då är det återigen koldioxid :)
Så om du har en del kolsyra i ditt vatten kommer den att ändras om till koldioxid när den spädes ut i resten av ditt akvarievatten.
Juni skrev:F...n vad du får kämpa!! Har inte följt hela tråden, men Hr du egen brunn eller vad händer? Känns orimligt att allt detta skall hända i ditt kar samtidigt. Jag har högt pH värde men som tur är behöver man firrar det. Lycka till! Du kommer åka på ett nytt syndrom sk vattenarm, och det är inte att leka med;) (efter alla vattenbyten)