Problem med ph värdet i kranen

#1 - 8 mars 2014 17:08
Ph värdet i vårt kranvatten har sjunkit så att fiskarna mår dåligt vid vattenbyte.
Karen ligger på ca 7-7,5 och kranvattnet på 6,2.

Hur ska jag lösa vattenbyte tills vi åtgärdat brunnen?
#2 - 8 mars 2014 19:26
Det finns ph sänkande medel i akvarie affären. Annars kan man ha i torv i pumpen.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 8 mars 2014 20:22
Nja det är väl pH-höjande du vill ha eller?
Tala om vad du har för fiskar och hur mycket vatten du byter, hur ofta du byter och vilket KH du har.
#4 - 8 mars 2014 20:38
HelenLind skrev:
Ph värdet i vårt kranvatten har sjunkit så att fiskarna mår dåligt vid vattenbyte.

Hur ska jag lösa vattenbyte tills vi åtgärdat brunnen?

Med bikarbonat kan du få upp kH på vattnet och mest troligt följer pH med, definitivt om du har lite kalkhaltig inredning.

Men vad har gjort att brunnen helt plötsligt har surt vatten? Kan det vara andra saker som får fiskarna att må dåligt? Kanske värt att kolla upp, och även för er egen skull.
#5 - 8 mars 2014 21:13
Vi har praktbotia, scalarer, mosaikgurami, marmorgurami, ancistrus, metallpansarmalar, siamesiska algätare, rödmunstetror, kuhlii ålar, äppelsnäckor, stjärtfläcksrasbora, kolglödstetror, posthorns snäckor, kampfisk, guppy vanlig och endlers, svärdbärare, kardinaltetra, platy, svarta neontetror, körsbärsräkor, sandsnäckor och pakistanbotia fördelat på 10 kar.

Vi byter 25% en gång i veckan

Kh är 1,0

Vi har lämnat vattenprov så det är inga andra fel på vattnet.

På något vis måste jag höja ph på kranvattnet när jag byter. Blanda bikarbonat i hinkar är inte ett alternativ eftersom jag byter totalt 400 liter. Funderar på om det skulle kunna gå att använda ett ytterfilter med krossade snäckskal i korgarna som kranvattnet får gå igenom.

Det sura kranvattnet ska åtgärdas med filter, men tills det är fixat måste jag hitta en lösning för att fiskarna ska må bra.
#6 - 8 mars 2014 22:07
En påse bikarbonat i veckan kan du väl kosta på;) http://www.mathem.se/varor/bikarbonat/bikarbonat-40g-santa-maria
#7 - 8 mars 2014 22:11
pH på 6,2 kan inte vara något större problem för dom fiskar du beskriver, snarare tvärtom. Att det diffar en del vid vattenbyte kan heller inte spela någon större roll. Det gör det alltid när man kör high-tech och tillför CO2, då det lätt går från pH 6,3 till pH 7,2 vid vb utan problem. Så ev. problem har säkert någon annan orsak.
#8 - 8 mars 2014 22:31
Ett är ju att Kh endast är 1...
#9 - 9 mars 2014 06:34
Om jag förstått det hela rätt så är ett lågt kh ett större problem än lågt ph. Lågt kh ger instabilt ph.

Om jag filtrerar kranvattnet genom något kalkhaltigt så stiger ju ph och det borde ju även kh göra
#10 - 9 mars 2014 06:45
Om man änvänder bikarbonat, kan man då hälla i det i koncentrerad form? Typ att jag löser upp rätt mängd i tex ett litermått och häller i det samtidigt som jag fyller på vatten.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 9 mars 2014 08:44
Jag tcker att man skall vara försiktig med bikarbonat eftersom det höjer åH så snabbt - tror mer på att i längden ha rejält med kalk i vattnet.
Sedan som redan nämnts så borde de flesta fiskar utan problem klara 6,2 - det är väl egentligen bara levandefödarna som vill ha högre och de är ju ganska tåliga.
Men buffringsförmångan är ju låg så det är vettigt att filtrerar över kalk
#12 - 9 mars 2014 08:55
Jepp, en bit kalk i akvariet borde vara lösningen för att stabilisera pH. Men pH verkar redan vara neutralt (7-7,5) i akvariet, så jag ser inte riktigt problemet..
#13 - 9 mars 2014 09:01
Det bästa för fiskarna kanske helt enkelt är att strunta i veckans vattenbyte och hoppas att det går ganska fort att få ett kalkfilter installerat på vattenledningen. Sen borde mina problem vara fixade.

Har 2 kar med hög belastning, men till dem kan jag hämta vatten. Det är som tur är inte de stora karen.
#14 - 9 mars 2014 09:04
Sleaper skrev:
Jepp, en bit kalk i akvariet borde vara lösningen för att stabilisera pH. Men pH verkar redan vara neutralt (7-7,5) i akvariet, så jag ser inte riktigt problemet..

Problemet är nog att kranvattnet har ph 6,2 och kh 1, så det blir problem vid vattenbyte med svajigt ph
#15 - 9 mars 2014 09:19
HelenLind skrev:
Problemet är nog att kranvattnet har ph 6,2 och kh 1, så det blir problem vid vattenbyte med svajigt ph
Det var lite därför jag tänkte på bikarbonat. Bereder du det i utbytesvattnet så höjer det kh och ph blixtsnabbt. Lite krångligt att bereda 400L vatten bara:d En stor tunna kanske som du fyller upp och bereder sen kör ut vattnet till karen med en cirkulationspump:)
#16 - 9 mars 2014 09:31
åheim skrev:
Det var lite därför jag tänkte på bikarbonat. Bereder du det i utbytesvattnet så höjer det kh och ph blixtsnabbt. Lite krångligt att bereda 400L vatten bara:d En stor tunna kanske som du fyller upp och bereder sen kör ut vattnet till karen med en cirkulationspump:)

Det var därför jag tänkte på ett ytterfilter med snäckskalskross i korgarna som jag kör kranvattnet igenom ner i karen. Frågan är om det räcker.

Men hur känsligt är det om jag skulle hoppa över ett vattenbyte och försöka fixa filtret på vattenledningen under veckan. Och kanske göra ett lite större vattenbyte nästa helg.
#17 - 9 mars 2014 09:36
Byter du med kallt vatten eller blandar du med varmvatten? Jag tror som Sleaper att pH i sig inte är problemet.

En anledning till att kommunala vattenverk justerar vattnet till högt pH är just för att surt vatten löser koppar från ledningar, därav frågan om du blandar vattnet från varmvattenskranen.

Tobbe
#18 - 9 mars 2014 09:40
HelenLind skrev:
Det var därför jag tänkte på ett ytterfilter med snäckskalskross i korgarna som jag kör kranvattnet igenom ner i karen. Frågan är om det räcker.

Men hur känsligt är det om jag skulle hoppa över ett vattenbyte och försöka fixa filtret på vattenledningen under veckan. Och kanske göra ett lite större vattenbyte nästa helg.
Fast då måste ju filtret stå och cirkulera vattnet ett bra tag, det räcker inte bara att det passerar en gång genom filtret...
#19 - 9 mars 2014 09:41
Jag blandar med varmvatten så jag har ca 25 grader. Koppar finns i vattnet ser jag på äldsta dotterns hår.

Men det är lite konstigt för fiskarna har inte reagerat negativt på vattenbyte innan
#20 - 9 mars 2014 09:51
Som sagt, jag tror på koppar som problemet, pH-skillnaden i sig är inget problem.

Tobbe
#21 - 9 mars 2014 10:10
En temporär lösning är ett mindre vattenbyte, ca 15%, med enbart kallvatten. Vattenberedningsmedel tar hand om koppar också så det är kanske ett tips.

Tobbe
#22 - 9 mars 2014 10:21
Hmmm... Jag slutade med vattenberedningsmedel för ett tag sedan. Men förra helgen hällde jag i fulldos i alla kar när fiskarna reagerade vid vattenbytet. Kan ju vara så att kopparhalten blev för hög nu när jag inte tillsatt mer vattenberedningsmedel vid bytena på ett tag.
#23 - 9 mars 2014 10:25
HelenLind skrev:
Hmmm... Jag slutade med vattenberedningsmedel för ett tag sedan. Men förra helgen hällde jag i fulldos i alla kar när fiskarna reagerade vid vattenbytet. Kan ju vara så att kopparhalten blev för hög nu när jag inte tillsatt mer vattenberedningsmedel vid bytena på ett tag.

Kopparen löses väl upp lättare i rören och fäller små partiklar när Kh är lågt, och 1 i Kh skulle jag klassa som väldigt lågt.
#24 - 9 mars 2014 10:36
Det kanske är så enkelt att jag bara behöver tillsätta vattenberedningsmedlet.

Kanske ska prova att byta vatten i ett kar som jag inte har så mycket fisk i. Om de visar tecken på att inte må bra så kan jag flytta dem bums.
#25 - 9 mars 2014 10:43
Har du koppar i vattnet så borde körsbärsräkor dö knall fall eftersom de är extremt känsliga.
#26 - 9 mars 2014 10:57
Vi förlorade nästan hela beståndet med räkor för några veckor sedan
#27 - 9 mars 2014 12:03
HelenLind skrev:

Det är som sagt inget problem att pH svänger vid vattenbyten.
#28 - 9 mars 2014 12:33
Verkar som att problemet skulle kunna vara kopparhalten om ph sänkningen inte ska påverka fiskarna vid vattenbyte.
#29 - 9 mars 2014 17:19
HelenLind skrev:
Verkar som att problemet skulle kunna vara kopparhalten om ph sänkningen inte ska påverka fiskarna vid vattenbyte.

Ifall vattnet får rinna en stund innan vb så undrar man ju hur mycket koppar det kan bli i vattnet? Har man väldigt långa kopparledningar kanske detta är möjligt?
#30 - 9 mars 2014 18:25
Ni har inte funderat på att filtrera vattnet upp ur brunnen (genom ett sånt pH höjande filter, kan det vara så enkelt som att det är kalk i filtret)? Just för att spara på rör och slippa kopparutfällningar osv.

Det är ju inte direkt hälsosamt att dricka vatten med höga kopparhalter heller.
#31 - 9 mars 2014 19:42
Vi håller på att kolla upp olika filterlösningar. Vattnet måste ju åtgärdas både av hälsoskäl och för rör och hushållsmaskiner.
Men tills det att ett filter är installerat så måste jag se till så att fiskarna mår bra.
Jag hoppade över vattenbytet idag. Det känns som om det skulle göra mer skada än nytta just nu när jag inte vet vad som är fel.
#32 - 9 mars 2014 19:46
Sleaper skrev:
Ifall vattnet får rinna en stund innan vb så undrar man ju hur mycket koppar det kan bli i vattnet? Har man väldigt långa kopparledningar kanske detta är möjligt?

Har inte så långa kopparledningar. Bara mellan inkommande vatten och värmpumpen. Det är plastslang sen i hela huset.
#33 - 9 mars 2014 20:20
Det konstiga är ju att fiskarna reagerade inte i alla kar och inte alla fiskar i samma kar.
Jag bytte vatten i denna ordning och 25% i alla kar

30l körsbärsräkor - ingen reaktion
120l ancistrus, platy, svarta neontetror - platy och ancistrus stog vid ytan, tetror opåverkade
150l guppymix, ancistrus - alla stog vid ytan
150l svärdbärare, ancistrus, kardinaltetror - ancistrus vid ytan, svärdbärare på botten, tetror opåverkade
312l scalarer, ancistrus, pakistanbotia - ingen påverkad
540l praktbotia, scalarer, gurami, ancistrus, rödmunstetror, siamesiska algätare, metallpansarmal - ingen påverkad
90l äppelsnäckor, stjärtfläcks rasbora, kuhliiål - kuhlii ålarna vid ytan, äpplen och rasbora opåverkade
90l kolglödstetror - opåverkade
90l ancistrus - alla vid ytan eller över
54l kampfisk - opåverkad

om problemet är koppar så borde ju räkorna dött direkt eftersom jag bytte det karet först och de då borde fått högst kopparhalt.(Om inte mossa är en växt som absorberar, för det är det enda karet jag har mossa i och mycket av den varan).Och om det sen inte beror på det låga ph värdet i kranen så vette fasiken vad som hände.
#34 - 10 mars 2014 15:30
Eftersom vissa fiskar upplever nån form av kvävning, antar det eftersom dem sticker upp till ytan för att försöka syresätta sig, så tror jag inte att koppar har med det att gör, det ger nog inte den effekten... ammoniak är ju det som slår en först men det stämmer ju inte med ditt låga ph... nitirit? Hade du provat att använda vattenberedningspreparat?
#35 - 10 mars 2014 20:54
Fiskarnas reaktion stämmer ju med nitrit, men jag testade 150 liters karet med guppy och där fanns ingen nitrit.
90 liters karet med ancistrus gav ett litet utslag på nitrit, men i det är det alldeles för mycket fisk(åtgärd pågår)
Kollade även så att jag inte klantat mej med temperaturen på vattnet.
När jag tillslut fattade att något var galet så hällde jag i AquaSafe i alla kar och efter ca en timme började fiskarna bete sig normalt.

Tror jag ska prova byta vatten i ett av karen på onsdag när jag är ledig och tillsätta aquasafe direkt och se vad som händer.
Vi har bott här och haft akvarium i 2 år och det enda jag ändrat i skötseln är att jag slutade med aquasafe för ett tag sen.

Har pratat med en rörmockare i dag och skickar in ett nytt vattenprov för fullständig analys i morgon.
#36 - 11 mars 2014 19:44
Bytte vatten i 2 kar idag och tillsatte aquasafe direkt. Fiskarna mår bra :D
Ska byta i resten av karen i morgon och beställa en ny dunk med aquasafe för det ser ut som att jag måste använda det.

Sen är det bara att hålla tummarna att vi får ordning på vattnet utan att bli ruinerade
#37 - 12 mars 2014 14:30
Höga kopparhalter är döden för äppelsnäckor, kör på med aquasafe även för deras skull.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 12 mars 2014 14:34
Sleaper skrev:
Det är som sagt inget problem att pH svänger vid vattenbyten.

Mycket märkligt påstående - vill definitivt hävda motsatsen.

Sedan rent allmänt så tar väl inte vattenberedningmedel bort koppar ur vattnet, eller?
#39 - 12 mars 2014 14:46
Mycket märkligt påstående - vill definitivt hävda motsatsen.

Sedan rent allmänt så tar väl inte vattenberedningmedel bort koppar ur vattnet, eller?

Easylife: Easylife FFM Vattenberedning rensar bort klor, tungmetaller, ammonium och kemikalier.

Aquasafe: Ämnen i kranvattnet som är skadliga för fiskar neutraliseras: klor tas bort helt och tungmetaller som exempelvis koppar, zink och bly binds helt och hållet och permanent

/Tobbe
#40 - 12 mars 2014 17:40
Jag bytte vatten i resten av karen idag med aquasafe och det gick bra.

Äppelsnäckorna har inte visat några tecken på att må dåligt men vi förlorade nästan alla körsbärsräkor för ca 3 veckor sedan utan att jag hittade någon direkt anledning. Då gissade jag att det berodde på övermatning för räkorna vi har i ett nano mådde bra. Dit flyttade vi även de som klarade sig och i det karet har de mått bra.

Pratade med en kille från företaget som gjorde vårt vattenprov idag. Det är tydligen inte bara koppar som fälls ut om man har surt vatten. Alla kranar innehåller bly och zink(tror jag det var) mm som fälls ut vid surt vatten.
Jag kanske ska vara glad över att jag slutade med aquasafe och fiskarna talade om att något var fel på vattnet. Är väl inte så hälsosamt med en massa metaller i vattnet.
#41 - 13 mars 2014 10:10
HelenLind skrev:

pH't är inget problem, och du har uppenbarligen kalkhaltigt material i akvariet som fixar pH där. Det du kan göra är att lufta igenom vattnet ordentligt, vatten ur egen brunn kan dels vara syrefritt, och dels vara övermättat på koldioxid. Lufta igenom ordentligt (t.ex. fyll hinkarna med duschen) och se om fisken inte slutar se stressade ut vid vattenbyten.
#42 - 13 mars 2014 11:38
[QUOTE=Kjell Fohrman;1690067]Mycket märkligt påstående - vill definitivt hävda motsatsen.

Vet inte ifall du är bekant med växtkar där man tillför CO2? Men där blir det en ganska snabb svängning av pH vid vb. Veckovisa delvattenbyte är ju också är en ofta en stor del av skötseln i ett växtkar. Har dock aldrig märkt annat än möjligen bevis för välmående hos fiskarna vid vb, trots att pH svänger från kanske 6,4 till 7,2 och tillbaka igen unde loppet av ett par timmar eller liknande.
#43 - 13 mars 2014 19:49
Azur skrev:
pH't är inget problem, och du har uppenbarligen kalkhaltigt material i akvariet som fixar pH där. Det du kan göra är att lufta igenom vattnet ordentligt, vatten ur egen brunn kan dels vara syrefritt, och dels vara övermättat på koldioxid. Lufta igenom ordentligt (t.ex. fyll hinkarna med duschen) och se om fisken inte slutar se stressade ut vid vattenbyten.

Jag har läst mig till att vid surt vatten har man agressiv kolsyra. Kolsyra är väl samma sak som koldioxid?
Enda gången växterna bubblar är vid vattenbyte. Då bubblar de riktigt mycket ett bra tag.
Man får även problem med alla möjliga metaller, så mitt problem är nog en kombination av lite allt möjligt.

Eftersom fiskarna verkar må bra om jag använder aquasafe vid vattenbyte så får jag köra med det tills vi får ordning på vattnet. Jag ska nog inte vara lika nitisk med vattenbyte 1 gång i veckan utan dra lite på det.
#44 - 14 mars 2014 06:17
Problem med ph värdet i kranen

Kolsyra (H2CO3) är inte samma sak som koldioxid (CO2).

Det finns ett tydligt samband mellan de två då kolsyra bildas når koldioxid löses i vatten, men är det lite koldioxid i förhållande till vattnet frigörs vatten från kolsyran och då är det återigen koldioxid :)

Så om du har en del kolsyra i ditt vatten kommer den att ändras om till koldioxid när den spädes ut i resten av ditt akvarievatten.
#45 - 14 mars 2014 08:16
V8Bear skrev:
Kolsyra (H2CO3) är inte samma sak som koldioxid (CO2).

Det finns ett tydligt samband mellan de två då kolsyra bildas når koldioxid löses i vatten, men är det lite koldioxid i förhållande till vattnet frigörs vatten från kolsyran och då är det återigen koldioxid :)

Så om du har en del kolsyra i ditt vatten kommer den att ändras om till koldioxid när den spädes ut i resten av ditt akvarievatten.

Antingen får jag utbilda mig till kemist eller så ska jag sluta fundera och lita på att vattenprov företaget och rörmockaren kommer fram till vad vi ska ha för filter för att få bra vatten. Lutar åt det senare :)

Väntar på svar på andra omgången prover så får vi se vad de visar.
#46 - 14 mars 2014 09:01
Att fiskarna står vid ytan är som sagt ett tecken på kvävning (för lite syre). Om nu pH-värdet är för lågt pågrund av koldioxid/kolsyra kanske du kan prova att lufta vattnet före vattenbyten.
(Häll i vatten i en annan behållare och koppla in en luftpump några timmar)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
#47 - 14 mars 2014 11:34
Lätt att testa ev. förekomst av CO2 genom att tappa upp lite kranvatten i en behållare, kolla pH, sen röra runt ordentligt med sked eller liknade i behållaren och testa pH på nytt. CO2 är väldigt flyktigt och försvinner snabbt.
#48 - 14 mars 2014 17:54
De ringde idag från företaget som gjort det nya vattenprovet. ph 6,7. kolsyra 35% och högt mangan. Får den fullständiga rapporten till veckan.

Aquasafe tar ju hand om manganet men jag får ju försöka lufta ur kolsyran så gott det går. Hinkar är inte praktiskt genomförbart för 400 liter. Alternativet då är väl badkaret med en pump därifrån. Funderar på om det skulle hjälpa att använda ett duschmunstycke när jag fyller. Eftersom fiskarna var ok vid sista vattenbytet när jag använde aquasafe så borde det funka som tillfällig lösning tills vi får ett filter installerat.
#49 - 14 mars 2014 21:12
Förb.....e sk.t. Nu mår äppelsnäckorna dåligt. Pep iväg och hämtade vatten så jag kunde byta 30%. Blandade vattnet med aquasafe i hinkar först. Som tur är verkar det hjälpa och de piggnade till.
#50 - 15 mars 2014 07:15
Kan förstå att det inte är någon lätt situation du är i när du behöver byta så mycket vatten men om många står vid ytan efter vattenbytena är nog någonting på tok.

Duschmunstycke kan vara en ide för att mer kontakt med luften är precis vad vattnet behöver för att tappa koldioxid och kolsyra så håll det gärna en bit över ytan om du har möjlighet för mer kontakt med luften.

6.7pH är absolut inga problem snarare tvärt om, men ett annat problem i snäckornas fall kan mycket väl vara KH/kalcium brist då dom behöver en hel del till sina skal.
#51 - 15 mars 2014 16:18
Om jag tillsätter aquasafe vid vattenbyte så står inte fiskarna vid ytan, men bra är det ju inte så jag får försöka lufta så gott det går tills vi får ordning på vattnet.

Något som är konstigt är att jag skickat vattenprover till 2 olika företag och fått olika svar.
Enligt företag 1 behöver jag bara ett avsyrningsfilter för att åtgärda ph som de fick till 6,2.
Enligt företag 2 har jag problem med kolsyra och mangan och behöver ett kombifilter som åtgärdar det samt höjer ph som de fick till 6,7
Vet inte riktigt vad jag ska tro. Är ju en rätt rejäl prisskillnad på de två filtren.

I morse var äpplena risiga igen. Får hämta mer vatten och byta igen.
#52 - 15 mars 2014 16:37
En anledning till att dom får olika pH kan vara att koldioxiden och kolsyran lätt försvinner (=högre pH) (säger inte att det måste vara därför, men det kan kanske göra det)
Men dom andra värdena borde vara rätt lika tycker jag.

När du säger att snäckorna mår dåligt hur ser du det? Vilken symptom visar dom?
#53 - 15 mars 2014 18:37
De är orörliga och ligger och flyter.
#54 - 15 mars 2014 18:42
F...n vad du får kämpa!! Har inte följt hela tråden, men Hr du egen brunn eller vad händer? Känns orimligt att allt detta skall hända i ditt kar samtidigt. Jag har högt pH värde men som tur är behöver man firrar det. Lycka till! Du kommer åka på ett nytt syndrom sk vattenarm, och det är inte att leka med;) (efter alla vattenbyten)
#55 - 15 mars 2014 19:38
Juni skrev:
F...n vad du får kämpa!! Har inte följt hela tråden, men Hr du egen brunn eller vad händer? Känns orimligt att allt detta skall hända i ditt kar samtidigt. Jag har högt pH värde men som tur är behöver man firrar det. Lycka till! Du kommer åka på ett nytt syndrom sk vattenarm, och det är inte att leka med;) (efter alla vattenbyten)

Har eget borrhål där något blivit knas.
Det är när det händer sånt här man ångrar att man inte nöjde sig med ett kar
#56 - 16 mars 2014 12:32
Jag tror att äpplena börjar piggna till:D
Hämtade vatten och bytte drygt 50% igår. Sen tog jag en yngelkasse som jag hällde snäckskalskross i och satte så att vattnet från pumpen åkte igenom den.
Nu har en del av dem börjat röra på sig och en var ner och kollade om det fanns någon mat där vi brukar lägga den.
Nu håller jag tummarna att det vänder och att det inte ska ta så lång tid att fixa vattnet.
Struntade i vattenbyte idag och gjorde ren pumparna istället så fiskarna ska få maximalt med syre och cirkulation
#57 - 16 mars 2014 21:49
Allt verkar klart jobbigt, ursäkta en okunnig men varför byta vatten i tid och otid om det då blir problem?

Du och flera andra är ju inne på att minska vattenbytena i avvaktan på bättre vatten, varför inte prova det?

Hoppas det löser sig!
#58 - 17 mars 2014 05:57
Till fiskarna har jag inte bytt mer vatten men till äpplena hade jag inget val då de mådde dåligt. Tur att deras kar inte är så stort utan att det är praktiskt genomförbart att hämta vatten. Nu blir det inga mer vattenbyten förrän vi fixat vattnet, om det inte är någon som visar tecken på att må dåligt. Men då får jag hämta vatten. Hoppas det går ganska fort att få vattnet fixat.
#59 - 18 mars 2014 18:38
Läser om vattenfiltret vi ev ska installera
Där står att när filtret är igång och fungerar som det ska så är vattnet mjölkaktigt av syre.
Kan det bli för mycket syre när jag då gör vattenbyte?
#60 - 18 mars 2014 18:45
Det lär ju vara mikrobubblor av luft och inte syre...
Bara att vädra vattnet lite, du kommer se hur det klarnar nerifrån och upp!
#61 - 18 mars 2014 19:48
Kommer det att påverka fiskarna negativt om jag byter utan att lufta först?

Annons