Problem med palettciklider

#1 - 6 mars 2007 20:53
Jag har problem med mitt palettciklidpar och är nybörjare så jag behöver lite råd! Min hane nästan färglös men verkar i övrigt frisk och äter normalt. Däremot jagar han honan så snart han får syn på henne. Hon gömmer sig men har inte tagit skada än och hon är mycket färgstarkare än hanen.

Hur kan jag få hanen färgrann?? Och varför jagar han honan hela tiden??

Tacksam för svar!
#2 - 7 mars 2007 08:32
Det kanske är så att han uppvaktar henne, är de ungefär lika stora? Precis som med människor så har varje fisk sin egna personlighet. Hanarna brukar vara lite mer bleka än honan, har du någon grotta till dem?
#3 - 7 mars 2007 09:24
cikliden2 skrev:
Det kanske är så att han uppvaktar henne, är de ungefär lika stora? Precis som med människor så har varje fisk sin egna personlighet. Hanarna brukar vara lite mer bleka än honan, har du någon grotta till dem?

Jag har en grotta i en en sten och en som jag grävt fram under en rot, men båda grottorna har stor öppning jag kanske skulle skaffa en grotta men mindre ingång, typ en kruka?? Hanen är större än honan men mycket färglösare. De verkar komma bättre överrens nu men de gillar fortfarande inte varandra och hanen har inga färger.
FredrikW
#4 - 7 mars 2007 11:13
Ja, lägg i en kruka. Paletterna gillar krukor och brukar oftast lägga äggen där.
#5 - 7 mars 2007 18:47
Honan, håller hon på att vrida sig som om hon skulle gå av på mitten?
mina palleter gjorde det hela tiden -.- då ville hon leka och hade färgat ut. men hanen bara jagade henne. vad du kanske borde göra är en sk. regntidsimulering. det betyder att du bytar vatten och häller i kallt. ger dem levande foder. som om de var i en regnskog...

Lycka till
#6 - 7 mars 2007 19:22
kruker funkar bra men mina föredrar grotter av coccosnötter ...
Se till o ha fler grotter så dom kan dra sig undan i varsin om dom inte e sams
#7 - 7 mars 2007 19:42
Jag har satt ner en kruka och det tog inte mer än 10 minuter innan hanen nogrannt inspekterade den, men han kommer inte överrens med honan. Jag har mycket gömställen och växter åt honan att gömma sig i så det är inga problem.
#8 - 8 mars 2007 05:34
sätt ner 2 kruker så dom har varsin
#9 - 8 mars 2007 07:40
hade precis samma problem, men efter en månad ungefär, så tände jag lyset en morgon och då simmade paletterna runt tillsammans. Fråga mig inte varför, men så var det, men innan jagade han honan som en galning.
#10 - 8 mars 2007 11:19
Honan, håller hon på att vrida sig som om hon skulle gå av på mitten?

mina palleter gjorde det hela tiden -.- då ville hon leka och hade färgat ut. men hanen bara jagade henne. vad du kanske borde göra är en sk. regntidsimulering. det betyder att du bytar vatten och häller i kallt. ger dem levande foder. som om de var i en regnskog...

Lycka till

Ja precis så gör min med. Hane jagar henne och verkar inte sugen på att leka. Hur mkt kallt vatten ska i då? o var får man tag på levande foder?? Nybörjare:confused:...
#11 - 10 mars 2007 06:23
levande foder borde man få tag på i närmaste djuraffär. när jag häller i vatten i mina akvarium brukar jag ta rätt så kallt. doppvärmaren fixar resten sen. för då tror fiskarna typ att det är kallt källvatten som rinner ner från bergen.
jag brukar bara ta en vatten kanna och ta ut vatten. det brukar bli typ 2 stycken sen fyller jag på. också vattnar man blommorna med det man tar upp :P
#12 - 11 mars 2007 18:51
Okej, tack för tipsen. De verkar ha fungerat för nu "vibrerar" dom och visar upp sig för varandra. Hoppas att det blir någonting utav det bara, ibland verkar de inte så intresserade av varandra. Men de är i alla fall vänner o honan slipper gömma sig hela tiden.

Hanen har i och för sig inte mkt färg nu heller, men det gör inget. Så länge de håller sams..

Annons