Problem med nitrit

#1 - 27 oktober 2010 14:52
Har en liten tank, 30l bara, och jag har två halvvuxna axolotlar i den. De stora problemet är att nitrithalten stiger och blir dålig redan efter 4-5 dagar. Vad kan jag göra åt detta? Så sjukt less på att behöva byta vattnet hela tiden, så finns det något medel? Något rekommenderat filter? Växter?

Kan det bero på fryspåsarna jag använder för att få ner temperaturen, kan dom ge ifrån sig något giftigt ämne?

Jag handmatar båda med mygglarver för att minska att det blir matrester kvar, men någon larv flyter alltid iväg, finns det någon bättre mat man kan ge dom som inte är så slarvigt?

Svar snabbt vore bra då det ska göra ett nytt vattenbyte snart, något jag kan tänka på när jag byter vatten?
#2 - 27 oktober 2010 15:12
vattenbyte är viktigt. hur ofta byter du vatten nu?

nitrivec kan du köpa o använda med.
#3 - 27 oktober 2010 15:12
Hur länge har din 30l varit igång?
#4 - 27 oktober 2010 19:12
#5 - 27 oktober 2010 20:34
okej konst nu ska vi inte missbruka det där du. ;)

jag kan inget om axolotlar men kan man ha de i ett 30L??
o som fishface säger: hur länge har det varit igång?
hur ofta gör du vattenbyte? o hur mycket?=
#6 - 27 oktober 2010 21:02
Jag gör byten var 5:e dag ungefär pga att nitriten blir så hög så snabbt, och då byter jag allt vatten för de mesta och har fått hållt på så här i kanske 3mån. Tillsätter något medel som ska göra bakteriekulturen bättre i vattnet. Har läst att 35l ska räcka för två fullvuxna, och ingen av dom är fullvuxen än så 30 bör räcka just nu iaf. Får ta och testa Nitrivec och se om det blir någon skillnad.
#7 - 27 oktober 2010 21:07
jamen dåså. inte konstigt att du får nitrit hela tiden!

om du har nitrit. byt 50% varje fdag i en vecka.

om du byter allt vatten 1 gång i veckan så kommer aldrig bakterierna igång o kan bryta ner nitriten. du måste bygga upp en bra bakterie kultur under lång tid. det är därför man startar ett kar med bara ett par fiskar i ca en månad. för att bakterierna ska hinna byggas upp för att kunna ta hand om den ökade nitriten.

sluta byt så myclet vatten. byt 30% en gång i veckan o tillsätt nitrivec om du har nitrit sp ska det säkert ordna sig efter nån vecka eller två.
#8 - 27 oktober 2010 21:25
Okej tack för tipset. Men nu när nitritnivån är så hög, ska jag göra ett 100% byte och följa med 30-50% byten varje dag, eller ska jag gå rakt på små byten?
#9 - 27 oktober 2010 21:41
50% är ett stort byte ;)

Byt aldrig 100% som hannesc säger.

Om du matar med mygglarver, bryter du isär biten eller ger du hela och i så fall hur ofta?
#10 - 27 oktober 2010 21:42
gå rakt på små byten. 30-50% ( 50% om det är akut o dina axolotlar uppvisar sjukdoms beteende.)
#11 - 27 oktober 2010 21:58
Ger dom en hel bit var varje dag och delar dom i två halvor så dom kan få in allt i munnen lättare. Några tecken på sjukdom visar dom inte. Dom äter bra och är sociala och verkar lyckliga trots omständigheterna. Ingen böjd svanstipp eller tecken på svamp eller liknande.
#12 - 27 oktober 2010 22:13
axolotl bör ha ett akvarium på minst 110liter om dom är 2 eller flera då en full vuxen axolotl blir 20-25cm. Har man bara 1 axolotl så bör man ha ett kar på 70liter minst. Så att ha 2st i ett kar på 30liter är väldigt illa.
Bilagor:
#13 - 27 oktober 2010 22:16
DaddyD skrev:
Har en liten tank, 30l bara, och jag har två halvvuxna axolotlar i den. De stora problemet är att nitrithalten stiger och blir dålig redan efter 4-5 dagar. Vad kan jag göra åt detta? Så sjukt less på att behöva byta vattnet hela tiden, så finns det något medel? Något rekommenderat filter? Växter?

Kan det bero på fryspåsarna jag använder för att få ner temperaturen, kan dom ge ifrån sig något giftigt ämne?

Jag handmatar båda med mygglarver för att minska att det blir matrester kvar, men någon larv flyter alltid iväg, finns det någon bättre mat man kan ge dom som inte är så slarvigt?

Svar snabbt vore bra då det ska göra ett nytt vattenbyte snart, något jag kan tänka på när jag byter vatten?

Levande föda mina fick guppy till mat hade ett annat kar som ja odlade guppy i och släppte ner till dom
#14 - 28 oktober 2010 04:32
Det jag har lärt mig i början, när du matar dem, ta det du tycker är lite och sedan ta hälften av det :)
#15 - 28 oktober 2010 09:28
Levande föda mina fick guppy till mat hade ett annat kar som ja odlade guppy i och släppte ner till dom

Det låter ju inte dumt. Ska ju ändå införskaffa mig ett nytt och större akvarium till dom här framöver så då får man väl odla levande mat i karet jag har nu :) Men tack för alla svar, man har ju blivit lite klokare iaf utav tipsen man fått nu :D
#16 - 28 oktober 2010 09:50
DaddyD skrev:
Ger dom en hel bit var varje dag och delar dom i två halvor så dom kan få in allt i munnen lättare. Några tecken på sjukdom visar dom inte. Dom äter bra och är sociala och verkar lyckliga trots omständigheterna. Ingen böjd svanstipp eller tecken på svamp eller liknande.

Det tror jag är för mycket mat. Ta en halv bit var annan dag istället. Det lilla akvariet klarar inte så mycket mat.

Annons