Problem med nitrit

#1 - 28 maj 2010 19:15
Vi har fått problem med nitrit i vårt kar och gör därför täta vattenbyten. Frågan vi ställer oss är nu om vi efter varje vattenbyte skall hälla i nitrivec efter hur många liter vatten vi bytt eller hur många liter vatten vi har i karet? Vårt kar är på 120 l och än så länge har vi hällt i efter det men vi tycker det är så mycket som skall i varje gång.
#2 - 28 maj 2010 19:27
Jag doserade hela karets volym dagligen och undvek för täta vattenbyten medan jag körde med Nitrivec. Och tror det står på flaskan att man ska behandla tills flaskan är slut.
Gick iallafall åt en 500ml flaska för mitt 540L kar och på den veckan böt jag vatten
en gång enbart. Inkörsfisken jag hade visade nitritsymptom 2 dagar efter jag började
med nitrivec sen ingenting.
Du kan också låta bli nitrivec helt och hållet och göra dagliga 10-20% vattenbyten tills nitriten ger med sig.

Var Mycket sparsam med matningen. En liten liten nypa varannan dag kanske.

Är karet nytt eller gammalt? Tänkte hur lång tid det har rullat?
#3 - 28 maj 2010 19:39
Jag anser att man ska stoppa matningen helt tills man inte kan uppmäta nitrit längre! vattenbyten löser inte nitritproblemet utan ska ses som en sista åtgärd om fisken uppvisar symptom på att må dåligt! salt skyddar fisken delvis från nitritens skadeverkning, så en salttillsats i kombination med en bakteriekultur är det bästa, om man inte har tillgång till ett inkört filter från ett annat kar att krama ur dagligen!
#4 - 29 maj 2010 01:57
Utan att ställa frågan vilken typ av filtrering osv osv i all oändlighet etc etc så har jag svårt att se att man kan rekommendera någonting, fast visst, ös i lite salt bara.. Hur mycket då och vilket salt ska man använda eller tycker du att det kan man minsann lista ut själv när man har varit registrerad medlem i hela 2 veckor?

Alltså, om ni sprang till en zooaffär i lördags för en vecka sedan och köpte mer än typ en (1) fisk samt dessutom mängder med mat, aquatan, nitrivec, ektozon osv så kan ni börja med att ställa fiskmaten i kylskåpet och sätta ett hänglås på dörren(gör underverk inför beach 2010!) sen kan ni ta dropptestet för nitrit och skriva i nästa inlägg vad det visar, och därefter dunka i maxdosen av nitrivec(gul flaska med röd kork, snåla inte) samt ta fram saltkaret ni har till frukostäggen och lösa upp en msk i nån liter kallt vatten, ni behöver inte vänta med att hälla i det i akvariet tills ni fått ett vettigt svar på nitrittestet om fiskarna verkar andas flåsande(kolla in gällocken)

Passa samtidigt på att berätta vilken modell och märke det är på akvariepumpen, gör mig gärna stolt genom att berätta att det är ett grymestort ytterfilter från eheim, ljuger ni så kommer tyska tekniker i vita rockar att utföra osedliga experiment på väl valda kroppsdelar!

Ni har alltså förhoppningsvis inte köpt mer än 2-3 pyttesmå fiskar och matat dessa med den mängd fiskmat som motsvarar det som ryms på den spetsiga udden av en fruktkniv varannan dag med typ start dag två, under den närmsta månaden kommer den bakterieflora som sköter omvandlingen av fiskbajs och annat smått och gott att växa till sig och frodas under förutsättning att ni snålmatar och har en fullgod filtrering av vattnet, försök att skippa vattenbyten denna första månad.
#5 - 29 maj 2010 10:57
Inget vattenbyte på en månad??? Vi har hört vi ska göra vattenbyte ofta för att få rätt på det. Detta stämmer inte alltså?
Vi är som sagt nybörjare. Vi köpte ett juwelakvarium 120L som är 58*61*41 (h*b*d).
Pumpen följde med och heter Bioflow 3.0. Vi var väldigt noga med alla förberedelser allt från att rengöra (skölja i vatten) allt från gruset till stenar å flytved osv. Vi rengjorde allt tills vattnet i hinken (köpte hinkar som vi enbart har till akvariumet) var klart. tog en jä... tid;). sen fyllde vi på vatten hällde i allt det där man skulle som aquatan och nitrivec. Vi har nio växter i tre av dom är är riktigt snabbväxande. Vi försökte få en varriation på även det. Två flytveds stockar och en sten. När allt var klart satt vi igång pumpen och doppvärmaren sen lät vi karet vara över en vecka utan fiskar. Då stack vi iväg å köpte 2st honungsgurami 2st marmorgurami 1st dvärggurami och 2st fjärilspleco L52 (malar). Sen stanna vi där pga att vi hört man inte ska skaffa alla fiskar på en gång. Köpte fryst foder med hem då också. Men vi väntade med att mata dom tills ett dygn hade gått från vi hade satt i dom (som vi även det gjorde efter konstens regler). Matbiten vi bröt av var inte större än en lillnagelbit. Vi har gjort vattenbyte. Sen har vi efter det nu gjort tre mindre vatten byte som folk sagt å även från sera-häftet vi fick med hem innan vi satt igång detta äventyr som fått en sådan dålig start. Vi lägger all vår lediga tid för att få rätt på det och få våra nya fina vänner att trivas. Studerar dom både för att se hur dom mår och för att dom är sååå fina att titta på. Dom är framme å hälsar å visar upp sig så fort man fingrar lite på rutan. Honungsguramina leker å har sig. Vi vill få rätt på detta för våra fina fiskars skull ju!!!
Vad har vi gjort för fel????
#6 - 29 maj 2010 13:32
Det här med nitrit och hur man kan göra finns säkert lika många svar som kar. Modell X funkar för Nisse och Model YZ för Gittan.

Men upphör med matning helt (Dom kommer inte svälta), undvik vattenbyten om inte fiskarna visar symptom på nitritförgiftning och envist kliar sig eller står och flämtar (Hoppas pumpen rör runt på ytan rätt ok så det får fart på syresättningen/gasutbyten) och dosera med Nitrivec/Cycle eller likn. utan VB under en vecka. Alla små förändringar man gör tar tid innan dom har effekt. Tålamod är av stor betydelse. :)

Och som Gaffel skrev, posta gärna vad nitritvärdet står på. (Undvik dom här multitesterna, använd dropptester. Lite dyrare men 100 resor bättre)
#7 - 29 maj 2010 13:50
den visar ca 4 å då visar den att det är akut fara för fiskarna. Sen tycker vi att fiskarna fått en brun nyans runt om huvudet.
#8 - 29 maj 2010 13:53
Ska kanske tillläggas att vi tyvärr då fått tag på skitet med stickor som mäter fem-i-ett. Får väl införskaffa droppar. Ska man köra på samma märke som man kör med i övrigt eller det går med vilket märke som med dropptester?
#9 - 29 maj 2010 14:01
4 som i 4mg/L? Om så, ja då är det rätt höga värden nitrit :)
Men du kommer inte få väck nitriten inom dagen utan tar tid innan
det sjunker. Så upphör med matningen och tillsätt Nitrivec varje dag enligt
flaskans instruktioner. Skippa vattenbyten om inte absolut nödvändigt för att
lindra för fisken. Och testa vattnet dagligen tills det är borta. Tog ca 5-7 dagar för mig
innan mitt kom ner.

Jag kör Sera och JBL's dropptester för Ph/No2/No3/Kh.
#10 - 29 maj 2010 14:10
Okej, då får jag iväg imorgon och skaffa droppar. Stängt nu ju. Men vi använde nitrivec nu från början (liten flarra). Men jag var iväg idag och införskaffa JBL Denitrol istället. Med andra ord ska vi ha lite mer is i magen och inte försöka skynda på något mer än att fylla på enligt denna flaska som säger 10 ml per 100 l dag ett. Sen dag två 10 ml per 300 l. Sen fem dagar senare ett mindre vatten byte.
Stämmer?
Å tack för hjälpen!
#11 - 29 maj 2010 14:23
Japp, is i magen/tålamod är nyckeln.
Har ingen egen erfarenhet av Denitrol men fungerar nog. :)
#12 - 29 maj 2010 16:03
Ignorera nitritvarningen på stickan så länge fiskarna inte kliar sig eller 'flämtar' men fortsätt att vara ytterst sparsamma med matningen, matens funktion är alltså mer att dra igång kvävecykeln än att hindra fiskarna från att svälta ihjäl så här långt.

Om det skulle vara så att fiskarna uppträder konstigt, kliar sig, andas häftigt osv så tillsätter ni 1 msk bordssalt utspätt i nån liter vatten som ni tar kallt från kranen, saltet hjälper alltså fiskarna att klara sig igenom nitritförgiftningen.

Ett snabbtips ang nitrivec är att detta är någonting man kan fixa till själv, jag postar länken till den tråden nedan.

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1116375&postcount=66

Annons