Problem med mjukt vattten!

#1 - 7 september 2007 08:13
Jo, i Umeå har vi mjukast vatten i Sverige (typ) och jag har läst och hört att man ska försöka få vattnet att bli hårdare när man har malawiciklider.

Jag har testat med att lägga en hålsten av kalk i = ingen skillnad.
Jag har lagt i en stor kalksten= ingen skillnad.
Jag har tagit en strumpbyxa och lagt kalk i sen rört runt i akvariumet och sedan lagt ner den i min filtersats = grumligt vatten men senare ingen skillnad på hårdheten!

Vad kan jag göra för att höja hårdheten på mitt vatten ?
#2 - 7 september 2007 08:24
Byt från teststicka till droppkit...

Inget skämt, kalkstenen borde inom några dagar ha gett resultat, så troligen är nåt vajsing med ditt test. Är det stickor eller papper du använder är saken klar, de är värdelösa.

Annars är snabbaste sättet att höja hårdheten genom att tillsätta lite bikarbonat. Fast att ha kalksten i karet är enligt min mening bättre.
#3 - 7 september 2007 08:51
Azur skrev:
Byt från teststicka till droppkit...

Inget skämt, kalkstenen borde inom några dagar ha gett resultat, så troligen är nåt vajsing med ditt test. Är det stickor eller papper du använder är saken klar, de är värdelösa.

Annars är snabbaste sättet att höja hårdheten genom att tillsätta lite bikarbonat. Fast att ha kalksten i karet är enligt min mening bättre.

Jag har 2 st olika teststickor och testat med! Det ena är JBL som ska vara den bästa stickan som finns på marknaden, fast de är möjligt att teststickor inte är någo bra på hårdhet!

jag kör redan med en bikarbonatblandning från Akvariumlagret i stockholm/bromma.
#4 - 7 september 2007 09:04
Jag håller med föregående talare stickorna är s.k.i.t. så köp dropptester istället, få se nu på den tiden jag höll på med malawi så hade jag faxesand i akvariet och det fungerade perfekt.
#5 - 7 september 2007 09:14
Fördelen med stickor, alla stickor, är att de är enkla att använda; nackdelen är att de ger lite mindre pålitligt resultat än om man spår i kaffesump.

Köp ett dropptest innan du meckar mer med vattnet.

Eller lägg i kalksten och mät aldrig hårdhet igen, säker i vetskapen att kalkstenen låser pH till 7.5 och KH till... ja, vad som behövs för att hålla pH 7.5 i ditt akvarium.
#6 - 7 september 2007 09:25
möjligt att stickorna är dåliga... Det är GH jag har jätte lågt!

jag kör redan med kalksten... kanske att jag inte ska lägga ner någon energi/pengar på att höja den totala hårdheten? utan göra som Azur säger, låta det vara med kalk i och låta det vara!

Annons