Problem med mitt akvarium(?) + Diverse frågor!

#1 - 10 februari 2008 19:30
[SIZE=2][FONT=Verdana]Hejsan!
Har nu satt upp mitt gamla akvarium som rymmer 60 L, och efter 3-4 veckor med bara växter satte jag i de första fiskarna igår:
2 Malar (Vars namn jag inte kan komma ihåg, mörka med ljusa fläckar på)
1 Fjärilsciklid (De hade bara hanar och sa att jag skulle komplettera med en hona så fort som möjligt.)

Hade tänkt de skulle få simma runt ett tag tills jag drar upp till huvudstaden för att inhandla några fler fiskar.

Nu till mina eventuella problem:
"Brunalger" - Brunt damm och fläckar har börjat synas på växter och stenar.
(Har läst att det ska försvinna när akvariet blivit stabilt)
Trådar från växter - Flera långa trådar har bildats från ena växten (Se bild nedan)
Gröna Prickar på ena växten - Vet inte hur bra det syns på bilden, men små mörkgröna prickar ha börjat synas på ett blad på ena växten

- Vad ska jag göra åt detta?

Andra problem och frågor:
Min fjärilsciklid äter inte, i alla fall inte när jag ser på. Den simmar inte upp till ytan när jag ger den mat. Ger den väldigt lite, som jag läst att man ska göra - Hur mycket borde jag ge den per dag? (Har två sorters flingmat än så länge)
- Är han kanske bara blyg och äter den sjunka maten senare?

PMDD - Har hört att det ska vara bra, används det istället för beredningsmedel när man byter vatten? Och vad är det medlet gör?

[/FONT][/SIZE][SIZE=2][FONT=Verdana]
http://i184.photobucket.com/albums/x281/Halldin/IMG_0389.jpg
- Brunt på bladen. Långa trådar kom från vissa blad. Mörgröna prickar.

http://i184.photobucket.com/albums/x281/Halldin/IMG_0390.jpg
- Brunt damm på växterna.

[SIZE=6]Malarna dör:
[SIZE=2]- Fan, fan, fan, fan, fan!
På två dagar har två malar dött. Malarna har sett helt normala ut. Mitt Ph-värdet ligger runt 6, precis som min fjärilsciklid vill ha det.
Har inte testat Nitrit än, men ska köpa ett kit så snart som möjligt.
Jag har gett malarna högst en halv tablett varannan dag, märket på maten är Algae Wafers från Ocean Nutrition.
Vad fan är det som händer? Hoppas nu inte min Fjärilsciklid dör, inte roligt att slänga pengarna i sjön.
Hade bara tre fiskar så jag har svårt och tro att Nitrit skulle vara orsaken, kan det vara sjukdom från början? [:(!]:mad::confused:
[/SIZE][/SIZE]

/E
[/FONT][/SIZE]
#2 - 10 februari 2008 19:54
Det bruna dammet är troligen kiselalger, som försvinner efter ett tag. De ersätts gärna av gröna prickalger. Sådana är dock rätt svåra att få bort, om man inte vill ha dom. Själv vill jag gärna ha sådana på stenar och rötter - det ser snyggt och naturligt ut. :)

De långa bruna kan kanske vara skäggalger (not: jag är ingen klippa på alger, andra kan mera!). Siamesiska algätare äter gärna sådana, och jag tror att de inte heller gillar att ha hornsärv i akvariet. Hornsärven ger ifrån ämnen som vissa alger inte alls gillar, skäggalger bland dom.

Eftersom du inte satte i fiskarna förrän igår, så har inte filtret kommit igång. Bakterierna i filtret behöver (kort beskrivet) restprodukter från fiskarna. Vänta kanske två veckor innan du sätter i mera fisk. Köp gärna ett nitrit-test i droppform. Tropic Marine's kombinerade nitrit/nitrattest rekommenderas varmt. :)

Jag skulle tro att fjärliscikliden fortfarande är lite skärrad, och att den börjar äta normalt efter ett tag.
#3 - 10 februari 2008 19:55
hej.

Jag tror att det bruna på dina växter som du har är sånt som är normalt i början av uppstart, så fick jag nämligen oxå men mitt har nu gett med sig.

Tyvärr så kan jag inte svara på dina andra frågor då jag själv e relativt ny på akvarier. startade upp mitt i okt 07.
#4 - 10 februari 2008 20:02
PMDD är växtnäring som köps i pulver och blandas med vatten. För mig har det funkat väldigt bra, och är dessutom billigare och drygare än vanliga flytande växtnäringspreparat. Eftersom det är växtnäring så används det inte istället för vattenberedningsmedel.
#5 - 10 februari 2008 20:04
Bra att du började med så få fiskar - då har du lättare att få en bra balans i akvariet nu i början när det inte finns så många nyttobakterier. Du bör ha endast max 5 fiskar den första månaden.

Har du provat att ta en liten nypa flingor och INTE lägga dessa på ytan utan doppa ner fingret i akvariet så att maten kommer i akvariet? Om den ändå inte tar maten, så är den nog inte så förtjust i flingor, eller så är den rädd som Jens skriver. Ge det några dagar, fiskar klarar sig mer än en vecka utan mat! Mata också sparsamt i början, varannan dag räcker... Du får inte låta en massa flingor ligga och ruttna på botten, du ska bara ge så mycket som äts upp direkt!

Dina malar (är det Ancistrus-malar?) behöver algtabletter som foder, men mata sparsamt nu i början, kanske en tablett delat i två var tredje dag... Man bör lägga i dessa när akvariet har varit släckt ett tag, så brukar de komma fram och äta.

Att du får alger är helt naturligt i ett nystartat akvarium. Ge det hela 1-2 månader och kom sedan tillbaka och skriv om dina algproblem :) Börja redan nu byta 30% av vattnet i akvariet en gång i veckan, för att skapa en stabil nivå av näringsämnen i akvariet..

Undvik också att göra rent filtret, där måste alla nyttobakterier få bilda sig.

Har du kvar en massa alger efter en månad så är det troligen så att du
1.) Matar för mycket, eller
2.) Har för lite växter som kan ta upp näring i akvariet, eller
3.) Har mycket växter, men dessa har brist på något näringsämne och trivs inte, då breder alger ut sig.

PMDD är en växtgödning och inget vattenberedningsmedel! Att alla skriver mycket om PMDD som gödning till växterna är för att det innehåller makronäringsämnen som växterna behöver. Du kan börja göda med PMDD redan nu om du vill, om du har mycket växter och vill att dessa ska trivas.... Det är tre olika pulver som man beställer på nätet och blandar i tre vanliga plastflaskor, med vatten. (beställ här). Man doserar lite från varje flaska i samband med det vecko-delvattenbyte man gör.

Vattenberedningsmedel är något helt annat. De har ofta namn som Aquasafe, Aquaplus och Aquatan... Dessa är tänkta att göra kranvattnet bra för fiskar, om man tillexempel har klor i kranvattnet. Man behöver inte använda sådant medel om man har bra kranvatten, som de flesta har i sverige.

Sist men inte minst så finns det också ett annat medel, nämligen bakteriekultur på flaska. Finns en massa olika märken. Dessa kan vara bra att hälla i akvariet när det är nystartat, så ger man alla nyttobakterier i filtret en "boost". Läs noga på flaskorna i affären och fråga så att du får rätt medel i så fall.

Har man endast 1-5 fiskar den första månaden så klarar man sig utan bakteriekultur, om man inte gör rent filtret.

Lycka till :)
#6 - 10 februari 2008 21:14
Fan vad nice med alla svar! Tack så mycket! :D
@ Toccata angående:"Börja redan nu byta 30% av vattnet i akvariet en gång i veckan, för att skapa en stabil nivå av näringsämnen i akvariet.."

-
Läste att man skulle börja byta vatten varje vecka efter de veckorna man lägger i fisk. Stämmer inte det?

Maltabletter har jag som dem åt av.

Gjorde som du sa angåenge flingorna och lät den sjunka ner, han åt av det men "Spottade" ur maten. Men fiskar kanske gör det? Kommer inte ihåg.

PMDD verkar ju bra och det är feting billigt så jag får ta och göra en beställning. Ska jag ta ut fiskarna när jag gör byte av 20% av vattnet eller ska jag låta dem vara kvar?
#7 - 10 februari 2008 21:59
PMDD verkar ju bra och det är feting billigt så jag får ta och göra en beställning. Ska jag ta ut fiskarna när jag gör byte av 20% av vattnet eller ska jag låta dem vara kvar?

Låt fiskarna vara kvar när du gör vattenbyte eller något annat i karet, det är väldigt stressande för dom att bli jagade med håv. De mår mycket bättre av att få vara kvar.
#8 - 11 februari 2008 07:58
Det är ingen fara att börja med 30% vattenbyte en gång i veckan redan nu. Du blandar i dosen med PMDD för HELA akvariet (blir väl cirka 6 milliliter från varje flaska om du har 60 liters-akvarium) i hinken med det vatten du ska hälla i akvariet, eller så kan du hälla i det direkt i akvariet, om du häller där pumpens utsprut är så det blandas ut direkt.

Senare, efter några veckor, så kanske du märker att du måste öka på dosen. Bli inte rädd om du får mer alger nu till en början, det tar ett tag innan växterna rotar sig och börjar växa. Har du mycket eller lite växter? Har du endast några få så kommer du troligen inte behöva lika mycket PMDD. Då kommer det säkert att räcka med "fulldosen" för ditt akvarium, dvs 6 milliliter, men det är svårt att säga nu.

Apropå att nite byta vatten i början: Eftersom du har så få fiskar så gör det ingenting att några nyttobakterier försvinner när du gör det där vattenbytet.. De flesta sitter ändå i filtret, så det är det som är viktigt att inte göra rent.

Din ciklid kanske har fått någon annan mat, i affären eller där han var förut. Han kanske är van med frysfoder som räkmix eller svarta mygglarver eller något sånt? Men fortsätt mata med flingmat ett tag till för att se, kom bara ihåg att inte mata för mycket... Varannan dag räcker som sagt. Det är vanligt att man matar för mycket i början och får alginvasion.

Lycka till med allt :)
#9 - 13 februari 2008 11:51
Röv!
En mal dog idag. :( Den var inte särskilt aktiv från början jämfört med den andra malen, så jag undrar om han inte var sjuk från början.

Edit: Verkar som Korallrevet i Södertälje kommer att ge mig en ny.

[SIZE=4]Nya frågor:
[/SIZE]- Vilken affär i Stockholmsområdet är bäst?
- Vad för testkit borde jag köpa?
- När jag byter vatten, ska aquatan och PMDD (Som jag snart ska beställa) hällas i hinken innan jag häller ner vattnet i akvariumet eller spelar det ens någon roll?
- Om jag ska klippa av en del av en växt:
Ska hela stjälken bort eller bara bladet?
#10 - 13 februari 2008 16:32

[SIZE=4]Nya frågor:[/SIZE]

- Vilken affär i Stockholmsområdet är bäst?

- Vad för testkit borde jag köpa?

- När jag byter vatten, ska aquatan och PMDD (Som jag snart ska beställa) hällas i hinken innan jag häller ner vattnet i akvariumet eller spelar det ens någon roll?

- Om jag ska klippa av en del av en växt:

Ska hela stjälken bort eller bara bladet?

-För min del: Akvarielagret! Södermalms akvariebutik är också bra.

-Jag tycker om Tropic Marines tester. Det kombinerade nitrit/nitrat-testet och ett pH-test är nog vad man minst bör ha. Finns att köpa på bl a pwss.se.

-Det är kanske lättre att dosera i hinken, eftersom man vet hur mycket vatten det är där. Annars lär det inte spela någon roll alls.

-Är inte så haj på växter, tyvärr. :/
#11 - 13 februari 2008 17:26
Schyyysst!
Tack för svaren! :D
Tänkte på Avkarielagret med, men jag läste om någon som tyckte de bara var ute för att sälja, men det kanske bara var hippie bullcrap.
#12 - 14 februari 2008 14:08
Bump. Se frågor om malarna i första posten.
#13 - 14 februari 2008 14:23
Vid ph 6 stannar nitrifikationen av väldigt mycket och får man lätt problem! Vad har du gjort för att få ner ph.t så lågt?
#14 - 14 februari 2008 14:25
åheim skrev:
Vid ph 6 stannar nitrifikationen av väldigt mycket och får man lätt problem! Vad har du gjort för att få ner ph.t så lågt?

Jag har inte gjort något alls. Frågan är hur jag får upp PH-värdet och om min Fjärilsciklid mår bra av det.
#15 - 14 februari 2008 15:21
Jag har inte gjort något alls. Frågan är hur jag får upp PH-värdet och om min Fjärilsciklid mår bra av det.
om det blir så lågt av sig självt så har du alltså ingen buffringsförmåga (väldigt lågt kh) och det är inte alls bra för då får du ett väldigt instabilt vatten och ett svajande ph. Där har vi nog förklaringen till varför malarna klappade ihop!
#16 - 14 februari 2008 15:28
Kolla upp kh (karbonathårdhet) i ditt kranvatten, antingen med ett test eller kommunens hemsida!
#17 - 14 februari 2008 15:30
åheim skrev:
om det blir så lågt av sig självt så har du alltså ingen buffringsförmåga (väldigt lågt kh) och det är inte alls bra för då får du ett väldigt instabilt vatten och ett svajande ph. Där har vi nog förklaringen till varför malarna klappade ihop!

Okey. Tack för svaret.

[SIZE=5]Fråga:
[SIZE=2]- Hur höjer jag mitt KH-värde och stabiliserar mitt PH-värde/höjer det?[/SIZE][/SIZE]
#18 - 14 februari 2008 16:02
Jag blandade 1 msk bikarbonat till 50l bytt vatten för att höja kh och då blir det automatiskt en höjning av pH.

Du ska nog inte byta 50 liter vatten så man får räkna om lite. Mitt huvud = [:-87]
just nu, men du kanske kan lista ut hur mycket du behöver.

Så köp bikarbonat eller rota igenom skafferiet. Annars brukar folk ha problem med att höja kh och samtidigt behålla samma pH som de haft innan. Men det behöver ju inte du bekymra dig om :)
#19 - 14 februari 2008 16:23
Ett annat sätt att höja pH genom att ha mycket kalksten i akvariet, eller snäckkross eller kalkhaltig sand.

Jag tror också att malarna dött pga instabila värden och för lågt pH, särskilt om de kanske inte var vana med detta pH från innan. Men köp ett dropptest för nitrit, det är en bra sak att ha hemma. Finns i de flesta djuraffärer, men kan ibland vara dyrt.

Men du har ju så få fiskar och verkar ha matat sparsamt (inget får ligga och ruttna på botten), så jag har svårt att se att nitrithalten skulle ha ökat så extremt. Ändå bra att kolla!
#20 - 14 februari 2008 16:38
Ett Nitrit/Nitrat-test från Tropic Marin kommer beställas inom kort.
Är PH-7 (Neutralt) bäst att ha eller? Och hur klarar sig min fjärilsciklid då som vill ha 5.5-6.5?
Hur kontrollerar jag PH-stigningen om jag lägger i kalksten, och hur mycket (Kilon) sten behöver jag ha till mitt 60 liters.

Tackar för all hjälp.
#21 - 14 februari 2008 18:48
Ett Nitrit/Nitrat-test från Tropic Marin kommer beställas inom kort.

Är PH-7 (Neutralt) bäst att ha eller? Och hur klarar sig min fjärilsciklid då som vill ha 5.5-6.5?

Hur kontrollerar jag PH-stigningen om jag lägger i kalksten, och hur mycket (Kilon) sten behöver jag ha till mitt 60 liters.

Tackar för all hjälp.
Köp också ett kh test och kolla ditt kranvatten!!! har du lägre än 4 enligt kh testet så rekommenderar jag delvattenbyte (ca:20%) varje vecka för att hålla värdena stabila och undvika ph svängningar! du kan höja ph med kalksten och du kan ha hur mycket sten som helst då kalk inte höjer ph högre än ca:7.6! och din fjäril kommer inte klaga:)
#22 - 14 februari 2008 18:54
åheim skrev:
Köp också ett kh test och kolla ditt kranvatten!!! har du lägre än 4 enligt kh testet så rekommenderar jag delvattenbyte (ca:20%) varje vecka för att hålla värdena stabila och undvika ph svängningar! du kan höja ph med kalksten och du kan ha hur mycket sten som helst då kalk inte höjer ph högre än ca:7.6! och din fjäril kommer inte klaga:)

:D Lite lugn i mitt oroliga inre iaf! Drar till staden imorgon för att köpa kalksten i Zooaffären och sedan på Lördag blir det delvatten byte. Tack! :D
En grej bara, det blir inte så att Cikliden blir chockad över höjningen och kan bli skadad på så sätt?
#23 - 14 februari 2008 19:18
njee.. kalksten höjer väl inte så blixtsnabbt, chocken är värre om du gör ett vattenbyte med kranvatten som brukar ha 7-8,5 och 6 i karet... då kan det ofarliga ammoniumet omvandlas till dödligt ammoniak då blir inte fisken glad:D
#24 - 14 februari 2008 19:34
åheim skrev:
njee.. kalksten höjer väl inte så blixtsnabbt, chocken är värre om du gör ett vattenbyte med kranvatten som brukar ha 7-8,5 och 6 i karet... då kan det ofarliga ammoniumet omvandlas till dödligt ammoniak då blir inte fisken glad:D
Ha, låter inte bra. Bäst att göra ett pH-test nu på en gång.

Edit: Nästintill likadana prosvar på pH-pappret.
#25 - 14 februari 2008 21:18
Ha, låter inte bra. Bäst att göra ett pH-test nu på en gång.

Edit: Nästintill likadana prosvar på pH-pappret.
har kranvattnet ph 6?
#26 - 14 februari 2008 21:20
åheim skrev:
har kranvattnet ph 6?

Både jag och farsan tyckte det var lite konstigt. Skulle kunna vara fel på pH-pappret.
#27 - 14 februari 2008 21:25
Både jag och farsan tyckte det var lite konstigt. Skulle kunna vara fel på pH-pappret.
Har ni kommunalt vatten så är det garanterat fel på pappret, kommunen buffrar upp ett högt ph för att skona ledningarna! köp riktiga dropptester för ph och kh, kh är det absolut vikigaste parametern för en akvarist:)
#28 - 14 februari 2008 21:35
åheim skrev:
Har ni kommunalt vatten så är det garanterat fel på pappret, kommunen buffrar upp ett högt ph för att skona ledningarna! köp riktiga dropptester för ph och kh, kh är det absolut vikigaste parametern för en akvarist:)

Test-kit ska köpas in, men gah vad det blir dyrt med alla grejer, stora nederlag för min plånbok.
Har funderat på Tropic Marins Tester, men det blir lätt dyrt om jag ska ha allihopa. Har du några att rekommendera?

Edit: JBL verkar rätt billigt, men är de bra?
Runt 300 kr för pH, KH, GH och Nitrit. Behöver jag alla de här?
#29 - 15 februari 2008 00:11
jag har ett väldigt bra vatten med högt kh ( 8 ) så jag gör aldrig nån test men jag har läst här att många rekommenderar just JBL! jag tycker du kan strunta i ph test och spara dem pengarna för det är kh som är intressant, har du ett bra kh (över 4) så kommer ph hålla sig stabilt och kan endast sänkas till tex. 6 genom att använda co2! nitrittest kan väl vara bra men är man van så kan man ganska lätt se på fisken om de är nitritfögiftade genom att de antingen ligger vid botten och kippar eller vid ytan! Har du ett väl tilltaget filter med en filtervolym på ca. 1% av totala akvarievolymen så risken för nitrit väldigt liten!
#30 - 15 februari 2008 07:40
Tackar så mycket för att hjälp åheim. ;D
Om jag nu lägger i kalksten i mitt akvarium och får ett pH på runt 7, hur blir det när jag gör delvattenbyte och mitt pH-värde på kranvattnet är runt 6?

Edit: Inköpen jag planerar:
JBL GH TEST
JBL KH TEST
JBL PH 3-10
JBL NO2 (Nitrit) TEST
330 Kr blir det för allt.
#31 - 15 februari 2008 09:57
morrn morrn... har du olika värden i kranen och akvariet så gör du små delvattenbyten för att unvika stora svängningar men som sagt jag tvekar verkligen att kranvattnet har ph 6 och isåfall ska du nog inte dricka det[:-124]
#32 - 15 februari 2008 10:33
åheim skrev:
morrn morrn... har du olika värden i kranen och akvariet så gör du små delvattenbyten för att unvika stora svängningar men som sagt jag tvekar verkligen att kranvattnet har ph 6 och isåfall ska du nog inte dricka det[:-124]

Nej jag och farsan tvivlade en del. Men jag gör inte vattenbyte förrän jag fått mina tester.
Bara hoppas min Fjärilsciklid kämpar på och tar sig igenom det här.
#33 - 16 februari 2008 16:28
Borde jag göra delvattenbyte ändå?
#34 - 16 februari 2008 20:28
Om fiskarna ser ut att lida av nitritförgifning bör du ändå byta vatten. Är det kommunalt vatten kan du fråga vattenverket om vad de har för värden, alternativ oxå läsa på deras hemisda.
#35 - 16 februari 2008 20:42
_Lena_ skrev:
Om fiskarna ser ut att lida av nitritförgifning bör du ändå byta vatten. Är det kommunalt vatten kan du fråga vattenverket om vad de har för värden, alternativ oxå läsa på deras hemisda.

Vi ska ha 8,2 i pH-värde kollade jag upp.
#36 - 17 februari 2008 20:22
JBL's pH, KH och Nitrit-test beställda!
#37 - 21 februari 2008 20:25
Okedoke! Har fått testerna och testat:
PH: 7-7.5 alltså bra!
KH: 4 i Tysk grad, bra eller dåligt?
Nitrit: Nada!

Tror att det är dags att jag reklamerar mina malar!
#38 - 21 februari 2008 20:45
Okedoke! Har fått testerna och testat:

PH: 7-7.5 alltså bra!

KH: 4 i Tysk grad, bra eller dåligt?

Nitrit: Nada!

Tror att det är dags att jag reklamerar mina malar!

Helt ok vattenvärden.
#39 - 26 februari 2008 23:17
Idag var jag på Akvarielagret i Bromma och handlade in lite fisk till min ensamma Fjärilsciklid.
Köpte en hona och två stycken Ancistrusmalar som redan börjat sluka alger! Han tyckte också att ett litet stim av tetror inte kunde skada så jag köpte ett stim röda tetror vars namn jag inte kan minnar. Blev lite orolig för nitrit-värdena men det får jag testa om några dagar för att se hur det blivit.
Ville bara tacka för all hjälp jag fått i tråden! :D

Annons