Problem med min lecabänk.

#1 - 27 juni 2008 08:49
Jag behöver hjälp.
Jag håller på att starta upp ett 375 liters akvarium. Jag bygger själv en bänk av lecablock och jag har lagt en platta på golvet, sen satt sex stycken lecablock på höjden, ett i var hörna och sen två på mitten. Sen ligger det en planka ovanpå och sen kommer karet.

När jag mäter höjden mellan lecablocken med ett vattenpass så är de exakt i jämnhöjd, men när jag satte på akvariumet så fick blocket längst ut till vänster ingen tyngd på sig.
Jag bytta då plats på ett lecablock i mitten och det ute i kanten, men det till vänster fick fortfarande ingen tyngd.
Altså måste akvariet vara ojämnt i ramen.

Vad ska jag göra nu?
Hälla i vatten och vänta på att tyngden rättar till det?
Köpa två lecablock till och peta in under?
Eller någon annan lösning?
#2 - 27 juni 2008 09:04
Är det väldigt stor skillnad?

Citerar från TinaM's tråd här på Zoopet, när hon hade lite skevhet på sitt 7xxLiters

"[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag var hos glasmästaren idag för att diskutera den lilla skevhet jag har i stora karet. Enligt honom var det ingen fara alls att fylla på karet. Han sa att inga så stora glasskivor är 100% plana och att det sannolikt skulle jämna ut sig när jag fyllde på

MVH Johan
[/SIZE][/FONT]
#3 - 27 juni 2008 09:10
Väldigt stor skulle jag inte vilja kallade det.
Men när man känner på blocken så går det i mitten inte att rubba medans det till vänster går att rubba. Trycker jag lätt på akvariet så får blocket tyngd.
Är mest rädd för eventuella spänningar eller nåt.
#4 - 27 juni 2008 09:32
Kan du inte lägga en tunn remsa med frigolit på det benet som inte har någon tyngd på sig o se om det blir bättre?

Huvudsaken är ju att akvariet står i våg när det är fyllt:D
Dock så är det ju inte så kul att behöva tömma akvariet om det inte är i våg.
Ta ett vattenpass o kolla om bänken är i våg.
#5 - 27 juni 2008 17:13
Du måste "shimsa" upp den stapel med lecablock som inte har kontakt med din bänkskiva ! Alltså lägga något emellan den vänstra stapeln med block och bänkskivan..

När jag shimsade min bänk till mitt 960 så använde jag bitar av tunn plåt. Dessutom bör du ha frigolit mellan lecablocken och bänkskivan, det gör att trycket från akvariet jämmnar ut vissa små ojämnigheter i blocken.

Mvh/Janne

Annons