Problem med maten till Ancistrusen

#1 - 16 september 2008 00:43
Har en Kampfisk(vuxen) och en Ancistrus(ca 4-5 cm) i mitt akvarium, och de har det bra tillsammans............ förutom att min Kampfisk är ett matmonster.

....... så det stora problemet kommer då jag försöker mata Ancistrusen, då tar Kampfisken det oavsett om jag gör det efter släckningsdax eller exakt matat honom.

Har försökt med algtabletter, ärtor och gurka.

Är nu rädd att Ancistusen stryker med, han har nu bott i akvariet i ca 8 dagar utan att jag lyckats mata honom.

Det fanns en liten del alger i akvariet då han flytta in men det är borta nu.....

Hur/vad skall man göra????
#2 - 16 september 2008 06:03
Matar du direkt efter släckningsdags? jag brukar vänta ett par timmar efter släckningsdags innan jag ger mina ancistrusar mat men de är även dagaktiva så de får grönsaker på dagarna också ibland.
#3 - 19 september 2008 20:37
Men om du lägger in maten på flera ställen? Kampfisken kan ju inte vara överallt... Så om du lägger på 4 olika ställen borde ju malen få i sig något. Dagen efter kan du ta bort om det skulle ligga något kvar.
Jag lägger i zuccini på kvällen, sätter i en gaffel eller spetsar på en grillpinne beroende på vilka jag vill ska äta det, jag lägger alltid ut på 4 ställen så så många invånare som möjligt får en chans att äta av det. Dagen efter tar jag bort ev. rester, oftast är det bara en sträng av skalet som är kvar, om ens det.
#4 - 19 september 2008 22:04
Boki&Desa skrev:

Är nu rädd att Ancistusen stryker med, han har nu bott i akvariet i ca 8 dagar utan att jag lyckats mata honom.

Det fanns en liten del alger i akvariet då han flytta in men det är borta nu.....

Hur/vad skall man göra????

Din Ancistrus kan nog klara sig utan mat i ca fyra veckor! Så att den inte ätit mat, vad du kunnat se, på åtta dagar är ingen fara.

Lägg ner en bukett frusen Broccoli när ljuset har släckts så får den mat så det räcker.
#5 - 20 september 2008 05:18
Skulle även gissa att den får i sig en del utan att du ser det :P
#6 - 21 september 2008 02:25
Tackar för alla svaren :) skall nu försöka med de olika rekommendationerna...
#7 - 30 september 2008 15:40
har en fråga angående att mata med gurka, man kan bara skära av en bit gurka och mata med, man behöver inte skala den eller något ?

mvh chrille
#8 - 12 oktober 2008 15:10
Jag brukar dela gurkbiten på mitten och sticka i en gaffel, för att tynga ner den. Vad jag har märkt så äter dom helst från mitten och ut mot skalet.
criiillee skrev:
har en fråga angående att mata med gurka, man kan bara skära av en bit gurka och mata med, man behöver inte skala den eller något ?

mvh chrille

Annons