Ska inte peka, dona och påstå. Men det är mycket fisk (jag ger mig inte ;) och di små växer. Men det är i alla fall inte helt fel att komplettera med ett filterpaket till i så fall, ändå. Hur stort vattenbyte gör du i veckan. Kanske ska du byta mer, eller oftare. Använder du kolfiltret som brukligen följer med Juwelpaketet? Bara undrar, för om, så kan det spöka till det ordentligt om det blir mättat på föroreningar och börjar släppa ut eländet det binder. Ju mer föroreningar i vattnet desto snabbare blir det mättat, tror jag.
Läste igenom inläggen lite noggrannare och märkte en sak som jag blev konfunderad över:
"Skulle det kunnat bero på att jag matat med räkmix för tag sen och att han ätit för mycekt av det och sen fått fel på magen. För vad jag har hört av malawi experter så ska man inte mata malawi med räkmix igentligen då det inte tillhör deras naturliga skafferi. Dom ska väl igentligen inte äta kött väl typ räkor?"
Räkmix är precis vad malawisar SKA ha. Vad för malawiexperter har du pratat med? Finns inget bättre än bra gjord räkmix. Räkor (med skal) är en form av naturlig diet som kan sägas ersätta de små vattenlevande djur de äter naturligt. Är det hemmagjord räkmix. Hur mycket räkmix får dom - om dagen och vilken dos, det är väldigt lätt att ge alldeles för mycket. Dessutom gojsar det ner vattnet en hel del. Om det blir lite för mycket kan det dessutom hamna lite mer än nödvändigt i filtret där det sedan hinner härskna innan filtreringen hinner bryta ner det. Det förorenar mycket. Ge dom inte mer än de äter upp på nån minut och mata hellre pö om pö än en stor dos på en gång så får du lite kontroll över mängden. Vad matar du med annars och hur mycket? Plötsliga foderbyten kan ställa till med problem också. HAr säkert fler funderingar, men det får räcka för nuet.