problem med könsbestämmelsen

#1 - 22 mars 2009 19:50
Jag köpte 4 fjärilsciklider för några dagar sedan men tittade inte så jättenoga när damen i affären håvade upp dem, när jag sedan koppat in dem upptäcker jag att en är bolivian. De vanliga fjärilarna håller ihop och den stackars bolivianen simmar runt ensam och får inte vara med de vanliga utan blir bortmotad om han kommer för nära.
Jag tänkte köpa en partner till den, men jag kan inte för mitt liv se vad det är för kön. Finns det några specialknep? Jag har suttit och googlat och försökt jämföra med bilder men det går inte, antagligen för att min bara är ca 4-5 cm. Eller ska jag chansa och köpa en till och hoppas att det blir rätt? Det känns ju inte heller bra. :confused:
#2 - 22 mars 2009 20:32
TeamTanja skrev:
Jag köpte 4 fjärilsciklider för några dagar sedan men tittade inte så jättenoga när damen i affären håvade upp dem, när jag sedan koppat in dem upptäcker jag att en är bolivian. De vanliga fjärilarna håller ihop och den stackars bolivianen simmar runt ensam och får inte vara med de vanliga utan blir bortmotad om han kommer för nära.

Jag tänkte köpa en partner till den, men jag kan inte för mitt liv se vad det är för kön. Finns det några specialknep? Jag har suttit och googlat och försökt jämföra med bilder men det går inte, antagligen för att min bara är ca 4-5 cm. Eller ska jag chansa och köpa en till och hoppas att det blir rätt? Det känns ju inte heller bra. :confused:

De kan vara rätt svåra att se skillnad på när de är små. När de har vuxit till sig lite så blir hanarna lite mer långsträckta, och får längre bukfenor, och längre förlängda röda fenstrålar i stjärtfenan. Har några bilder på dem i mitt galleri som du kan kolla på. Köp några till, om du vill vara säker på att få en hane och en hona.

Slarvigt av affären att ta fel förresten.
#3 - 22 mars 2009 20:33
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193&SOK=1

Här står lite om hur du ser skillnad på dem. :)
#4 - 22 mars 2009 20:34
ahh tusan, du hann före Micke_A :P
#5 - 22 mars 2009 21:31
macke_fisk skrev:
ahh tusan, du hann före Micke_A :P

Japp :p

Annons