"problem" med ingångsättningen

#1 - 15 augusti 2007 09:23
Köpte ett akvarium igår 110L.
Självklart hade jag för högt PH värde så jag hade redan köpt PH minskare
(torvextrakt), hällde efter anvisningarna igår kväll runt 22-tiden.
Vattnet är fortfarande rostbrunt, ska det vara så?
Eller är det jag som är för "ivrig" att få köpa fiskar?

/ En glad amatör :)
#2 - 15 augusti 2007 09:39
Vänta ett tag och se om det lägger sig jag tror inte tt det är något direkt farligt. Ser det bara tefärgat ut så är det ingen fara. Och när du ska köpa fiskarvänta gärna ett bra tag tills du fått balans i karet med bakteriefloran osv.
Lycka till !!
#3 - 15 augusti 2007 11:39
Du behöver inte köpa ph minskare efter en dag har du rötter så minskar det och efter hand du matar fiskarna o så sjunger ph värdet.
Man ska inte låta akvariumet stå utan fisk för länge för då försvinner vissa bakterier har ja för mig.
#4 - 15 augusti 2007 11:51
Kenny89 skrev:

Man ska inte låta akvariumet stå utan fisk för länge för då försvinner vissa bakterier har ja för mig.

Men åandra sidan så är det ju mycket nitrit osv i början det är därför man inte ska ta i fisk i början så att man inte ska överbelasta det i början+ att man inte vill ha någon död fisk
#5 - 15 augusti 2007 11:52
Då har ja lärt mig nå nytt :D
Tack för svaren :)
#6 - 15 augusti 2007 12:19
Det var så lite så;) Förresten vad har du tänkt dig för biotop? Så skulle man ju kunna hjälpa dig lite på traven och ge lite tips på fisk sidan också;):D
#7 - 15 augusti 2007 12:42
biotop? (inte bekant med ordet)
Om du menar fiskar så blir det , håll i er nu!
Gurami till och börja med men sen har jag ett par diskusar tillsammans med min mamma (hon som har hand om dom)
och när jag själv kommit in i hela svängen på hur allt funkar så blir det några diskusar hos mig oxå.
#8 - 15 augusti 2007 13:00
Men åandra sidan så är det ju mycket nitrit osv i början det är därför man inte ska ta i fisk i början så att man inte ska överbelasta det i början+ att man inte vill ha någon död fisk

Alltså... det är ju inte nitrit i vattnet när det kommer från kranen, utan det är något som bildas när fiskarnas bajs inte kan brytas ner korrekt på grund av en för klen bakterieflora.
#9 - 15 augusti 2007 13:36
Biotop= tex amazonas, tanganyika osv. Guramisen låter bra men discus?! En vuxen diskus behöver 50 liter och diskus överhuvudtaget behöver ha en burk som är minst 50 cm hög och det tror jag inte att din är men jag kanske har fel+ att discus är en stimmfisk. Jag tycker att du ska fortsätta med dina funderingar på guramis då skulle du kunna ta i någon danio också eller någon barb så få du en sydostasien inspirerad biotop.
#10 - 15 augusti 2007 15:53
Därför jag har mina diskusar hos min mor - hon har ett 400L kar.
Tänkte börja i "liten" skala dvs me ett 100L kar me guramis o sen köpa ett större o då ha diskusar :)
Va lite otydig i min beskrivining förut.

Biotop vet ja inte, just nu ligger d en mangrovi (tror ja dom heter) o så lite växter.
Får se vad som blir sen.

Lite tips på fiskar som funkar i varmt vatten me guramisarna - ja ska ha färgglada fiskar men inga neonisar lr guppys!!!!!! ;)
#11 - 15 augusti 2007 16:04
Nicky skrev:
Därför jag har mina diskusar hos min mor - hon har ett 400L kar.

Tänkte börja i "liten" skala dvs me ett 100L kar me guramis o sen köpa ett större o då ha diskusar :)

Va lite otydig i min beskrivining förut.

Biotop vet ja inte, just nu ligger d en mangrovi (tror ja dom heter) o så lite växter.

Får se vad som blir sen.

Lite tips på fiskar som funkar i varmt vatten me guramisarna - ja ska ha färgglada fiskar men inga neonisar lr guppys!!!!!! ;)

OK. Då fattar jag men inredningen låter helt ok hos mig. Och till sällskap till guramisarna kan du som jag har sagt ha någon slags danio eller barb. Vilken gramisart har du tänkt dig? Om du nu skulle ha nån slags barb so sällskap så va noga på att läsa på innan så att det inte är en fenbitare som´äter upp guramisarnas långa fenor.
#12 - 15 augusti 2007 16:06

Annons