Problem med heltäckande ljusramp

#1 - 30 december 2016 02:46
hej jag har en liten fråga som jag hoppas att någon smart här kan hjälpa mig med.
jag har ett 375 liters ramakvarium som jag har en heltäckande ljusramp, jag har inga täckglas under för att jag tycker att det är smidigare utan.
Nu till problemet jag får mycket kondens i den så mycket vatten så att när jag öppnar halva rampen för att mata fiskarna så brukar det rinna ut vatten på utsidan av akvariet vilket är väldigt störande. (Kan tillägga att det är en aluminium ramp med två lysrör)
så till min fråga är det enklaste sättet att bli av med detta problemet att borra några hål på översidan av rampen eller är det någon annan som har haft samma problem som jag och har en annan lösning.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 december 2016 09:01
Det finns väl egentligen bara 3 sätt att lösa problemet. det ena är ju att inte ha rampen stängd, det andra det som du skriver att ta upp några hål i rampen och det tredje att använda täckglas.
#3 - 30 december 2016 14:20
Har du någon bild? Rampen hör inte till akvariet eller? Kondens är vanligt även i orginalramper men de brukar vara designade så att kondensvattnet ska hamna inuti akvariet igen.

Kanske kan du bryta konsensvattnets färdväg genom en sträng silikon eller dylikt på rätt ställe...

Finns inte något venthål alls? Brukar ju finnas två öppningar för kablar och ytterfilter i alla fall.
#4 - 30 december 2016 15:27
Jo eller till ramakvarium så måste man alltid köpa till ljusramp och denna ska passa till detta akvarium.
Det finns två hål på baksidan som jag har gjort för att få ut slangarna till ytterfiltret.
men det är väl som Kjell säger att borra upp några hål skulle lösa problemet.
#5 - 30 december 2016 18:44
Ligger rampen endast på utsidan av glaset? Då får du antingen silikona in en plastkant på rampen innanför glaset, eller ventilera med fler hål som du säger. Men det kan kräva några rejäla hål i sådan varm fuktig miljö.Jag hade fixat grundproblemet istället för att börja borra hål eller sätta in liten fläkt.
#6 - 30 december 2016 21:39
Hm jag tror inte du redigt vet hur ett ramakvarium ser ut. Rampen ligger ju på aluminium ramen som går runt om hela akvariet på alla sidor
#7 - 30 december 2016 22:00
Det är möjligen så att du får acceptera att det är problematiskt att ha heltäckande ljusramp och att inte använda täckglas på grund av kondensproblemen. Det blir väldigt fuktigt och det kombination med elektricitet ger på sikt problem trots att de är anpassade för högre fuktighet än normala elinstallationer. Förslag: Skapa mellanrum mellan akvariet och rampen eller häng den från taket(ger bra åtkomst till akvariet). Du kan också skaffa en modern LED-ramp som är smal och möjliggör bra ventilation.
/Johan
#8 - 30 december 2016 22:01
He he, jo jag har sådana jag med, dock utan kondensproblemen eftersom rampen är rätt utförd... förstår dock inte hur din är utförd eftersom du får vatten som rinner på utsidan vid öppnande av lucka...
#9 - 30 december 2016 22:11
Åh en till som har denna ramp intressant, ja det kan till och med var vatten på ramkanten ibland och när jag lyfter rampen för att mata så rinner det utanför akvariet. Vad tror du är mer rätt utfört på din ramp har du mer än två hål bak på rampen ?
och som svar till toggaj vi har tre katter så är tvungen att ha heltäckande på akvariet och heltäckande ramp är snyggare än täckglas
#10 - 30 december 2016 22:37
Hmm.. talking to me? Ingen aning vad du har för ramp för du har inte lagt upp någon bild. Svarade bara på ditt påstående om att jag inte vet hur ett ramakvarium ser ut... Har flera, men uppenbarligen inte med samma lösning på rampen som du.

Annons