Problem med Guramihane

#1 - 24 maj 2008 14:46
Jag har en Marmorguramihane som jagar allaminaandra gurami, jag har Marmor och Guld. Han jagar både hoor och hanar. Nu har jag hittat två döda Marmorhonor, jag tror att det är hanen som stressar ihjäl dom, kan det vara så? Vad kan det bero på att han gör så?
#2 - 24 maj 2008 15:15
guramihanar har väldigt lätt för att mobba andra gurami och marmor har jag av egen erfarenhet att de kan vara riktigt aggressiva av sig.. Jag hade tagit bort honom om han fortsätter vara sådan, istället så vill jag rekommendera en annan riktigt fin art, nämligen mosaikgurami. aldrig aggresiv enligt mitt tycke.
#3 - 24 maj 2008 15:43
Tack för svaret! Han har hållt på så här länge, är kanske likabra att ta bort honom. Det är synd för han är stor och fin:(
#4 - 24 maj 2008 16:20
Håller helt med, mosaikgurami är betydligt trevligare (och finare) än marmorgurami.

//C
#5 - 24 maj 2008 16:26
sätt honom annars i ett annat kar om du vill behålla honom.
#6 - 24 maj 2008 18:27
Trichogaster trichopterus (t.ex marmor, blå, guld) är territoriella, och hanarna vill nog ogärna ha artfränder nära inpå, förrän han har byggt sitt bo. Andra hanar ses som rivaler, och honor välkomnas nog först när de är lekmogna, och hanen har byggt sitt bo.

Jag sålde själv mina blå häromdagen, eftersom jag även har mosaikgurami, och även om det ännu inte hade blivit några större skärmytslingar mellan dem, så var ändå mosaikhanen lite dominant över den blå hanen.
#7 - 24 maj 2008 23:16
mh22gw skrev:
Tack för svaret! Han har hållt på så här länge, är kanske likabra att ta bort honom. Det är synd för han är stor och fin:(
nja då brukar bara en annan hane ta över och bli besvärlig och så är man där igen! se till att ha väldigt mycket växter så att de kan skydda sig!
#8 - 25 maj 2008 14:11
Det är den enda Marmorhanen jag har. Det är rätt mycket växter och andra gömställen i karet. Jag har flyttat han till ett annat kar så länge.
#9 - 25 maj 2008 15:51
mh22gw skrev:
Det är den enda Marmorhanen jag har. Det är rätt mycket växter och andra gömställen i karet. Jag har flyttat han till ett annat kar så länge.

En av guldhanarna kommer förmodligen att ta hans plats, eftersom de är samma art. Nu när marmorhanen går för sig själv, så får han mer lugn och ro att bygga bo, när han har gjort det kan du testa att flytta dit en av honorna, så kanske du får lek. Men honan måste tas bort igen efteråt.
#10 - 10 juni 2008 16:50
Jag har mosiakguramis. Verkligen trevliga och tåliga och nu vackra när de blivit lite äldre. Men i mitt fall så mobbade faktiskt den ene hanen ihjäl den andre så att han fick båda honorna för sig själv.
#11 - 15 juni 2008 12:42
De är inte så bra då måste ta mosaikguramina i ett annat akvarie så att dom inte
bråkar men dom kommer och tycka om varandra snart för de gjorde minna
gurami...
#12 - 16 juni 2008 09:30
macke_fisk skrev:
guramihanar har väldigt lätt för att mobba andra gurami och marmor har jag av egen erfarenhet att de kan vara riktigt aggressiva av sig.. Jag hade tagit bort honom om han fortsätter vara sådan, istället så vill jag rekommendera en annan riktigt fin art, nämligen mosaikgurami. aldrig aggresiv enligt mitt tycke.

Varför inte dvärg gurami? :D

Annons