Problem med gula och trasiga blad.

#1 - 11 januari 2010 16:51
Hej

Jag har ett ganska nystartat akvarium (2-3månader) och har ett problem jag inte får bukt med. Bladen på växterna "går sönder" och är/blir gula. Jag kör sedan 2 veckor tillbaka med EasyLife Profito i normaldos (20ml per vecka för 200L) utan någon direkt förbättring annat än att det kommer nya blad men de är gula i vissa fall bruna.

Se bilderna nedan.

http://imagehut.net/images/get8k58rlsrfx0gn84p.jpg
http://imagehut.net/images/cflkcx8u63i0id9qscu.jpg

Belysning är ett 30W AquaGlo samt ett vanligt 15W lysrör.
#2 - 14 januari 2010 20:52
Pröva med Easy-Life´s Carbo i combo med Profito, eller löp hela linan ut med ett CO2 system...
Kör själv med Profito och Carbo tillsamans funkar bra men behöver nog ett CO2 system så fort man får råd..
Antingen har du inte tillräckligt med näring för växterna i vattnet ELLER ljus, som oxå spelar stor roll isammanhanget..eller både ok.
#3 - 14 januari 2010 20:53
Ett 30W Aqua-Glo antar att det är T8 ? , tror inte det räcker till 200l. Det andra standard 15W kan du nog inte räkna med ska göra nåt för växterna..
Bilagor:
#4 - 17 januari 2010 09:06
ok, ska försöka med profito och carbo i några månader... blir växterna sämre får jag inhandla testutrustning och kolla alt. börja med pmdd.
#5 - 19 januari 2010 15:07
har samma problem som Opatagio!
Ska ner till affären idag och handla carbo.. hoppas det funkar !
Jag kolla på easy life sidan och det stog att man skulle lägga i 10ml per dag ?
#6 - 19 januari 2010 16:34
Järnhalten

Hugger mig in på den här tråden jag med. Har typ samma problem som er andra med gulnande växter och de blir även genomskinligare allt eftersom. Inhandlade växtgödning idag och ett Fe-test. Åkte hem på lunchen och spillde i 50ml (500liters tank) men han inte med att göra vatten testet då. Nu har jag mätt upp vattnet och har nu strax under 0.5mg/l så jag tänkte spilla i lite extra gödning och fortsätta ta prover och se om växterna återställs. Annars säger de flesta att det beror på ljuset, typ gamla lysrör. Effekten på lysrören varierar ju beroende på hur mycke växter man har i tanken. Någon som har nå bra diagram eller tips på hur man vet hur hög effekt man ska ha på ljuset och hur många timmar om dygnet de ska vara tända?
#7 - 19 januari 2010 19:59
Audion skrev:
Annars säger de flesta att det beror på ljuset, typ gamla lysrör. Effekten på lysrören varierar ju beroende på hur mycke växter man har i tanken. Någon som har nå bra diagram eller tips på hur man vet hur hög effekt man ska ha på ljuset och hur många timmar om dygnet de ska vara tända?


Tumregeln brukar vara 0.5 Watt per liter och 9-11 timmar bra ljus - dvs lysrör avsedda för akvarium - om dygnet.

Det går också köra med lägre ljustal men då är det inte säkert du kan ha ljuskrävande växter och risken är stor att växterna inte kan tillgodogöra sig den näring du ger dem med övergödning som följd.
#8 - 19 januari 2010 20:58
Det blev inge easy life carbo däremot fråga jag han i akvarieaffären och jag köpte ist Nutrafin Plant Gro.
Hoppas det hjälper :)
#9 - 20 januari 2010 08:23
Det där är någon form av makrobrist (kalium och kväve gissar jag). Anledningen till att du får dessa är att EasyLifes gödningar inte innehåller annat än vissa spårämnen. Du behöver kväve, kalium och fosfor (NPK).. PMDD råkar innehåller perfekta nivåer av dessa, tillskillnad från EasyLifes gödnigar..

Audion, har du 0,5 mg/L järn bör du göra vattenbyte. Annars borde både fiskar och växter snart börja uppvisa toxicitetssymptom. Rekommenderad nivå är 0,1 mg/L. Jag vet dock att vissa testtillverkare nämner 0,5 mg/L järn som en "bra" nivå, men enda anledningen som jag ser det att dom lägger sig på så hög nivå är att 1) deras tester klarar inte högre upplösning och 2) dom vill sälja järngödning.
#10 - 21 januari 2010 06:23
defdac skrev:
Det där är någon form av makrobrist (kalium och kväve gissar jag). Anledningen till att du får dessa är att EasyLifes gödningar inte innehåller annat än vissa spårämnen. Du behöver kväve, kalium och fosfor (NPK).. PMDD råkar innehåller perfekta nivåer av dessa, tillskillnad från EasyLifes gödnigar..



Audion, har du 0,5 mg/L järn bör du göra vattenbyte. Annars borde både fiskar och växter snart börja uppvisa toxicitetssymptom. Rekommenderad nivå är 0,1 mg/L. Jag vet dock att vissa testtillverkare nämner 0,5 mg/L järn som en "bra" nivå, men enda anledningen som jag ser det att dom lägger sig på så hög nivå är att 1) deras tester klarar inte högre upplösning och 2) dom vill sälja järngödning.

Ajj faan. Får se hur fiskarna klarar sig då. Verkar dock fortfarande vara pigga. Vad rekommenderar du för vattentest då? Jag köpte "SERA Fe" test och där står det att bra järnvärden ska ligga på 0.5-1mg/l och att man ska göra delvattenbyte om man ligger över det och att man ska öka järnhalten om man ligger under det?!? Hur vet man vilket märke som ljuger då?
#11 - 21 januari 2010 07:12
De flesta vattentest ljuger (reagerar med ämnen som man inte vill mäta). Har man mycket erfarenhet och kör 50% vb i veckan så kan man eventuellt använda dom för att se om man har för lite näringsämnen, dvs att testen visar 0. Med längre erfarenhet så inser man mycket snabbare om man får orealistiska värden och mellan vilka nivåer olika värden maximalt kan pendla mellan.

JBL och Salifert gör de bästa testen. Resten är mer eller mindre totalt värdelösa. Speciellt Seras och Tetra.

Att se precis vilken nivå man har går i princip inte. Det är därför Estimative Index uppfanns av Tom Barr.
#12 - 22 januari 2010 15:16
hawkse skrev:
Tumregeln brukar vara 0.5 Watt per liter och 9-11 timmar bra ljus - dvs lysrör avsedda för akvarium - om dygnet.



Det går också köra med lägre ljustal men då är det inte säkert du kan ha ljuskrävande växter och risken är stor att växterna inte kan tillgodogöra sig den näring du ger dem med övergödning som följd.

Då måste jag nog kräma på med mer lysrör. Har bara 84w via T5 lysrör. Kan man öka ljustiden eller något undertiden man fixar med en ny armatur? Tror den bara lyser dryga 10 timmar nu.
#13 - 22 januari 2010 15:22
Audion skrev:
Då måste jag nog kräma på med mer lysrör. Har bara 84w via T5 lysrör. Kan man öka ljustiden eller något undertiden man fixar med en ny armatur? Tror den bara lyser dryga 10 timmar nu.


Så lågt ligger du ju inte i ljus men du skulle ju kunna komplettera med reflektorer för att få upp ljusmängden med befintlig ramp.
#14 - 22 januari 2010 22:28
hawkse skrev:
Så lågt ligger du ju inte i ljus men du skulle ju kunna komplettera med reflektorer för att få upp ljusmängden med befintlig ramp.

har ju en 500L burk och 84w. Om det ska vara 0.5w/l ska jag ju ha drygt 250w dvs typ 3 ggr så mycke som jag har nu. Det är inbyggda reflektorer i armaturerna redan så där kan jag inte öka ljusmängden något.?!?
#15 - 22 januari 2010 22:44
Audion skrev:
har ju en 500L burk och 84w. Om det ska vara 0.5w/l ska jag ju ha drygt 250w dvs typ 3 ggr så mycke som jag har nu. Det är inbyggda reflektorer i armaturerna redan så där kan jag inte öka ljusmängden något.?!?


Sorry. Jag läste opatagios inlägg längst upp där han skrev att han hade en 200L tank. Då hade 84W varit helt OK! Ja, på 500L låter det definitivt i underkant.

Jag gissar att du då har en ramp med 3x 28W T5-rör (för att få 84W totalt). Tittar man på http://www.akvariewiki.se/index.php/T5 så verkar det som om du skulle kunna skaffa 54W högeffektsrör i samma längd. Om de passar i samma armatur eller behöver andra drivdon vet jag inte men i pdf:en från Fagerhult som länkas längst ned på sidan står inget om olika drivdon m m. Ljusflödet från högeffektsrören blir då för dig ungefär 70% högre per rör om jag fattar tabellen rätt. Det där vet jag att defdac har grottat mycket i (sök på plantswap.se) men om han följer oss här kanske han har några ytterligare rör-tips.
#16 - 23 januari 2010 11:07
hawkse skrev:
Sorry. Jag läste opatagios inlägg längst upp där han skrev att han hade en 200L tank. Då hade 84W varit helt OK! Ja, på 500L låter det definitivt i underkant.



Jag gissar att du då har en ramp med 3x 28W T5-rör (för att få 84W totalt). Tittar man på http://www.akvariewiki.se/index.php/T5 så verkar det som om du skulle kunna skaffa 54W högeffektsrör i samma längd. Om de passar i samma armatur eller behöver andra drivdon vet jag inte men i pdf:en från Fagerhult som länkas längst ned på sidan står inget om olika drivdon m m. Ljusflödet från högeffektsrören blir då för dig ungefär 70% högre per rör om jag fattar tabellen rätt. Det där vet jag att defdac har grottat mycket i (sök på plantswap.se) men om han följer oss här kanske han har några ytterligare rör-tips.

Tanken är hemma byggs från scratch och har inte byggt armaturen ännu då jag haft dålig kontakt med snubben som kan fixa plexiglas att bygga av. Just nu är det 9korta på 14. Hade glömt räkna med en armaturen :s Det blir ju 126w ;) Men tänkte bygga armatur så fort jag får chansen av trä som jag sedan får plasta in och tänkte då bygga för 18st 14w rör. Det borde väll vara ganska lagom på effekten?
#17 - 23 januari 2010 11:24
Audion skrev:
Tanken är hemma byggs från scratch och har inte byggt armaturen ännu då jag haft dålig kontakt med snubben som kan fixa plexiglas att bygga av. Just nu är det 9korta på 14. Hade glömt räkna med en armaturen :s Det blir ju 126w ;) Men tänkte bygga armatur så fort jag får chansen av trä som jag sedan får plasta in och tänkte då bygga för 18st 14w rör. Det borde väll vara ganska lagom på effekten?


Effekten blir nog bra men det låter ganska dyrt driftsmässigt då 18 korta rör blir mycket dyrare än t ex 4-6 långa rör med samma totaleffekt.

Säg t ex att du köper 18 st 15W Aquarelle från PWSS. Dessa kostar då 18 * 148 SEK = 2664 SEK för 270 W vilket ger 9.90 SEK/Watt.

Kör du istället fem stycken 58 W rör kostar dessa 5 * 162 SEK = 810 SEK för 290 W vilket då ger 2.80 SEK/Watt.

Den skillnaden gäller då bara lysrören. Tillkommer gör ju hållare, drivdon, kablar, reflektorer m m.
#18 - 23 januari 2010 14:10
defdac skrev:
Det där är någon form av makrobrist (kalium och kväve gissar jag). Anledningen till att du får dessa är att EasyLifes gödningar inte innehåller annat än vissa spårämnen. Du behöver kväve, kalium och fosfor (NPK).. PMDD råkar innehåller perfekta nivåer av dessa, tillskillnad från EasyLifes gödnigar.


defdac regerar! Det är precis dessa svar som gör att jag söker mig till detta forum! Proffsigt!
#19 - 24 januari 2010 19:07
hawkse skrev:
Effekten blir nog bra men det låter ganska dyrt driftsmässigt då 18 korta rör blir mycket dyrare än t ex 4-6 långa rör med samma totaleffekt.



Säg t ex att du köper 18 st 15W Aquarelle från PWSS. Dessa kostar då 18 * 148 SEK = 2664 SEK för 270 W vilket ger 9.90 SEK/Watt.



Kör du istället fem stycken 58 W rör kostar dessa 5 * 162 SEK = 810 SEK för 290 W vilket då ger 2.80 SEK/Watt.



Den skillnaden gäller då bara lysrören. Tillkommer gör ju hållare, drivdon, kablar, reflektorer m m.

Kanske ska bygga för 58w rör istället då :) Har ingen driftkostnad alls just nu annat än elräkningen :) allt kommer via kontakter kan vi säga. Så det är ju inte ljusrör som är avsedda just för akvarier utan det är vanliga varmvita lysrör.
#20 - 24 januari 2010 22:19
Audion skrev:
Kanske ska bygga för 58w rör istället då :) Har ingen driftkostnad alls just nu annat än elräkningen :) allt kommer via kontakter kan vi säga. Så det är ju inte ljusrör som är avsedda just för akvarier utan det är vanliga varmvita lysrör.


Kör du med vanliga varmvita lysrör med lågt wattal så är rekommendationen helt klart att byta upp dig både i antal watt och till riktiga rör om du vill få växterna att trivas. Inget annat du gör kommer ge lika stor effekt.
#21 - 25 januari 2010 08:55
Jag har ett 180L med 2*45watt. det ger ju 0,5w/L. Till min fråga, kan mina algproblem bero på för mycket ljus i förhållande till näring? Kör ju nu bara med mikronäring men växterna är fortarande hämmade och alger tar över i akvariet.

/Mikael
#22 - 25 januari 2010 11:29
Grottbert skrev:
Jag har ett 180L med 2*45watt. det ger ju 0,5w/L. Till min fråga, kan mina algproblem bero på för mycket ljus i förhållande till näring? Kör ju nu bara med mikronäring men växterna är fortarande hämmade och alger tar över i akvariet.



/Mikael


Ja, det kan det definitivt vara. Har du inte tillräckligt med näring i akvariet så är det bara de tåliga algerna som orkar överleva då dessa är mycket effektiva på att skaffa näring på allehanda finurliga sätt som inte växterna kan.

Jag gjorde själv misstaget att köra med endast mikronäring vid uppstarten av mitt kar (läste inte etiketten tillräckligt noga) och det tog bara en knapp vecka innan cyano-bakterierna började uppträda på bottnen. En snabbstart med PMDD och ett par rensningar senare så var de borta. De alger jag nu har kvar är långsamväxande grönalger och de bekämpar jag med fiskar & snäckor.

Så rekommendationen är att börja göda med både näring och kol (EasyCarbo) för att göra växterna glada och algerna ledsna.
#23 - 25 januari 2010 11:31


Så rekommendationen är att börja göda med både näring och kol (EasyCarbo) för att göra växterna glada och algerna ledsna.


Där "näring" i det här fallet måste vara PMDD om man ska få mer än mikronäring.
#24 - 25 januari 2010 16:21
hawkse skrev:
Kör du med vanliga varmvita lysrör med lågt wattal så är rekommendationen helt klart att byta upp dig både i antal watt och till riktiga rör om du vill få växterna att trivas. Inget annat du gör kommer ge lika stor effekt.

Oki då kör vi på det :) Ska man bygga för t5 rör eller gamla lysrörsmodellen som brukar användas med glimmtändare? Vet inte hur mycke lysrör zoo snubbarna i stan har.
#25 - 25 januari 2010 16:33
hawkse skrev:




Jag gjorde själv misstaget att köra med endast mikronäring vid uppstarten av mitt kar (läste inte etiketten tillräckligt noga) och det tog bara en knapp vecka innan cyano-bakterierna började uppträda på bottnen. En snabbstart med PMDD och ett par rensningar senare så var de borta. De alger jag nu har kvar är långsamväxande grönalger och de bekämpar jag med fiskar & snäckor.



Ja där ser man, jag har begynnande cyano sedan jag började med mikronäringen och långsamtväxande grönalger. Verkar vara precis samma problem som du hade. Beställde pmdd och easycarbo och håller på med en uppfödning av sniglar i ett annat kar. Hoppas det ska hjälpa.

Tack för svaret

/Mikael
#26 - 25 januari 2010 17:27
Audion skrev:
Oki då kör vi på det :) Ska man bygga för t5 rör eller gamla lysrörsmodellen som brukar användas med glimmtändare? Vet inte hur mycke lysrör zoo snubbarna i stan har.


Den generella regeln om 0.5W ljus per liter vatten verkar (detta har jag läst mig till, ej egen erfarenhet) vara en nedre gräns för de flesta växtkar med gödning. Väljer du att dra på ordentligt med t ex 1W/liter har jag förstått att det krävs mer erfarenhet och fingertoppskänsla för att hålla balansen. Dvs, akvariet kommer lättare i obalans med algproblem som följd om man slarvar med vattenbyten, gödning etc.

Vill du satsa hårt på växter ska du nog köra T5 för att få ut så mycket watt/cm lysrör annars spelar det väl mindre roll om du inte tänkt leka med avancerad styrning av rören för där klarar visst T5-rören betydligt mer. Sedan har ju T5-rören mindre diameter och blir inte lika varma (läst på forumen) så det gagnar ju också helheten. Det blir ju t ex lättare att få plats med en reflektor i rampen. De reflektorer som brukar rekommenderas i forumen är måsvingeformade och om du söker på plantswap kan du hitta intressanta utredningar om detta.
#27 - 25 januari 2010 19:39
hawkse skrev:
Kör du med vanliga varmvita lysrör med lågt wattal så är rekommendationen helt klart att byta upp dig både i antal watt och till riktiga rör om du vill få växterna att trivas. Inget annat du gör kommer ge lika stor effekt.

Får nog bygga för det då :) Finns det 58w akvarie T5 rör eller vad ska jag bygga till för sorts rör så jag vet vad jag ska skaffa för HF don?
#28 - 25 januari 2010 19:44
Audion skrev:
Får nog bygga för det då :) Finns det 58w akvarie T5 rör eller vad ska jag bygga till för sorts rör så jag vet vad jag ska skaffa för HF don?


Ungefär där slutade mina efterforskningar när jag köpte min T8-ramp för fem veckor sedan. Vilka längder som finns kan du garanterat googla (hittade något som hette akvariewiki tror jag, där stod det). Sedan har jag för mig att det fanns lite olika don till dem beroende på vad man ville göra med rören.

Fråga någon i rätt forum här så får du säkert bättre svar.
#29 - 26 januari 2010 10:17
hawkse skrev:
Ungefär där slutade mina efterforskningar när jag köpte min T8-ramp för fem veckor sedan. Vilka längder som finns kan du garanterat googla (hittade något som hette akvariewiki tror jag, där stod det). Sedan har jag för mig att det fanns lite olika don till dem beroende på vad man ville göra med rören.



Fråga någon i rätt forum här så får du säkert bättre svar.

OKI :) Får börja googla lite då :) Har iaf fått tag på 8st T5 35w armaturer som jag kan bygga av. Verkar dock vara svårare att hitta 58w till t5... Men ska kolla lite på google och se vad man kan få tag på för rör.
#30 - 26 januari 2010 12:33
Finns ej 58 W t5-rör vad jag vet, däremot finns det 116cm 54w.
#31 - 26 januari 2010 17:04
Johanski skrev:
Finns ej 58 W t5-rör vad jag vet, däremot finns det 116cm 54w.

Jag såg det jag med då jag googlade efter rören. Måste kolla på HF donen hur mycke effekt de klarar. Om de klarar 54w oxå eller om jag måste leta vidare :( Men det löser sig nog så småningom :)
#32 - 7 februari 2010 21:15
Enligt akvarieaffären här så beror gula blad på för låga järnhalter. Hade själv i järnhaltig gödning i ett av mina kar där växternas blad var gula och de satte igång att växa så att det knakade.
#33 - 7 februari 2010 21:49
Det är väldigt sällan det enbart är järnbrist, och råder man bot på den så står nästa brist och knackar på dörren efter ett litet tag..











Annons