De senaste dagarna har jag haft lite problem med min hembyggda lysramp. Den består av 2 stycken Glomat 40W lysrörshållare som jag fäst på insidan av en hemmabyggd låda som täcker hela akvariet (ett 375-liters). På baksidan av rampen har jag borrat fem rätt stora hål för ventilation.
Problemet är att lysrören inte vill tändas ordentligt. När timern slår på så blinkar det ena lysröret bara till lite grann i ena änden, men tänds inte helt utan slocknar sen. Det andra lysröret tänds inte alls.
Efter att ha tagit av de svarta plastfjupparna som man stoppar in ändarna av lysrören i, "vädrar" dom lite, och sen sätter på dom igen och slår på strömmen igen så tänds lysrören som vanligt.
Jag misstänker alltså att det antingen på nåt vis kommer in fukt som gör att lysrören inte tänds, eller att det är nåt glapp.
Jag provade igår att linda silvertejp runt lysrör och de svarta gummiändarna/plastfjupparna för att isolera mot fukt, men imorse var problemet likadant. Det är möjligt att silvertejp inte isolerar mot fukt, eller att problemet är nåt annat.
Vet nån vad det beror på? Kan nån hjälpa till? Har nån annan haft liknande problem? Vad ska jag göra? Om det är fukt, kan jag då isolera med silikon?