Problem med förfin sand??!!

#1 - 2 februari 2006 19:14
Jag har någon gång hört att det kan bli problem med att ha för fin sand ,pga att det inte blir någon vattencirkulation i det och att det då bildas nitriter.
Är det verkligen så??
Jag ser att många använder sig av "jättefin" sand.
#2 - 2 februari 2006 19:26
Jag har inte upplevt något problem med det iallafall. :)
#3 - 2 februari 2006 19:30
Det som kan hända är att man får en syrefattig/fri miljö i sanden och det kan bildas sumpgas som inte luktar så gott. Sen påverkas nedbrytnings processen också.
Men nitrit bildas det inte vad jag vet.
#4 - 3 februari 2006 16:13
Jag har fin sand och har aldrig haft problem med nitrit.
#5 - 3 februari 2006 16:16
krävs effektivare biologiskt filter om man kör med fin sand jämfört med grus.
#6 - 4 februari 2006 14:51
Ja, sanden/gruset är som ett biologoskt filter, det bryter ner nitrit så om man har för väldigt fin sand så kanske den är så tät att det nästan inte finns något mellanrum för bekterierna att vara på så att det "blir över" nitrit när inte botenmaterialet kan bryta ner det.
Men man kan självklart ha fin sand i karet, så då till ha ha ett bra filter med bra biologisk nedbrytning ist =)
#7 - 12 februari 2006 20:20
När man byter vatten och gör rent i akvariet kan man eller rättare sagt, bör man, dra fingrarna genom sanden för att få bort sumpgaserna. Jag gör det varje gång jag gör rent, tänk bara på att inte ha några pumpar igång när man gör detta och man kan gärna vänta ett tag med att sätta igång dom, det är inte så bra med sand i pumpen efter vad jag förstår ;)
#8 - 12 februari 2006 20:24
[QUOTE=Opus]När man byter vatten och gör rent i akvariet kan man eller rättare sagt, bör man, dra fingrarna genom sanden för att få bort sumpgaserna. Jag gör det varje gång jag gör rent, tänk bara på att inte ha några pumpar igång när man gör detta och man kan gärna vänta ett tag med att sätta igång dom, det är inte så bra med sand i pumpen efter vad jag förstår ;)[/QUOTE]

Vänta inte för länge bara så bakterierna inte dör.
#9 - 12 februari 2006 21:15
Kan väl bara tillägga att det kan vara problem för växterna med fin sand just eftersom den blir så syrefattig...
Bilagor:
#10 - 12 februari 2006 21:18
[QUOTE=sunkan aspidoras]Kan väl bara tillägga att det kan vara problem för växterna med fin sand just eftersom den blir så syrefattig...[/QUOTE]

Jag har också hört det ibland. Men i naturen växer växterna oftast i fin sand eller lera. Växterna tar själva ner syre till rötterna.
#11 - 12 februari 2006 21:19
Bottensubstratet är inga problem för växter eftersom de transporterar ner den syre de behöver i underlaget via rötterna.
MVH
Magnus
#12 - 13 februari 2006 10:45
Vad räknas som fin sand i sammanhanget? Uppstår dessa problem om man har sand som är ca 2 mm?
#13 - 13 februari 2006 11:39
[QUOTE=Björken]Vad räknas som fin sand i sammanhanget? Uppstår dessa problem om man har sand som är ca 2 mm?[/QUOTE]

Kan inte tänka mig. Min sand är 0.8-1.2mm och jag har inte märkt av några problem. Det är även ganska vanligt med ännu finare sand.

Annons