Jag har någon gång hört att det kan bli problem med att ha för fin sand ,pga att det inte blir någon vattencirkulation i det och att det då bildas nitriter.
Är det verkligen så??
Jag ser att många använder sig av "jättefin" sand.
Det som kan hända är att man får en syrefattig/fri miljö i sanden och det kan bildas sumpgas som inte luktar så gott. Sen påverkas nedbrytnings processen också.
Men nitrit bildas det inte vad jag vet.
Ja, sanden/gruset är som ett biologoskt filter, det bryter ner nitrit så om man har för väldigt fin sand så kanske den är så tät att det nästan inte finns något mellanrum för bekterierna att vara på så att det "blir över" nitrit när inte botenmaterialet kan bryta ner det.
Men man kan självklart ha fin sand i karet, så då till ha ha ett bra filter med bra biologisk nedbrytning ist =)
När man byter vatten och gör rent i akvariet kan man eller rättare sagt, bör man, dra fingrarna genom sanden för att få bort sumpgaserna. Jag gör det varje gång jag gör rent, tänk bara på att inte ha några pumpar igång när man gör detta och man kan gärna vänta ett tag med att sätta igång dom, det är inte så bra med sand i pumpen efter vad jag förstår ;)
[QUOTE=Opus]När man byter vatten och gör rent i akvariet kan man eller rättare sagt, bör man, dra fingrarna genom sanden för att få bort sumpgaserna. Jag gör det varje gång jag gör rent, tänk bara på att inte ha några pumpar igång när man gör detta och man kan gärna vänta ett tag med att sätta igång dom, det är inte så bra med sand i pumpen efter vad jag förstår ;)[/QUOTE]
Vänta inte för länge bara så bakterierna inte dör.