Problem med för högt pH

#1 - 28 december 2004 18:28
Hejsan!

Jag har ett kar på 220L och har varit igång en månad nu. pH:t är för högt ligger på 8, jag vill ha det runt 7 så att mina guramisar mår bra. Jag satte i torv, men efter en och en halv vecka var pH:t fortfarande på 8, så jag köpte "waterlife 6,5 buffert". Det gick ner till 7,5 men lika snabbt upp till 8 igen. Ska jag dosera en gång till och se vad som händer?
KH ligger på 5, kan det ha något att göra med att jag har svårt att få ner pH:t?
Det finns snäckskal i sanden? Bidrar det med något? Jag har även rötter i karet...?
Tips...snälla!
MVH Cicci
#2 - 28 december 2004 21:52
Hej.Dina guramis kommer trivas i ph 8,Bättre att låta det vara en att kasta i en massa ekbark extrakt mm hela tiden.
Har en kompis som har ph 8 och hans guramis bygger skum bo hela tiden.
Tänkt på att göra vatten bytte när du använder waterlife annars som finns det riskt för att fiskar lär sig ryggsim.
Men måste du får ner det är det bästa att börja använda co2.

Det måste var sanden höjer ph för dig.Hade samma problem kör med engelsk sjö sten,men jag har ett växt kar så jag behövde co2 i vilket fall som helst.

#3 - 29 december 2004 09:39
Jo, de stora guramisarna är mer tåliga och verkar må bra i det höga pH:t, men mina dvärgguramisar och honungsguramisar har dött en efter en. Nu har jag bara ett dvärggurami par kvar och dom är döende, samma symtom.
Hur fungerar det där med CO2?? Behövs det en gastub m.m? Var ligger priset på?
Tycker du att jag ska göra besväret med att ta ut allting och ta bort sanden med snäckskalen? dum som jag var la jag min sand av engelsksjösten över den snäckblandande sanden.
/Cicci
#4 - 29 december 2004 10:31
Är lite nyfiken.Vilka är symtomen?
Fredrik
#5 - 29 december 2004 10:37
För honungsguramisarna var dom svaga i ena stunden låg de på sidan på bottnen sedan simmade de lite och dalade sedan ner till botten igen,höll på så låg mest nere på bottnen och andades. För dvärgguramisarna började det med ett litet litet sår på huvet, rött som att blodkärl hade spräckt eller nått. För honorna blev det bara större sår, men hanarna såg det ut som att det läkte, dom blev blekare och var mest bara på ett ställe. Sedan bettedde dom sig som honungsguramisarna.
/Cicci
#6 - 29 december 2004 10:39
OK.jag gjorde nämligen några försök med dvärgarna för 1 år sen och dom bara dog.Samma symotom som dina.Men mina fick inga sår.Böev bara mörka.Låg på botten sen dog dom.Inga andra fiskar dog så det va märkligt..Kanske förklaringen ligger i PH värdet
Fredrik
#7 - 29 december 2004 10:43
Jo, jag tror att boven i dramat är det höga pH värdet, har fått höra från bra zoohandlare att på känsliga fiskar som dvärggurami så förstörs slemhinnorna vid för högt pH. Jag vill så gärna att mitt par som jag har kvar ska överleva, dom är aktiva än, framför allt honan simmar runt men hanen är lite sisådär.
#8 - 29 december 2004 10:48
hmm.Är sugen på dvärgar igen.Har lixom ett 130 liters komplett med ytterfiler och hela skiten som står tomt.Är mer än sugen att dra igång.Men det är inge kul om fiskarna dör då är det bättre att vänta tills man hittar någon annan art som man vill ha.
Fredrik
#9 - 29 december 2004 12:09
Är du piskad att få ner PH värdet så kan du använda fosforsyra.
Ja gick till Apoteket och beställde en liter (ca:200kr).
Späd den konc. syran 20 ggr innan du börjar laborera.
Slå i några droppar av blandningen mät PH.
Mina Diskusar går i PH 6,0 och är nöjda med det (sänkt med torv & Fosforsyra).
Man sa till mig att det inte var några problem att ha Diskusar i PH 7,5. Ja hade mest strul med mina fiskar vid det PH.t.
Nu med ett lägre PH mår dom fina fisken och till o med bolivianerna leker för fullt.

Larry
#10 - 29 december 2004 12:15
Hej Larry
Hur mycket är några droppar? Hur ofta får man tillsätta syran? Är det lätt att det blir för surt? jag vill helst bara komma ner till pH 7 , ok med 6,5.
/Cicci
#11 - 29 december 2004 14:08
Säg 5 droppar (utspädd): sen vänta en kvart innan du kollar PH.
Skälet till att du måste vara försiktig är att firrarna tål inte snabba svängningar av PH.
Använd absolut ingen annan syra än Fosfor.
Det som händer är att buffringsförmågan försämras när du sänker PH på detta sätt. Jag har gjort som så att jag tillsatte kalk i karet.
Men du sa ju att du redan hade snäckskal.
Du måste hålla koll på PH varje dag i början så att du inte får svängningar.
Sänk inte mer än 0,2 per dag.
Jag måste säga att jag provade liksom du att bara filtera över torv + rötter och fick inte heller ner PH.t, men nu efter ett tag med PH-sänkningsmedlet så är värdena hur stabila som helst. Nu tillsätter jag bara några droppar vid varje vattenbyte (hur enkelt som helst).
Du måste prova dig fram hur mycket du behöver, allt är beroende av din vattenkvalitet. Det är lite pyssel men för mig var det värt det.


Larry
#12 - 29 december 2004 14:10
Hej har haft guramis o känner en del som har både vanliga o dvärgvarianter. Både jag och de andra + den lokala akvariebutiken kör med det kommunala vattnet som har ph 8-8,5 utan problem.

Jag tror det mest beror på i vilket ph fisken är odlad i.
#13 - 29 december 2004 14:23
hmm...ok
Man får verkligen olika aspekter på detta. En del blir förfärade när de hör att mitt pH är 8,0och då en del som säger att dte är helt ok. Vårat kommunala vatten är på 8-8,5, men det ska sänkas till ca 7 i akvariet bara så där har jag fått höra. men jag har ju haft dödsfall, 4 gula honungsgurami och en röd och ett par röd dvärggurami. Dessa dog under 2 mån tid, en efter en. Jag vill ju helst få ner det så att jag vet att nya fiskar kan överleva.
Jag kommer köra med waterlife bufferten ett tag, antagligen tills det är slut. Sedan får jag väl testa fosforsyran, ska kolla upp det där med CO2.
Är det mycket bökigt o dyrt med CO2?
/Cicci
#14 - 29 december 2004 21:31
Ursprungligen skickat av lipton
Tänkt på att göra vatten bytte när du använder waterlife annars som finns det riskt för att fiskar lär sig ryggsim.


Hej lipton!
Hur kommer det sig att fiskarna blir annorlunda för att man tar i bufferten när man inte samtidigt gör vattenbyte??[:-141]
/Cicci
#15 - 29 december 2004 22:11
Om jag får lägga näsan i blöt så tycker jag att du skall byta sand. Visst kan du sänka pH med syror mm men det får du hålla på med i all framtid eftersom grundproblemet, snäckskalen, finns kvar. Dessutom är det inte nyttigt för fiskarna att pH åker jojo.

Att lyckas med konststycket att ta död på honungsgurami säger en del om vattnet. Mina har alltid klarat sig trots ibland inte så perfekt skötsel. Däremot är dom utmärkta som odlingssubstrat för Oodinium om dom hålls för kallt. Finns nog latent hos dom flesta individerna.

Dvärggurami tycker jag ofta blir sjuka, särskilt med hål i huvudet. Speciellt importdjur klarar sig dåligt. Kan vara att dom har sjukdomen i sig men den bryter ut först vid ändrade förhållanden eller pga transporten. Kan vara att jag har haft otur också. :-)
#16 - 29 december 2004 22:21
Åke>>
Jag har fått svar att snäckskalen inte höjer märkbart och du säger att snäckskalen är den stora boven. Jag hade ett litet akvarium precis innan detta stora och där fanns inget som kunde höja, men däremot en rot som alla säger sänker pH. där var även pH:t 8.0
Låt säga att jag gör allt besvär köper ny sand och tar ut allt och börjar om och pH:t ligger på 8 hela tiden som det gjorde för det lilla. Vad ska jag göra då? Även om jag tillsätter i det läget kommer kanske pH:t åka jojo då med...
#17 - 30 december 2004 01:38
Stabilt vattenvärde är mycket viktigare än sk "rätt" pH-värde. Dvs vattenbyten är absolut nödvändiga (helst 45-50% i veckan). pH på 8.0 borde inte vara några problem, mina lever och frodas i stenhårt vatten utan CO2 (tja, utan tillsats av CO2, dvs 2-3 ppm CO2), vilket ger högt pH (se lämplig pH-kH tabell som ger CO2-värde).

Mina bygger bo och har lekt. Tror som Åke K att det handlar om andra saker, exempelvis kvaliten på fiskarna som du köpt.

Om man har problem med alger, skall man INTE tillsätta fosfat i någon form. Bättre att sänka kH-värdet på annat sätt. Det är nämligen gödningsmedel till växter, och alger är växter. Räkna ut resten själv... [;)]

Att tillsätta CO2 är bra av två anledningar. Det sänker pH-värdet (runt 1 grad pH brukar ge rätt nivå och ingen fiskdöd, vilkt mycket för mycket av CO2 kan ge). Den är även en av de absolut viktigaste faktorerna för att få växter att bli stora och snabbväxande (ca 70% av växterna består av kol, vilket de får huvudsakligen från CO2).

Inom akvaristiken använder man i huvudsak två sätt att generera CO2 till akvarium.

1) Gör det själv-metoden. Man sätter en flaska med mäsk (socker, jäst, vatten och ev bikarbonat och protein). Från den ledar man ned gasen som bildas i en sk tvättflaske och sedan ned i akvariumet via en alträ-"syresten". Metoden har fördelen billig (ca 100 kr), men är vansklig att få rätt, eftersom jästen producerar olika mycket gas under den vecka som man har mäsken innan den byts ut (se artiklar här och på akvariumguiden).

2) Man använder trycksatt CO2, dvs gasflaskor (exempelvis brandsläckare) som man köpt från en brandsläckarfirma). Via en reduceringsventil (som tar ned trycket från ca 65 bar till ca 1 bra) och nålventil (som ser till att flödet av gasen blir lagom) leder den via en elstyrd ventil och backventil/bubbelräknare till en reaktor i akvariumet (reaktor kan vara specialbyggd eller ett akvariumpump). Dyr i inköp (1500-2000 kr)/billig i drift(ca 30-50 kr månaden för 500 liters akvarium). Lättare att få ett stabilt värde när man väl ställt in den.

Rekomenderar att man provar med gör det själv-metoden först, för att senare (om man är nöjd) gå över till tryckgas.
#18 - 30 december 2004 03:31
Du frågar om Co2,och det är säkert det mest stabila,eftersom du via en controller ställer in önskat PH. Komplett Co2-anläggning med controller och en rejäl gasflaska(minst 5kg)kostar runt 4500:-,men då har du ordentliga grejer. MVH:
#19 - 30 december 2004 09:58
ok, nu låter det mest som att jag ska fortsätta som jag gjort, byta vatten varje - varannan vecka, helt enkelt låta det vara så och inte köpa dvärg och honungsguramisar.
[:-146]/Cicci
#20 - 30 december 2004 10:04
Ciccipicki, jag vet ungefär vad som kan hända men är inte helt säker på varför. Om du tillsätter bikarbonat utan vattenbyte kommer det att bli mat åt bakterier som står för en del processer som inte varit möjligt tidigare. Ammunium kan snabbt bli ammoniak och även nitrit utan att snabbt gå vidare till nitrat. Typ.
#21 - 30 december 2004 13:02
Snäckskal består till stor del av kalk(kalcium) så givetvis höjer dom pH. Sen hur mycket är en annan fråga. Vattenledningsvatten har ofta ett pH på över 7 pga vissa lämpliga tillsatser. Surt vatten löser ut koppar så det skall undvikas. Detta kan få en viss buffrande effekt men den kemin är jag dålig på. För att öka osäkerheten så kan akvariesand innehålla kalk också.

Jag har sällan problem med pH-värdet i karen/karet. Faktiskt så sällan att när jag nu skulle testa upptäckte jag att indikatorvätskan torkat ut. Kollade med en universalindikator, Jamadas, och pH:t ligger strax över 7. Det räcker både för mig och fiskarna. Man får en viss erfarenhet med tiden.

CO2-gödning?! Testade en gång när det började pratas om saken, 20 år sen?, men slutade snart. Den marginella effekten uppvägde inte besväret. Jag har alltid haft snygga växter så det finns andra faktorer tydligen. En näringshaltig botten är nog bättre tror jag.
#22 - 2 januari 2005 17:17
Ursprungligen har du följande:
pH 8
KH 5

Samt snäckskal i bottnen samt rötter. Ditt mål är att hålla ett pH på 7.

Rötterna påverkar vattnets pH obetydligt i detta fall. Att hålla pH konstant på 7 utan CO2 är inte så enkelt. Men accepterar du 7,2 eller högre blir det betydligt enklare. Mitt första förslag är att plocka bort snäckskalen och byte inte så stor mängd vatten vid vatenbyten och byt inte varje vecka heller men håll koll på kväveföreningarna. Men tiden kommer vattnet att ställa in sig vid ett lägre pH än de 8 du har i kranen.

Vill du gå under pH 7 rekommenderar jag dig använda torv, men med KH 5 kan det vara en fördel att sänka den något före du använder torven. Denna sänkning kan du genomföra med en syra och kraftig genomluftning. Använder du t ex. fosforsyra som tidigare skrivites om så går det utmärkt. syran som är en svag syra omvandlar vätekarbonaten (HCO3) till CO2 och den kan då luftas ut och därmed sjunker HCO3-halten. Därmed får du enklare effekt med torven.

Varfördå använda torv istället för fosforsyra som ochså har en buffrande effekt? Helt enkelt därför att buffertförmågan blir bättre med torv. Du kan testa båda och jämföra för att övertyga dig själv.
#23 - 4 januari 2005 16:52
Tack så mycket pupfish! Det var ungefär ett sånt svar jag velat haft från början *L* Jag ska byta ut sanden, när jag köpt nytt.
Kraftig genomluftning hur gör man det? ska man ta bort täckglasen?
MVH Cicci
#24 - 4 januari 2005 19:55
[QUOTE=Åke K]CO2-gödning?! Testade en gång när det började pratas om saken, 20 år sen?, men slutade snart. Den marginella effekten uppvägde inte besväret. Jag har alltid haft snygga växter så det finns andra faktorer tydligen. En näringshaltig botten är nog bättre tror jag.[/QUOTE]

Ehh... Vissa växter fotosyntesar inte eller vadå? ;) Att det inte blir någon skillnad med CO2 tillförsel är ett tecken på dåligt ljus eller enorm näringsbrist.

Edit: Blev lite fel först....
#25 - 5 januari 2005 08:09
Buffringsförmågan blir bättre med enbart torv men som i mitt fall så räcker det inte med torv i filtret(+ rötter) för att sänka PH.t under 7,5 (byter en hel del vatten).
Därför tillsätter jag syran + kalk i filtret. Detta extra arbete tar mig ca 5 sekunder vid vattenbytena, dessutom har jag för 200 spänn vattenberedningsmedel som varar i flera år!

Larry
#26 - 5 januari 2005 21:48
Tack Larry!
Hur mycket syra tar du till ditt akvarium vid varje vattenbyte? Hur mycket kalk har du i filtret?
Jag ska byta min sand först och fortsätta och se hur det blir med pH bufferten. Håller inte det pH bra så kommer jag ta till med syran!
/Cicci
#27 - 6 januari 2005 08:20
Jag har 3 dl torv samt 1-2 dl kalk i ytterfiltret(+ tre rötter i karet).
Tar 0,5cl spädd syra vid varje vattenbyte. byter numera 40% (av 270l) 2ggr i veckan.
Har egentligen lite för mycket fisk i men diskusarna trivs att gå tätt. Karet är inbyggt i väggen så att jag har lite begränsad plats.
Använder 2 pumpar på totalt 900 liter/h till mitt kar.
Fixar syresättningen med spridarrör för att röra vattenytan så mycket som möjligt. De två pumparna möter varandra för att minska strömningen i karet.
Växjövattnet är kass för att det har ett högt PH 8,2 samt låg buffert 1,5, dessutom innehåller det en massa skit så att mina firra mår bättre om jag använder Aqua plus vid varje vattenbyte. Dyrt (suck) men vad gör man inte för sina firrar. Har provat att köra med enbart askorbinsyra för att få ur kloret ur tappvattnet men jag tycket att resultatet blev kass.
Bra ide att byta ut din sand!!

Larry











Annons