Problem med fet ancitrushona!!

#1 - 26 september 2004 19:16
Hej!!
*suck* Min ena ancitrushona har blivit fet.. jag antar att hon är romstinn, vad problemt är??
Jo. Jag håller på att flytta och då jag har/hade 3 akvarier i olika storlekar, 54L, 100L och 250L, det på 100 Liter har jag under hela den tid jag har haft det, haft stora problem med... inget har fungerat... antingen har fiskarna mått skitkasst eller så har växterna mått kasst.. har iofs inte dött mer än 2 fiskar men det är fullt tillräckligt..(haft det i lite mer än ett år) vilket fall som helst så har det bara inte funkar, har inte lyckats få nån balans alls i det karet, jag misstänker nu att det är pga silikonet.
Pga detta och pga att jag faktiskt håller på att flytta 110 mil norrut så beslutade jag att flytta alla fiskar från 100L till de två andra karen och då jag redan hade två ancistrus hannar i 250 litarn och "bara" en ancistrushona i 54 litarn så blev det att jag flyttade hannen och en liten hona från 100 litaren till 54:an
Detta gjorde jag för ca: 3 veckor sedan.
jag flyttade med hannens stora rot som han bor under så han kunde känna sig "hemma"
Nu upptäcker jag att honan som bodde/bor i 54:an har blivit fet, ser ut som om hon svalt en liten boll, kan inte sitta plant mot glaset längre...
Vad göra?? hur lång tid tar det innan rommen läggs??
Hannen ser ut till att fläkta redan men jag vet att ingen rom är lagd än.
Vet oxå att 54L liter är alldeles för smått men det skulle/är bara en temporär lösning.. står juh ett 100liter o väntar på dem i norr.
Kan de eventuella ynglen verkligen överleva som det är nu??
Och om de kan de... kommer de att överleva en flytt på 110 mil??

Alla råd och tips och funderingar tas emot med glädje!!
Mvh
M.
#2 - 26 september 2004 22:49
tästa så får du se,
mina ancistrus par brukar käka upp sina
första kullar innan dom fattar att det
inte är käk.I fall det bara är 2 ancistrusar
i ett 54L så är det nog ina direkta plats problem
dom första veckorna , det är först när
ynglen blir 0.5 cm som du får ordentligt med
plats problem. Aja testa så får du svaret.
överlever dom så gör dom annars kan jag
lova dig att det är dax inom ett par veckor
igen...

/Baggen
#3 - 21 oktober 2004 14:29
**uppdatering**

på tisdag kommer flyttbilen och idag så upptäcker jag smååå gula ancistusyngel... de har en stoooor gulesäck så jag antar att de är nykläckta...hur var det nu.. hur länge till ska han fläkta??
Jag vet inte.. men jag hade förståelsen att han skulle hålla dem samlade så länge de hade gulesäcken kvar.. men jag ser dem precis överallt på roten....ska det vara så?? det är första gången han blir "pappa".
Hur ska jag kunna flytta på det här?? nått tips??
Jag har varit lite slarvig med vattenbytena den senaste tiden eftersom jag bara varit hemma för att packa o inget mer.. det var nog ca 1.5 vecka sedan jag bytte vatten... när jag upptäckte ynglena så bytade jag ut ca 10 liter i karet... är ett 54L. hur ofta ska jag byta vatten... och räcker det eller är det för mycket med 10 Liter. per gång alltså.
snälla Någon!!! Hjälp mig!!
#4 - 21 oktober 2004 14:38
De blir frisimmande 8-9 dagar efter de kläckts. Om du har ett fungerande akvarie så behöver du inte byta vatten mer än en gång per vecka. 15liter räcker. Om du har andra fiskar i karet blir de troligtvis mat när de lämnar sitt skydd.
#5 - 21 oktober 2004 16:50
Hej igen!!
Jag har ett gäng guppisar, 1 stackars sorgmanteltetra, 1 stackars neontetra, 2 kuhlisar och då 3 ancistrusar... skulle juh inte bli så här...*suck*
Guppisarna och tetrorna kommer jag att lämna till zooaffären här pga min flytt så det bli antingen imorgon eller på lördag.
Det där med frisimmande fattar jag inte riktigt... gulesäcken syns tydligt... jag tror som jag sa innan att de är ganska nykläckta, alla är väldigt gula med en stooor gulesäck... men de flesta är INTE hos hannen utan några sitter på rutan och andra lite varstans i gruset.. och resten på eller omkring roten där hannen har sin håla... men han ligger fortfarande i hålan och fläktar.
#6 - 21 oktober 2004 17:12
Har lagt in två suddiga bilder på zoonen. bara klicka på länken... ligger i galleriet som heter ancistrusyngel.
Ta gärna en liten titt!
#7 - 21 oktober 2004 19:49
Det är lugnt med hannen och ynglen i ett 54 l till att börja med... honan kan väl också gå där ett tag medans ynglen är små.
Två vattenbyten i veckan borde räcka, på ca 15 liter... så länge de har gulesäcken kvar så behöver du ju inte mata så mycket... så vattnet blir inte dåligt även om du byter en gång i veckan kan jag tro.
När du ska flytta... ja, det beror lite på hur länge flytten tar.
Jag skulle nog fånga upp ynglen i påsar och ha få i varje, sedan sätta påsarna i en kylväska eller nåt... för att hålla tempen. Alternativt att byta vatten i karet på flyttdagen... sedan sänka vattenvolymen så att akvariet blir "bärbart" och flytta dem i det... men då gäller det ju att du löser värmehållningen, ett rejält täcke runt karet kanske...
Om du flyttar dem i karet (hannen kan åka i hink) så kan du sedan fylla upp med ca 10% vatten om dagen i karet på nya stället...

Tänk på att vuxna malar är taggiga... påsar brukar gå sönder om man sätter dem i sådana....

Ett annat tips för fiskflytten.... mata inte på två-tre dagar innan... då är det inte lika stor risk att de skitar ner vattnet för mycket under transporten.
#8 - 22 oktober 2004 05:35
Hanen vaktar i ca: 1-2 veckor när gulesäcken lagt sig och ynglen vill ut sedan är de viktigt med bra cirkulation och udfodring.
#9 - 22 oktober 2004 10:24
Hej igen!!
Ja jag ska juh flytta 110 mil och jag kommer att köra fiskarna själv med bil, så det blir juh en resa på ca 14-16 timmar.
Zooaffärsinnehavarinnan har varit så snäll och sparat två frigolitlådor till mig som jag kan frakta fiskarna i.. och så har jag fått köpa riktiga fiskpåsar av henne till ett bra pris så att jag kan lägga ner dem i påsar och sedan i frigolitlådorna.
Till detta har jag köpt syretabletter som då jag har tänkt att dela i mindre bitar till varje påse...
Om jag tar dubbla påsar till ancistrusarna, tror ni att det håller bättre då??
Kan tyvärr inte ta och flytta karet som det är... det hade juh varit det optimala... men det får tyvärr inte plats i bilen, så det måste med i flyttlastbilen.

Har tar jag lättast upp ynglena från karet till påse?? Om de nu överlever så länge..*suck*
#10 - 22 oktober 2004 13:08
Du kan förvara hannen i en kylbox, den rymmer tillräckligt med vatten så att han klarar sig bra och du har ju hyfsat varmt i bilen.. Det är bättre med kylbox än plastpåsar just för att han är taggig.....
#11 - 22 oktober 2004 13:42
Jodå...det funkar säkert med dubbla påsar... Du får väl ha med någon i reserv ifall de sticker hål på vägen... Men när det väl blir mörkt brukar de vara lugna... så undvik att titta till dem för mycket under resan.
Det där med syretabletter tror jag inte på... men vill du testa så... Det viktiga är att du inte fyller påsarna för mycket... det äv viktigare med luft än vatten i påsen... ca 30% vatten räcker..
Fånga Ancistrusyngel brukar vara tidskrävande... enklast är att sätta ner en håv... ställa något som de kan gömma sig i innuti håven och lägga i mat... efter en stund brukar det vara en hel del yngel i håven.
Annars är det bara att plocka upp inredningen och jaga tills det är tomt... Tänk på att hålla håven under inredningsdetaljerna när du lyfter upp dem... då brukar det rasa ner några yngel i håven...
#12 - 22 oktober 2004 14:13
Annars kan du ju låta hannen åka i en burk av något slag -- en stor glasburk, plastburk (typ en stor sådan som man kan ha till att frysa mat i) eller liknande. Det kanske är säkrast för honom, och så behöver du inte oroa dig för att han skall sticka hål på påsen. För de kan vara rätt vassa taggarna på en anicstrus. Jag kände det när jag nyligen skulle flytta över en stor hona till ett annat akvarium. Hon ville inte alls komma upp ur vattnet, utan spärrade upp kindtaggarna så att jag stack mig på fingarna. Det började inte blöda och det var ingen fara, men jag blev litet förvånad över att en ancistrus är så vasst beväpnad...
#13 - 22 oktober 2004 14:23
Jag för min del sparar alltid lingonsyltshinkar för att ha till maltransporter....
#14 - 22 oktober 2004 14:32
*typiskt* slängde ut en lingonsyltshink igår... när jag rensade ut "skit"
Jaja.. en dum fråga till (kanske) jag har juh två ancistrushonor.. kan man sätta dem i samma burk/påse.. de går juh i samma kar nu.
Sedan funderade jag på om man kunde använda glassburkar.. typ GB:s 2 litare?? till hannarna (tre st)
men ska jag strunta i syretabletterna då?? ger de ingen syre till vattnet??? har ALDRIG använt sådana innan och det stod på paketet att det var "extremely helpful during the transportation of fish"
det var därför jag tänkte att det kunde vara bra... men tycker ni annat så....
#15 - 22 oktober 2004 21:57
Det är ju så här... att ju mera vatten och plats fisken har desto bättre (med det menar jag INTE att man ska fylla för mycket vatten i varje påse)... har du plats för många påsar och byttor i dina frigolitlådor så är det bäst ju färre cm fisk du har i varje påse eller låda. Det känns ju som om det blir väl trångt med en glassbytta om du ska fylla den mindre än halv med vatten... men du får väl testa...
Vad gäller syretabletterna så är det väl möjligt att de fungerar... verkar konstigt att det ska kunna finnas syre i tablettform... men men... Jag har inga vetenskapliga bevis på att de inte funkar, så lita inte på mig...
#16 - 23 oktober 2004 09:24
En liten varning om syretabletterna är att fiskarna tydligen kan må dåligt om man tar för mycket av dem. Vet inte riktigt hur det fungerar, men syrehalten i vattnet skall väl vara lagom och för mycket blir giftigt för de stackarna...
#17 - 23 oktober 2004 18:28
Hade tänkt att ha en ancistrus/glassbytta bortsett från honorna som skulle få dela på en glassbytta... och när det gäller syretabletterna så tänkte jag dela varje syretablett i 4:a delar.
Men angående förvaring under transport.. så hittade jag 3 st,
6-kantiga glasbehållare med lock de har en diameter på ca 10cm och en höjd på ca 25 cm...kan jag använda dem eller blir det för smått??Angående transporter och syretabletter hittade jag en artikel på ciklid.se http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=8909&LOPNR=2
Väldigt intressant läsning eller vad tycker ni..
Tack så hemskt mycket för all hjälp och alla råd jag har fått fram tills nu... jag hoppas att ni inte slutar med det :-)

Annons