Problem med en CIY CO2 reaktor

#1 - 1 september 2004 19:16
Hej, har byggt en snarlik kopia på CO2 reaktorn som finns på denna sida:
http://www.qsl.net/w2wdx/aquaria/diyco2.html

Jag har lite funderingar och frågor som jag hoppas någon av er kan redan ut. Reaktorn som finns på sidan ovan använder en ~700l/h pump men jag själv använder en 250l/h pump.

Problemet med min reaktor är att jag antingen får en luft pelare i toppen av reaktorcylindern, vilket gör att det skvalar fruktansvärt. Eller så får jag ingen luft pelare men alla små co2 bubblor bara åker ut i botten av reaktorcylindern och försvinner upp till ytan till ingen nytta.
Jag använder mellangrovt filtermaterial i botten av reaktorcylindern för att inte alla bubblor skall åka ut. Hur små skall co2 bubblorna bli, eller skall de upplösas helt i vattnet? När jag får en luftpelare är det för att jag har en för svag pump? Eftersom jag tillverkar mäsk för att få fram CO2:n så har jag svårt att ställa in något flöde, vilket kanske skulle lösa problemet med luftpelaren.

Ett annat problem är att det mycket lätt bildas en lyftpelare när man byt mäsk flask mot en ny blandning. Jag antar att det är för att syre har svårare att upplösas i vatten en CO2. Finns det någon lösning på det?

Är det någon som har haft några liknande problem eller funderingar?

Tackar på förhand.
#2 - 1 september 2004 19:24
Jag tror att ditt problem försvinner med en kraftigar pump.
MVH
Magnus
#3 - 1 september 2004 19:26
Allt under 600 l/h tycker jag verkar vara för klent när det gäller att få bra fjutt i en reaktor. Har testat ett par olika storlekar på AquaEl-pumphuvuden och det blev alltid för mycket gasuppbyggnad med dom med den bubbelhastighet jag behövde.
#4 - 1 september 2004 19:28

Tanken är ju att kolsyran skall strula omkring inne i reaktorn i så lång tid som möjligt och du helst utan att bubblorna "klumpar" ihop sig till större bubblor.

Jag fyllde upp min med ehfisubstrat för att på så vis få bubblorna att spridas runt om i reaktorn. Det ideala att ha inuti är nog biobollar men det kan ersättas med massa annat om du inte hittar såna.

Keramikrör sk makaroner är populärt... Använd din fantasi så hittar du säkert nått lämpligt hemma...

Såg någon som hade sånna små kors som man har när man kaklar :)

Se även till att du kan justera vattenflödet in i reaktorn samt helst åxå antal CO2-bubblor/sekund.

Mycket laborerande blir det men det är ganska kul (tycker iallafall jag)...
#5 - 1 september 2004 20:01
Är det meningen att man skall se några bubblor smitta ut överhuvudtaget? Eller skall bubblorna bli så små att man inte ser dem.

Kom på en annan sak också som jag har prövat ett litet tag, Istället för syre sten använde jag en "sten" av trä för att få små bubblor redan från början. Någon som har prova denna syresten i CO2 sammanhang förut? Och med vilket resultat?
#6 - 1 september 2004 20:07

Inga bubblor skall smita ut , de skall lösas i vattnet innan.

De du beskriver som trä-sten är antagligen en bit alträ. Alldeles strålande sak för att få pyttebubblor.

Jag skulle vilja ge detta tips.

Om det pruttar ut bubblor undertill så minska pump-hastigheten.

Om det samlas oupplöst gas upptill så öka hastigheten.

PatrikMalmo
#7 - 1 september 2004 20:37
Istället för syre sten använde jag en "sten" av trä för att få små bubblor redan från början.

Jag har sedan ett tag tillbaks kört med en utströmmare av lindträ (troligen det du menar) i stället för reaktor. Använder mäskmetoden, liksom du. I mitt drygt 100 literskar med 150W metallhalogen (fett ljus) kan jag sänka ph från 8,5 till 6,5 enbart med den (beroende på djupet jag sätter den på). KH är 8, vilket ger en CO2 halt på över 60 mg/l enligt tabellen. Nu har jag inte den värsta växtmassan i karet, men det är fullt tillräckligt för att kallas växtkar i vart fall.

Det trixiga med detta är just djupet man ska sätta utströmmaren på. Jag har kört ett experiment eftersom jag ville få reda på om växterna var CO2 begränsade, och testade då lindträutströmmare (ger en attans massa små bubblor som ny, vågar inte uttala mig om längre användning - har hört att den kan "klogga igen" efter ett tag, och då bara ge större bubblor).
Beroende på vilket djup du sätter utströmmaren kommer mer/mindre CO2 att lösas i vattnet. Som jag kör nu tar jag manuellt upp utströmmaren inför kvällen, sätter ned den till hälften av akvariets djup på morgonen innan jag går till jobb och sätter ned den till botten när jag kommer hem från jobbet. Mycket pyssel, men CO2 begränsning finns inte längre i mitt kar.

Med en magnetventil går detta problem att lösa, och seriekopplar man dessutom mäskflaskor så får man en jämnare jäsning. En magnetventil kan stänga av CO2 på natten, och då är kruxet enbart att lista ut hur djupt utströmmaren ska sitta för att få rätt CO2-halt. Magnetventil står först på inköpslistan här i huset, resten är redan förberett.

Jag har tidigare provat att köra in CO2 i filtret, men jag avskyr verkligen ljudet av rosslande pumpar så jag har lagt ner det. Köp annars en annan reaktor som du sätter inne i karet och kopplar till utblåset, så slipper du leda in CO2 i pumpen överhuvudtaget. Ger enligt min personliga åsikt mindre ljud och bra kontroll.

Lycka till!!
#8 - 2 september 2004 15:00
Hej!

Jag har kört med mäsk ett tag.
Jag gjorde som patrik att jag hade en utströmmarsten av alträ(dom finns tydligen av olika träslag). Jag har 150 liters kar med kh på 10 och fick ner ph till 6,6 mätt med duplatest ph 6-7,2. Så egentligen hade jag för mycket co2 men det funkade bra i alla fall. Jag hade mitt till hela natten och ph värdet ändrades nästan inget alls under dygnets timmar.
Jag provade också med en vanlig syresten och den funkade också bra. Fördelen med syrestenen eller träbit mot reaktor är att dina problem med ojämt co2flöde försvinner. blir det för mycket så åker det upp till ytan. Man slipper också ha en ful reaktor i karet.

vill du behålla din reaktor så kan du borra ett litet hål i sidan på den höjden som du tycker är maxgränsen för gasen. Får du luft och extra fart vid ny mäsk så åker överflödet ut genom ditt hål och tar luften med sig.

Urban
#9 - 3 september 2004 14:58
Jag fyllde upp min med ehfisubstrat för att på så vis få bubblorna att spridas runt om i reaktorn. Det ideala att ha inuti är nog biobollar men det kan ersättas med massa annat om du inte hittar såna.

Keramikrör sk makaroner är populärt... Använd din fantasi så hittar du säkert nått lämpligt hemma...

Såg någon som hade sånna små kors som man har när man kaklar :)

Menar du att du fyllde HELA reaktorcylindern med ehfisubstrat? Eller bara delvis?
#10 - 3 september 2004 15:05

Jag fyllde hela förutom då den snutt nederst där jag hade filtersvamp för att hålla substratet på plats !

Annons