Hej, har byggt en snarlik kopia på CO2 reaktorn som finns på denna sida:
http://www.qsl.net/w2wdx/aquaria/diyco2.html
Jag har lite funderingar och frågor som jag hoppas någon av er kan redan ut. Reaktorn som finns på sidan ovan använder en ~700l/h pump men jag själv använder en 250l/h pump.
Problemet med min reaktor är att jag antingen får en luft pelare i toppen av reaktorcylindern, vilket gör att det skvalar fruktansvärt. Eller så får jag ingen luft pelare men alla små co2 bubblor bara åker ut i botten av reaktorcylindern och försvinner upp till ytan till ingen nytta.
Jag använder mellangrovt filtermaterial i botten av reaktorcylindern för att inte alla bubblor skall åka ut. Hur små skall co2 bubblorna bli, eller skall de upplösas helt i vattnet? När jag får en luftpelare är det för att jag har en för svag pump? Eftersom jag tillverkar mäsk för att få fram CO2:n så har jag svårt att ställa in något flöde, vilket kanske skulle lösa problemet med luftpelaren.
Ett annat problem är att det mycket lätt bildas en lyftpelare när man byt mäsk flask mot en ny blandning. Jag antar att det är för att syre har svårare att upplösas i vatten en CO2. Finns det någon lösning på det?
Är det någon som har haft några liknande problem eller funderingar?
Tackar på förhand.