Problem med Elongatus

#1 - 30 mars 2006 09:19
Köpte tre ungfiskar för ca 6 veckor sen. Allt verkade frid och fröjd för jag trodde att jag köpt en hanne och två honor. Nu verkar det som att jag kanske har köpt två hanar eller kanske till och med tre!

En utfärgad,mycket vacker hanne jagar de andra två runt i akvariet hela dagarna och en av fiskarna börjar se riktigt risig ut, med skadade fjäll och fenor.

Vad ska jag göra? byta fiskarna eller köpa flera honor? Dom har gott om gömställen men den aggresiva hannen lämmnar de övriga ingen ro ändå.

Man har ju fäst sig vid de små liven och skulle ha svårt att byta bort någon, det har ju funkat bra fram till bara några dagar sen.:(
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 mars 2006 11:20
Elongatusarterna hör till de allra tuffaste malawina och hanar kan mycket väl jaga honor också.
Du säger inget om ditt akvarium men om de hålls ihop med gott om andra fiskar i ett relativt stort akvarium med gott om gömställen så brukar det funka
#3 - 30 mars 2006 15:19
[quote=Kjell Fohrman]Elongatusarterna hör till de allra tuffaste malawina och hanar kan mycket väl jaga honor också.
Du säger inget om ditt akvarium men om de hålls ihop med gott om andra fiskar i ett relativt stort akvarium med gott om gömställen så brukar det funka[/quote]

Aj då, jag är nybörjare har ett 240 L och började med att köpa 4 rödzebror
sedan köpte jag tre elongatus från akvariekällaren i Örebro, de har inte så många olika malawi så jag köpte bara det som fanns :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 30 mars 2006 15:24
Ett 240 liters borde räcka om det är någorlunda långt (minst 100 cm). Det kommer antagligen att lugna ner sig när det blir fler fiskar i akvariet.
Fast det bästa när man skaffar så tuffa fiskar är att vänta med dom till sist.
#5 - 30 mars 2006 16:15
[quote=Kjell Fohrman]Ett 240 liters borde räcka om det är någorlunda långt (minst 100 cm). Det kommer antagligen att lugna ner sig när det blir fler fiskar i akvariet.
Fast det bästa när man skaffar så tuffa fiskar är att vänta med dom till sist.[/quote]

Tack!
Tycker du att jag ska skaffa fler elongatus eller någon ny grupp, hur många isåfall akvariet är 110 cm långt[B)]

Annons