Nu börjar jag bli trött på att jämt vara nervös för mina fiskars välbefinnande.
Har två par eldbukar i 280 liter, enda sällskap till dem är ancistrus, pansarmalar och två kuhli - inga fiskar de bryr sig om över huvud taget eller som bryr sig om eldbukarna när de inte försvarar sina revir för aggressivt.
Eldbukarna trivs ju uppenbarligen, såtillvida att de leker ofta - paren har lekt tre gånger sedan vi skaffade dem i oktober och nu verkar de förbereda sig för en fjärde omgång allaredan. Problemet är att så fort leken är över och de flesta av yngeln knaprats upp av det andra paret efter ca en vecka bryter omedelbart helvetet löst. De krigar som bara tusan om vad de anser vara den bästa platsen, trots att jag tycker att akvariet borde innehålla flera minst lika bra ställen för lek, ägg och yngel. Just nu ser de alla otroligt sargade ut, skinnflagorna yr som snö genom akvariet och jag kan inte göra annat än att skrika på dem i ett desperat försök att få dem att sluta slåss. Jag är uppriktigt rädd att de kommer att slå ihjäl varandra.
Kan jag inte hålla två par i 280 liter utan att få dessa fruktansvärda slagsmål? Eller kan jag göra något annat för att dämpa deras leklust och kanske därmed också deras aggressivitet? Skaffa någon tetra kanske eller annan fisk som stör dem?
Jag funderade först på att byta ut ett par eldbukar mot exempelvis ett par Sajica-ciklid men det hade väl inte gjort någon större förändring, annat än att jag hade fått ett annat par i ena ringhörnan?