Problem med eldbukar

#1 - 1 december 2004 18:10
Nu börjar jag bli trött på att jämt vara nervös för mina fiskars välbefinnande.

Har två par eldbukar i 280 liter, enda sällskap till dem är ancistrus, pansarmalar och två kuhli - inga fiskar de bryr sig om över huvud taget eller som bryr sig om eldbukarna när de inte försvarar sina revir för aggressivt.

Eldbukarna trivs ju uppenbarligen, såtillvida att de leker ofta - paren har lekt tre gånger sedan vi skaffade dem i oktober och nu verkar de förbereda sig för en fjärde omgång allaredan. Problemet är att så fort leken är över och de flesta av yngeln knaprats upp av det andra paret efter ca en vecka bryter omedelbart helvetet löst. De krigar som bara tusan om vad de anser vara den bästa platsen, trots att jag tycker att akvariet borde innehålla flera minst lika bra ställen för lek, ägg och yngel. Just nu ser de alla otroligt sargade ut, skinnflagorna yr som snö genom akvariet och jag kan inte göra annat än att skrika på dem i ett desperat försök att få dem att sluta slåss. Jag är uppriktigt rädd att de kommer att slå ihjäl varandra.

Kan jag inte hålla två par i 280 liter utan att få dessa fruktansvärda slagsmål? Eller kan jag göra något annat för att dämpa deras leklust och kanske därmed också deras aggressivitet? Skaffa någon tetra kanske eller annan fisk som stör dem?

Jag funderade först på att byta ut ett par eldbukar mot exempelvis ett par Sajica-ciklid men det hade väl inte gjort någon större förändring, annat än att jag hade fått ett annat par i ena ringhörnan?
#2 - 1 december 2004 21:02
Nu har de slagits färdigt för den här gången, de har emellertid skabbigare fenor än de någonsin haft tidigare.

Återigen verkar det ha blivit ombytta roller, det paret som inte lekte sist gick segrande ur striden och har flyttat in under den eftertraktade roten och gräver redan. Den andra fadern har återgått till att passa sina yngel, frisimmande sedan snart två veckor.

Hur ska jag få dem att leka mindre ofta, jag kan ju inte ge dem sämre mat? Eller kan jag det? Eller måste jag byta bort dem? Eller köpa ett större akvarium, något jag inte har möjlighet att göra just nu. :(
#3 - 3 december 2004 09:47
Ingen som har några tips, gissningar, frågor eller förslag?
#4 - 3 december 2004 10:08
Du skriver att det finns tillräckligt med platser för lek. Men har du någon riktig avdelare (ex. en hög rot) så det blir tydliga revirgränser?
#5 - 3 december 2004 11:46
Hmmm. Kanske inte riktigt tillräckligt. Jag har faktiskt en stor sten jag inte använder just nu. Ska försöka re-introducera den till karet ikväll.
#6 - 3 december 2004 12:39
Brukar vara svårare med 2 par av samma art i ett akvarie skulle rekomendera att ta bort ena paret och ha någon annan art som t.e.x blåciklid eller saijca.
#7 - 3 december 2004 19:07
Tack så hemskt mycket för tipsen. Får se om det inte funkar med att dra i den stora stenen. Skulle kanske en tjock mur av vallisneria duga som avdelare annars?

I annat fall får jag byta ut ett par mot just sajica eller kanske ännu hellre blå ciklid, som jag faktiskt har kikat på tidigare, även om mitt pH nog är i högsta laget för den. :(
#8 - 4 december 2004 11:32
Annars är det bara att tillverka en avdelare av finmaskigt nät och två sugproppar och sätta upp så håller dom sig på var sin sida.

#9 - 8 december 2004 19:32
Gör mer gömställen av rötter,stenar,växter eller något annat så dom har att välja mellan.

Annons