Problem med Eheim ytter pump. Hjälp!

#1 - 11 februari 2009 11:22
Mitt stora ytter filter var helt dött idag på morgonen. O jag gjorde rent filterna senast igår. Funderar på om det finns något vanligt fel som brukar hända med dom?

Finns det reservdelar isf?

Mvh tack på förhand
#2 - 11 februari 2009 12:12
Koppla INTE in det, se till att sladden är urdragen och börja med att totalrengöra filtermediet, slå det hårt i badkarskanten och skölj det grundligt, när filtret går igång igen(för det ska det göra)så behandlar du akvariet som nystartat med sparsam matning och tillsättning av valfri bakterieflora.

En ev orsak kan vara att filtret stått med stor luftansamling kring impellern med utlöst termosäkring som följd, har du testat att "choka" den genom att "glappa" med kontakten?

Vad har du för filter?
#3 - 11 februari 2009 12:16
Koppla INTE in det, se till att sladden är urdragen och börja med att totalrengöra filtermediet, slå det hårt i badkarskanten och skölj det grundligt, när filtret går igång igen(för det ska det göra)så behandlar du akvariet som nystartat med sparsam matning och tillsättning av valfri bakterieflora.

En ev orsak kan vara att filtret stått med stor luftansamling kring impellern med utlöst termosäkring som följd, har du testat att "choka" den genom att "glappa" med kontakten?

Vad har du för filter?
#4 - 11 februari 2009 13:22
Jag har en äldre modell av

Eheim Ytterfilter 2028 - Professional 2

Vad menar du med choka? mvh
#5 - 11 februari 2009 13:39
CyroXz skrev:
Jag har en äldre modell av

Eheim Ytterfilter 2028 - Professional 2

Vad menar du med choka? mvh

Jucka med kontakten så du ger korta strömimpulser.
Jag skulle tippa på att det står luft i filtret, eller att impelleraxeln gått av. Har du rengjort impellern och kanalerna däromkring?

Annons