Jag har ett gäng Eheim filter, både innan/utanpåliggande.
Jag är övervägande positiv till Eheim, inte det billigaste men jag har inte haft något större problem med något utav dom.
Eftersom jag med jämna mellanrum byter packningar så värdesätter jag reservdelstillgången till detta märke.
Många pumpar är till åren men har fortfarande inte några problem att hitta delar.
Exempel på pumpar som jag har ( 2034/1034 ), 2028, 2026, 2215, 2217, o.s.v
En del tycker att det är konstigt att jag rengör pumparna relativt ofta ( ca:4 ggr/år ) men jag anser att dom gör sitt jobb.
Jag har ett Rena XP3 som jag inte är nöjd med då det har en tendens att spola ut partiklar då det börjar bli det minsta belastat.
Detta är bara min egen personliga erfarenhet, är dock nyfiken på t.e.x Fluval och skulle vilja veta era erfarenheter.
Har innerfilter av Fluval och är nöjd med driftkvalite`n men inte med lösningen på att ta av filterboxen på 1:a generationen av Fluval 4 ( vet att den är ändrad )
Det jag värdesätter hos ett filter är att det "gör sitt jobb", bra genomströmning trots belastning, enkelt att rengöra, och att det är TYST samt att det finns reservdelar.